”გაჭირვებული” მძღოლების ყოფა – როცა საპირფარეშოში შესვლა „სპორტი“ და თავსატეხია (ნაწილი II)

პოპულარული

”გაჭირვებული” მძღოლების ყოფა – როცა საპირფარეშოში შესვლა „სპორტი“ და თავსატეხია (ნაწილი II)

საზოგადოებრივი ტრანსპორტის მძღოლებს  დღე-ღამის განმავლობაში 10-15 საათის გატარება ავტობუსსა და „მარშუტკაში“ უწევთ. ბოლო გაჩერებიდან ბოლო გაჩერებამდე კი მთელი დღის განმავლობაში გზაში არიან. არადა, ეს მძღოლებიც ჩვეულებრივი ადამიანები არიან და ბუნებრივი მოთხოვნილებების დაკმაყოფილება, ან მარტივად რომ ვთქვათ, ტუალეტი მათაც ისევე სჭირდებათ, როგორც ყველას. ბუნებრივი მოთხოვნილებების დაკმაყოფილება კი მათ მხოლოდ ბოლო გაჩერებებზე ფასიან ან კუსტარულად აშენებულ საპირფარეშოებში უწევთ. ისიც იმ შემთხვევაში, თუ გზების გადატვირთულობის გამო, საცობში არ მოუწიათ იმ დროის გამოყენება, რაც მათი ხანმოკლე შესვენებისთვისაა გამოყოფილი.

ორბელიანის მოედანზე, სადაც ავტობუსებისა და „მარშუტკების“ ერთ-ერთი მსხვილი სადგურია, საერთოდ არ არის მძღოლებისა და კონტროლიორებისთვის საპირფარეშო. როგორც „ფორტუნამ“ გაარკვია, მათ ფასიანი საზოგადოებრივი ტუალეტით უწევთ სარგებლობა. საპირფარეშო ფასიანია, თუმცა ავტობუსების მძღოლებისა და კონტროლიორების მომსახურების ხარჯებს კომპანია ფარავს. „მარშუტკის“ მძღოლები კი ამაში თანხას თავად იხდიან. 

ჯადული დანელია ფასიანი საზოგადოებრივი ტუალეტის ინდმეწარმეა. როგორც მან ”ფორტუნას” უთხრა, ”თბილისის სატრანსპორტო კომპანია” მას ამ მომსახურებაში თვეში 700 ლარს უხდის.

”მე ვარ ინდმეწარმე. ხელშეკრულებით მირიცხავენ. მესამე წელია, ასე ვართ. მძღოლები საბუთს წარმოადგენენ ხოლმე და კონტროლიორებს ისედაც ფორმა აცვიათ,” –  აცხადებს ჯადული დანელია.

ანალოგიური მდგომარეობაა თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის მაღლივი კორპუსის მიმდებარედ განთავსებულ ავტობუსებისა და ”მარშუტკებისსადგურზეც. საპირფარეშოში საფასურის გადახდა აქაც მძღოლებისა და კონტროლიორებისთვის დიფერენცირებულად ხდება.  

”სატრანსპორტო კომპანია” თვეში 150 ლარს მაძლევს. ავტობუსის მძღოლებისა და კონტროლიორებისთვის.  21 წელია, აქ ვმუშაობ და ზეპირად ვიცი, ვინ ვინ არის. თუ ვერ ვცნობ,  ახალი ავტობუსის მძღოლებს ფორმები აცვიათ და იმით ვიცნობ. ”მარშუტკის” მძღოლები თუ მოდიან, იხდიან. იმათ არ ჰყავს ეგეთი კომპანია.  4 საათამდე ვარ, მერე ეს ღიაა. დილას მოვდივარ და ვალაგებ,” – განუცხადა ”ფორტუნას” ფასიანი საპირფარეშოს თანამშრომელმა. 

პოლიტკოვსკაიას ქუჩის ბოლოში მდებარე სადგურის ერთ-ერთმა თანამშრომელმა საპირფარეშო საკუთარი სახსრებით  რამდენიმე თვის წინ ააშენა. ერთადერთი შენობის კარი იშვიათად იკეტება, რაც როგორც მძღოლები ამბობენ, ქალი კონტროლიორებისთვის დამატებითი დისკომფორტია. არასათანადოდაა დაცული ჰიგიენის ნორმებიც.

”ჩვენი მეორე ბოლო გაჩერებაა ორბელიანის მოედანზე, სადაც მიწისქვეშა გადასასვლელში არის ფასიანი საპირფარეშო. 7-8 წუთი მაინც გეკარგება. ხან ამდენი დრო არ გაქვს, გაგვიანდება. აქაც ძალიან უჭირთ. ქალებს ხელით უჭირავთ ხოლმე კარები. რამდენჯერმე ყოფილა მძღოლი მისულა და გამოუგლეჯია, აბა როგორი საქმეა ეს. საშინლად მოუწესრიგებელია. მაგალითად, ვაზისუბნის ბოლოში ძალიან მოწესრიგებული საპირფარეშოა. ჩვენი თანამშრომლებისთვის უფასოა, სხვა დანარჩენისთვის ფასიანი,” – უთხრა ”ფორტუნას” ყვითელი ავტობუსის მძღოლმა.  

”თბილისის საპტრანსპორტო კომპანიას” თბილისის მასშტაბით 24 ლოკაციაზე,  მათი მძღოლებისა და კონტროლიორებისთვის ფასიანი საპირფარეშოს მომსახურება აქვს შესყიდული. შესაბამისად, თანხას მძღოლების ნაცვლად კომპანია ფარავს.  გარდა ამისა, თბილისის მასშტაბით კიდევ ოთხი ლოკაციაა: ვაზისუბანი, დიდი დიღომი, ვარკეთილი და მუხიანი, სადაც საპირფარეშოები კომპანიის საკუთრებაა. სურვილი აქვთ, თუმცა ამ  ეტაპზე  ფასიანი საპირფარეშოს მომსახურების მძღოლებისთვის შესყიდვას არ გეგმავენ ”თბილისის მიკროავტობუსში”.

 

 

ქეთი გიგოლაშვილი 

WP_Query Object
(
    [query] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => sazogadoebrivi-transporti
                                    [1] => fortunas-temebi
                                    [2] => mdzgholebi
                                    [3] => momsakhure-personali
                                    [4] => tualetebi
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 206167
                )

        )

    [query_vars] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => sazogadoebrivi-transporti
                                    [1] => fortunas-temebi
                                    [2] => mdzgholebi
                                    [3] => momsakhure-personali
                                    [4] => tualetebi
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 206167
                )

            [error] => 
            [m] => 
            [p] => 0
            [post_parent] => 
            [subpost] => 
            [subpost_id] => 
            [attachment] => 
            [attachment_id] => 0
            [name] => 
            [static] => 
            [pagename] => 
            [page_id] => 0
            [second] => 
            [minute] => 
            [hour] => 
            [day] => 0
            [monthnum] => 0
            [year] => 0
            [w] => 0
            [category_name] => 
            [tag] => 
            [cat] => 
            [tag_id] => 10752
            [author] => 
            [author_name] => 
            [feed] => 
            [tb] => 
            [paged] => 0
            [meta_key] => 
            [meta_value] => 
            [preview] => 
            [s] => 
            [sentence] => 
            [title] => 
            [fields] => 
            [menu_order] => 
            [embed] => 
            [category__in] => Array
                (
                )

            [category__not_in] => Array
                (
                )

            [category__and] => Array
                (
                )

            [post__in] => Array
                (
                )

            [post_name__in] => Array
                (
                )

            [tag__in] => Array
                (
                )

            [tag__not_in] => Array
                (
                )

            [tag__and] => Array
                (
                )

            [tag_slug__in] => Array
                (
                )

            [tag_slug__and] => Array
                (
                )

            [post_parent__in] => Array
                (
                )

            [post_parent__not_in] => Array
                (
                )

            [author__in] => Array
                (
                )

            [author__not_in] => Array
                (
                )

            [ignore_sticky_posts] => 
            [suppress_filters] => 
            [cache_results] => 1
            [update_post_term_cache] => 1
            [lazy_load_term_meta] => 1
            [update_post_meta_cache] => 1
            [nopaging] => 
            [comments_per_page] => 50
            [no_found_rows] => 
            [order] => DESC
        )

    [tax_query] => WP_Tax_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => sazogadoebrivi-transporti
                                    [1] => fortunas-temebi
                                    [2] => mdzgholebi
                                    [3] => momsakhure-personali
                                    [4] => tualetebi
                                )

                            [field] => slug
                            [operator] => IN
                            [include_children] => 1
                        )

                )

            [relation] => AND
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                    [0] => mob1n_term_relationships
                )

            [queried_terms] => Array
                (
                    [post_tag] => Array
                        (
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => sazogadoebrivi-transporti
                                    [1] => fortunas-temebi
                                    [2] => mdzgholebi
                                    [3] => momsakhure-personali
                                    [4] => tualetebi
                                )

                            [field] => slug
                        )

                )

            [primary_table] => mob1n_posts
            [primary_id_column] => ID
        )

    [meta_query] => WP_Meta_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                )

            [relation] => 
            [meta_table] => 
            [meta_id_column] => 
            [primary_table] => 
            [primary_id_column] => 
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                )

            [clauses:protected] => Array
                (
                )

            [has_or_relation:protected] => 
        )

    [date_query] => 
    [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS  mob1n_posts.ID FROM mob1n_posts  LEFT JOIN mob1n_term_relationships ON (mob1n_posts.ID = mob1n_term_relationships.object_id) WHERE 1=1  AND mob1n_posts.ID NOT IN (206167) AND ( 
  mob1n_term_relationships.term_taxonomy_id IN (10752,22496,22497,22498,16375)
) AND mob1n_posts.post_type = 'post' AND ((mob1n_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY mob1n_posts.ID ORDER BY mob1n_posts.post_date DESC LIMIT 0, 3
    [posts] => Array
        (
            [0] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 296610
                    [post_author] => 8
                    [post_date] => 2018-10-18 16:08:26
                    [post_date_gmt] => 2018-10-18 12:08:26
                    [post_content] => შემოდგომა დაიწყო და კურსიც, უკვე ახალდამკვიდრებული ტრადიციის მიხედვით, მკვეთრ გაუფასურებას განაგრძობს.

დღეების მიხედვით, კურსის გაუფასურება მარტივად შესამჩნევია. თუმცა, იგივეს ვერ ვიტყვით, თუ კურსის გაუფასურებას, თუნდაც ერთი წლის განმავლობაში დავაკვირდებით.



წინა წლის ოქტომბერ-ნოემბერში, ლარის კურსმა 2.72 ნიშნულსაც მიაღწია (დოლართან მიმართებაში).


საგარეო "შოკუნიების" ფაქტორი მოხსნილია

მიუხედავად იმისა, რომ არჩევნები მოდის და საზოგადოებაში იყო გარკვეული მოლოდინი, კურსის თუნდაც ხელოვნურად „შეკავებასთან“ დაკავშირებით, მოლოდინები არ გამართლდა, რადგან ეროვნულ ბანკს რეზერვების არა თუ ხარჯვა არ დაუწყია, პირიქით, მისი შევსებით იყო დაკავებული.
"მცურავ გაცვლით კურსთან დაკავშირებით, დიდი ჩარევა არ არის მისასალმებელი, რადგან საბოლოოდ მაინც ფუნდამენტური ფაქტორები განსაზღვრავს მას და მისი აღმოფხვრა რეზერვების ხარჯვით ვერ ხდება," - განაცხადა "საზოგადოება და ბანკების" დამფუძნებელმა გიორგი კეპულაძემ რადიო "ფორტუნასთან".
თუმცა, ეროვნული ბანკის ყოფილი პრეზიდენტი რომან გოცირიძე ამბობს, რომ "მცურავი კურსი" არ შეიძლება მხოლოდ ერთი მიმართულებით "ცურავდეს" და თუ გამყარების დროს, რეზერვების შევსება ხდება, გაუფასურების დროს მისი გახარჯვა უნდა მოხდეს.
"როცა ამბობენ, რომ ქვეყანაში თავისუფალი მცურავი კურსია, მაშინ როდესაც ლარი მყარდებოდა ზაფხულში, ხელი არ უნდა შეეშალათ. როცა ლარმა შესუსტება დაიწყო, მაშინ მას აძლევენ დასუსტების საშუალებას. ვის გაუგია თავისუფალი ცურვა ერთი მიმართულებით? დღეს ლარს მართვადი მცურავი კურსი აქვს და ცალკეულ შემთხვევებში, როცა დიდი რყევების სხვადასხვა მიზეზი არსებობს, ეროვნულმა ბანკმა მის შესარბილებლად რეზერვები უნდა გამოიყენოს. მეტი ფუნქცია ინტერვენციებს არ აქვს. სავაჭრო ბალანსში წარმოქმნილი დისბალანსი რეგულირდება მოქნილი კურსით, თუ ეს სხვა ფაქტორებით არის განპირობებული, რეზერვების გამოყენებაა საჭირო," - განმარტავს რომან გოცირიძემ "ფორტუნასთან".
ამ დრომდე ლარის კურსის გაუფასურება რეგიონში მიმდინარე პროცესებს ბრალდებოდა. თუმცა, როგორც კი ეს პრობლემა მოიხსნა, ნავთობის ფასი გაიზარდა (რაც რუსეთის ეროვნულ ვალუტაზე დადებით გავლენას ახდენს) და თურქეთში "გაქცეულმა" ლირამ დასტაბილურება დაიწყო, გამოჩნდა ის სხვა მიზეზები, რაც ქართულ ეკონომიკაზე და შესაბამისად, კურსზე უარყოფით გავლენას ახდენს. [caption id="attachment_296693" align="aligncenter" width="640"] ლარის კურსი სავალუტო ჯიხურებში 18.10.18[/caption]

ფაროსანამ ლარიც შეჭამა

როგორც "ფორტუნას" "საზოგადოება და ბანკების" ერთერთმა დამფუძნებელმა გიორგი კეპულაძემ განუცხადა, ფაროსანამ მოსავალის გარდა ლარის კურსის ნაწილიც "შეჭამა".
"ერთერთი ფაქტორი, რაზეც ვფიქრობ მე, არის თხილის მოსავალი. შარშან 80 მლნ დოლარით ნაკლები თხილი გავიდა ექსპორტზე. ფაროსანამ მნიშვნელოვნად დააზიანა, არა მხოლოდ მცენარე, დააზარალა ჩვენი ექსპორტი და შესაბამისად, ლარის კურსი. წელსაც, ჩემი ინფორმაციით, გაცილებით ნაკლები მოსავალი იყო, ვიდრე ჩვენ ამას მივეჩვიეთ. თხილის მოსავალი ისეთია, რომ ექსპორტიორები როგორც კი ყიდიან თხილს, მაშინვე ახურდავებენ და გამოდის ეს ფული ბაზარზე, შესაბამისად, ამანაც შეიძლება მიაყენა ზიანი ჩვენს უცხოურ ვალუტას. ამას უფრო ზუსტად თვის ბოლოს ვნახავთ, როცა მონაცემებს გავიგებთ," - განაცხადა გიორგი კეპულაძემ "ფორტუნასთან".

ლარის სეზონები

რაც შეეხება ლარის სეზონური გაუფასურების ტრადიციას, ეს საქართველოში 2013 წლიდან დამკვიდრდა. ექსპერტების თქმით, მოლოდინები კურსზე სერიოზულ გავლენას ახდენს. ყველამ იცის, რომ შემოდგომიდან კურსი გაუფასურებას იწყებს, გაზაფხულიდან კი, დასტაბილურებას.
"არ არის გამორიცხული, რომ მოლოდინების დასტაბილურების შემდეგ, კურსიც დასტაბილურდეს" - ამბობს კეპულაძე და განმარტავს, რომ ამაზე მხოლოდ ვარაუდია შესაძლებელი, რადგან როდემდე გაგრძელდება კურსის გაუფასურება, რა ნიშნულს მიაღწევს ის და იქნება თუ არა რაიმე მკვეთრი რყევები, ამის ზუსტად პროგნოზირება შეუძლებელია.
თუმცა, ვინც "ლარის ტრადიციებს" ალღო აუღო, ამგვარი "სტაბილურობით" სარგებელსაც ნახულობს. ლარის კურსზე რომ მოლოდინები დიდ გავლენას ახდენს, ამ პოზიციაზეცაა ეროვნული ბანკიც. რაც შეეხება საპასუხო ნაბიჯებს, სებ-ს მტკიცედ აქვს გადაწყვეტილი, რომ ამაში ხელოვნურად არ ჩაერიოს და ლარის მერყეობას დედოლარიზაციის პოლიტიკით ებრძოლოს. ეროვნული ბანკის ვიცე პრეზიდენტმა, მურთაზ კიკორიამ განაცხადა, რომ ლარს მერყეობისთვის სერიოზული ფაქტორი არ გააჩნია
"სამწუხაროდ, ლარს ასეთი რყევები ახასიათებს. ამაზე ჩვენი საპასუხო სტრატეგია არის დოლარიზაციის შემცირება. ჩვენი მთავარი მანდატი არის ინფლაცია. შესაბამისად, დაბალი ინფლაციისა და უცხოურ ვალუტაში სესხების არარსებობის პირობებში, ლარის რყევა მოსახლეობაზე ნაკლებად აისახება,“ - განაცხადა მურთაზ კიკორიამ.
სებ-ის ყოფილი პრეზიდენტი რომან გოცირიძე ამბობს, რომ მოლოდინები არაფერ შუაშია და ლარის გაუფასურების მიზეზი ესეც რომ იყოს, მოლოდინების მართვა შესაძლებელია და ეროვნული ბანკის ერთერთი ფუნქციაც სწორედ ეს არის.
"როცა 4 წლის განმავლობაში, ერთი და იმავე დროს, ერთნაირი რაღაც ხდება და ამის ნეიტრალიზებას მთავრობა და ეროვნული ბანკი ვერ ახერხებს, ეს ნიშნავს, რომ ან არიან არაკომპეტენტურები ან ეკონომიკის სტრუქტურა არის ისეთი, რომ რეალურად არიან მძევლები თავიანთი ცუდი ფინანსური და მონეტარული პოლიტიკის.  ეროვნულმა ბანკმა და მთავრობამ, როგორც ნარკომანი ზის ნემსებზე, ისე დასვა კომერციული ბანკები, რეფინანსირების ნემსებზე.  პარალელურად, ბიუჯეტში რჩება ნაშთები, რომლებსაც კომერციულ ბანკებს აძლევენ, ეს ნაშთები კი ბიუჯეტის არათანაბარი ხარჯვის გამო რჩება," - ამბობს გოცირიძე.
სეზონურობის მიუხედავად, ლარი ძველ ნიშნულს, როგორც წესი, აღარ უბრუნდება ხოლმე. 2019 წლის ბიუჯეტის პროექტის მიხედვით, ლარი/დოლარის გაცვლითი კურსი მომავალ წელს 2.63-ის ნიშნულთან იქნება. ეროვნული ბანკისა და მთავრობის მიზანი ახლა ის არის, ლარის კურსი ამ ნიშნულს მნიშვნელოვნად არ გასცდეს. [caption id="attachment_296799" align="aligncenter" width="464"] ლარის კურსის ცვლილება 2001 წლიდან 2018 წლამდე[/caption]

თამთა უთურგაშვილი

[post_title] => "ლარს ფაროსანაც ჭამს" - რა შეაჩერებს კურსს? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => lars-farosanac-chams-ra-sheacherebs-kurss [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-10-18 16:13:51 [post_modified_gmt] => 2018-10-18 12:13:51 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=296610 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 296704 [post_author] => 8 [post_date] => 2018-10-18 14:13:00 [post_date_gmt] => 2018-10-18 10:13:00 [post_content] => დედაქალაქში სპეციალური შუქნიშნები განთავსდება, რომელიც ავტობუსს პრიორიტეტს მიანიჭებს, ჯერ ავტობუსს გაატარებს და შემდეგ ავტომობილებს. როგორც „ფორტუნას“ ტრანსპორტის საქალაქო სამსახურში განუცხადეს, ცვლილებების მიზანი, საზოგადოებრივი ტრანსპორტის პრიორიტეტში ჩაყენება და ამის უფრო კომფორტულ სისტემად გარდაქმნაა. „მეორე პლანზე გადადის კერძო ავტომობილების ინტერესები, თუმცა ეს პრობლემად არ უნდა აღვიქვათ“ - განაცხადეს ტრანსპორტის საქალაქო სამსახურში. მერიის ტრანსპორტის საქალაქო სამსახურის უფროსის მამუკა მუმლაძის განცხადებით, ასეთი შუქნიშანი ბაგებში უკვე დამონტაჟებულია და მუშაობს. „ასეთი შუქნიშნები უნდა დავაყენოთ შარტავა-კოსტავაზე, ასევე, ეს შუქნიშნები გაკეთდება ისეთ ადგილებზე, სადაც ავტობუსის სპეციალური ზოლები იქნება, სპეციალური სისტემით დაინახავს ავტობუსი რამდენ წუთში მოუახლოვდება, მანამდე გადათვლის ნაკადებს, გააჩერებს და ავტობუსს გაატარებს. ასეთი შუქნიშანი იქნება ყველა ქუჩაზე, სადაც ავტობუსის სპეციალური ზოლი იქნება,” - განაცხადა მუმლაძემ. სატრანსპორტო სამსახურში აცხადებენ, საზოგადოებრივ ტრანსპორტი კიდევ უფრო კომფორტული გახდება მას შემდგე, რაც მერიის მიერ დაანონსებული ახალი ავტობუსებით შეივსება და განახლდება ავტოპარკი, ასევე ქალაქში არსებული ბასლეინების რაოდენობა გაიზრდება. "ჩვენი მიზანია, კერძო ავტომობილების მფლობელებმა ყოველდღიური მოხმარებიდან ამოიღონ მანქანები და საზოგადოებრივ ტრანსპორტში გადაჯდნენ. ეს კარგი იქნება ეკოლოგიისთვისაც, საცობებისთვისაც და მათი ჯიბეებისთვისაც. თუმცა, ეს ყველაფერი ახალი ავტობუსების შემოყვანის შემდეგ დაიწყება," - განაცხადეს სატრანსპორტო სამსახურში.   [post_title] => კერძო ავტომობილები მეორე პლანზე გადადის - ქალაქში ავტობუსებისთვის სპეციალური შუქნიშნები დამონტაჟდება [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => kerdzo-avtomobilebi-meore-planze-gadadis-qalaqshi-avtobusebistvis-specialuri-shuqnishnebi-damontadjdeba [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-10-18 14:13:00 [post_modified_gmt] => 2018-10-18 10:13:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=296704 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 296542 [post_author] => 21 [post_date] => 2018-10-18 12:10:06 [post_date_gmt] => 2018-10-18 08:10:06 [post_content] => "თბილისში მოძრავი საზოგადოებრივი ტრანსპორტის რამდენიმე ასეული ერთეული გაჩერებულია, რისი მიზეზიც ტექნიკური ინსპექტირების გაუვლელობაა," - ამის შესახებ თბილისის მერიის ტრანსპორტის საქალაქო სამსახურის უფროსმა, მამუკა მუმლაძემ დღეს გამართულ პრესკონფერენციაზე განაცხადა. მამუკა მუმლაძის თქმით, იმის გამო, რომ ტრანსპორტის ნაწილმა ტესტირება ვერ გაიარა, მიკროავტობუსების 200-მდე ერთეული და ავტობუსების 100-მდე ერთეულია გაჩერებული. ამასთან, როგორც მუმლაძემ აღნიშნა, ამ ტრანსპორტის ტექნიკური შემოწმება მიმდინარეობს, რათა მათ ტესტირების გავლა შეძლონ. [post_title] => რამდენიმე ასეულმა საზოგადოებრივმა ტრანსპორტმა ტესტირება ვერ გაიარა [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => ramdenime-aseulma-sazogadoebrivma-transportma-testireba-ver-gaiara [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-10-18 12:26:11 [post_modified_gmt] => 2018-10-18 08:26:11 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=296542 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 3 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 296610 [post_author] => 8 [post_date] => 2018-10-18 16:08:26 [post_date_gmt] => 2018-10-18 12:08:26 [post_content] => შემოდგომა დაიწყო და კურსიც, უკვე ახალდამკვიდრებული ტრადიციის მიხედვით, მკვეთრ გაუფასურებას განაგრძობს. დღეების მიხედვით, კურსის გაუფასურება მარტივად შესამჩნევია. თუმცა, იგივეს ვერ ვიტყვით, თუ კურსის გაუფასურებას, თუნდაც ერთი წლის განმავლობაში დავაკვირდებით. წინა წლის ოქტომბერ-ნოემბერში, ლარის კურსმა 2.72 ნიშნულსაც მიაღწია (დოლართან მიმართებაში).

საგარეო "შოკუნიების" ფაქტორი მოხსნილია

მიუხედავად იმისა, რომ არჩევნები მოდის და საზოგადოებაში იყო გარკვეული მოლოდინი, კურსის თუნდაც ხელოვნურად „შეკავებასთან“ დაკავშირებით, მოლოდინები არ გამართლდა, რადგან ეროვნულ ბანკს რეზერვების არა თუ ხარჯვა არ დაუწყია, პირიქით, მისი შევსებით იყო დაკავებული.
"მცურავ გაცვლით კურსთან დაკავშირებით, დიდი ჩარევა არ არის მისასალმებელი, რადგან საბოლოოდ მაინც ფუნდამენტური ფაქტორები განსაზღვრავს მას და მისი აღმოფხვრა რეზერვების ხარჯვით ვერ ხდება," - განაცხადა "საზოგადოება და ბანკების" დამფუძნებელმა გიორგი კეპულაძემ რადიო "ფორტუნასთან".
თუმცა, ეროვნული ბანკის ყოფილი პრეზიდენტი რომან გოცირიძე ამბობს, რომ "მცურავი კურსი" არ შეიძლება მხოლოდ ერთი მიმართულებით "ცურავდეს" და თუ გამყარების დროს, რეზერვების შევსება ხდება, გაუფასურების დროს მისი გახარჯვა უნდა მოხდეს.
"როცა ამბობენ, რომ ქვეყანაში თავისუფალი მცურავი კურსია, მაშინ როდესაც ლარი მყარდებოდა ზაფხულში, ხელი არ უნდა შეეშალათ. როცა ლარმა შესუსტება დაიწყო, მაშინ მას აძლევენ დასუსტების საშუალებას. ვის გაუგია თავისუფალი ცურვა ერთი მიმართულებით? დღეს ლარს მართვადი მცურავი კურსი აქვს და ცალკეულ შემთხვევებში, როცა დიდი რყევების სხვადასხვა მიზეზი არსებობს, ეროვნულმა ბანკმა მის შესარბილებლად რეზერვები უნდა გამოიყენოს. მეტი ფუნქცია ინტერვენციებს არ აქვს. სავაჭრო ბალანსში წარმოქმნილი დისბალანსი რეგულირდება მოქნილი კურსით, თუ ეს სხვა ფაქტორებით არის განპირობებული, რეზერვების გამოყენებაა საჭირო," - განმარტავს რომან გოცირიძემ "ფორტუნასთან".
ამ დრომდე ლარის კურსის გაუფასურება რეგიონში მიმდინარე პროცესებს ბრალდებოდა. თუმცა, როგორც კი ეს პრობლემა მოიხსნა, ნავთობის ფასი გაიზარდა (რაც რუსეთის ეროვნულ ვალუტაზე დადებით გავლენას ახდენს) და თურქეთში "გაქცეულმა" ლირამ დასტაბილურება დაიწყო, გამოჩნდა ის სხვა მიზეზები, რაც ქართულ ეკონომიკაზე და შესაბამისად, კურსზე უარყოფით გავლენას ახდენს. [caption id="attachment_296693" align="aligncenter" width="640"] ლარის კურსი სავალუტო ჯიხურებში 18.10.18[/caption]

ფაროსანამ ლარიც შეჭამა

როგორც "ფორტუნას" "საზოგადოება და ბანკების" ერთერთმა დამფუძნებელმა გიორგი კეპულაძემ განუცხადა, ფაროსანამ მოსავალის გარდა ლარის კურსის ნაწილიც "შეჭამა".
"ერთერთი ფაქტორი, რაზეც ვფიქრობ მე, არის თხილის მოსავალი. შარშან 80 მლნ დოლარით ნაკლები თხილი გავიდა ექსპორტზე. ფაროსანამ მნიშვნელოვნად დააზიანა, არა მხოლოდ მცენარე, დააზარალა ჩვენი ექსპორტი და შესაბამისად, ლარის კურსი. წელსაც, ჩემი ინფორმაციით, გაცილებით ნაკლები მოსავალი იყო, ვიდრე ჩვენ ამას მივეჩვიეთ. თხილის მოსავალი ისეთია, რომ ექსპორტიორები როგორც კი ყიდიან თხილს, მაშინვე ახურდავებენ და გამოდის ეს ფული ბაზარზე, შესაბამისად, ამანაც შეიძლება მიაყენა ზიანი ჩვენს უცხოურ ვალუტას. ამას უფრო ზუსტად თვის ბოლოს ვნახავთ, როცა მონაცემებს გავიგებთ," - განაცხადა გიორგი კეპულაძემ "ფორტუნასთან".

ლარის სეზონები

რაც შეეხება ლარის სეზონური გაუფასურების ტრადიციას, ეს საქართველოში 2013 წლიდან დამკვიდრდა. ექსპერტების თქმით, მოლოდინები კურსზე სერიოზულ გავლენას ახდენს. ყველამ იცის, რომ შემოდგომიდან კურსი გაუფასურებას იწყებს, გაზაფხულიდან კი, დასტაბილურებას.
"არ არის გამორიცხული, რომ მოლოდინების დასტაბილურების შემდეგ, კურსიც დასტაბილურდეს" - ამბობს კეპულაძე და განმარტავს, რომ ამაზე მხოლოდ ვარაუდია შესაძლებელი, რადგან როდემდე გაგრძელდება კურსის გაუფასურება, რა ნიშნულს მიაღწევს ის და იქნება თუ არა რაიმე მკვეთრი რყევები, ამის ზუსტად პროგნოზირება შეუძლებელია.
თუმცა, ვინც "ლარის ტრადიციებს" ალღო აუღო, ამგვარი "სტაბილურობით" სარგებელსაც ნახულობს. ლარის კურსზე რომ მოლოდინები დიდ გავლენას ახდენს, ამ პოზიციაზეცაა ეროვნული ბანკიც. რაც შეეხება საპასუხო ნაბიჯებს, სებ-ს მტკიცედ აქვს გადაწყვეტილი, რომ ამაში ხელოვნურად არ ჩაერიოს და ლარის მერყეობას დედოლარიზაციის პოლიტიკით ებრძოლოს. ეროვნული ბანკის ვიცე პრეზიდენტმა, მურთაზ კიკორიამ განაცხადა, რომ ლარს მერყეობისთვის სერიოზული ფაქტორი არ გააჩნია
"სამწუხაროდ, ლარს ასეთი რყევები ახასიათებს. ამაზე ჩვენი საპასუხო სტრატეგია არის დოლარიზაციის შემცირება. ჩვენი მთავარი მანდატი არის ინფლაცია. შესაბამისად, დაბალი ინფლაციისა და უცხოურ ვალუტაში სესხების არარსებობის პირობებში, ლარის რყევა მოსახლეობაზე ნაკლებად აისახება,“ - განაცხადა მურთაზ კიკორიამ.
სებ-ის ყოფილი პრეზიდენტი რომან გოცირიძე ამბობს, რომ მოლოდინები არაფერ შუაშია და ლარის გაუფასურების მიზეზი ესეც რომ იყოს, მოლოდინების მართვა შესაძლებელია და ეროვნული ბანკის ერთერთი ფუნქციაც სწორედ ეს არის.
"როცა 4 წლის განმავლობაში, ერთი და იმავე დროს, ერთნაირი რაღაც ხდება და ამის ნეიტრალიზებას მთავრობა და ეროვნული ბანკი ვერ ახერხებს, ეს ნიშნავს, რომ ან არიან არაკომპეტენტურები ან ეკონომიკის სტრუქტურა არის ისეთი, რომ რეალურად არიან მძევლები თავიანთი ცუდი ფინანსური და მონეტარული პოლიტიკის.  ეროვნულმა ბანკმა და მთავრობამ, როგორც ნარკომანი ზის ნემსებზე, ისე დასვა კომერციული ბანკები, რეფინანსირების ნემსებზე.  პარალელურად, ბიუჯეტში რჩება ნაშთები, რომლებსაც კომერციულ ბანკებს აძლევენ, ეს ნაშთები კი ბიუჯეტის არათანაბარი ხარჯვის გამო რჩება," - ამბობს გოცირიძე.
სეზონურობის მიუხედავად, ლარი ძველ ნიშნულს, როგორც წესი, აღარ უბრუნდება ხოლმე. 2019 წლის ბიუჯეტის პროექტის მიხედვით, ლარი/დოლარის გაცვლითი კურსი მომავალ წელს 2.63-ის ნიშნულთან იქნება. ეროვნული ბანკისა და მთავრობის მიზანი ახლა ის არის, ლარის კურსი ამ ნიშნულს მნიშვნელოვნად არ გასცდეს. [caption id="attachment_296799" align="aligncenter" width="464"] ლარის კურსის ცვლილება 2001 წლიდან 2018 წლამდე[/caption]

თამთა უთურგაშვილი

[post_title] => "ლარს ფაროსანაც ჭამს" - რა შეაჩერებს კურსს? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => lars-farosanac-chams-ra-sheacherebs-kurss [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-10-18 16:13:51 [post_modified_gmt] => 2018-10-18 12:13:51 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=296610 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 660 [max_num_pages] => 220 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => 1 [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => 1 [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => b29075ac8a7a7cd0020720e15fc8fbfe [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )

მსგავსი სიახლეები