ასი წელი 1917 წლის რევოლუციიდან და მისი შედეგები დღეს – ინტერვიუ გია ნოდიასთან    

პოპულარული

ასი წელი 1917 წლის რევოლუციიდან და მისი შედეგები დღეს – ინტერვიუ გია ნოდიასთან    

7 ნოემბრის სოციალისტური რევოლუციიდან 100 წელი გავიდა. 1917 წლის რევოლუციის შედეგად რუსეთის მმართველობის სათავეში რუსეთის სოციალ-დემოკრატიული მუშათა პარტია მოვიდა, რასაც შემდეგ 70-წლიანი  კომუნისტური  რეჟიმის  დამყარება მოჰყვა.

დედამიწის  მეექვსედზე  არსებულმა  თითქმის საუკუნოვანმა უტოპიამ ნეგატიური  კვალი არა მარტო რუსეთსა თუ ყოფილი საბჭოთა კავშირის ქვეყნებზე, დანარჩენ მსოფლიოზეც დატოვა.

რა იყო ეს რევოლუცია და იყო თუ არა შანსი მისი სწორად განვითარების,  როგორია მისი გავლენა დღევანდელ პროცესებზე სხვადასხვა მიმართულებით, ამ საკითხებზე „ფორტუნა“ პოლიტოლოგ  გია ნოდიას ესაუბრა. 

გია ნოდია: კაცობრიობისთვის ეს იყო ერთგვარი წარუმატებელი ექსპერიმენტი. ეს იყო პირველი სახელმწიფო სისტემა, რომელიც აგებული იყო იდეოლოგიაზე ან ინტელექტუალურ ფანტაზიებზე. მან საკმაოდ დიდ ხანს გაძლო, იქცა მსოფლიოს პოლიტიკური სისტემის ერთ-ერთ უმთავრეს ელემენტად, განსაკუთრებით, მეორე მსოფლიო ომის შემდეგ, მაგრამ შემდეგ თვითონვე ჩამოიშალა.

კაცობრიობის ისტორიაში, თავისთავად, საინტერესო ეპიზოდი იყო, გარკვეული შედეგები დატოვა, მაგრამ ჯამში ეს იყო ერთგვარი გადახვევა განვითარების ძირითადი ხაზიდან.

  • სწორედ ამ შედეგებზე მინდა გკითხოთ, რა ნეგატიური შედეგები დაუტოვა ამ წარუმატებელმა ექსპერიმენტმა კაცობრიობას?

გია ნოდია: გარკვეული ქვეყნები შეფერხდნენ განვითარებაში. როცა არასწორი გზით მიდიხარ, მერე უკან მობრუნება და კიდევ წინ წასვლა გჭირდება, ეს ნიშნავს, რომ ჩამორჩები ეკონომიკურადაც, ფსიქოლოგიურად, სოციალური განვითარებით. მან დატოვა დამახინჯებულად, არასწორად განვითარებული ქვეყნების ერთობლიობა. 

  • როცა განვითარების შეფერხებაზე ვსაუბრობთ, აქ პირველ რიგში განსახილველია საქართველო, რომელსაც თავის კვალი დაამჩნია ამ წყობამ, რა გავლენა ჰქონდა ამას ყველაფერს საქართველოზე და დღეს თუ მოახერხა ქვეყანამ ამ გავლენისგან გათავისუფლება?

გია ნოდია: დღევანდელი საქართველო, ფაქტობრივად, საბჭოთა კავშირში ჩამოყალიბდა. დამოუკიდებელ საქართველოს, რომელიც სამი წელი არსებობდა, ისეთი ღრმა კვალი არ დაუმჩნევია ქართულ საზოგადოებაზე,  რადგან ძალიან ცოტა ხანს არსებობდა. ჩვენ შევიქმენით საბჭოთა კავშირში, განათლების სისტემა, აკადემიური და ბიუროკრატიული ელიტები და ბევრი რამ შეიქმნა აქ. ამიტომ ჩვენი ცნობიერება, მიუხედავად იმისა, რომ 25 წელი გავიდა, საბჭოური რჩება, მაინც საბჭოური კატეგორიებით ვაზროვნებთ, ამ მემკვიდრეობიდან არ ვართ საბოლოოდ გამოსულები.

  • დღეს არსებული ვითარებით თუ ვიმსჯელებთ, კიდევ რამდენი ხანი დასჭირდება საზოგადოებას, ქვეყანას ამ გავლენისგან გასათავისუფლებლად, მით უფრო, თუ გავითვალისწინებთ სოციალისტური ტენდენციების გააქტიურებას.

გია ნოდია: ეს ვარიანტი სოციალისტური იდეებისა, რომელიც წამოვიდა, უფრო მეტად დასავლეთიდან მოდის, ვიდრე ჩვენი წარსულიდან, მაგრამ…  ერთი წელი ან ერთი კონკრეტული მოვლენა არ უნდა იყოს, რომლის შემდეგაც ვიტყვით, რომ მორჩა, ეს წარსულიც წავიდა.

ჩვენ ბევრ რამეში დავშორდით წარსულს. მაგალითად, „ვარდების რევოლუცია“ იყო ერთი ნიშანსვეტი, რომლითაც რაღაც ნაწილში, რაღაც სფეროებში, უარი ვუთხარით ამას. ამის შედეგად, ყველაფერი არ გამოვიდა ისე, როგორც გვინდოდა. 

ქართული საზოგადოება, რა თქმა უნდა, იცვლება და ვითარდება, მაგრამ ბევრი მნიშვნელოვანი რამ, როგორც განწყობებში, ისე ინსტიტუტებში, მაინც რჩება და ის, რომ უკვალოდ გაქრეს, ამას შეიძლება, დიდი დრო დასჭირდეს.

  • კომუნიზმს ხშირად ადარებენ ფაშიზმს, რამდენად ჰგავს ისინი ერთმანეთს?  

გია ნოდია: შედარება შედეგებით შეიძლება. პირველ რიგში, ორივეს უწოდებენ „ტოტალიტარიზმს“.  ეს არის ორი მოძღვრება, რომელიც საზოგადოების ყველაზე უფრო რადიკალურ და ყოვლისმომცველ კონტროლს ცდილობდა და რაღაც ზომით ახერხებდა და კომუნისტური სისტემა უფრო ტოტალიტარული იყო, ჩემი აზრით, იმიტომ, რომ უფრო მეტად ახერხებდა ცხოვრების ყველა მხარის კონტროლს. მეორე შედეგი ამ ორი წყობის არის მასობრივი რეპრესიები. მეოცე საუკუნეში ეს ორი რეჟიმი პრაქტიკულად იყო ის, რომელიც მილიონობით ადამიანს ხოცავდა. არც ერთ სხვა რეჟიმს ამ მასშტაბით რეპრესიები არ უწარმოებია.  

  • კომუნიზმზე და სოციალისტურ იდეოლოგიაზე  საუბრისას, ხშირად  მოჰყავთ ჩინეთის მაგალითი, რომელიც დღეს ეკონომიკურად განვითარებული ქვეყანაა…

გია ნოდია: ეს წყობა, პრაქტიკულად, აღარ არის ჩინეთში. რა თქმა უნდა,  არის ავტორიტარიზმი და ერთი პარტიის ბატონობა, მაგრამ ეკონომიკაში მან სრულიად უარი თქვა კომუნიზმზე.  მართალია, სიტყვა „კომუნისტური“  შეინარჩუნა სახელწოდებაში, მაგრამ, პრაქტიკულად, მათი პროექტი უკვე მოჩვენებითადაც არ არის კომუნისტური.

სადაც ეს შენარჩუნდა, ჯერჯერობით არის ჩრდილოეთ კორეა, რაღაც ზომით  – კუბა, შეიძლება – ლაოსი. ასე რომ, ჩინეთის ეკონიმიკური განვითარება სულაც არ უკავშირდება სოციალიზმს, მან პრაქტიკულად უარი თქვა მარქსისტული ტიპის ხედვებზე ეკონომიკაში.

 

 

თაკო ივანიაძე


 

ახალი ამბები /

|

7 ნოემბერი, 2017

|
WP_Query Object
(
    [query] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => interviu
                                    [1] => fortunas-temebi
                                    [2] => gia-nodia
                                    [3] => oqtombris-revolucia
                                    [4] => 100-wlistavi
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 184953
                )

        )

    [query_vars] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => interviu
                                    [1] => fortunas-temebi
                                    [2] => gia-nodia
                                    [3] => oqtombris-revolucia
                                    [4] => 100-wlistavi
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 184953
                )

            [error] => 
            [m] => 
            [p] => 0
            [post_parent] => 
            [subpost] => 
            [subpost_id] => 
            [attachment] => 
            [attachment_id] => 0
            [name] => 
            [static] => 
            [pagename] => 
            [page_id] => 0
            [second] => 
            [minute] => 
            [hour] => 
            [day] => 0
            [monthnum] => 0
            [year] => 0
            [w] => 0
            [category_name] => 
            [tag] => 
            [cat] => 
            [tag_id] => 646
            [author] => 
            [author_name] => 
            [feed] => 
            [tb] => 
            [paged] => 0
            [meta_key] => 
            [meta_value] => 
            [preview] => 
            [s] => 
            [sentence] => 
            [title] => 
            [fields] => 
            [menu_order] => 
            [embed] => 
            [category__in] => Array
                (
                )

            [category__not_in] => Array
                (
                )

            [category__and] => Array
                (
                )

            [post__in] => Array
                (
                )

            [post_name__in] => Array
                (
                )

            [tag__in] => Array
                (
                )

            [tag__not_in] => Array
                (
                )

            [tag__and] => Array
                (
                )

            [tag_slug__in] => Array
                (
                )

            [tag_slug__and] => Array
                (
                )

            [post_parent__in] => Array
                (
                )

            [post_parent__not_in] => Array
                (
                )

            [author__in] => Array
                (
                )

            [author__not_in] => Array
                (
                )

            [ignore_sticky_posts] => 
            [suppress_filters] => 
            [cache_results] => 1
            [update_post_term_cache] => 1
            [lazy_load_term_meta] => 1
            [update_post_meta_cache] => 1
            [nopaging] => 
            [comments_per_page] => 50
            [no_found_rows] => 
            [order] => DESC
        )

    [tax_query] => WP_Tax_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => interviu
                                    [1] => fortunas-temebi
                                    [2] => gia-nodia
                                    [3] => oqtombris-revolucia
                                    [4] => 100-wlistavi
                                )

                            [field] => slug
                            [operator] => IN
                            [include_children] => 1
                        )

                )

            [relation] => AND
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                    [0] => mob1n_term_relationships
                )

            [queried_terms] => Array
                (
                    [post_tag] => Array
                        (
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => interviu
                                    [1] => fortunas-temebi
                                    [2] => gia-nodia
                                    [3] => oqtombris-revolucia
                                    [4] => 100-wlistavi
                                )

                            [field] => slug
                        )

                )

            [primary_table] => mob1n_posts
            [primary_id_column] => ID
        )

    [meta_query] => WP_Meta_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                )

            [relation] => 
            [meta_table] => 
            [meta_id_column] => 
            [primary_table] => 
            [primary_id_column] => 
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                )

            [clauses:protected] => Array
                (
                )

            [has_or_relation:protected] => 
        )

    [date_query] => 
    [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS  mob1n_posts.ID FROM mob1n_posts  LEFT JOIN mob1n_term_relationships ON (mob1n_posts.ID = mob1n_term_relationships.object_id) WHERE 1=1  AND mob1n_posts.ID NOT IN (184953) AND ( 
  mob1n_term_relationships.term_taxonomy_id IN (21028,21029,18990,646,16375)
) AND mob1n_posts.post_type = 'post' AND ((mob1n_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY mob1n_posts.ID ORDER BY mob1n_posts.post_date DESC LIMIT 0, 3
    [posts] => Array
        (
            [0] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 286580
                    [post_author] => 26
                    [post_date] => 2018-09-20 14:03:07
                    [post_date_gmt] => 2018-09-20 10:03:07
                    [post_content] => მარტივი და სამართლიანი წესები, მოქნილი საბაჟო პროცედურები და საგარეო ვაჭრობასთან დაკავშირებული ხარჯების შემცირება - ეს არის ის ძირითადი პრინციპებია, რომელსაც საბაჟო კოდექსის პირველადი ვარიანტი ითვალისწინებს და რომლის ამოქმედებასაც მთავრობა მომდევნო წლიდან აპირებს. კოდექსის ავტორი ფინანსთა სამინისტროა. უწყებაში აცხადებენ, რომ კოდექსთან დაკავშირებით, რეკომენდაციებისა და შენიშვნების მისაღებად მზად არიან.

კოდექსი, რომელიც ქვეყანაში საბაჟო პროცედურებს არეგულირებდა, ბოლო წლებში არ არსებობდა და მას სხვადასხვა ნორმატიული აქტები მოიცავდა. რამდენიმეწლიანი პაუზის შემდეგ კი, კოდექსი მომდევნო წლის პირველი იანვრიდან უნდა შევიდეს ძალაში.
  • ახალი საბაჟო კოდექსით, ჩნდება საბაჟო პროცედურის მფლობელის დეფინიცია და პროცედურის მფლობელის ცვლილების შესაძლებლობა, რაც საშუალებას იძლევა საბაჟო პროცედურასთან დაკავშირებული უფლებები გადაეცეს სხვა პირს. აღნიშნული სიახლე ბიზნესსექტორს მისცემს საშუალებას, აწარმოოს მისთვის სასურველი გარიგება საბაჟო ზედამხედველობაში მოქცეულ საქონელზე ისე, რომ ხელი არ შეეშალოს საბაჟო კონტროლის განხორციელებას.
  • კიდევ ერთი სიახლე, რასაც ახალი საბაჟო კოდექსი ითვალისწინებს, არის ის, რომ ვაჭრობასთან დაკავშირებული ყველა პროცედურის გავლა კომპანიებს ელექტრონულად შეეძლებათ.
  • შემოდის ავტორიზებული ეკონომიკური ოპერატორის სტატუსის ცნება. ამ სტატუსის მქონე კომპანიები კი, ევროკავშირის ბაზარზეც ისარგებლებენ შეღავათებით.
  • ახალი შეღავათების ამოქმედება იგეგმება რეექსპორტში ჩართული კოპანიებისთვისაც. კომპანია, რომლის ავტომობილიც ექსპორტზე 6 თვის განმავლობაში გავა, მას იმპორტის გადასახადი, ავტომობილის განბაჟება-გაფორმებასთან გაღებული თანხები, სრულად დაუბრუნდება.
ბიზნესომბუდსმენის მოადგილე ზურაბ ძნელაშვილი „ფორტუნასთან“ საბაჟო კოდექსის „დაბრუნებას“ დადებითად აფასებს და აცხადებს, რომ ის რომ ამ სფეროს ცალკე კანონი მოაწესრიგებს, გარკვეული სტაბილურობის გარანტიას ქმნის.
„ჩვენი და ევროკავშირის საკანონმდებლო სივრცეებისა და რეგულაციების დაახლოება ხდება. ეს აუცილებლად  შეუწყობს ხელს ინვესტორების შემოსვლას. მათთვის აბსოლუტურად იქნება განჭვრეტადი რეგულაციები, ის რაც მათ ქვეყანაშია და ჩვენთანაცაა.  ასევე მარტივი იქნება, აქედან გატანა და იქიდან შემოტანა პროდუქტის.  ძალიან კარგია ასევე ის, რომ საბაჟო სფეროში რა რეფომრებიც გატარდა, ამ ყველაფრის შენარჩუნება ხდება. ჩვენი ქართული მიღწევების შენარჩუნება ხდება და ამას ემატება მოწინავე ევროპული რეგულაციები. ერთგვარი სინთეზი კიდევ უფრო მიეხმარება ჩვენ ბიზნესმენებს, რაც კარგია შევინარჩუნოთ და რაც ევროპას აქვს კარგი გადმოვიტანოთ,“ - აღნიშნა ზურაბ ძნელაშვილმა.
ერთადერთი ბუნდოვანება, რაც ბიზნესომბუდსმენის მოადგილის აზრით, ახალ საბაჟო კოდექსშია, ესაა გარანტიის ახალი სახე - თავდებობა. როგორც ის აცხადებს, ჯერჯერობით კანონის პირველად ვერსიაში კარგად არ წერია თუ როგორ მოხდება ამის რეალიზება, რადგან თავდებობა რთული ინსტიტუტია და საქმე ეხება პიროვნულ უზრუნველყოფას. ზურაბ ძნელაშვილი იმედოვნებს, რომ კანონის მიღების შემთხვევაში, ამას უფრო ნათლად კანონქვემდებარე აქტები დაარეგულირებს. საბაჟო კოდექსს მოწინააღმდეგე არ ჰყავს არც სავაჭრო-სამრეწველო პალატაში. როგორც „ფორტუნას“ მისმა პრეზიდენტმა ნინო ჩიქოვანმა განუცხადა, პირველი და ის, რაც პალატისთვის უშუალოდ რელევანტურია, ხდება საქართველოს საბაჟო კანონმდებლობის ჰარმონიზება - შესაბამისობაში მოყვანა ევროპულ ანალოგიურ კანონმდებლობასთან.
„ეს ცვლილება საშუალებას მისცემს ქართველ მეწარმეებს, უფრო სრულფასოვნად გამოიყენონ ევროკავშირთან თავისუფალი ვაჭრობის ხელშეკრულებით მიღებული სიკეთეები - პრეფერენციები, ეს არის კონკრეტული პოზიტივი ცალკეული კომპანიებისთვის, ასევე ეს გახლავთ წინგადადგმული ნაბიჯი, რათა მოხდეს საქართველოს ევროკავშირის ეკონომიკაში უფრო მეტი ინტეგრაცია, რაც ნიშნავს მეტ შემოსავალსა და დასაქმებას. მეორე მნიშვნელოვანი ცვლილება, ესაა ციფრული სერვისების შემოტანა. უდავოდ საბაჟო პუნქტებისა და გაფორმების ცენტრების გავლით პროცედურები იყო ძალზედ გამარტივებული, მაგრამ ახალა ეს სიმარტივე გადადის თვისობრივად ახალ სიბრტყეში, კონკრეტულად, მეწარმეებს საშუალება ეძლევათ, გამოიყენონ საბაჟოსთან დისტანციური-ციფრული ურთიერთობა, რაც აქამდე მეტწილად შიდა საგადასახდო თემატიკას ფარავდა,“ - აღნიშნა ჩიქოვანმა.
ჯერჯერობით საბაჟო კოდექსის შესახებ დეტალურ ინფორმაციას არ ფლობენ ეკონომიკის ექსპერტები. პარლამენტის მიერ კანონპროექტის მიღებამდე, ფინანსთა სამინისტრო მის განხილვას სწორედ ბიზნესმენებთან და ექსპერტებთან ერთად გეგმავს. მანამდე კი, ეკონომიკის ექსპერტი სოსო არჩვაძე აცხადებს, რომ კარგია, როცა ხელისუფლების სტრატეგიაა - მაქსიმალურად გაუმარტივოს ბიზნესს დროისა და ფინანსური რესურსის ხარჯები და ეს ყველაფერი ასახულია ახალ საბაჟო კოდექსში. ქეთი გიგოლაშვილი [post_title] => რას ჰპირდება ახალი საბაჟო კოდექსი ბიზნესს?! [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => ras-hpirdeba-akhali-sabadjo-kodeqsi-bizness [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-09-20 14:03:07 [post_modified_gmt] => 2018-09-20 10:03:07 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=286580 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 286366 [post_author] => 21 [post_date] => 2018-09-20 11:14:15 [post_date_gmt] => 2018-09-20 07:14:15 [post_content] => საქალაქთაშორისო ტრანსპორტის მძღოლებს მგზავრთა გადაყვანისთვის სპეციალური ნებართვა დასჭირდებათ. ამის შესახებ ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტროს მიერ მომზადებულ კანონპროექტშია აღნიშნული. კანონპროექტი ასევე ავტოსადგურების სერტიფიცირებასაც ითვალისწინებს. მიუხედავად იმისა, რომ კანონპროექტის პარლამენტში წარდგენას მთავრობა 2018 წლის საშემოდგომო სესიაზე გეგმავს, ის ჯერ დასრულებული არ არის და ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტროში დეტალების გახმაურებისგან ჯერჯერობით თავს იკავებენ. თუმცა, ცნობილია კანონპროექტის მიღების საჭიროების მიზეზები, რომელთა შორის ერთ-ერთ მთავარ საკითხად სამარშრუტო ქსელებსა და ავტოსადგურების მესაკუთრეთა შორის არსებული ქაოტური მდგომარეობა სახელდება. არსებული სრული ლიბერალიზაციის პირობებში, მოხდა საავტომობილო სამგზავრო გადაყვანების სფეროს მთავარი შემადგენელი ნაწილის - სამარშრუტო ქსელის მითვისება ავტოსადგურების მესაკუთრეებისა და სხვა პირების მიერ, რომელთა თანხმობის გარეშე პრაქტიკულად შეუძლებელია ქვეყნის შიგნით რეგულარულ მარშრუტებზე საქმიანობის განხორციელება. ასეთივე უწესრიგობას ვაწყდებით სადგურების გვერდის ავლით მგზავრთა კომერციული გადაყვანების განხორციელებისას. სისტემატური ხასიათი მიიღო მგზავრთა გადაყვანამ მასობრივი თავშეყრის ადგილებიდან, ნაცვლად ავტოსადგურებისა, რის გამოც მკვეთრად გაიზარდა ავტობუსების ქაოსური მოძრაობის ინტენსივობა, იქმნება საცობები, საგრძნობლად გაუარესდა ეკოლოგიური მდგომარეობა. ხშირ შემთხვევებში გადაზიდვების პროცესი ხორციელდება არალეგალიზებული (სამეწარმეო რეესტრში რეგისტრაციის გარეშე მომუშავე) გადამზიდველების მიერ მოძრაობის განრიგების გარეშე, მოძრაობის, გარემოს დაცვისა და მძღოლთა შრომისა და დასვენების ნორმების უგულებელყოფით. მნიშვნელოვნად გაიზარდა დაბალი კვალიფიკაციის მქონე არაპროფესიონალთა რიცხვი, რომლებიც იძენენ რესურსამოწურულ, იაფფასიან ავტოსატრანსპორტო საშუალებებს, რომელთა უმრავლესობა არც ტექნიკური პარამეტრებით და არც ეკონომიკური თვალსაზრისით არ შეესაბამება მგზავრთა რეგულარული გადაყვანის მოთხოვნებს და იწყებენ მგზავრთა გადაყვანას,“ - ვკითხულობთ კანონპროექტის ნაწილში. ეკონომისტები „ფორტუნასთან“ საუბრისას ამბობენ, რომ მსგავსი ტიპის რეგულაციები თითქმის ყველა წამყვან ქვეყანაში არსებობს. თუმცა, იმასაც აღნიშნავენ, რომ ეს სრულიად არაა საკმარისი არგუმენტი იმისთვის, რომ მძღოლების პროტესტი თავიდან იქნეს აცილებული. რამაზ გერლიანი არც იმას გამორიცხავს, რომ რეგულირების საწყის ეტაპზე მძღოლებმა სიახლე გააპროტესტონ და საქალაქთაშორისო ტრანსპორტი იყოს პარალიზებული, რაც, პირველ რიგში, მოსახლეობაზე აისახება ნეგატიურად, შემდეგ კი ეკონომიკას „დაარტყამს“. „ინდივიდუალური ტრანსპორტი თუ სამარშრუტო ხაზები თავისთავად უნდა აკმაყოფილებდეს იმ მინიმალურ ნორმებს, რომლებსაც წარუდგენენ. თუ პირველ ეტაპზე მძღოლები ამას ვერ შეასრულებენ, მათ შესაძლოა, გარკვეული ეკონომიკური ზარალიც ჰქონდეთ. ალბათ მათ მიეცემათ გარკვეული გონივრული ვადა, რა პერიოდშიც საკუთარი ტრანსპორტი შესაბამისობაში უნდა მოიყვანონ. თუკი იმაზე საუბარი იყო, რომ გარკვეული მოსაკრებელიც უნდა დაწესდეს, არც ეს იქნება უცხო. არა მარტო საზოგადოებრივი, არამედ საქალაქთაშორისო ტრანსპორტიც უნდა მოვიყვანოთ ევროსტანდარტთან მიმართებით გარკვეულ წესრიგში. თუმცა, ამ ყველაფერს აქვს შესაბამისი პერიოდი, ამიტომ, საიდანღაც უნდა დავიწყოთ. მგზავრებს აქვთ უფლება, მოითხოვონ ისეთი ტრანსპორტი, რომელიც უნდა იყოს მოწესრიგებულიც, მარტო უსაფრთხოება არაა საკმარისი. არის შემთხვევები, როცა მძღოლები ზოგჯერ გადიან, ზოგჯერ არ გადიან, ეს კი იწვევს ქაოსს. ამ საკითხის რეგულირება მგზავრთა ნაკადის მოწესრიგებას უფრო შეუწყობს ხელს,“ - განუცხადა „ფორტუნას“ რამაზ გერლიანმა. კიდევ ერთი ეკონომისტი, გიორგი პაპავა კი ფიქრობს, რომ რეგულაციები რაც უფრო გამკაცრდება, მით მეტად ნეგატიურ გავლენას მოახდენს კონკრეტული ინდუსტრიის განვითარებაზე. პაპავა ამბობს, რომ დღეს სერვისის მომხმარებლისთვის შეთავაზება შედარებით მარტივად ხდება, რითაც საზოგადოება კმაყოფილია, მაგრამ როცა მძღოლები ვალდებული იქნებიან, აიღონ ლიცენზია, შემდეგ შეაკეთონ მანქანა, გადაიხადონ გარკვეული რაოდენობის თანხა ან მოსაკრებელი, ეს ყველაფერი საბოლოოდ გადაწონის მგზავრობიდან მიღებულ ღირებულებას, რაც ეკონომისტის შეფასებით, უკვე ფინანსურ წაგებას ნიშნავს. „ზოგი მოქალაქე მეტს იხდის იმისთვის, რომ ყველაზე მაღალი ხარისხის სერვისი მიიღოს, ზოგი - შედარებით ნაკლებს, შესაბამისად, შედარებით ნაკლები სერვისით სარგებლობს და ზოგი დაბალ თანხას - რაც თავისთავად დაბალ მომსახურებას გულისხმობს. ანალოგიურად ხდება საქალაქთაშორისო მგზავრობის დროსაც. მათი ფასი მომსახურებასთან შესაბამისობაშია და სხვათა შორის, მოთხოვნისა და მიწოდების პრინციპს ეფუძნება. როდესაც ჩვენ რეგულაციებს ვიღებთ, რაც უფრო ვამკაცრებთ ამ რეგულაციებს, ნელ-ნელა კონკურენციას ვამცირებთ ამ სექტორში, ეს კი იმ ადამიანებზე, ვინც ამ მომსახურებით სარგებლობს, ნეგატიურად აისახება. ჯერჯერობით ამ რეგულირების ეფექტის შეფასება რთულია,“ - განმარტავს „ფორტუნასთან“ საუბრისას გიორგი პაპავა. ეკონომისტების მიერ დასახელებული ერთ-ერთი ვერსიით, ახალი კანონპროექტი შესაძლოა, საქალაქთაშორისო ტრანსპორტის მძღოლებისთვის მოსაკრებელის დაკისრებას ითვალისწინებდეს. აღნიშნულს კი, მძღოლები კანონპროექტის განხილვამდე აპროტესტებენ და ამბობენ, რომ დამატებითი ხარჯები მათ არათანაბარ პირობებში ჩააყენებს და კონკურენციაც დაიწევს, რაც თავისთავად შეაფერხებს საქალაქთაშორისო მოძრაობას. მძღოლთა ნაწილი „ფორტუნასთან“ საუბრისას თანხმდება, რომ ავტოტრანსპორტმა მხოლოდ და მხოლოდ გამართულ მდგომარეობაში უნდა იმოძრაოს. „რა თქმა უნდა, ყველა მანქანა აუცილებლად უნდა იყოს ტექნიკურად გამართული, მაგრამ რაც შეეხება მოსაკრებელს, ვიღაცას მეტი აქვს და გადაიხდის, რა დავაშავეთ იმათ, ვისაც არ გვაქვს და ლუკმა-პურის გულისთვის ვმუშაობთ? თვითონ მძღოლმა ნება უნდა იბოძოს და თავად მოაწესრიგოს მანქანა იმის გამო, რომ მერე ძალით არ შეგვამოწმებინონ, შეიძლება ვიღაცის მანქანა გაუმართავი აღმოჩნდეს და ყველას მოგვიწიოს მოსაკრებლის გადახდა. აქ ვინც გამოივლის, წელიწადის ნებისმიერ დროს ქაოტური მოძრაობაა.  ასე იყო და ასე იქნება სულ. არამგონია, რაიმე კანონმა ან რეგულაციამ უშველოს. ასეთი ცვლილებების შემთხვევაში აჯანყება მარტო მძღოლებისგან კი არ იქნება მოსალოდნელი, აჯანყება ნებისმიერ დროს ნებისმიერ ქვეყანაში ნებისმიერ წამშია მოსალოდნელი, ასე რომ, მაგას ვერ გაიგებთ, აჯანყებას მძღოლები დავიწყებთ თუ ჩვენი მგზავრები!“ - ამბობს „ფორტუნასთან“ ერთ-ერთი მძღოლი, რომელიც სახელს და გვარს არ ამხელს. „ნებისმიერი სახის რეგულაცია ჩვენს პროტესტს გამოიწვევს. ხან რას კრძალავენ და ხან რას. ამ საქმეში იმდენი არ იშოვება, რომ მანქანა ბოლო დონეზე გყავდეს მოწესრიგებული. მძღოლს რომ უნდა, თავისი მანქანა მოწესრიგებული იყოს, ისე ხო არავის უნდა, არა?! მთავრობამ ხალხს თვითონ უნდა შეუქმნას ისეთი პირობები, რომ ეს ზედმეტი რეგულაციები აღარ გახდეს საჭირო. პირველ რიგში, გზებს მიხედონ!“  - ამბობს მძღოლი, ლევან ნოზაძე. კანონპროექტი პარლამენტს განსახილველად 2018 წლის საშემოდგომო სესიაზე წარედგინება.  

თათია კაკიაშვილი

[post_title] => "ლუკმა-პურის გულისთვის მომუშავეები მოსაკრებელს ვერ გადავიხდით" - რა ბედი ელით საქალაქთაშორისო ტრანსპორტის მძღოლებს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => lukma-puris-gulistvis-momushaveebi-mosakrebels-ver-gadavikhdit-ra-bedi-elit-saqalaqtashoriso-transportis-mdzgholebs [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-09-20 11:15:13 [post_modified_gmt] => 2018-09-20 07:15:13 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=286366 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 284949 [post_author] => 21 [post_date] => 2018-09-18 15:11:38 [post_date_gmt] => 2018-09-18 11:11:38 [post_content] => პარლამენტიდან შესაძლოა, კანაფის წარმოება-კულტივაციასთან დაკავშირებით მომზადებული კანონპროექტის გაწვევა მოხდეს. დეპუტატები თანხმდებიან, რომ ჯერ კანაფის წარმოება-კულტივაციის თემა სიღრმისეულად უნდა განიხილონ და საზოგადოებას დეტალური ინფორმაცია მიაწოდონ. თუკი ამ პროცესის შემდეგ საზოგადოებას კითხვები კიდევ დარჩება, დეპუტატები აღნიშნული კანონპროექტის კიდევ ერთხელ გადახედვას აანონსებენ. პარლამენტში თვლიან, რომ საზოგადოებას არ აქვს ინფორმაცია, თუ რა ცვლილებებზეა საუბარი და კომუნიკაციის პრობლემაზე ამახვილებენ ყურადღებას. ამავე აზრზეა დედაქალაქის მერიც. კახა კალაძეს სჯერა, რომ „როდესაც საზოგადოებასთან კომუნიკაცია მოხდება, ყველასთვის ცხადი იქნება, რომ ეს პრობლემას არ წარმოადგენს.“ მისი შეფასებით, ის, რომ ხელისუფლება ნარკოტიკების წარმოებას გეგმავს, სიმართლეს არ შეესაბამება. „კულტივაციას რაც შეეხება, აქაც არასწორად იყო საზოგადოებასთან კომუნიკაცია, რამაც აზრთა სხვადასხვაობა გამოიწვია. თითქოს, ხელისუფლება გეგმავდა ნარკოტიკების წარმოებას და გასაღებას, რაც ნამდვილად არ შეეფერება სიმართლეს. აქ საუბარი იყო მედიცინისა და კოსმეტიკის მიმართულებით, თუმცა აქაც მგონია, რომ მნიშვნელოვანია საზოგადოებასთან კომუნიკაცია. როდესაც მოხდება ეს კომუნიკაცია, ყველასთვის ცხადი იქნება, რომ ეს პრობლემას არ წარმოადგენს,“ - განაცხადა კახა კალაძემ. ინიციატივა, რომ ვიდრე საზოგადოებაში კონსენსუსი არ იქნება, კანონპროექტის განხილვას პარლამენტი შეაჩერებს, სოფლის მეურნეობის მინისტრს, ლევან დავითაშვილს ეკუთვნის. დავითაშვილი ამბობს, რომ საქართველოში მარიხუანას მოხმარება უკონტროლოდ ვერ იქნება და ეს საჭიროებს რეგლამენტირებას, დარეგულირებას, კონკრეტული აკრძალვების შემოღებას. მინისტრის მიერ დასახელებულ ამ ნაწილში საზოგადოება ისედაც თანხმდებოდა, მწვავე დისკუსიის საგანი კი, მეორე კანონპროექტია, რომელიც მხოლოდ სამედიცინო კანაფის კულტივირებას და საექსპორტო ოპერაციებს ეხება. საპარლამენტო უმრავლესობის ლიდერის, არჩილ თალაკვაძის განცხადებით, დღეს სიტყვა პარლამენტზეა და პარლამენტი „კანაფის კონტროლის შესახებ“ კანონპროექტთან დაკავშირებით ღირსეულ და სამართლიან გადაწყვეტილებას მიიღებს. „პარლამენტი, რომელიც ხალხის მიერ არის არჩეული, მაქსიმალურად უზრუნველყოფს, რომ საზოგადოების ყველა ნაწილის, ყველა დაინტერესებული მხარის არგუმენტები იყოს შეჯერებული. მხოლოდ ასე იქნება გადაწყვეტილებები მიღებული ნებისმიერ საკითხზე, რომელიც ნარკოპოლიტიკას ეხება,“ - განაცხადა თალაკვაძემ. მარიხუანას კულტივაციასთან დაკავშირებით ეკლესიას რომ მკვეთრად უარყოფითი დამოკიდებულება აქვს, ეს სრულიად საქართველოს კათოლიკოს პატრიარქმა, უწმინდესმა და უნეტარესმა ილია მეორემ პარლამენტის თავმჯდომარესთან, ირაკლი კობახიძესთან შეხვედრისას კიდევ ერთხელ დააფიქსირა. სასულიერო პირები განსაკუთრებით იმ ფაქტს უსვამენ ხაზს, რომ „ქვეყანა იმ რისკებს ვერ გაუძლებს, რასაც ეს პროცესი გამოიწვევს.“ საქართველოს პარლამენტის ჯანდაცვის კომიტეტის თავმჯდომარე, აკაკი ზოიძე ამბობს, რომ საზოგადოებაში ნეგატიური განწყობა უკვე შექმნილია და ეს განწყობა ეკლესიის გავლენითაა განპირობებული. ზოიძე კვლავ ამტკიცებს, რომ „ეს დიდ სარგებელს მოუტანს, როგორც ინდივიდუალურ ადამიანებს ისე, მთლიანად ქვეყანას, მაგრამ ამაში ყველა ერთად უნდა დავრწმუნდეთ; წინაღმდეგ შემთხვევაში, ასეთი კანონი იქნება დღენაკლული.“ „სინდისის, სამშობლოს გაყიდვა შეუძლებელია, დანარჩენი ყველაფრის გაყიდვა შეიძლება, თუ ამით სარგებელი მოდის ჩვენი მოქალაქეებისთვის. კანაფიდან იწარმოება წამალი და ამ წამლიდან შემოსული თანხა ამავე მცენარისგან გამოწვეული ზიანის შესამცირებლად შეგვიძლია, გამოვიყენოთ. ამ კონცეფციაში ვერანაირ პრობლემას ვხედავ ვერც მორალური, ვერც საზოგადოებრივი, ვერც ეკონომიკური კუთხით,” - განაცხადა აკაკი ზოიძემ.  

კანაფის კულტივაციის სამუშაო ჯგუფი და ეკლესიის მკაცრი უარი კანაფის წარმოებას

საქართველოში კანაფის კულტივაციასთან დაკავშირებით შესაძლოა, სამუშაო ჯგუფი შეიქმნას. კიდევ ერთი ინიციატივის ავტორი ამჯერად პარლამენტის იურიდიულ საკითხთა კომიტეტის თავმჯდომარე, ეკა ბესელიაა. დეპუტატის განმარტებით, საკუთარ გუნდს სთავაზობს, რომ საზოგადოების მეტი ინფორმირების მიზნით, შეიქმნას სამუშაო ჯგუფი, რომელშიც შევლენ როგორც დეპუტატები, ასევე საპატრიარქოს წარმომადგენლები და ექსპერტები. ბესელია აღნიშნავს, რომ მსგავსი ფორმატი იმუშავებს, რათა საზოგადოებაში არცერთი ღია კითხვა არ დარჩეს. გარდა ამისა, ეკა ბესელია მიიჩნევს, რომ საქართველოში კანაფის წარმოება-ექსპორტზე გატანასთან დაკავშირებით ნაჩქარევი გადაწყვეტილება არ უნდა მიიღონ. დეპუტატის თქმით, იმის გამო, რომ საზოგადოების დიდ ნაწილში საკითხისადმი ემოციური დამოკიდებულებაა, გადაწყვეტილება ცხადი და გასაგები უნდა იყოს. ბესელია ამბობს, რომ საპატრიარქოს ბოლო მოწოდების შემდეგ ყველა ნორმალური და გონივრულად მოაზროვნე ხელისუფლება არ იჩქარებს. „პატრიარქმა თავისი პოზიცია ძალიან გონივრული და ბრძნული შინაარსით ბრძანა. მის განწყობას ვიზიარებ. არასწორი ინფორმაცია, რაც ისმის, უნდა მოიხსნას და გადაწყვეტილება მაშინ უნდა მივიღოთ, როცა მოსახლეობისგან თანხმობა გვექნება,” - განაცხადა ბესელიამ. „კანაფის კონტროლის შესახებ” კანონპროექტთან დაკავშირებით პარლამენტის ადამიანის უფლებათა კომიტეტის თავმჯდომარე, სოფიო კილაძეც ეკა ბესელიას პოზიციას იზიარებს და ამბობს, რომ „მნიშვნელოვანია, საზოგადოების დიდი ნაწილის და დედა ეკლესიის აზრი“. კილაძე აანონსებს, რომ პარლამენტი საპატრიარქოსთან და დაინტერესებულ მხარეებთან კონსულტაციის შემდეგ, იმ გადაწყვეტილებას მიიღებს, რომელიც საზოგადოებისთვის იქნება მისაღები. როგორც საპარლამენტო, ისე არასაპარლამენტო ოპოზიციის ნაწილი კანონპროექტს არ ემხრობა. მაგალითად, პარლამენტის ვიცე სპიკერი, ირმა ინაშვილი, კანაფის წარმოება-კულტივაციის შესახებ კანონპროექტს ანტისახელმწიფოებრივს უწოდებს და აცხადებს, რომ ამას საზოგადოება დაუპირისპირდება. დეპუტატის თქმით, კანონპროექტის გატანა არ მოხდება, რადგან მას ქვეყანაში დიდი მღელვარება მოჰყვება. „ევროპული საქართველოს” წევრის, გიორგი კანდელაკის განცხადებით, პარლამენტში მარიხუანასთან დაკავშირებით საკონსტიტუციო სასამართლოს გადაწყვეტილების საკანონმდებლო სივრცეში გადმოთარგმნა უნდა იყოს განხილვის მთავარი საგანი და არა მითიური პლანტაციები. კანდელაკის თქმით, არსებობს ლეგიტიმური კითხვები, რომ ეს შეიძლება იყოს კორუფციის წყარო. პარლამენტის ვიცე სპიკერი, ზვიად ძიძიგური კი ამბობს, რომ „კონსერვატორები“ საქართველოში კანაფის წარმოება-კულტივაციას მხარს არცერთ შემთხვევაში არ დაუჭერენ. ძიძიგურის განცხადებით, მისი ფრაქცია წინააღმდეგია კანაფის ყველანაირი კულტივაციის, ბიზნესის წამოწყებისა და ლიცენზიების გაცემის. დეპუტატის თქმით, უმრავლესობაში აღნიშნულ საკითხზე კონსესუსი არ არსებობს.  

რას გულისხმობს კანაფის კონტროლის სააგენტო?!

კანაფის კონტროლის სააგენტო - ასე ეწოდება სახელმწიფო უწყებას, რომელიც გარემოს დაცვისა და სოფლის მეურნეობის სამინისტროს მმართველობის სფეროში შემავალი საჯარო სამართლის იურიდიული პირი იქნება. შინაგან საქმეთა სამინისტროს მიერ მომზადებული პროექტის მიხედვით, სააგენტოს მიზანია, მცენარე კანაფის ლეგალურ ბრუნვასთან დაკავშირებული საქმიანობის რეგულირება და კონტროლი. სააგენტოს ექნება ბეჭედი საქართველოს სახელმწიფო გერბის გამოსახულებით და თავისი სახელწოდებით, ასევე საკუთარი სიმბოლოები. კანაფის კონტროლის სააგენტოს უფროსს გარემოს დაცვისა და სოფლის მეურნეობის მინისტრი დანიშნავს.  კანაფის დათესვა, მოყვანა, კულტივაცია ან შენახვა მხოლოდ დახურულ-შემოსაზღვრულ შენობა-ნაგებობაში იქნება დასაშვები. აღნიშნული შენობა-ნაგებობების უსაფრთხოების სტანდარტებს მთავრობა საკუთარი დადგენილებით განსაზღვრავს. მათი ვიდეო-მეთვალყურეობის სისტემასთან დაკავშირებული საკითხები კი, შინაგან საქმეთა მინისტრის მიერ დადგენილ რეგულაციებთან იქნება შესაბამისობაში. შს სამინისტრო მიერ მომზადებული საკანონმდებლო პაკეტის თანახმად, კანაფის ლეგალურ ბრუნვასთან დაკავშირებული საქმიანობა განკუთვნილია მხოლოდ ექსპორტისთვის. პროექტის მიხედვით, დაუშვებელია მცენარე კანაფის შემცველი პარფიუმერულ-კოსმეტიკური პროდუქციის ან მცენარე კანაფის შემცველი ფარმაცევტული პროდუქციის საქართველოს ტერიტორიაზე საბითუმო ან საცალო რეალიზაცია, გარდა ექსპორტის მიზნით შესაბამისი ლიცენზიის მფლობელის მიერ მოყვანილი-გადამუშავებული მცენარე კანაფის ან მცენარე კანაფის შემცველი პროდუქციის საბითუმო რეალიზაციის შემთხვევისა. კანონპროექტი კრძალავს მცენარე კანაფის ინდუსტრიაში 21 წლამდე პირის ჩაბმას, ხოლო ლიცენზიაში უნდა მიეთითოს მეწარმე სუბიექტისათვის დათესვისთვის, მოყვანისთვის, კულტივირებისთვის, წარმოებისთვის მცენარე კანაფის ნებადართული ოდენობა, ქვეყნის შიდა კვოტის გათვალისწინებით. კანაფის კონტროლის სააგენტო პარლამენტის წინაშე ანგარიშვალდებული ორგანო იქნება. სააგენტოს კონტროლს პარლამენტი განახორციელებს და, თავის მხრივ, სააგენტო ყოველი წლის თებერვალში პარლამენტს წარუდგენს წლიურ ანგარიშს, მცენარე კანაფის ლეგალურ ბრუნვასთან დაკავშირებით. საქართველოში სამედიცინო/სამრეწველო მიზნებისთვის კანაფის მოყვანა-წარმოების დაწყების ინიციატივა და ამ საქმიანობის რეგულირების მიზნით სპეციალური სააგენტოს შექმნა სახელმწიფო ბიუჯეტიდან 500 000 ლარიან ხარჯს იწვევს.

თათია კაკიაშვილი

[post_title] => დღენაკლული კანონი თუ მოდაში შემოსული მარიხუანას დათესვა - რა ბედი ელის კანონპროექტს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => dghenakluli-kanoni-tu-modashi-shemosuli-marikhuanas-datesva-ra-bedi-elis-kanonproeqts [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-09-18 15:11:38 [post_modified_gmt] => 2018-09-18 11:11:38 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=284949 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 3 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 286580 [post_author] => 26 [post_date] => 2018-09-20 14:03:07 [post_date_gmt] => 2018-09-20 10:03:07 [post_content] => მარტივი და სამართლიანი წესები, მოქნილი საბაჟო პროცედურები და საგარეო ვაჭრობასთან დაკავშირებული ხარჯების შემცირება - ეს არის ის ძირითადი პრინციპებია, რომელსაც საბაჟო კოდექსის პირველადი ვარიანტი ითვალისწინებს და რომლის ამოქმედებასაც მთავრობა მომდევნო წლიდან აპირებს. კოდექსის ავტორი ფინანსთა სამინისტროა. უწყებაში აცხადებენ, რომ კოდექსთან დაკავშირებით, რეკომენდაციებისა და შენიშვნების მისაღებად მზად არიან. კოდექსი, რომელიც ქვეყანაში საბაჟო პროცედურებს არეგულირებდა, ბოლო წლებში არ არსებობდა და მას სხვადასხვა ნორმატიული აქტები მოიცავდა. რამდენიმეწლიანი პაუზის შემდეგ კი, კოდექსი მომდევნო წლის პირველი იანვრიდან უნდა შევიდეს ძალაში.
  • ახალი საბაჟო კოდექსით, ჩნდება საბაჟო პროცედურის მფლობელის დეფინიცია და პროცედურის მფლობელის ცვლილების შესაძლებლობა, რაც საშუალებას იძლევა საბაჟო პროცედურასთან დაკავშირებული უფლებები გადაეცეს სხვა პირს. აღნიშნული სიახლე ბიზნესსექტორს მისცემს საშუალებას, აწარმოოს მისთვის სასურველი გარიგება საბაჟო ზედამხედველობაში მოქცეულ საქონელზე ისე, რომ ხელი არ შეეშალოს საბაჟო კონტროლის განხორციელებას.
  • კიდევ ერთი სიახლე, რასაც ახალი საბაჟო კოდექსი ითვალისწინებს, არის ის, რომ ვაჭრობასთან დაკავშირებული ყველა პროცედურის გავლა კომპანიებს ელექტრონულად შეეძლებათ.
  • შემოდის ავტორიზებული ეკონომიკური ოპერატორის სტატუსის ცნება. ამ სტატუსის მქონე კომპანიები კი, ევროკავშირის ბაზარზეც ისარგებლებენ შეღავათებით.
  • ახალი შეღავათების ამოქმედება იგეგმება რეექსპორტში ჩართული კოპანიებისთვისაც. კომპანია, რომლის ავტომობილიც ექსპორტზე 6 თვის განმავლობაში გავა, მას იმპორტის გადასახადი, ავტომობილის განბაჟება-გაფორმებასთან გაღებული თანხები, სრულად დაუბრუნდება.
ბიზნესომბუდსმენის მოადგილე ზურაბ ძნელაშვილი „ფორტუნასთან“ საბაჟო კოდექსის „დაბრუნებას“ დადებითად აფასებს და აცხადებს, რომ ის რომ ამ სფეროს ცალკე კანონი მოაწესრიგებს, გარკვეული სტაბილურობის გარანტიას ქმნის.
„ჩვენი და ევროკავშირის საკანონმდებლო სივრცეებისა და რეგულაციების დაახლოება ხდება. ეს აუცილებლად  შეუწყობს ხელს ინვესტორების შემოსვლას. მათთვის აბსოლუტურად იქნება განჭვრეტადი რეგულაციები, ის რაც მათ ქვეყანაშია და ჩვენთანაცაა.  ასევე მარტივი იქნება, აქედან გატანა და იქიდან შემოტანა პროდუქტის.  ძალიან კარგია ასევე ის, რომ საბაჟო სფეროში რა რეფომრებიც გატარდა, ამ ყველაფრის შენარჩუნება ხდება. ჩვენი ქართული მიღწევების შენარჩუნება ხდება და ამას ემატება მოწინავე ევროპული რეგულაციები. ერთგვარი სინთეზი კიდევ უფრო მიეხმარება ჩვენ ბიზნესმენებს, რაც კარგია შევინარჩუნოთ და რაც ევროპას აქვს კარგი გადმოვიტანოთ,“ - აღნიშნა ზურაბ ძნელაშვილმა.
ერთადერთი ბუნდოვანება, რაც ბიზნესომბუდსმენის მოადგილის აზრით, ახალ საბაჟო კოდექსშია, ესაა გარანტიის ახალი სახე - თავდებობა. როგორც ის აცხადებს, ჯერჯერობით კანონის პირველად ვერსიაში კარგად არ წერია თუ როგორ მოხდება ამის რეალიზება, რადგან თავდებობა რთული ინსტიტუტია და საქმე ეხება პიროვნულ უზრუნველყოფას. ზურაბ ძნელაშვილი იმედოვნებს, რომ კანონის მიღების შემთხვევაში, ამას უფრო ნათლად კანონქვემდებარე აქტები დაარეგულირებს. საბაჟო კოდექსს მოწინააღმდეგე არ ჰყავს არც სავაჭრო-სამრეწველო პალატაში. როგორც „ფორტუნას“ მისმა პრეზიდენტმა ნინო ჩიქოვანმა განუცხადა, პირველი და ის, რაც პალატისთვის უშუალოდ რელევანტურია, ხდება საქართველოს საბაჟო კანონმდებლობის ჰარმონიზება - შესაბამისობაში მოყვანა ევროპულ ანალოგიურ კანონმდებლობასთან.
„ეს ცვლილება საშუალებას მისცემს ქართველ მეწარმეებს, უფრო სრულფასოვნად გამოიყენონ ევროკავშირთან თავისუფალი ვაჭრობის ხელშეკრულებით მიღებული სიკეთეები - პრეფერენციები, ეს არის კონკრეტული პოზიტივი ცალკეული კომპანიებისთვის, ასევე ეს გახლავთ წინგადადგმული ნაბიჯი, რათა მოხდეს საქართველოს ევროკავშირის ეკონომიკაში უფრო მეტი ინტეგრაცია, რაც ნიშნავს მეტ შემოსავალსა და დასაქმებას. მეორე მნიშვნელოვანი ცვლილება, ესაა ციფრული სერვისების შემოტანა. უდავოდ საბაჟო პუნქტებისა და გაფორმების ცენტრების გავლით პროცედურები იყო ძალზედ გამარტივებული, მაგრამ ახალა ეს სიმარტივე გადადის თვისობრივად ახალ სიბრტყეში, კონკრეტულად, მეწარმეებს საშუალება ეძლევათ, გამოიყენონ საბაჟოსთან დისტანციური-ციფრული ურთიერთობა, რაც აქამდე მეტწილად შიდა საგადასახდო თემატიკას ფარავდა,“ - აღნიშნა ჩიქოვანმა.
ჯერჯერობით საბაჟო კოდექსის შესახებ დეტალურ ინფორმაციას არ ფლობენ ეკონომიკის ექსპერტები. პარლამენტის მიერ კანონპროექტის მიღებამდე, ფინანსთა სამინისტრო მის განხილვას სწორედ ბიზნესმენებთან და ექსპერტებთან ერთად გეგმავს. მანამდე კი, ეკონომიკის ექსპერტი სოსო არჩვაძე აცხადებს, რომ კარგია, როცა ხელისუფლების სტრატეგიაა - მაქსიმალურად გაუმარტივოს ბიზნესს დროისა და ფინანსური რესურსის ხარჯები და ეს ყველაფერი ასახულია ახალ საბაჟო კოდექსში. ქეთი გიგოლაშვილი [post_title] => რას ჰპირდება ახალი საბაჟო კოდექსი ბიზნესს?! [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => ras-hpirdeba-akhali-sabadjo-kodeqsi-bizness [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-09-20 14:03:07 [post_modified_gmt] => 2018-09-20 10:03:07 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=286580 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 591 [max_num_pages] => 197 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => 1 [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => 1 [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => 77eaa9d147b3d218b04cf1755dd0748b [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )

მსგავსი სიახლეები