3 წესი ბავშვის ინტერნეტამოკიდებულების დასაძლევად – ფსიქოლოგი პაატა ამონაშვილი

პოპულარული

3 წესი ბავშვის ინტერნეტამოკიდებულების დასაძლევად – ფსიქოლოგი პაატა ამონაშვილი

„აზროვნების აკადემია“,  პროექტ  „სალონური საუბრების” ფარგლებში, სოციალურ ქსელში ცნობილი ფსიქოლოგის, პაატა ამონაშვილის ლექციას გვთავაზობს . ფსიქოლოგი ისეთ აქტუალურ თემაზე საუბრობს, როგორიცაა ბავშვები და ინტერნეტდამოკიდებულება. მისი თქმით, მნიშვნელოვანია გავიაროთ, რა დატვირთვა აქვს ტელეფონს და როგორ უნდა გამოვიყენოთ ის სწორად. ფსიქოლოგი ამბობს, რომ ტელეფონი შესაძლოა სასარგებლო და საშიში იარაღიც აღმოჩნდეს ბავშვის ხელში და ეს მხოლოდ მშობელზეა დამოკიდებული.

როგორ ვასწავლოთ პატარებს ამ ინსტრუმენტის გამოყენება – ლექციის ძირითადი ნაწილი სწორედ ამ რჩევებსა და სასარგებლო რეკომენდაციებს დაეთმო. პაატა ამონაშვილი გამოყოფს სამ წესს ბავშვის ინტერნეტამოკიდებულების დასაძლევად.

პირველი, რასაც ფსიქოლოგი მნიშვნელოვნად მიიჩნევს, ესაა ტელეფონის მშობლის თანდასწრებით გამოყენება და არა აკრძალვა. მისი თქმით, ეს უსაფრთხოებას უზრუნველყოს და მას საშიში ინსტრუმენტების სწორად მოხმარებას ასწავლის. არ დავტოვოთ ბავშვი მარტო ტექნიკით ხელში, ესაა პირველი და აუცილებელი წესი. ერთად კეთება მიშნავს, რომ ჩვენ ბავშვს ვაძლევთ ნიმუშსს და მაგალითს, როგორ გამოვიყენოთ ტელეფონი შემეცნებითი ამოცანების ამოსახსნელად. თუნდაც ვითამაშოთ, მაგრამ ერთად.

მეორე მნიშვნელოვანი წესი, ესაა სურათხატები. პაატა ამონაშვილი ამბობს, რომ ბავშვები მშობლებისგან სწავლობენ. როდესაც ისინი ხედავენ, როგორ აგვარებენ სამსახურებრივ საქმეებს მშობლები ტელეფონით, ბავშვები იგივეს იმეორებენ. შესაბამისად, სიტყვები გეყოფა, თვალი გეტკინება და მე მხოლოდ სამსახურისთვის ვიყებენ ამას, უსარგებლოა, რადგან მას აქვს სურათხატები. ამიტომ ის გვირჩევს, გამოვაცხადოთ კვირაში ერთი დღე  მობილურის გარეშე, ჩვენც შევცვალოთ ჩვენი ცხოვრების წესი, ჩვენც ვაჩვენოთ მაგალითი ბავშვებს, რომ მობილურის გარეშეც შესაძლებელია.

მესამე და მთავარი, რაც მოჰყვება საწყის წესებს. მშობლებმა უნდა იფიქრონ, რა შესთავაზონ  ბავშვებს უფრო საინტერესო, რაც ჩაანაცვლებს იმას, რასაც ისინი უყურებენ. თუ ჩვენ ამას ვერ ვახერხებთ და ახალს ვერ ვთავაზობთ, მაშინ ყველა მშობლისთვის შვილის აღზრდით დაკავდება ის ხალხი, ვინც მობილურის თამაშებს ქმნის. იგივე მულტფილმის მწარმოებლები, კლიპის ავტორები ზრდიან ჩვენს შვილებს.

ფსიქოლოგი მოგვიწოდებს, ყოველდღიურად ვიფიქროთ, როგორ დავაინტერესოთ ჩვენი შვილი რაღაც ახალი აქტივობით, სადაც ისინი იგრძნობენ თავს დიდებად და თავისუფლებად, ჩვენს გვერდით.

 

 

რჩევები /

|

12 ოქტომბერი, 2018

|
WP_Query Object
(
    [query] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => fsiqologis-rchevebi
                                    [1] => internetdamokidebuleba
                                    [2] => paata-amonashvili
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 294283
                )

        )

    [query_vars] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => fsiqologis-rchevebi
                                    [1] => internetdamokidebuleba
                                    [2] => paata-amonashvili
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 294283
                )

            [error] => 
            [m] => 
            [p] => 0
            [post_parent] => 
            [subpost] => 
            [subpost_id] => 
            [attachment] => 
            [attachment_id] => 0
            [name] => 
            [static] => 
            [pagename] => 
            [page_id] => 0
            [second] => 
            [minute] => 
            [hour] => 
            [day] => 0
            [monthnum] => 0
            [year] => 0
            [w] => 0
            [category_name] => 
            [tag] => 
            [cat] => 
            [tag_id] => 6054
            [author] => 
            [author_name] => 
            [feed] => 
            [tb] => 
            [paged] => 0
            [meta_key] => 
            [meta_value] => 
            [preview] => 
            [s] => 
            [sentence] => 
            [title] => 
            [fields] => 
            [menu_order] => 
            [embed] => 
            [category__in] => Array
                (
                )

            [category__not_in] => Array
                (
                )

            [category__and] => Array
                (
                )

            [post__in] => Array
                (
                )

            [post_name__in] => Array
                (
                )

            [tag__in] => Array
                (
                )

            [tag__not_in] => Array
                (
                )

            [tag__and] => Array
                (
                )

            [tag_slug__in] => Array
                (
                )

            [tag_slug__and] => Array
                (
                )

            [post_parent__in] => Array
                (
                )

            [post_parent__not_in] => Array
                (
                )

            [author__in] => Array
                (
                )

            [author__not_in] => Array
                (
                )

            [ignore_sticky_posts] => 
            [suppress_filters] => 
            [cache_results] => 1
            [update_post_term_cache] => 1
            [lazy_load_term_meta] => 1
            [update_post_meta_cache] => 1
            [nopaging] => 
            [comments_per_page] => 50
            [no_found_rows] => 
            [order] => DESC
        )

    [tax_query] => WP_Tax_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => fsiqologis-rchevebi
                                    [1] => internetdamokidebuleba
                                    [2] => paata-amonashvili
                                )

                            [field] => slug
                            [operator] => IN
                            [include_children] => 1
                        )

                )

            [relation] => AND
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                    [0] => mob1n_term_relationships
                )

            [queried_terms] => Array
                (
                    [post_tag] => Array
                        (
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => fsiqologis-rchevebi
                                    [1] => internetdamokidebuleba
                                    [2] => paata-amonashvili
                                )

                            [field] => slug
                        )

                )

            [primary_table] => mob1n_posts
            [primary_id_column] => ID
        )

    [meta_query] => WP_Meta_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                )

            [relation] => 
            [meta_table] => 
            [meta_id_column] => 
            [primary_table] => 
            [primary_id_column] => 
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                )

            [clauses:protected] => Array
                (
                )

            [has_or_relation:protected] => 
        )

    [date_query] => 
    [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS  mob1n_posts.ID FROM mob1n_posts  LEFT JOIN mob1n_term_relationships ON (mob1n_posts.ID = mob1n_term_relationships.object_id) WHERE 1=1  AND mob1n_posts.ID NOT IN (294283) AND ( 
  mob1n_term_relationships.term_taxonomy_id IN (12594,6054,28113)
) AND mob1n_posts.post_type = 'post' AND ((mob1n_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY mob1n_posts.ID ORDER BY mob1n_posts.post_date DESC LIMIT 0, 3
    [posts] => Array
        (
            [0] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 298037
                    [post_author] => 23
                    [post_date] => 2018-10-23 14:15:07
                    [post_date_gmt] => 2018-10-23 10:15:07
                    [post_content] => „აზროვნების აკადემია“,  პროექტ  „სალონური საუბრების” ფარგლებში, სოციალურ ქსელში ცნობილი ფსიქოლოგის, ნათია ფანჯიკიძის ლექციას გვთავაზობს. საუბრის თემაა - როგორ შევაყვაროთ ბავშვებს წიგნის კითხვა დაძალების გარეშე.

„დედა, რომელიც ნერვიულობს, რომ ბავშვმა საერთოდ არ ჭამა, ან არ ჭამა საკმარისი საჭმელი, იწყებს დაძალებს, რაც არის ფუნდამენტური შეცდომა. ჭამა არის სიამოვნების მომგვრელი რამ, უცებ კი ამ სიამოვნების პროცესს შენ გადაუქცევ დისციპლინად. ეს კი უკვე მის ფსიქიკაში იწვევს ცვლილებას. უჭმელი ბავშვი ყოველთვის ძალადობის მსხვერპლია, აუცილებლად ბავშვი თავის სარგოს მიიღებს.

შემდეგი დიდი შეცდომა კითხვის დაძალებაა. თუ ადამიანს წიგნის კითხვა არ ვუქციეთ სიამოვნებად, ეს მისთვის გახდება სავალდებულო. თქვენი საყვარელი წიგნი ყოველთვის პასუხობს თქვენს რაღაც შეკითხვას. თუ თქვენ თქვენი თავი, გრძნობა, შეკითხვა ვერ აღმოაჩინეთ, თვითენდიფიკაცია ვერ გააკეთეთ, წიგნი არ მოგეწონებათ. ერთ პატარა საყვარელ ბიჭს, რომელიც სულ ნაგვით გამოტენილი ჯიბეებით დადიოდა, ვეუბნებოდი, რომ შენ ხარ ნამდვილი ტომ სოიერი. ბოლოს მკითხა, ვინ არის ეს ტომ სოიერი, რატომ ვარ ტომ სოიერიო. დიდი სიხარულით წაიკითხა ტომ სოიერი, რადგან იქ ეძებდა თავის თავს. ასევე ერთი გოგონა, რომელიც ისეთი ძლიერი და ღონიერი იყო, რომ ხელში მწევდა, იმას ვეუბნებოდი, რომ ნამდვილი პეპი ხარ თქო. ვცდილობდი, რომ მათ ეპოვნათ იმ წიგნში რაღაც მნიშვნელოვანი. მთავარია, არ მოხდეს დაძალება და მოხდეს დაინტერესება.

საქართველოში ბავშვების 99 პროცენტი ამბობს, რომ ვერ იტანს ფიზიკას, ეს ხომ პედაგოგის ბრალია. ამ დროს ეს არის საგანი, რომელიც ყველაფრის პასუხს გაძლევს, უცებ აღმოჩნდება, რომ არც ერთ ბავშვს ის არ აინტერესებს. მერე მშვენივრად ჩაუჯდებიან ხოლმე „დისქავერის“ გადაცემას და უყურებენ ასტროფიზიკაზე გადაცემას. მე შაყირით მაქვს ნასწავლი რაღაცეები, რაც არ მომწონდა. აი რაც მომწონდა, ის უფრო დამავიწყდა და რაც „ღადაობით" ვისწავლე, ის უფრო მიყვარს. ანუ თუ ბავშვს რაღაც არ მოსწონს, ჯობს ასოციაციური კავშირი გავაბათ მხიარულებასთან.“

[video width="1280" height="720" mp4="http://fortuna.ge/wp-content/uploads/2018/10/10000000_571492649974388_8751221952678461440_n.mp4"][/video]
                    [post_title] => როგორ შევაყვაროთ ბავშვებს კითხვა დაძალების გარეშე - ნათია ფანჯიკიძის ოქროს რჩევა
                    [post_excerpt] => 
                    [post_status] => publish
                    [comment_status] => closed
                    [ping_status] => closed
                    [post_password] => 
                    [post_name] => rogor-shevayvarot-bavshvebs-kitkhva-dadzalebis-gareshe-natia-fanjikidzis-oqros-rcheva
                    [to_ping] => 
                    [pinged] => 
                    [post_modified] => 2018-10-23 14:35:37
                    [post_modified_gmt] => 2018-10-23 10:35:37
                    [post_content_filtered] => 
                    [post_parent] => 0
                    [guid] => http://fortuna.ge/?p=298037
                    [menu_order] => 0
                    [post_type] => post
                    [post_mime_type] => 
                    [comment_count] => 0
                    [filter] => raw
                )

            [1] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 290687
                    [post_author] => 22
                    [post_date] => 2018-10-04 11:50:00
                    [post_date_gmt] => 2018-10-04 07:50:00
                    [post_content] => -მოგწონს სკოლა?

-ისე რა.

-მასწავლებლები მოგწონს?

-ვერ ვიტან!

-რატომ?

-როგორც კი რამე შეგვეშლება, დებილოს გვეძახიან...

 

ჩემი შვილის სასკოლო ასაკი ახლოვდება, სკოლის შესარჩევად წინ ერთი წელი გვაქვს. ინტერნეტში ვეცნობი სკოლების შესახებ ინფორმაციას, ვეკითხები მეგობრებს, რამდენად კმაყოფილნი არიან სკოლით, სადაც შვილებს ატარებენ, მაგრამ ყველაზე სრულყოფილ ინფორმაციას მაინც თავად ბავშვებისგან ვიღებ. დიალოგი, რომელსაც თავში გაეცანით, მე და ჩემი შვილის მეგობარს გვეკუთვნის. კიდევ ბევრი რამ მომიყვა, მაგალითად, როგორ გამოაგდო პირველ კლასში გაკვეთილიდან მასწავლებელმა, როცა სკოლაში სულ რამდენიმე კვირის მისული იყო.



ზურამ (სახელი შეცვლილია) კარგად იცის რუსული, ცოტა ინგლისური და ცოტაც მათემატიკა. თუმცა, დიდ დროს ეზოში ატარებს და გაკვეთილების მოსამზადებლად სახლში ასვლა ეზარება. მიზეზიც მარტივად მისახვედრია - ისწავლის, მოამზადებს გაკვეთილს და მერე, სკოლაში თუ რაიმე შეეშლება, მაინც „დებილოს“ დაუძახებენ. ზურას არ მოსწონს, როცა ასე მიმართავენ, მაგრამ იმავე მიმართვას წარმატებით იყენებს სხვა ბავშვების მიმართ, როცა რაიმე გაუგებრობას აქვს ადგილი. ამის მიხვედრაც ალბათ, მარტივია - ის, რაც დასაშვებია უფროსისთვის (მით უფრო მასწავლებლისთვის), დასაშვებია ბავშვისთვისაც. ამას ფსიქოლოგები „ქცევის დასწავლას“ უწოდებენ.

[caption id="attachment_290690" align="aligncenter" width="720"] აკადემიკოსი შალვა ამონაშვილი, ჰუმანური პედაგოგიკის ფუძემდებელი[/caption]

 

რა არის სკოლის მიზანი

საზოგადოებაში დამკვიდრებულია აზრი, რომ სკოლის მიზანი ცოდნის მიცემაა, ამავე საზოგადოების ნაწილი მიიჩნევს, რომ ცოდნასთან ერთად, არანაკლებ მნიშვნელოვანია აღზრდაც. ზემოთ მოცემული მიდგომით, კი ვერცერთი მიზანი შესრულდება და ვერც მეორე. სკოლის მიზანზე საკმაოდ საინტერესოდ წერს კახა ბენდუქიძე, რომელიც მიიჩნევს, რომ აღზრდა, სრულფასოვან მოქალაქედ ჩამოყალიბება უფრო მნიშვნელოვანია: „დაამთავრო სკოლა, და შეძლო საზოგადოებაში არსებობა, ჩემი აზრით, ნიშნავს:
  • გესმოდეს, რა არის ბუნება, საზოგადოება, ადამიანი და ხელოვნება.
  • შეგეძლოს რაოდენობრივი აზროვნება.
  • გააგებინო სხვა ადამიანებს შენი აზრი ზეპირად და წერილობით.
  •  გამოიყენო კრიტიკული და ანალიტიკური აზროვნება ახალი ცოდნის შესაძენად.
  •  მიიღო ეთიკური გადაწყვეტილება მორალური ღირებულებების საფუძველზე.
  • აღიარებდე საზოგადოების მრავალფეროვნებას და იყო ტოლერანტული.
  •  შეგეძლოს საკუთარ ფიზიკურ და სულიერ ჯანმრთელობაზე ზრუნვა.“
ამ მიზნებს დღეს ნაწილობრივ აღიარებს განათლების სამინისტროც. განათლების ახალი რეფორმის პრეზენტაციაზე ითქვა, რომ მოსწავლეების კომპლექსური აზროვნების განვითარება არის ზოგადი განათლების მიმართულებით რეფორმის მთავარი ამოცანა. თუმცა, როგორ აპირებს ამის მიღწევას უწყება, ამის შესახებ პრეზენტაციაზე კონკრეტული არაფერი თქმულა. ცნობილია მხოლოდ, რომ გადამზადდებიან პედაგოგები, გაიზრდება სკოლის დირექტორების და ადმინისტრაციის ხელფასები, ასევე გაზრდილ ანაზღაურებას მიიღებს 10 000-მდე მასწავლებელი. განათლების ექსპერტთა ნაწილი მიიჩნევს, რომ ძირითადი მიმართულებები, რომელიც უწყებამ წარმოადგინა, მისაღებია. თუმცა, ჯერ-ჯერობით ვერც საზოგადოებამ და ვერც ექსპერტებმა მოისმინეს რეფორმის დეტალები. განათლების ექსპერტი რევაზ აფხაზავა "ფორტუნასთან" ამბობს, რომ უახლოეს მომავალში უწყება რეფორმის დეტალების საჯარო განხილვას გეგმავს. "რამდენადაც ვიცი იგეგმება, რომ განათლების სსიპ-ებს შორის უფრო მეტი კოორდინაცია იყოს, მეტი აქცენტი იყოს განათლების ხარისხის განვითარებაზე, სწავლების მიდგომებიც შეიცვალოს. კონკრეტულ დეტალზე საუბარი გამიჭირდება, რადგან სამინისტროს მხრიდან არ არის გაცხადებული, თუმცა, უახლოეს მომავალში ვიცი, რომ უფრო კონკრეტული საკითხები იქნება წარმოდგენილი. უმთავრესი ამოცანა და ხარვეზი საშუალო განათლების მიმართულებით ისაა, რომ დღეს არ არის უზრუნველყოფილი თანაბარი ხელმისაწვდომობა ხარისხიან განათლებაზე. შესაბამისად, ამ მიმართლებით ნაბიჯებია გადასადგემილი, ერთი მხრივ სკოლების განვითარება, მასწავლებლების გაძლიერება, სასწავლო რესურსებით სკოლების უზრუნველყოფა და მათი გაუმჯობესებაც. მთელი რიგი პრობლემებია და მათ სჭირდება პარალელურ რეჟიმში მოგვარება,"- აცხადებს რევაზ აფხაზავა.

ბავშვის მოტივაცია როგორც მთავარი საკითხი

"ნებისმიერ რეფორმას ექნება აზრი, თუ შედეგად ვიღებთ მასწავლებელს, რომელიც უფრო შთაგონებულია, ხალისით მიდის ბავშვებთან. ამის შედეგად ვიღებთ იმას, რომ ბავშვებს უფრო მეტი მოტივაცია უჩნდებათ ისწავლონ და განვითარდნენ "- პაატა ამონაშვილი
ბავშვის მოტივაცია სწორედ ის საკითხია, რომელსაც სწავლების მიდგომებში, მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების სქემებში თუ რეფორმებში არც თუ ისე დიდი ადგილი უკავია. ფსიქოლოგიის მეცნიერებათა დოქტორი პაატა ამონაშვილი, რომელიც მსოფლიოში 100-ობით სკოლის პროგრამის შემქმნელია, "ფორტუნასთან" ამბობს, რომ კარგი რეფორმა იქნება ის, რომელიც მასწავლებელს მისცემს სტიმულს, მოტივაციას, რომ მათ ბავშვებთან ჰუმანური მიდგომა ჰქონდეთ. პაატა ამონაშვილი ცნობილ აკადემიკოს, ფსიქოლოგ და პედაგოგ – შალვა ამონაშვილთან ერთად, რამდენიმე წელია მსოფლიოს სხვადასხვა ქვეყანაში, მშობლებისა თუ მასწავლებლებისთვის, სპეციალურ პროგრამებს ატარებს და მათ ჰუმანურ პედაგოგიკას აცნობს. პაატა ამონაშვილი ამბობს, რომ ხშირ შემთხვევაში მასწავლებლის მოტივაცია მხოლოდ ცოდნის გადაცემაა, მაგრამ ავიწყდებათ, რომ ბავშვს ამ ცოდნის მისაღებად თავად სჭირდება მოტივაცია. "აგვისტოში იმ ბავშვებს, რომლებიც სექტემბერში უკვე სკოლაში უნდა წავიდნენ, რომ შევეკითხოთ, თითქმის ყველა ბავშვი გვეტყვის, რომ სკოლაში წასვლა უხარია და სურთ მალე წავიდნენ. დამოკიდებულება ოქტომბრისთვის უკვე იცვლება, არავის უნდა სკოლისკენ გახედვა. ეს ყველა ბავშვთან მიმართებაში ჩანს, ვისთანაც ურთიერთობა გვაქვს. პირველი მიზეზი ამის იმაში მდგომარეობს, რომ სკოლებში გავრცელებულია ტრადიციული მიდგომა ბავშვების მიმართ, როცა მასწავლებელი მიმართულია იქითკენ, რომ ბავშვს მისცეს ცოდნა, საგანმანათლებლო მომსახურება გაუწიოს. ამ მიდგომაში გამოტოვებელია თავად ბავშვის მოტივაციური აზრი - რატომ უნდა მიიღოს ბავშვმა ცოდნა. ამას რომ ვამბობ, არ ვგლისხმობ, რომ მასწავლებელს არ უყვარს ბავშვი, მაგრამ მასწავლებელს აქვს თავისი მოტივაცია - გადასცეს ბავშვებს ცოდნა, მაგრამ მნიშვნელოვანია, რა მოტივაციას უჩენს ბავშვებს - როგორ ანდომებს ბავშვს, რომ მიიღოს ცოდნა. იმთავითვე ბავშვებს არანაირი მოტივაცია არ აქვთ. მათ ბუნებიდან დაყვებათ გარკვეული შინაგანი სწრაფვები - ეს არის სურვილი, იგრძნოს თავი დიდად და თავისუფლად. სწავლების ტრადიციულ მიდგომაში არ არის ნაგულისხმევი ის, თუ რა უნდა გავაკეთოთ, რომ ბავშვებმა თავი დიდებად და თავისუფლად იგრძნონ. პირიქით, ყველაფერია იმისთვის გაკეთებული, რომ ბავშვებმა თავი არც დიდებად იგრძნონ და არც თავისუფლება ჰქონდეთ, რადგან სკოლა იძულებითი ურთიერთობაა, აუცილებლად არის დავალებები, აუცილებლად არის ესა და ეს გაკვეთილები, საკონტროლოები, გამოცდები. ვერ ექნება განცდა, რომ დიდია, რადგან მათ ასწავლიან, მათ ნიშნებს უწერენ, მათ სჯიან და ა.შ. ბუნებრივია, ამიტომ ბავშვებს აღარ უნდათ ამ გარემოში ყოფნა,"- ამბობს პაატა ამონაშვილი. ფსიქოლოგი და აკადემიკოსი აღნიშნავს, რომ ბავშვებს გარდა იმ მოთხოვნილებისა, რომ თავი იგრძნონ დიდებად და თავისუფლად, აქვთ ასევე მოთხოვნილება, რომ ვინმეს უყვარდეს ისინი და თავადაც შეიყვარონ. "მათ ისეთი მასწავლებლები უნდათ, რომლებიც ეყვარებათ. ამაზე კვლევა გვაქვს ჩატარებული და დავინახეთ, რომ ბავშვების უმეტესობას მასწალებლები არ უყვართ. იმ საგნებში, სადაც ბავშვებს სძულთ მასწავლებელი და ასეთი შემთხვევები ხშირად არის ხოლმე, ამ საგნებში აკადემიურ მოსწრებას ბავშვები ვერ უზრუნველყოფენ, აკადემიური მოსწრება მაღალია იმ საგნებში, სადაც უყვართ პედაგოგები,"- ამბობს პაატა ამონაშვილი და დასძენს, რომ კარგი იქნება, თუ მასწავლებლები ფსიქოლოგიური გადამზადების კურსს გაივლიან. "გარკვეული გაუმჯობესება იქნება, თუ ბავშვთა ფსიქოლოგიაში მასწავლებლები გადამზადდებიან, მაგრამ პირველ რიგში, ბავშვების უპირობო სიყვარულია საჭირო. ამიტომ, უნდა დავიწყოთ ფიქრი იმაზე, შეუძლია თუ არა მასწავლებელს თავი შეაყვაროს ბავშვებს და ამას მასწავლებლების სურვილი სჭირდება. მასწავლებლის მოტივაცია ამისთვის შეიძლება იყოს წახალისების მექანიზმები. მაგალითად, სამინისტრო ავლენს საუკეთესო მასწავლებელს, მაგრამ მოდი იყოს საუკეთესო მასწავლებლის გამოვლენა ჰუმანურ მიდგომებში. ეს შეიძლება იყოს მიბმული მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების სქემასთანაც,"- ამბობს პაატა ამონაშვილი. ჰუმანური პედაგოგიკის ცენტრები ათეულობით ქვეყანაშია, მათ შორის, ბალტიისპირეთის ქვეყნებში, ევროპის რამდენიმე ქვეყანაში, უკრაინაში, ყაზახეთში, ამიერკავკასიასა და რუსეთში. ტრენინგები მასწავლებელთა სახლის ორგანიზებით, საქართველოშიც ტარდება, თუმცა როგორც პაატა ამონაშვილი ამბობს, არც თუ ისე ბევრი მასწავლებელი ჰყავთ.   თაკო ივანიაძე [post_title] => რატომ არ უყვართ ბავშვებს სკოლა [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => ratom-ar-uyvart-bavshvebs-skola [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-10-04 11:50:00 [post_modified_gmt] => 2018-10-04 07:50:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=290687 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 255538 [post_author] => 22 [post_date] => 2018-07-02 12:08:56 [post_date_gmt] => 2018-07-02 08:08:56 [post_content] => ერთ მშვენიერ დღეს თქვენი მოსიყვარულე ვაჟიშვილი ან გოგო უხეში და ნერვიული ხდება. არ ესმის არც რჩევა, არც შენიშვნა. ეს პრობლემა ძალიან ბევრ მშობელს უჩნდება, როცა შვილი 12-13 წლის ხდება. მსგავსი, მეტ-ნაკლებად ინტენსიური პრობლემებით შეწუხებული მშობლები ხშირად იქ  ეძებენ ამოცანის ამოხსნის გასაღებს, სადაც მისი პოვნის შანსი ნაკლებია. ამ პროცესში ავიწყდებათ მთავარი - მათი შვილი ჩამოყალიბების პროცესში მყოფი პიროვნებაა, რომელიც სამყაროში საკუთარ ადგილს ეძებს. ზოგს უფრო ადვილად უგებენ ოჯახში, ზოგი კი თანამოაზრეებს სხვა სამყაროში ეძებს, სადაც ყოველთვის კარგი რჩევებით  არ "უმასპინძლდებიან." როგორ აგვარებენ მშობლები შვილებთან ურთიერთობაში პრობლემებს, ამის გასარკვევა ერთი ოჯახის მაგალითზე კოკას დედას რამდენიმე კითხვა დავუსვით. მ.თ-ის თქმით, რთულია იყო მოზარდის დედა, რადგან გამუდმებით გიწევს ნერვიულობა, არ გააკეთოს ისეთი რამ, რაც მას ავნებს.
„კოკა ხშირად უხასიათოდაა, რადგან არ ვაძლევ უფლებას, ყველა გადაწყვეტილება თავად მიიღოს, თავი დიდი გონია და ყოველთვის ამბობს: „მე უკვე დიდი ვარ“, არ ესმის, რატომ ვნერვიულობ და ვურეკავ ღამის 1საათზე, როცა სახლში არაა,“ - გვიყევბა კოკას დედა.
რა პრობლემები აწუხებთ ყველაზე ხშირად მოზარდებს და რაში გამოიხატება გარდატეხის ასაკის ნიშნები, როგორ უნდა გაუმკლავდნენ მშობლები ამ მოცემულობას და რას წარმოადგენს „ნორმა“, ამ თემაზე გვესაუბრება ფსიქოლოგი ირინა ტაბუციძე.
„ადამიანი განვითარების პერიოდში გადის რამდენიმე კრიზისულ ასაკს. გარდამავალი ასაკი ერთ-ერთი ყველაზე ძლიერი კრიზისული პერიოდია, როდესაც ადამიანის არა მარტო ფსიქოლოგიური მდგომარეობა იცვლება და განვითარების ახალ საფეხურზე გადადის, არამედ ფიზიოლოგიურ დონეზეც ძალიან სერიოზული ცვლილებები მიდის. მოზარდისთვის  რთულია ადაპტირების  პერიოდი, შეგუებისთვის საკუთარ სხეულთან, საკუთარ ხმასთან, საკუთარ მდგომარეობასთან,  ამას ემატება სხვადასხვა ფსიქოლოგიური პრობლემები, მოზარდს აქვს განცდა, რომ ის უკვე დიდია, მას გააჩნია თავის აზრი და იწყებს დასაბუთებულად დამტკიცებას   საკუთრი აზრის,  არაფერი ამაში ცუდი არ არის. მშობლები არ აღიარებენ, რომ მათი შვილი გაიზარდა.  კონტროლი არის  ძველებური:  დროის, სივრცის, მისი ცხოვრების, რომელსაც მოზარდი რა თქმა უნდა, ვერ ეგუება. ოჯახმა თუ არ აგრძნობინა, რომ მას უსმენენ, მისი აზრი მნიშვნელოვანია, მას შეიძლება მთელი ცხოვრება დარჩეს განცდა, რომ არ უსმენენ,“ - განმარტავს ფსიქოლოგი.
მისივე თქმით, ნორმაა, რომ ბავშვს უჩნდება საკუთარი აზრი, საკუთარი შეხედულება, პროტესტი, ოჯახში უნდა მოსინჯოს თავისი ძალები, უნდა ისწავლოს ბრძოლა და თვითდამკვიდრება, ოჯახში თუ არ მიეცა ამის საშუალება, ამას სოციუმი  არ მისცემს.
„ოჯახი, სადაც არის  სითბო და სიყვარული, არის  ბავშვისთვის იდეალური  გარემო, რაც არ უნდა ხდებოდეს გარეთ, ოჯახის მხარდაჭერა და სიყვარული მას ყველაფერს გადაატანინებს,“ - აცხადებს ტაბუციძე.
ფსიქოლოგის აზრით, მოზარდი რაც უფრო დაკავებულია სხვადასხვა აქტივობებით: მუსიკა, ხელოვნება, სპორტი, რაიმე გატაცება, რაც უფრო სავსეა მისი ცხოვრება, მით უფრო  მინიმუმამდეა დაყვანილი სოციუმისთვის მიუღებელი ქცევები. რაც უფრო  თავისუფალია ბავშვი და თავის ნებაზეა მიშვებული, მით მეტია ალბათობა, რომ ცუდი დასასრული ქონდეს მის ახირებებს. რა პრობლემები იჩენს თავს მოზარდებში და როგორ უმკლავდება სკოლა ზოგადად  ამ ტიპის გამოწვევებს, პედაგოგი მაკა ჭყონია გვპასუხობს.
 „ამ დროს მოზარდი ყველაფერს მწვავედ აღიქვამს, არ აინტერესებს ის, რაც ადრე აინტერესებდა,  არ მოსწონს საკუთარი თავი, აქვს დაბალი თვითშეფასების უნარი, საშინლად გაღიზიანებული და აგრესიული ხდება. პედაგოგის მიდგომა ამ დროს უნდა იყოს ძალიან ფაქიზი... რადგანაც მას დიდი როლი აქვს მოზარდის პიროვნული თვისებების ჩამოყალიბებაში, მასწავლებელმა აუცილებლად უნდა იზრუნოს მისი თვითშეფასების ამაღლებაზე, პოზიტიური კომენტარებით, შექებით, წახილისებით, მოტივაციის გაზრდით,“ - ამბობს მაკა ჭყონია.
14 წლის ა.ა: გამუდმებით მეუბნებიან  შენ პატარა ხარ, ჩვენ უკეთ ვიცით რა გინდა და რა არაო, ამის მოსმენა მაღიზიანებს. ხშირად ვკამათობ მშობლებთან. ფსიქოლოგები ამბობენ: არასდროს ისე შორს არ დგას ადამიანი და სამყარო, როგორც ამ პერიოდში, ანუ გარდატეხის ასაკში. როგორც უკვე აღვნიშნეთ, სასურველია მოზარდს მივცეთ უფლება, იგრძნოს თავისუფლება და დამოუკიდებლობა. სასურველია მოზარდს მოვექცეთ, როგორც თანატოლს და არ მოგვერიდოს რჩევა ვკითხოთ მათ, ვინც ჩვენზე უკეთ იცის, როგორ გავუმკლავდეთ პრობლემებს, რომელიც თავს იჩენს.

თამთა კიღურაძე

[post_title] => როცა ინდივიდი და სამყარო ყველაზე შორს დგას ერთმანეთისგან - ფსიქოლოგების რჩევები [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => roca-individi-da-samyaro-yvelaze-shors-dgas-ertmanetisgan-fsiqologebis-rchevebi [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-07-02 12:10:22 [post_modified_gmt] => 2018-07-02 08:10:22 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=255538 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 3 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 298037 [post_author] => 23 [post_date] => 2018-10-23 14:15:07 [post_date_gmt] => 2018-10-23 10:15:07 [post_content] => „აზროვნების აკადემია“,  პროექტ  „სალონური საუბრების” ფარგლებში, სოციალურ ქსელში ცნობილი ფსიქოლოგის, ნათია ფანჯიკიძის ლექციას გვთავაზობს. საუბრის თემაა - როგორ შევაყვაროთ ბავშვებს წიგნის კითხვა დაძალების გარეშე. „დედა, რომელიც ნერვიულობს, რომ ბავშვმა საერთოდ არ ჭამა, ან არ ჭამა საკმარისი საჭმელი, იწყებს დაძალებს, რაც არის ფუნდამენტური შეცდომა. ჭამა არის სიამოვნების მომგვრელი რამ, უცებ კი ამ სიამოვნების პროცესს შენ გადაუქცევ დისციპლინად. ეს კი უკვე მის ფსიქიკაში იწვევს ცვლილებას. უჭმელი ბავშვი ყოველთვის ძალადობის მსხვერპლია, აუცილებლად ბავშვი თავის სარგოს მიიღებს. შემდეგი დიდი შეცდომა კითხვის დაძალებაა. თუ ადამიანს წიგნის კითხვა არ ვუქციეთ სიამოვნებად, ეს მისთვის გახდება სავალდებულო. თქვენი საყვარელი წიგნი ყოველთვის პასუხობს თქვენს რაღაც შეკითხვას. თუ თქვენ თქვენი თავი, გრძნობა, შეკითხვა ვერ აღმოაჩინეთ, თვითენდიფიკაცია ვერ გააკეთეთ, წიგნი არ მოგეწონებათ. ერთ პატარა საყვარელ ბიჭს, რომელიც სულ ნაგვით გამოტენილი ჯიბეებით დადიოდა, ვეუბნებოდი, რომ შენ ხარ ნამდვილი ტომ სოიერი. ბოლოს მკითხა, ვინ არის ეს ტომ სოიერი, რატომ ვარ ტომ სოიერიო. დიდი სიხარულით წაიკითხა ტომ სოიერი, რადგან იქ ეძებდა თავის თავს. ასევე ერთი გოგონა, რომელიც ისეთი ძლიერი და ღონიერი იყო, რომ ხელში მწევდა, იმას ვეუბნებოდი, რომ ნამდვილი პეპი ხარ თქო. ვცდილობდი, რომ მათ ეპოვნათ იმ წიგნში რაღაც მნიშვნელოვანი. მთავარია, არ მოხდეს დაძალება და მოხდეს დაინტერესება. საქართველოში ბავშვების 99 პროცენტი ამბობს, რომ ვერ იტანს ფიზიკას, ეს ხომ პედაგოგის ბრალია. ამ დროს ეს არის საგანი, რომელიც ყველაფრის პასუხს გაძლევს, უცებ აღმოჩნდება, რომ არც ერთ ბავშვს ის არ აინტერესებს. მერე მშვენივრად ჩაუჯდებიან ხოლმე „დისქავერის“ გადაცემას და უყურებენ ასტროფიზიკაზე გადაცემას. მე შაყირით მაქვს ნასწავლი რაღაცეები, რაც არ მომწონდა. აი რაც მომწონდა, ის უფრო დამავიწყდა და რაც „ღადაობით" ვისწავლე, ის უფრო მიყვარს. ანუ თუ ბავშვს რაღაც არ მოსწონს, ჯობს ასოციაციური კავშირი გავაბათ მხიარულებასთან.“ [video width="1280" height="720" mp4="http://fortuna.ge/wp-content/uploads/2018/10/10000000_571492649974388_8751221952678461440_n.mp4"][/video] [post_title] => როგორ შევაყვაროთ ბავშვებს კითხვა დაძალების გარეშე - ნათია ფანჯიკიძის ოქროს რჩევა [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => rogor-shevayvarot-bavshvebs-kitkhva-dadzalebis-gareshe-natia-fanjikidzis-oqros-rcheva [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-10-23 14:35:37 [post_modified_gmt] => 2018-10-23 10:35:37 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=298037 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 29 [max_num_pages] => 10 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => 1 [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => 1 [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => 0b7ed354e6187c683eb53cc75f512302 [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )

მსგავსი სიახლეები