კოლეჯის ტიპის განათლების სისტემის ხიბლი – გადავა თუ არა საქართველო კოლეჯურ სწავლებაზე

პოპულარული

კოლეჯის ტიპის განათლების სისტემის ხიბლი – გადავა თუ არა საქართველო კოლეჯურ სწავლებაზე

საქართველოში სწავლა სავალდებულო 9 კლასის ჩათვლითაა. საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, საბაზო განათლება საქართველოს მოქალაქეებისთვის სავალდებულოა და მის მიღებას სახელმწიფო ყველასთვის თანაბრად უნდა უზრუნველყოფდეს.  შემდეგ მოსწავლეს შეუძლია, სწავლა გააგრძელოს ან არა. თუმცა, ამის მიუხედავად, სკოლის მოსწავლეთა უმრავლესობა სწავლას 12 კლასამდე აგრძელებს. გააზრებულად თუ გაუაზრებლად სწავლას უმაღლეს სასწავლო დაწესებულებაში ასევე სკოლადამთავრებულების უმრავლესობა განაგრძობს.

განათლების სისტემების ხარვეზებზე დარგის სპეციალისტები სამინისტროს წლებია, მიუთითებენ და მის გამოსასწორებლად კონკრეტულ იდეებსაც სთავაზობენ. თუმცა, როგორც თავად ამბობენ, განათლებაზე პასუხისმგებელი უწყება მათ იდეებს ნაკლებად ითვალისწინებს. იდეებს არც უწყების ხელმძღვანელი, განათლებისა და მეცნიერების მინისტრი, ალექსანდრე ჯეჯელავა, უჩივის. ბოლოს მინისტრმა X-XII კლასებში სწავლების ახალი მეთოდოლოგიის დანერგვაზე ანუ ე.წ. კოლეჯის სისტემის შემოღების საჭიროებაზე ისაუბრა.

„სკოლის სტრუქტურა რჩება იდენტური. ერთადერთი, რაც განიხილება, არის ის, რომ ბოლო 2 კლასი იყოს გაძლიერებული უმაღლესისთვის მოსამზადებლად, ანუ როგორც კოლეჯი ან გიმნაზიაა ბევრ ქვეყანაში. ანუ საუბარია სპეციალიზებულ, კონცენტრირებულ ბოლო ორ კლასზე,“ – აცხადებდა ალექსანდრე ჯეჯელავა რამდენიმე კვირის წინ.

თუმცა,  როგორც „ფორტუნას“ განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროში განუცხადეს, მინისტრის ინიციატივა და იდეა ბოლო კლასების გაძლიერებასთან დაკავშირებით, ჯერჯერობით მხოლოდ იდეად რჩება. პროცესი ამ მიმართულებით არ დაძრულა.

ახალი სისტემა, რომელიც საზღვარგარეთის ქვეყნის კოლეჯის ანალოგად შეიძლება, განვიხილოთ და მომავალი სასურველი პროფესიისთვის მზადებას ადრეული ეტაპიდანვე  გულისხმობს, მსოფლიოს ძალიან ბევრ წამყვან ქვეყანაში სხვადასხვა ვარიაციით წარმატებული და პოპულარულია.

კოლეჯის სისტემის დადებითი და უარყოფითი მხარეები 

მის დანერგვაზე საუბარი ჯერ ნაადრევია, თუმცა განათლების სფეროს სპეციალისტები მის დადებით და უარყოფით მხარეებზე საუბრობენ.

რამდენად მზადაა თავად განათლების სისტემა და ქვეყანა სწავლების ახალი სისტემის დასანერგად და რამდენად მიიღებენ ამას ადრესატები – მოსწავლეები, განათლების საკითხებზე მომუშავე ექსპერტები ზუსტ პროგნოზს ვერ აკეთებენ. ერთ-ერთი ასეთი განათლების საკითხებზე მომუშავე ექსპერტი სიმონ ჯანაშიაა.

ჯანაშია „ფორტუნასთან“ საუბრისას აკრიტიკებს 12-წლიანი სწავლების შემცირებასთან დაკავშირებით ნებისმიერ ინიციატივას და იდეას და ხაზს უსვამს იმას, რომ სკოლაში 12-კლასიანი სწავლება უნდა იყოს სახელმწიფოს პრიორიტეტი. სახელმწიფო უნდა ეცადოს, რაც შეიძლება, მეტი ადამიანი და დიდხანს იყოს ჩართული განათლებაში. უნდა ეცადოს და გაუღვივოს მათ განათლებისა და კვალიფიკაციის მუდმივად ამაღლების სურვილი.

„სკოლა არსებობს არა იმისთვის რომ უმაღლესისთვის მოემზადოს ადამიანი, არამედ იმისთვის, რომ მოქალაქე ჩამოყალიბდეს პიროვნებად. ამისთვის კოლეჯის იდეა, რომელშიც იგულისხმება, რომ ძირითადად ბოლო კლასები ახალგაზრდას უმაღლესისთვის უნდა ამზადებდეს, არასწორია.  შედეგები ცხადყოფს, რომ სკოლებში მოსწავლეები ძალიან ცუდ განათლებას იღებენ, არამხოლოდ თეორიის თვალსაზრისით, არამედ ცუდად ეუფლებიან თავის სამოქალაქო პასუხისმგებლობებს. არ იციან, როგორ ჩადგნენ რიგში, როგორ მიიღონ მონაწილეობა არჩევნებში, როგორ იკამათონ და ა.შ. ესეც არ იციან და რადგან ხარისხის ამაღლება ჩვენ სისტემას ცოტა უჭირს,  საუკეთესო გამოსავალია, რომ, რაც შეიძლება, დიდხანს იმყოფებოდეს ადამიანი ამ სისტემაში და მეტი შანსი ჰქონდეს, მიიღოს უკეთესი განათლება,“  –  განაცხადა სიმონ ჯანაშიამ.

მისივე თქმით, ამ ახალი ინიციატივით, ცდილობენ სკოლა აზარალონ და ამით უმაღლესში შემსვლელების ხარისხი გააუმჯობესონ. სკოლა  კი ამისთვის არაა შექმნილი.

„კოლეჯის სისტემა შეიძლება, იყოს, როგორც ალტერნატივა, მაგრამ არ უნდა იყოს  სავალდებულო. საფრანგეთში გვაქვს ასეთი სისტემა. მოსწავლე სკოლის დამთავრების შემდეგ ან პირდაპირ ხვდება უმაღლესში ან თუ საშუალო ქულები აქვს, მას შეუძლია, წავიდეს ჯერ მოსამზადებელ კოლეჯში, იქ სწავლობს, აბარებს გამოცდებს და გადადის უმაღლესში. უმაღლესის გადავადება კი არ უნდა იყოს კოლეჯი ან ჩაბარების წინაპირობა, არამედ უნდა იყოს ერთ-ერთი შესაძლებლობა უმაღლესში მოსახვედრად. იყოს ერთ-ერთი კომპონენტი. გარდა ამისა, ერთიანი ეროვნული გამოცდებიც უნდა იყოს ერთ-ერთი კომპონენტი უმაღლესში მოსახვედრად  და უნივერსიტეტმა თავად უნდა განსაზღვროს, კიდევ რა დამატებით კომპონენტს და კრიტერიუმს დაუმატებენ. როგორც ეს მაგისტრატურის დონეზეა. შედეგად მივიღებთ ხარისხობრივად განსხვავებულ უნივერსიტეტებს და არ იქნება მასობრივი, იქნება ელიტური უნივერსიტეტები, სადაც სტუდენტი კი არ ირჩევს უნივერსიტეტს, არამედ უნივერსიტეტი ირჩევს სტუდენტს,“ –  განაცხადა ჯანაშიამ.

დღეის მდგომარეობით, კანონმდებლობით უნივერსიტეტს შიდა ბაზაზე კოლეჯის შექმნის საშუალება არ აქვს, რადგან უმაღლესში მოხვედრის ერთადერთი საშუალება ერთიანი ეროვნული გამოცდების წარმატებით ჩაბარებაა. სიმონ ჯანაშია ამ მიმართულებით კანონმდებლობის ხარვეზებზეც მიუთითებს და ამბობს, რომ კანონმდებლობა დასახვეწია.

„ასევე უნდა ჰქონდეს სახელმწიფოს ნება. თუმცა იმიტომ, რომ პოპულისტური მთავრობები გვყავს, ამას არ აკეთებენ. ეშინიათ, რომ მას დააბრალებენ კორუფციული სისტემის დაბრუნებას, როცა უმაღლესში მოხვედრა სხვადასხვა ფასი ღირდა. ეს ასე აღარ მოხდება, თუმცა ამას მკაცრი ნაბიჯი სჭირდება,“ –  განაცხადა ჯანაშიამ.

ჯანაშიასგან განსხვავებით, განათლების სისტემის სხვა ალტერნატიულ მოდელზე საუბრობს განათლების თემებზე მომუშავე ექსპერტი, შალვა ტაბატაძე.

მისი აზრით, საქართველოსთვის საუკეთესო მოდელი უმაღლესი და პროფესიული განათლების ურთიერთდაკავშირებაა, რაც იმას ნიშნავს, რომ პროფესიული და აკადემიური უნარები გაერთიანდეს და მეტად ინტეგრირებულად ისწავლებოდეს.

„უნდა ვიფიქროთ, რომ კი არ იყოს პროფესიული სასწავლებელი ცალკე, განყენებულად, უნდა იყოს უმაღლესი სასწავლებელი, სადაც  პროფესიული კომპონენტების ინტეგრირებაც მოხდება. როგორც გერმანული დუალური მოდელია. 21 საუკუნეში აკადემიური უნარები ესაჭიროება თუნდაც პროფესიულ  სპეციალისტებს. ვერ იქნები კარგი ტრაქტორისტი, თუ არ გეცოდინება პროგრამირება და ა.შ. კარგი იქნება, თუ პროფესიული განათლების სპეციალისტი მიიღებს აკადემიურ ხარისხსაც და მისი ცოდნა და წიგნიერება არ  შემოიფარგლება მხოლოდ ძალიან ვიწრო წრით,“  –  განაცხადა შალვა ტაბატაძემ.

 

დღეს არსებული სისტემა

 

საქართველოს განათლების სისტემა დღეს ძირითადად სამი საფეხურისგან შედგება: სკოლამდელი, საშუალო და უმაღლესი. თავის მხრივ ამ სამ საფეხურს ემატება პროფესიული განათლების მიმართულებაც. გარდა ამისა, ეს სამი საფეხური კიდევ იყოფა 6 შიდა საფეხურად.

·         დაწყებითი განათლება – I-VI კლასი

·         საბაზო განათლება  – VII – IX კლასი

·         საშუალო განათლება – X- XII კლასი

 

 

და უმაღლესი განათლების მიმართულების სამ საფეხურად.

·         ბაკალავრიატი

·         მაგისტრატურა

·         დოქტორანტურა

 

WP_Query Object
(
    [query] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => aleqsandre-jejelava
                                    [1] => shalva-tabatadze
                                    [2] => ganatlebis-sistema
                                    [3] => kolejis-sistema
                                    [4] => simon-janashia
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 146906
                )

        )

    [query_vars] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => aleqsandre-jejelava
                                    [1] => shalva-tabatadze
                                    [2] => ganatlebis-sistema
                                    [3] => kolejis-sistema
                                    [4] => simon-janashia
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 146906
                )

            [error] => 
            [m] => 
            [p] => 0
            [post_parent] => 
            [subpost] => 
            [subpost_id] => 
            [attachment] => 
            [attachment_id] => 0
            [name] => 
            [static] => 
            [pagename] => 
            [page_id] => 0
            [second] => 
            [minute] => 
            [hour] => 
            [day] => 0
            [monthnum] => 0
            [year] => 0
            [w] => 0
            [category_name] => 
            [tag] => 
            [cat] => 
            [tag_id] => 6172
            [author] => 
            [author_name] => 
            [feed] => 
            [tb] => 
            [paged] => 0
            [meta_key] => 
            [meta_value] => 
            [preview] => 
            [s] => 
            [sentence] => 
            [title] => 
            [fields] => 
            [menu_order] => 
            [embed] => 
            [category__in] => Array
                (
                )

            [category__not_in] => Array
                (
                )

            [category__and] => Array
                (
                )

            [post__in] => Array
                (
                )

            [post_name__in] => Array
                (
                )

            [tag__in] => Array
                (
                )

            [tag__not_in] => Array
                (
                )

            [tag__and] => Array
                (
                )

            [tag_slug__in] => Array
                (
                )

            [tag_slug__and] => Array
                (
                )

            [post_parent__in] => Array
                (
                )

            [post_parent__not_in] => Array
                (
                )

            [author__in] => Array
                (
                )

            [author__not_in] => Array
                (
                )

            [ignore_sticky_posts] => 
            [suppress_filters] => 
            [cache_results] => 1
            [update_post_term_cache] => 1
            [lazy_load_term_meta] => 1
            [update_post_meta_cache] => 1
            [nopaging] => 
            [comments_per_page] => 50
            [no_found_rows] => 
            [order] => DESC
        )

    [tax_query] => WP_Tax_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => aleqsandre-jejelava
                                    [1] => shalva-tabatadze
                                    [2] => ganatlebis-sistema
                                    [3] => kolejis-sistema
                                    [4] => simon-janashia
                                )

                            [field] => slug
                            [operator] => IN
                            [include_children] => 1
                        )

                )

            [relation] => AND
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                    [0] => mob1n_term_relationships
                )

            [queried_terms] => Array
                (
                    [post_tag] => Array
                        (
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => aleqsandre-jejelava
                                    [1] => shalva-tabatadze
                                    [2] => ganatlebis-sistema
                                    [3] => kolejis-sistema
                                    [4] => simon-janashia
                                )

                            [field] => slug
                        )

                )

            [primary_table] => mob1n_posts
            [primary_id_column] => ID
        )

    [meta_query] => WP_Meta_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                )

            [relation] => 
            [meta_table] => 
            [meta_id_column] => 
            [primary_table] => 
            [primary_id_column] => 
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                )

            [clauses:protected] => Array
                (
                )

            [has_or_relation:protected] => 
        )

    [date_query] => 
    [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS  mob1n_posts.ID FROM mob1n_posts  LEFT JOIN mob1n_term_relationships ON (mob1n_posts.ID = mob1n_term_relationships.object_id) WHERE 1=1  AND mob1n_posts.ID NOT IN (146906) AND ( 
  mob1n_term_relationships.term_taxonomy_id IN (6172,10337,8341,17342,17343)
) AND mob1n_posts.post_type = 'post' AND ((mob1n_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY mob1n_posts.ID ORDER BY mob1n_posts.post_date DESC LIMIT 0, 3
    [posts] => Array
        (
            [0] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 239393
                    [post_author] => 6
                    [post_date] => 2018-05-07 12:01:19
                    [post_date_gmt] => 2018-05-07 08:01:19
                    [post_content] => ჩვენ სიღრმისეულად გვაქვს გაცნობიერებული, რომ ქვეყნის წინსვლა და სტაბილურობა, დემოკრატიული პროცესის განვითარება, ხალხის კეთილდღეოება მხოლოდ ცოდნასა და განათლებას შეიძლება ეფუძნებოდეს, – ამის შესახებ საქართველოს პრემიერ-მინისტრმა გიორგი კვირიკაშვილმა განათლების სისტემის სამოქმედო გეგმის პრეზენტაციაზე განაცხადა.

როგორც გიორგი კვირიკაშვილმა აღნიშნა, ახალგაზრდების ჩართულობა ქვეყნის აღმშენებლობის საქმეში მნიშვნელოვანია, რადგან მათ გააჩნიათ სხვანაირი ხედვა, თამამი იდეები, მომავლის სხვანაირი ხედვა და თამამი გადაწყვეტილებების მიღების სხვაგვარი უნარი.

"ხელისუფლებაში მოსვლის პირველ წლებში უპირველესი გამოწვევა იყო განათლების საყოველთაო ხელმისწავდომობა. ამ პრობლემის გადასაჭრელად თამამად შემიძლია ვთქვა, რომ მთელი რიგი ღონისძიებები განვახორციელეთ, მივიღეთ შესაბამისი საკანონმდებლო აქტები და დღეს უკვე განათლების ხელმისაწვდომობის მიმართულებით კიდევ არის სამუშაო, თუმცა უმთავრესი გამოწვევაა განათლების სისტემაში ხარისხის უზრუნველყოფა. ჩვენ ხელს ვუწყობ სწავლის პრინციპის დამკვიდრებასაც. უმაღლესი განათლების სფეროში ვახორციელებთ ძირეულ ცვლილებას, ხელს ვუწყობთ მოთხოვნადი დარგების განვითარებას, დავიწყეთ აკრედიტაციის ახალი სტანდარტების დამკვიდრება. მსოფლიო ბანკთან ერთად დაწყებულია უნივერსიტეტების დაფინანსების ახალი მოდელის შემუშავება. საქართველოში თითოეული აბიტურიენტი, სტუდენტი, მშობელი, დარწმუნებული უნდა იყოს, რომ ავტორიზებული უმაღლესი სასწავლებელი მის სტუდენტებს საერთაშორისო დონის განათლებას აძლევს”, – განაცხადა გიორგი კვირიკაშვილმა.

პრემიერმა, კიდევ ერთხელ ხაზი გაუსვა პროფესიული განათლების შესახებ ახალ კანონპროექტს და იმ ახალ მოდელს, რომელიც უნდა დაინერგოს სისტემაში.
                    [post_title] => ქვეყნის წინსვლა მხოლოდ ცოდნასა და განათლებას შეიძლება ეფუძნებოდეს - პრემიერი
                    [post_excerpt] => 
                    [post_status] => publish
                    [comment_status] => closed
                    [ping_status] => closed
                    [post_password] => 
                    [post_name] => qveynis-winsvla-mkholod-codnasa-da-ganatlebas-sheidzleba-efudznebodes-premieri
                    [to_ping] => 
                    [pinged] => 
                    [post_modified] => 2018-05-07 12:11:25
                    [post_modified_gmt] => 2018-05-07 08:11:25
                    [post_content_filtered] => 
                    [post_parent] => 0
                    [guid] => http://fortuna.ge/?p=239393
                    [menu_order] => 0
                    [post_type] => post
                    [post_mime_type] => 
                    [comment_count] => 0
                    [filter] => raw
                )

            [1] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 226762
                    [post_author] => 23
                    [post_date] => 2018-03-26 15:15:01
                    [post_date_gmt] => 2018-03-26 11:15:01
                    [post_content] => განათლების ექსპერტი, სიმონ ჯანაშია სოციალურ ქსელში ავრცელებს სტატუსს, რითაც „ფეისბუქზე“ ირანელი მომღერლების კონცერტებთან დაკავშირებულ აჟიოტაჟს ეხმაურება.

სიმონი წერს:

„ნოვრუზზე ირანიდან თბილისში ჩამოსული იყო ტურისტების დიდი ჯგუფი. ვრცელდება ვიდეოები, სადაც აჩვენებენ, როგორ დგანან ირანელები მათი პოპულარული მომღერლის კონცერტის რიგში, ან როგორ ერთობიან თავისუფლების მოედანზე ქართველ მუსიკოსებთან ერთად, მღერიან და ცეკვავენ.

კომენტარებში მიდის ვიშვიში, აი, უკვე რა დღეში ჩაგვაგდეს, თბილისი ქართველების გარეშე და ა.შ.

მეგობრებო, სანამ კომუნისტები სსრკ-ს საზღვრებს ჩაკეტავდნენ, თბილისი ყოველთვის ასეთი ქალაქი იყო. ჩამოდიოდა და სახლდებოდა უამრავი ხალხი. აშენებდნენ მთელ უბნებს, ხსნიდნენ სახელოსნოებს, აშენებდნენ სალოცავებს, აწყობდნენ წვეულებებს, აშენებდნენ ბაღებს. ასე აშენდა მტკვრის მარცხენა სანაპიროს უმეტესობა სსრკ-მდე: მუშთაიდი, დღევანდელი აღმაშენებლის გამზირი და მარჯანიშვილი... ეს არის ჩვენი ქვეყნის ბუნებრივი განვითარება, ბუნებრივი ადგილი, რომ კულტურების და ხალხების გზაგასაყარი და შემკრებიც ვიყოთ. სწორედ ამიტომაც გაქვს ასეთი მდიდარი არქიტექტურა, ფოლკლორი, კულინარიული და ყოფითი ტრადიციები.

მიუხედავად გავრცელებული წარმოდგენების, ჩვენ მხოლოდ ბრძოლით კი არ გადავრჩით, არამედ იმითაც, რომ სხვებთან თანაარსებობა შეგვეძლო. რაც მეტ მტერს ვეძებთ, მით ნაკლები მეგობარი გვეყოლება. აბა, კარგად დაფიქრდით რომელ სახელმწიფოს აწყობს დღეს ყველაზე უფრო, რომ ვიფიქროთ რომ ამერიკა და ევროპა მტერია, თურქეთი მტერია, არაბები მტრები არიან, ან ირანი მტერია?“
                    [post_title] => „დაფიქრდით, რომელ სახელმწიფოს აწყობს, რომ ვიფიქროთ, ამერიკა და ევროპა, თურქეთი, არაბები ან ირანი მტრები არიან?“
                    [post_excerpt] => 
                    [post_status] => publish
                    [comment_status] => closed
                    [ping_status] => closed
                    [post_password] => 
                    [post_name] => dafiqrdit-romel-sakhelmwifos-awyobs-rom-vifiqrot-amerika-da-evropa-turqeti-arabebi-an-irani-mtrebi-arian
                    [to_ping] => 
                    [pinged] => 
                    [post_modified] => 2018-03-26 15:15:01
                    [post_modified_gmt] => 2018-03-26 11:15:01
                    [post_content_filtered] => 
                    [post_parent] => 0
                    [guid] => http://fortuna.ge/?p=226762
                    [menu_order] => 0
                    [post_type] => post
                    [post_mime_type] => 
                    [comment_count] => 0
                    [filter] => raw
                )

            [2] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 218674
                    [post_author] => 21
                    [post_date] => 2018-02-28 16:28:30
                    [post_date_gmt] => 2018-02-28 12:28:30
                    [post_content] => ბაკალავრიატის პროგრამა რამდენიმე მიმართულებაზე 4 წლიდან 3 წლამდე მცირდება. დაგეგმილია მაგისტრატურაში სწავლების ხანგრძლივობის 1 წლამდე ან წელიწადნახევრამდე შემცირებაც. შესაბამისი ცვლილებები საქართველოს განათლების და მეცნიერების სამინისტროს ინიციატივით, „უმაღლესი განათლების შესახებ“ საქართველოს კანონში შედის.

ხარისხის განვითარების ეროვნული ცენტრის კვალიფიკაციების განვითარების სამმართველოს უფროსის, ნინო ბერელიძის, განცხადებით,  სტუდენტებმა 3-წლიანი ბაკალავრიატის პროგრამებზე სწავლა შესაძლებელია, 2018 წლის სექტემბრიდან დაიწყონ.

"თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტში" აღნიშნულ ცვლილებებთან დაკავშირებით ჯერჯერობით კონკრეტული გეგმა გაწერილი არ არის. უნივერსიტეტის ადმინისტრაციის თქმით, ისინი დეტალებს ჯერ არ გასცნობიან და აღნიშნულზე უნივერსიტეტის შესაბამისმა ერთეულებმა საკუთარი პოზიცია მოგვიანებით უნდა ჩამოაყალიბონ.

ასეთივე პოზიცია აქვთ "კავკასიის საერთაშორისო უნივერსიტეტის" ადმინისტრაციაშიც. მათი თქმით, ვინაიდან ეს ყველაფერი ჯერჯერობით ინიციატივაა, „ამ ეტაპზე არ ღირს კომენტარის გაკეთება“, თუმცა, კსუ-ში აცხადებენ, რომ ეს მოდელი ევროპაში საკმაოდ აპრობირებულია.  მათთვის ეს ინიციატივა მისაღებია.

რაც შეეხება პროგრამებს, რომელთაც შესაძლოა, აღნიშნული ცვლილებები შეეხოს, კსუ-ში ამბობენ, რომ  „თუ განათლების სამინსტრო მიიღებს გადაწყვეტილებას, ყველა პროგრამა გადაიხედება“.

რამდენად შეიცვლება მოთხოვნა პრესტიჟულ ფაკულტეტებზე და რა მიმართულებებზე შეიძლება, სწავლების ხანგრძლივობა შემცირდეს, აღნიშნულზე "ფორტუნა" განათლების საკითხების სპეციალისტს, სიმონ ჯანაშიას, ესაუბრა.

 
  • ბაკალავრიატში სწავლების ხანგრძლივობა სამ წლამდე, მაგისტრატურაში - ერთ წლამდე შეიძლება, შემცირდეს. თქვენი აზრით, უნდა შეეხოს თუ არა აღნიშნული ცვლილება ყველა ფაკულტეტს და მიმართულებას?
სიმონ ჯანაშია: ეს ცვლილება არ გულისხმობს იმას, რომ ბაკალავრიატში ყველა 4-წლიანი პროგრამა გახდეს 3-წლიანი და მაგისტრატურაში ყველა 2-წლიანი გახდეს 1-წლიანი. ეს ცვლილებები იმას გულისხმობს, რომ შესაძლებელი გახდება, იარსებოს 3-წლიანმა საბაკალავრო პროგრამებმა. ისევე, როგორც 3.5-წლიანი პროგრამები არსებობს, ასევე იარსებებს 1-1.5-წლიანი სამაგისტრო პროგრამები. დღესაც არსებობს 1-წლიანი სამაგისტრო პროგრამა განათლების მიმართულებით, მაგრამ ეს ახლა არის გამონაკლისი. ახალი კანონპროექტის მიხედვით კი, ცვლილებები შესაძლოა, სხვა მიმართულებებითაც იყოს. ეს არის შესაძლებლობა და არა შედეგი, რომლის მიხედვით ყველა ბაკალავრიატი იქნება 3-წლიანი. იქიდან გამომდინარე, რა კვალიფიკაციის მინიჭება იქნება განზრახული, შესაბამისად, პროგრამებმა უნდა გაიაროს აკრედიტაცია. თუ აკრედიტაციაზე ვერ აჩვენეს, რომ პროგრამებს შეუძლია, სტუდენტებს სამ წელიწადში გარკვეული კომპეტენციები განუვითაროს, მაშინ ასეთ პროგრამებს, ცხადია, აკრედიტაცია არც უნდა მისცენ. დღეს არის საკმაოდ მოუქნელი სისტემა, რომელიც იცვლება და ეს კარგია.  
  • რამდენად შეიძლება, აღნიშნული ცვლილება შეეხოს პრესტიჟულ და მოთხოვნად ფაკულტეტებს?
სიმონ ჯანაშია: რამდენად შეიცვლება ყველაზე მოთხოვნადი მიმართულებები, ამ ცვლილების შემდეგ გამოჩნდება, თუმცა, სტუდენტების ინტერესი ხშირად არის ის, რომ უნივერსიტეტი, რაც შეიძლება, სწრაფად დაამთავრონ იმიტომ, რომ სწრაფად უნდათ, გარკვეული კვალიფიკაციით შევიდნენ სამუშაო ბაზარზე. უნივერსიტეტები შესაძლოა, ასეთ მოთხოვნას პასუხობდნენ, თავად უნივერსიტეტებს რამდენად აწყობთ, რომ სამწლიანი პროგრამები ჰქონდეთ, 4-წლიანის ნაცვლად, ეს ჯერ კიდევ საფიქრალია. აქ ორი ძირითადი საკითხია: ერთი ის, რომ, თუ ადამიანი 4 წლით აბარებს, შედარებით სტაბილური შემოსავალი აქვს 4 წლის განმავლობაში, რადგან სწავლის გადასახადი კერძო უნივერსიტეტებისთვის ძირითადი შემოსავალია. ხანგრძლივობის შემცირება, ამ თვალსაზრისით შეიძლება, არ იყოს მიმზიდველი. მეორე მხრივ, რაც უფრო დიდხანს არის სტუდენტი უნივერსიტეტში, მით უფრო დიდია შანსი, რომ ის დასაქმდება სწავლის პერიოდშივე. ძირითადად, საქმდება არა თავისი სპეციალობით, არამედ სხვა მიმართულებით. სწორედ ამიტომ ზოგიერთი სტუდენტი ვეღარ აგრძელებს სწავლას. მომავალმა უნდა გვიჩვენოს, ამგვარი ფაქტორები როგორ იმოქმედებს უნივერსიტეტების გადაწყვეტილებაზე და ასევე, სტუდენტების გადაწყვეტილებაზე, რა პროგრამებზე ჩააბარებენ ისინი - 3-წლიანებზე, 3.5-წლიანებზე თუ 4-წლიანებზე.  
  • როგორია მოლოდინი - უფრო ტექნიკური მიმართულებით შეიძლება სასწავლო პერიოდის ხანგრძლივობა შემცირდეს, თუ ჰუმანიტარული მიმართულებით?
სიმონ ჯანაშია: პროგრამა რაც უფრო პროფესიულია და ორიენტირებულია კონკრეტული პროფესიის შესწავლაზე, მით უფრო ხანმოკლე შეიძლება, იყოს იგი იმიტომ, რომ რაც შეიძლება, სწრაფად უნდა შევიდეს ადამიანი ამ პროფესიაში. რაც უფრო მეტად არის პროგრამა ზოგად განათლებაზე მიმართული, როგორიც შეიძლება, იყოს ფილოსოფიის პროგრამა, ეს არ არის ერთი კონკრეტული პროფესიის შესწავლა. ადამიანები ამ მიმართულებაზე სწავლობენ აზროვნებას, სხვების ნააზრევს და ა.შ. ამ შემთხვევაში შეიძლება, არ იყოს საინტერესო სწავლის ხანგრძლივობის შემოკლება. თუ საუბარია, მაგალითად, ელექტროინჟინერიაზე, ამ შემთხვევაში ცხადია, რაც უფრო მოკლე იქნება პროგრამა, მით უფრო მალე შევა სტუდენტი სამუშაო ბაზარზე. 3-წლიანი ბაკალავრიატის პროგრამები შესაძლებლობას მოგვცემს, რომ პროფესიული განათლების დანაკლისი შეივსოს.  
  • ამ თვალსაზრისით დასავლეთის გამოცდილება როგორია?
სიმონ ჯანაშია: აშშ-ში, ძირითადად, 4-წლიანი საბაკალავრო პროგრამებია, მაგრამ მაგისტრატურის მიმართულებებია 1-1.5-წლიანი. არსებობს, ასევე, უფრო მოქნილი სისტემები, როდესაც ბაკალავრიატი და მაგისტრატურა მიბმულია ერთმანეთთან. შემდეგ კი სტუდენტები მაგისტრატურიდან დოქტორანტურაზე გადადიან ისე, რომ დამატებით გამოცდების ჩაბარება აღარ არის საჭირო. ევროპაში არის 3- და 4-წლიანი საბაკალავრო პროგრამები, მათგან 3-წლიანი პროგრამები საკმაოდ პოპულარულია და არის 1-წლიანი მაგისტრატურის პროგრამებიც, თუმცა, სხვადასხვა ქვეყანაში სხვადასხვანაირადაა. ზოგან შესაძლოა, კი იყოს 1-წლიანი მაგისტრატურის პროგრამა, მაგრამ ერთგვარი ტრადიცია იყოს, რომ, მინიმუმ, ორი სამაგისტრო პროგრამა უნდა ჰქონდეს ადამიანს დამთავრებული. მაგისტრატურა, პრინციპში, არის ერთ-ერთი საშუალება, რომ ადამიანმა საკუთარი პროფესია და კვალიფიკაცია სწრაფად შეიცვალოს. რაც უფრო სწრაფად აკეთებს ამას, მით უკეთესია იმიტომ, რომ სამუშაო ბაზარზე როცა ახალი მოთხოვნები ჩნდება, მაგისტრატურის კურსებს სწრაფად შეუძლია, ამ მოთხოვნების შესაბამისად ხალხი გადაამზადოს.  
  • როდესაც ვსაუბრობთ სასწავლო ხანგრძლივობის შემცირებაზე, მხედველობაში უნდა ვიქონიოთ თუ არა სასწავლო კრედიტების შემცირება ან პირიქით, ინტენსივობა და დატვირთვა სასწავლო პროგრამებზე უნდა გაიზარდოს?
სიმონ ჯანაშია: ორივე შემთხვევა შესაძლებელია. შესაძლებელია კრედიტების შემცირებაც და იგივე კრედიტების განაწილებაც მცირე დროზე. უახლოეს პერიოდში განისაზღვრება იმ მიმართულებების და სფეროების ჩამონათვალი, სადაც შესაძლებელი იქნება, 3 წელიწადში მიიღწეს ბაკალავრიატისთვის საჭირო სწავლის შედეგი და გაიცეს შესაბამისი კვალიფიკაციის დიპლომი.    

თათია კაკიაშვილი

[post_title] => უმაღლესი განათლება თუ პროფსასწავლებელი - ბაკალავრიატის რამდენიმე პროგრამა შესაძლოა, 3 წლამდე შემცირდეს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => umaghlesi-ganatleba-tu-profsaswavlebeli-bakalavriatis-ramdenime-programa-shesadzloa-3-wlamde-shemcirdes [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-03-16 11:37:14 [post_modified_gmt] => 2018-03-16 07:37:14 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=218674 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 3 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 239393 [post_author] => 6 [post_date] => 2018-05-07 12:01:19 [post_date_gmt] => 2018-05-07 08:01:19 [post_content] => ჩვენ სიღრმისეულად გვაქვს გაცნობიერებული, რომ ქვეყნის წინსვლა და სტაბილურობა, დემოკრატიული პროცესის განვითარება, ხალხის კეთილდღეოება მხოლოდ ცოდნასა და განათლებას შეიძლება ეფუძნებოდეს, – ამის შესახებ საქართველოს პრემიერ-მინისტრმა გიორგი კვირიკაშვილმა განათლების სისტემის სამოქმედო გეგმის პრეზენტაციაზე განაცხადა. როგორც გიორგი კვირიკაშვილმა აღნიშნა, ახალგაზრდების ჩართულობა ქვეყნის აღმშენებლობის საქმეში მნიშვნელოვანია, რადგან მათ გააჩნიათ სხვანაირი ხედვა, თამამი იდეები, მომავლის სხვანაირი ხედვა და თამამი გადაწყვეტილებების მიღების სხვაგვარი უნარი. "ხელისუფლებაში მოსვლის პირველ წლებში უპირველესი გამოწვევა იყო განათლების საყოველთაო ხელმისწავდომობა. ამ პრობლემის გადასაჭრელად თამამად შემიძლია ვთქვა, რომ მთელი რიგი ღონისძიებები განვახორციელეთ, მივიღეთ შესაბამისი საკანონმდებლო აქტები და დღეს უკვე განათლების ხელმისაწვდომობის მიმართულებით კიდევ არის სამუშაო, თუმცა უმთავრესი გამოწვევაა განათლების სისტემაში ხარისხის უზრუნველყოფა. ჩვენ ხელს ვუწყობ სწავლის პრინციპის დამკვიდრებასაც. უმაღლესი განათლების სფეროში ვახორციელებთ ძირეულ ცვლილებას, ხელს ვუწყობთ მოთხოვნადი დარგების განვითარებას, დავიწყეთ აკრედიტაციის ახალი სტანდარტების დამკვიდრება. მსოფლიო ბანკთან ერთად დაწყებულია უნივერსიტეტების დაფინანსების ახალი მოდელის შემუშავება. საქართველოში თითოეული აბიტურიენტი, სტუდენტი, მშობელი, დარწმუნებული უნდა იყოს, რომ ავტორიზებული უმაღლესი სასწავლებელი მის სტუდენტებს საერთაშორისო დონის განათლებას აძლევს”, – განაცხადა გიორგი კვირიკაშვილმა. პრემიერმა, კიდევ ერთხელ ხაზი გაუსვა პროფესიული განათლების შესახებ ახალ კანონპროექტს და იმ ახალ მოდელს, რომელიც უნდა დაინერგოს სისტემაში. [post_title] => ქვეყნის წინსვლა მხოლოდ ცოდნასა და განათლებას შეიძლება ეფუძნებოდეს - პრემიერი [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => qveynis-winsvla-mkholod-codnasa-da-ganatlebas-sheidzleba-efudznebodes-premieri [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-05-07 12:11:25 [post_modified_gmt] => 2018-05-07 08:11:25 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=239393 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 91 [max_num_pages] => 31 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => 1 [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => 1 [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => 7b3fbb29a2d096493863a5170b6efc99 [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )

მსგავსი სიახლეები