კვება, წყლის სმა და რუჯი – როგორ უნდა მოვიქცეთ წელიწადის ყველაზე ცხელ სეზონზე

პოპულარული

კვება, წყლის სმა და რუჯი – როგორ უნდა მოვიქცეთ წელიწადის ყველაზე ცხელ სეზონზე

ზაფხულის სეზონთან ერთად, მოქალაქეებს სიცხესთან გამკლავება უჭირთ. ეს მხოლოდ მაღალ ტემპერატურას არ უკავშირდება. ცხელ დღეებში რთულდება საკვები პროდუქტების შერჩევა და მათი ხანგრძლივი დროით შენახვა. ზაფხულში იზრდება ნაწლავთა ინფექციების საშიშროება, ასევე, სპეციალისტების განმარტებით, დაუბანელი ხელით განპირობებული დაავადებები დაახლოებით 25%-ით მეტია, სხვა სეზონებთან შედარებით.

დაავადებათა კონტროლის ცენტრის სამეცნიერო საბჭოს თავმჯდომარე, პაატა იმნაძე მოსახლეობას ზაფხულში საკვებთან და წყალთან დაკავშირებით რეკომენდაციებს აძლევს.

იმნაძის თქმით, აუცილებელია ტემპერატურული რეჟიმის დაცვა, რადგან პროდუქტების მაცივრის გარეთ შენახვა საშიშია.

ყოველგვარი სალათი, რომელიც შეკმაზულია რძის პროდუქტებით, ძალიან დიდ საშიშროებას წარმოადგენს. არაფერს არ უნდა ვერიდოთ, თუ კარგადაა მომზადებული. ერთადერთი კრემიანი ნამცხვრები, ქათმის სალათები უმჯობესია მაშინ მივირთვათ, თუ მაცივრიდან ახალი გამოღებული და ცივია,“ – განმარტავს პაატა იმნაძე.

ბაზრის დახლზე მოხვედრილი სასოფლო სამეურნეო პროდუქციის თითქმის 90%, კერძოდ ხილი და ბოსტნეული, მიკრობიოლოგიურად დაბინძურებულია და ადამიანის ჯანმრთელობისთვის საფრთხეს წარმოადგენს. ამის შესახებ გაეროს ექსპერტმა, ეკოლოგმა ხათუნა ახალაიამ თქვა.

ახალაიას თქმით, სასოფლო სამეურნეო პროდუქციის კვლევის შედეგად დადგინდა, რომ ბაზარი, რომელიც გაჯერებულია გლეხურ მეურნეობებში მოყვანილი პროდუქციებით, მომხმარებლისთვის მაღალ რისკს წარმოადგენს. საუბარია იმ ნაყოფზე, რომელსაც უშუალოდ ნიადაგთან აქვს შეხება: მარწყვი, მწვანილი, ჭარხალი, სტაფილო, ასევე ვაშლი და ქლიავი, რომლებიც მიწაზე იყრება.

ხათუნა ახალაია მომხმარებელს ურჩევს, დაიცვან ჰიგიენის ნორმები, ბაზარში შეძენილი პროდუქტი 15-20 წუთის განმავლობაში გააჩერონ გამდინარე წყალში, მწვანილი 10-15 წუთის განმავლობაში ჩააწყონ სოდიან წყალში, რაც ასე თუ ისე, გარკვეული ფორმით აცილებს მიკრობებს. ასევე, ჭარხალი და სტაფილო გამოყენებამდე აუცილებლად უნდა გაითალოს, მოსცილდეს ის ფენა, რომელშიც შეიძლება იყოს მიკრობიოლოგიური დაბინძურება.

„მიწაზე ძალიან ხშირად ჩვენი ფერმერები იყენებენ ორგანულ სასუქს, როგორიცაა ნაკელი, რომელიც სასოფლოსამერუნეო პროდუქტის მიკრობიოლოგიურად დაბინძურების ერთერთი წყაროა,“ – აღნიშნავს ახალაია.

რაც შეეხება წყალს, მის დღის განმავლობაში მიღებას და უსაფრთხოებას, პაატა იმნაძის რეკომენდაციით, რომ თუ წყალი ცენტრალიზებულია და კარგად დეზინფექცირდება, მისი მიღება პრობლემას არ წარმოადგენს. ხოლო თუ წყლის ხარისხში ეჭვი შეგვაქვს, ნებისმიერი წყალი უსაფრთხო ხდება ერთწუთიანი დუღილის შემდეგ.

დაავადებათა კონტროლის ეროვნული ცენტრის სპეციალისტები მოქალაქეებს ქალაქგარეთ და საზოგადოებრივი თავშეყრის ადგილებში მწერებისგან თავის დაცვის მიზნით, რეკომენდაციებს აძლევენ. სპეციალისტების რჩევით, ბუნებაში გასვლის წინ, რეპელენტები (სპეციალური დამაფრთხობლები) უნდა წავისვათ ღია ადგილებზე და ტკიპა არ მოგვეკარება. როგორც წესი, ივნისის ბოლოდან იწყება მწერების გააქტიურება და საჭიროა რეპელენტების მოხმარება.

„ახლა არის ის სეზონი, როდესაც ტკიპები არიან გააქტიურებული. ტკიპების ძალიან ცოტა ნაწილი შეიძლება იყოს მძიმე დაავადებების გადამტანი. მაგრამ, არც ისე არაა სასიამოვნო, ტკიპა რომ გიკბენს. შეიძლება ალერგიული რეაქცია ჰქონდეს, შეიძლება უბრალოდ რაიმე ბანალური ინფექცია შეიჭრას და დაჩირქდეს, ამიტომ ძალიან კარგია ბუნებაში გასვლის წინ, რეპელენტები (სპეციალური დამაფრთხობლები) წავისვათ ღია ადგილებზე და ტკიპა არ მოგვეკარება. ეს რეპელენტები ერთი წლის ასაკიდან ბავშვებზეც შეგვიძლია, გამოვიყენოთ. ეს დაიცავს არა მხოლოდ ტკიპებისგან. არის რეპელენტები, რომლებიც იცავს ასევე კოღოს ნაკბენისგან, იგივე ფლებოტომუსების ნაკბენისგან, რომელმაც შეიძლება ლეიშმანიოზი გამოიწვიოს,“ – განაცხადა იმნაძემ.

განსაკუთრებული ყურადღება წელიწადის ყველაზე ცხელ სეზონზე ორსულებს მოეთხოვებათ. დაავადებათა კონტროლის ეროვნული ცენტრის არაგადამდებ დაავადებათა დეპარტამენტის უფროსის, ლელა სტურუას თქმით, ფეხმძიმე ქალებისთვის კატეგორიულად აკრძალულია რუჯის მიღება.

„ორსულებისთვის რუჯი საერთოდ არ არის რეკომენდებული, თუმცა თუ მაინც სურთ, დილის 10 საათამდე და საღამოს 6 საათის შემდეგ შეუძლიათ, ზღვაზე გასვლა. ყველამ და განსაკუთრებით ფეხმძიმეებმა, დიდი რაოდენობით სითხე უნდა სვან. სითხეში რასაკვირველია, ალკოჰოლი არ იგულისხმება, არც კოფეინიანი ტკბილი სასმელები, ყველამ უნდა მიიღოს წყალი და ნატურალური წვენები. გარდა ამისა, ორსულებმა თავი უნდა დაიცვან გადახურებისგან,“ – ამბობს „ფორტუნასთან“ ლელა სტურუა.

სტურუა მოზარდთა კვებაზეც ამახვილებს ყურადღებას და ამბობს, რომ მაშინ, როცა სიცხეში ბავშვებს ხშირად უმადობა ახასიათებთ, კვების სტანდარტული რაციონის ჩანაცვლება ხილ-ბოსტნეულით და ნატურალური წვენებით რეკომენდებულია.

„თუ ბავშვი საკვებს არ იღებს, ერთი კვების სახით სახლის პირობებში გამოწურული ხილის წვენი იმ ოდენობის კალორაჟს და ვიტამინებს შეიცავს, რაც ერთი კვებისთვის ნორმითაა დადგენილი,” – ამბობს სტურუა.

ჯანმრთელობის მსოფლიო ორგანიზაციის რეკომენდაციით, ხშირად მცირე ულუფებით კვება, ზაფხულის პერიოდში განსაკუთრებით კომფორტულია.

თათია კაკიაშვილი

 

WP_Query Object
(
    [query] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => paata-imnadze
                                    [1] => ruji
                                    [2] => lela-sturua
                                    [3] => fortunas-temebi
                                    [4] => zafkhulis-sickhe
                                    [5] => tkipa
                                    [6] => daavadebata-kontrolis-erovnuli-centri
                                    [7] => khatuna-akhalaia
                                    [8] => kveba-zafkhulshi
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 261927
                )

        )

    [query_vars] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => paata-imnadze
                                    [1] => ruji
                                    [2] => lela-sturua
                                    [3] => fortunas-temebi
                                    [4] => zafkhulis-sickhe
                                    [5] => tkipa
                                    [6] => daavadebata-kontrolis-erovnuli-centri
                                    [7] => khatuna-akhalaia
                                    [8] => kveba-zafkhulshi
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 261927
                )

            [error] => 
            [m] => 
            [p] => 0
            [post_parent] => 
            [subpost] => 
            [subpost_id] => 
            [attachment] => 
            [attachment_id] => 0
            [name] => 
            [static] => 
            [pagename] => 
            [page_id] => 0
            [second] => 
            [minute] => 
            [hour] => 
            [day] => 0
            [monthnum] => 0
            [year] => 0
            [w] => 0
            [category_name] => 
            [tag] => 
            [cat] => 
            [tag_id] => 4179
            [author] => 
            [author_name] => 
            [feed] => 
            [tb] => 
            [paged] => 0
            [meta_key] => 
            [meta_value] => 
            [preview] => 
            [s] => 
            [sentence] => 
            [title] => 
            [fields] => 
            [menu_order] => 
            [embed] => 
            [category__in] => Array
                (
                )

            [category__not_in] => Array
                (
                )

            [category__and] => Array
                (
                )

            [post__in] => Array
                (
                )

            [post_name__in] => Array
                (
                )

            [tag__in] => Array
                (
                )

            [tag__not_in] => Array
                (
                )

            [tag__and] => Array
                (
                )

            [tag_slug__in] => Array
                (
                )

            [tag_slug__and] => Array
                (
                )

            [post_parent__in] => Array
                (
                )

            [post_parent__not_in] => Array
                (
                )

            [author__in] => Array
                (
                )

            [author__not_in] => Array
                (
                )

            [ignore_sticky_posts] => 
            [suppress_filters] => 
            [cache_results] => 1
            [update_post_term_cache] => 1
            [lazy_load_term_meta] => 1
            [update_post_meta_cache] => 1
            [nopaging] => 
            [comments_per_page] => 50
            [no_found_rows] => 
            [order] => DESC
        )

    [tax_query] => WP_Tax_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => paata-imnadze
                                    [1] => ruji
                                    [2] => lela-sturua
                                    [3] => fortunas-temebi
                                    [4] => zafkhulis-sickhe
                                    [5] => tkipa
                                    [6] => daavadebata-kontrolis-erovnuli-centri
                                    [7] => khatuna-akhalaia
                                    [8] => kveba-zafkhulshi
                                )

                            [field] => slug
                            [operator] => IN
                            [include_children] => 1
                        )

                )

            [relation] => AND
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                    [0] => mob1n_term_relationships
                )

            [queried_terms] => Array
                (
                    [post_tag] => Array
                        (
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => paata-imnadze
                                    [1] => ruji
                                    [2] => lela-sturua
                                    [3] => fortunas-temebi
                                    [4] => zafkhulis-sickhe
                                    [5] => tkipa
                                    [6] => daavadebata-kontrolis-erovnuli-centri
                                    [7] => khatuna-akhalaia
                                    [8] => kveba-zafkhulshi
                                )

                            [field] => slug
                        )

                )

            [primary_table] => mob1n_posts
            [primary_id_column] => ID
        )

    [meta_query] => WP_Meta_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                )

            [relation] => 
            [meta_table] => 
            [meta_id_column] => 
            [primary_table] => 
            [primary_id_column] => 
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                )

            [clauses:protected] => Array
                (
                )

            [has_or_relation:protected] => 
        )

    [date_query] => 
    [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS  mob1n_posts.ID FROM mob1n_posts  LEFT JOIN mob1n_term_relationships ON (mob1n_posts.ID = mob1n_term_relationships.object_id) WHERE 1=1  AND mob1n_posts.ID NOT IN (261927) AND ( 
  mob1n_term_relationships.term_taxonomy_id IN (4179,20092,13240,26057,26058,6620,17118,16865,16375)
) AND mob1n_posts.post_type = 'post' AND ((mob1n_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY mob1n_posts.ID ORDER BY mob1n_posts.post_date DESC LIMIT 0, 3
    [posts] => Array
        (
            [0] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 286366
                    [post_author] => 21
                    [post_date] => 2018-09-20 11:14:15
                    [post_date_gmt] => 2018-09-20 07:14:15
                    [post_content] => საქალაქთაშორისო ტრანსპორტის მძღოლებს მგზავრთა გადაყვანისთვის სპეციალური ნებართვა დასჭირდებათ. ამის შესახებ ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტროს მიერ მომზადებულ კანონპროექტშია აღნიშნული. კანონპროექტი ასევე ავტოსადგურების სერტიფიცირებასაც ითვალისწინებს. მიუხედავად იმისა, რომ კანონპროექტის პარლამენტში წარდგენას მთავრობა 2018 წლის საშემოდგომო სესიაზე გეგმავს, ის ჯერ დასრულებული არ არის და ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტროში დეტალების გახმაურებისგან ჯერჯერობით თავს იკავებენ.

თუმცა, ცნობილია კანონპროექტის მიღების საჭიროების მიზეზები, რომელთა შორის ერთ-ერთ მთავარ საკითხად სამარშრუტო ქსელებსა და ავტოსადგურების მესაკუთრეთა შორის არსებული ქაოტური მდგომარეობა სახელდება.

არსებული სრული ლიბერალიზაციის პირობებში, მოხდა საავტომობილო სამგზავრო გადაყვანების სფეროს მთავარი შემადგენელი ნაწილის - სამარშრუტო ქსელის მითვისება ავტოსადგურების მესაკუთრეებისა და სხვა პირების მიერ, რომელთა თანხმობის გარეშე პრაქტიკულად შეუძლებელია ქვეყნის შიგნით რეგულარულ მარშრუტებზე საქმიანობის განხორციელება. ასეთივე უწესრიგობას ვაწყდებით სადგურების გვერდის ავლით მგზავრთა კომერციული გადაყვანების განხორციელებისას. სისტემატური ხასიათი მიიღო მგზავრთა გადაყვანამ მასობრივი თავშეყრის ადგილებიდან, ნაცვლად ავტოსადგურებისა, რის გამოც მკვეთრად გაიზარდა ავტობუსების ქაოსური მოძრაობის ინტენსივობა, იქმნება საცობები, საგრძნობლად გაუარესდა ეკოლოგიური მდგომარეობა. ხშირ შემთხვევებში გადაზიდვების პროცესი ხორციელდება არალეგალიზებული (სამეწარმეო რეესტრში რეგისტრაციის გარეშე მომუშავე) გადამზიდველების მიერ მოძრაობის განრიგების გარეშე, მოძრაობის, გარემოს დაცვისა და მძღოლთა შრომისა და დასვენების ნორმების უგულებელყოფით. მნიშვნელოვნად გაიზარდა დაბალი კვალიფიკაციის მქონე არაპროფესიონალთა რიცხვი, რომლებიც იძენენ რესურსამოწურულ, იაფფასიან ავტოსატრანსპორტო საშუალებებს, რომელთა უმრავლესობა არც ტექნიკური პარამეტრებით და არც ეკონომიკური თვალსაზრისით არ შეესაბამება მგზავრთა რეგულარული გადაყვანის მოთხოვნებს და იწყებენ მგზავრთა გადაყვანას,“ - ვკითხულობთ კანონპროექტის ნაწილში.



ეკონომისტები „ფორტუნასთან“ საუბრისას ამბობენ, რომ მსგავსი ტიპის რეგულაციები თითქმის ყველა წამყვან ქვეყანაში არსებობს. თუმცა, იმასაც აღნიშნავენ, რომ ეს სრულიად არაა საკმარისი არგუმენტი იმისთვის, რომ მძღოლების პროტესტი თავიდან იქნეს აცილებული. რამაზ გერლიანი არც იმას გამორიცხავს, რომ რეგულირების საწყის ეტაპზე მძღოლებმა სიახლე გააპროტესტონ და საქალაქთაშორისო ტრანსპორტი იყოს პარალიზებული, რაც, პირველ რიგში, მოსახლეობაზე აისახება ნეგატიურად, შემდეგ კი ეკონომიკას „დაარტყამს“.

„ინდივიდუალური ტრანსპორტი თუ სამარშრუტო ხაზები თავისთავად უნდა აკმაყოფილებდეს იმ მინიმალურ ნორმებს, რომლებსაც წარუდგენენ. თუ პირველ ეტაპზე მძღოლები ამას ვერ შეასრულებენ, მათ შესაძლოა, გარკვეული ეკონომიკური ზარალიც ჰქონდეთ. ალბათ მათ მიეცემათ გარკვეული გონივრული ვადა, რა პერიოდშიც საკუთარი ტრანსპორტი შესაბამისობაში უნდა მოიყვანონ. თუკი იმაზე საუბარი იყო, რომ გარკვეული მოსაკრებელიც უნდა დაწესდეს, არც ეს იქნება უცხო. არა მარტო საზოგადოებრივი, არამედ საქალაქთაშორისო ტრანსპორტიც უნდა მოვიყვანოთ ევროსტანდარტთან მიმართებით გარკვეულ წესრიგში. თუმცა, ამ ყველაფერს აქვს შესაბამისი პერიოდი, ამიტომ, საიდანღაც უნდა დავიწყოთ. მგზავრებს აქვთ უფლება, მოითხოვონ ისეთი ტრანსპორტი, რომელიც უნდა იყოს მოწესრიგებულიც, მარტო უსაფრთხოება არაა საკმარისი. არის შემთხვევები, როცა მძღოლები ზოგჯერ გადიან, ზოგჯერ არ გადიან, ეს კი იწვევს ქაოსს. ამ საკითხის რეგულირება მგზავრთა ნაკადის მოწესრიგებას უფრო შეუწყობს ხელს,“ - განუცხადა „ფორტუნას“ რამაზ გერლიანმა.

კიდევ ერთი ეკონომისტი, გიორგი პაპავა კი ფიქრობს, რომ რეგულაციები რაც უფრო გამკაცრდება, მით მეტად ნეგატიურ გავლენას მოახდენს კონკრეტული ინდუსტრიის განვითარებაზე. პაპავა ამბობს, რომ დღეს სერვისის მომხმარებლისთვის შეთავაზება შედარებით მარტივად ხდება, რითაც საზოგადოება კმაყოფილია, მაგრამ როცა მძღოლები ვალდებული იქნებიან, აიღონ ლიცენზია, შემდეგ შეაკეთონ მანქანა, გადაიხადონ გარკვეული რაოდენობის თანხა ან მოსაკრებელი, ეს ყველაფერი საბოლოოდ გადაწონის მგზავრობიდან მიღებულ ღირებულებას, რაც ეკონომისტის შეფასებით, უკვე ფინანსურ წაგებას ნიშნავს.



„ზოგი მოქალაქე მეტს იხდის იმისთვის, რომ ყველაზე მაღალი ხარისხის სერვისი მიიღოს, ზოგი - შედარებით ნაკლებს, შესაბამისად, შედარებით ნაკლები სერვისით სარგებლობს და ზოგი დაბალ თანხას - რაც თავისთავად დაბალ მომსახურებას გულისხმობს. ანალოგიურად ხდება საქალაქთაშორისო მგზავრობის დროსაც. მათი ფასი მომსახურებასთან შესაბამისობაშია და სხვათა შორის, მოთხოვნისა და მიწოდების პრინციპს ეფუძნება. როდესაც ჩვენ რეგულაციებს ვიღებთ, რაც უფრო ვამკაცრებთ ამ რეგულაციებს, ნელ-ნელა კონკურენციას ვამცირებთ ამ სექტორში, ეს კი იმ ადამიანებზე, ვინც ამ მომსახურებით სარგებლობს, ნეგატიურად აისახება. ჯერჯერობით ამ რეგულირების ეფექტის შეფასება რთულია,“ - განმარტავს „ფორტუნასთან“ საუბრისას გიორგი პაპავა.

ეკონომისტების მიერ დასახელებული ერთ-ერთი ვერსიით, ახალი კანონპროექტი შესაძლოა, საქალაქთაშორისო ტრანსპორტის მძღოლებისთვის მოსაკრებელის დაკისრებას ითვალისწინებდეს. აღნიშნულს კი, მძღოლები კანონპროექტის განხილვამდე აპროტესტებენ და ამბობენ, რომ დამატებითი ხარჯები მათ არათანაბარ პირობებში ჩააყენებს და კონკურენციაც დაიწევს, რაც თავისთავად შეაფერხებს საქალაქთაშორისო მოძრაობას. მძღოლთა ნაწილი „ფორტუნასთან“ საუბრისას თანხმდება, რომ ავტოტრანსპორტმა მხოლოდ და მხოლოდ გამართულ მდგომარეობაში უნდა იმოძრაოს.



„რა თქმა უნდა, ყველა მანქანა აუცილებლად უნდა იყოს ტექნიკურად გამართული, მაგრამ რაც შეეხება მოსაკრებელს, ვიღაცას მეტი აქვს და გადაიხდის, რა დავაშავეთ იმათ, ვისაც არ გვაქვს და ლუკმა-პურის გულისთვის ვმუშაობთ? თვითონ მძღოლმა ნება უნდა იბოძოს და თავად მოაწესრიგოს მანქანა იმის გამო, რომ მერე ძალით არ შეგვამოწმებინონ, შეიძლება ვიღაცის მანქანა გაუმართავი აღმოჩნდეს და ყველას მოგვიწიოს მოსაკრებლის გადახდა. აქ ვინც გამოივლის, წელიწადის ნებისმიერ დროს ქაოტური მოძრაობაა. 

ასე იყო და ასე იქნება სულ. არამგონია, რაიმე კანონმა ან რეგულაციამ უშველოს. ასეთი ცვლილებების შემთხვევაში აჯანყება მარტო მძღოლებისგან კი არ იქნება მოსალოდნელი, აჯანყება ნებისმიერ დროს ნებისმიერ ქვეყანაში ნებისმიერ წამშია მოსალოდნელი, ასე რომ, მაგას ვერ გაიგებთ, აჯანყებას მძღოლები დავიწყებთ თუ ჩვენი მგზავრები!“ - ამბობს „ფორტუნასთან“ ერთ-ერთი მძღოლი, რომელიც სახელს და გვარს არ ამხელს.

„ნებისმიერი სახის რეგულაცია ჩვენს პროტესტს გამოიწვევს. ხან რას კრძალავენ და ხან რას. ამ საქმეში იმდენი არ იშოვება, რომ მანქანა ბოლო დონეზე გყავდეს მოწესრიგებული. მძღოლს რომ უნდა, თავისი მანქანა მოწესრიგებული იყოს, ისე ხო არავის უნდა, არა?! მთავრობამ ხალხს თვითონ უნდა შეუქმნას ისეთი პირობები, რომ ეს ზედმეტი რეგულაციები აღარ გახდეს საჭირო. პირველ რიგში, გზებს მიხედონ!“  - ამბობს მძღოლი, ლევან ნოზაძე.

კანონპროექტი პარლამენტს განსახილველად 2018 წლის საშემოდგომო სესიაზე წარედგინება.

 

თათია კაკიაშვილი

[post_title] => "ლუკმა-პურის გულისთვის მომუშავეები მოსაკრებელს ვერ გადავიხდით" - რა ბედი ელით საქალაქთაშორისო ტრანსპორტის მძღოლებს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => lukma-puris-gulistvis-momushaveebi-mosakrebels-ver-gadavikhdit-ra-bedi-elit-saqalaqtashoriso-transportis-mdzgholebs [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-09-20 11:15:13 [post_modified_gmt] => 2018-09-20 07:15:13 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=286366 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 284949 [post_author] => 21 [post_date] => 2018-09-18 15:11:38 [post_date_gmt] => 2018-09-18 11:11:38 [post_content] => პარლამენტიდან შესაძლოა, კანაფის წარმოება-კულტივაციასთან დაკავშირებით მომზადებული კანონპროექტის გაწვევა მოხდეს. დეპუტატები თანხმდებიან, რომ ჯერ კანაფის წარმოება-კულტივაციის თემა სიღრმისეულად უნდა განიხილონ და საზოგადოებას დეტალური ინფორმაცია მიაწოდონ. თუკი ამ პროცესის შემდეგ საზოგადოებას კითხვები კიდევ დარჩება, დეპუტატები აღნიშნული კანონპროექტის კიდევ ერთხელ გადახედვას აანონსებენ. პარლამენტში თვლიან, რომ საზოგადოებას არ აქვს ინფორმაცია, თუ რა ცვლილებებზეა საუბარი და კომუნიკაციის პრობლემაზე ამახვილებენ ყურადღებას. ამავე აზრზეა დედაქალაქის მერიც. კახა კალაძეს სჯერა, რომ „როდესაც საზოგადოებასთან კომუნიკაცია მოხდება, ყველასთვის ცხადი იქნება, რომ ეს პრობლემას არ წარმოადგენს.“ მისი შეფასებით, ის, რომ ხელისუფლება ნარკოტიკების წარმოებას გეგმავს, სიმართლეს არ შეესაბამება. „კულტივაციას რაც შეეხება, აქაც არასწორად იყო საზოგადოებასთან კომუნიკაცია, რამაც აზრთა სხვადასხვაობა გამოიწვია. თითქოს, ხელისუფლება გეგმავდა ნარკოტიკების წარმოებას და გასაღებას, რაც ნამდვილად არ შეეფერება სიმართლეს. აქ საუბარი იყო მედიცინისა და კოსმეტიკის მიმართულებით, თუმცა აქაც მგონია, რომ მნიშვნელოვანია საზოგადოებასთან კომუნიკაცია. როდესაც მოხდება ეს კომუნიკაცია, ყველასთვის ცხადი იქნება, რომ ეს პრობლემას არ წარმოადგენს,“ - განაცხადა კახა კალაძემ. ინიციატივა, რომ ვიდრე საზოგადოებაში კონსენსუსი არ იქნება, კანონპროექტის განხილვას პარლამენტი შეაჩერებს, სოფლის მეურნეობის მინისტრს, ლევან დავითაშვილს ეკუთვნის. დავითაშვილი ამბობს, რომ საქართველოში მარიხუანას მოხმარება უკონტროლოდ ვერ იქნება და ეს საჭიროებს რეგლამენტირებას, დარეგულირებას, კონკრეტული აკრძალვების შემოღებას. მინისტრის მიერ დასახელებულ ამ ნაწილში საზოგადოება ისედაც თანხმდებოდა, მწვავე დისკუსიის საგანი კი, მეორე კანონპროექტია, რომელიც მხოლოდ სამედიცინო კანაფის კულტივირებას და საექსპორტო ოპერაციებს ეხება. საპარლამენტო უმრავლესობის ლიდერის, არჩილ თალაკვაძის განცხადებით, დღეს სიტყვა პარლამენტზეა და პარლამენტი „კანაფის კონტროლის შესახებ“ კანონპროექტთან დაკავშირებით ღირსეულ და სამართლიან გადაწყვეტილებას მიიღებს. „პარლამენტი, რომელიც ხალხის მიერ არის არჩეული, მაქსიმალურად უზრუნველყოფს, რომ საზოგადოების ყველა ნაწილის, ყველა დაინტერესებული მხარის არგუმენტები იყოს შეჯერებული. მხოლოდ ასე იქნება გადაწყვეტილებები მიღებული ნებისმიერ საკითხზე, რომელიც ნარკოპოლიტიკას ეხება,“ - განაცხადა თალაკვაძემ. მარიხუანას კულტივაციასთან დაკავშირებით ეკლესიას რომ მკვეთრად უარყოფითი დამოკიდებულება აქვს, ეს სრულიად საქართველოს კათოლიკოს პატრიარქმა, უწმინდესმა და უნეტარესმა ილია მეორემ პარლამენტის თავმჯდომარესთან, ირაკლი კობახიძესთან შეხვედრისას კიდევ ერთხელ დააფიქსირა. სასულიერო პირები განსაკუთრებით იმ ფაქტს უსვამენ ხაზს, რომ „ქვეყანა იმ რისკებს ვერ გაუძლებს, რასაც ეს პროცესი გამოიწვევს.“ საქართველოს პარლამენტის ჯანდაცვის კომიტეტის თავმჯდომარე, აკაკი ზოიძე ამბობს, რომ საზოგადოებაში ნეგატიური განწყობა უკვე შექმნილია და ეს განწყობა ეკლესიის გავლენითაა განპირობებული. ზოიძე კვლავ ამტკიცებს, რომ „ეს დიდ სარგებელს მოუტანს, როგორც ინდივიდუალურ ადამიანებს ისე, მთლიანად ქვეყანას, მაგრამ ამაში ყველა ერთად უნდა დავრწმუნდეთ; წინაღმდეგ შემთხვევაში, ასეთი კანონი იქნება დღენაკლული.“ „სინდისის, სამშობლოს გაყიდვა შეუძლებელია, დანარჩენი ყველაფრის გაყიდვა შეიძლება, თუ ამით სარგებელი მოდის ჩვენი მოქალაქეებისთვის. კანაფიდან იწარმოება წამალი და ამ წამლიდან შემოსული თანხა ამავე მცენარისგან გამოწვეული ზიანის შესამცირებლად შეგვიძლია, გამოვიყენოთ. ამ კონცეფციაში ვერანაირ პრობლემას ვხედავ ვერც მორალური, ვერც საზოგადოებრივი, ვერც ეკონომიკური კუთხით,” - განაცხადა აკაკი ზოიძემ.  

კანაფის კულტივაციის სამუშაო ჯგუფი და ეკლესიის მკაცრი უარი კანაფის წარმოებას

საქართველოში კანაფის კულტივაციასთან დაკავშირებით შესაძლოა, სამუშაო ჯგუფი შეიქმნას. კიდევ ერთი ინიციატივის ავტორი ამჯერად პარლამენტის იურიდიულ საკითხთა კომიტეტის თავმჯდომარე, ეკა ბესელიაა. დეპუტატის განმარტებით, საკუთარ გუნდს სთავაზობს, რომ საზოგადოების მეტი ინფორმირების მიზნით, შეიქმნას სამუშაო ჯგუფი, რომელშიც შევლენ როგორც დეპუტატები, ასევე საპატრიარქოს წარმომადგენლები და ექსპერტები. ბესელია აღნიშნავს, რომ მსგავსი ფორმატი იმუშავებს, რათა საზოგადოებაში არცერთი ღია კითხვა არ დარჩეს. გარდა ამისა, ეკა ბესელია მიიჩნევს, რომ საქართველოში კანაფის წარმოება-ექსპორტზე გატანასთან დაკავშირებით ნაჩქარევი გადაწყვეტილება არ უნდა მიიღონ. დეპუტატის თქმით, იმის გამო, რომ საზოგადოების დიდ ნაწილში საკითხისადმი ემოციური დამოკიდებულებაა, გადაწყვეტილება ცხადი და გასაგები უნდა იყოს. ბესელია ამბობს, რომ საპატრიარქოს ბოლო მოწოდების შემდეგ ყველა ნორმალური და გონივრულად მოაზროვნე ხელისუფლება არ იჩქარებს. „პატრიარქმა თავისი პოზიცია ძალიან გონივრული და ბრძნული შინაარსით ბრძანა. მის განწყობას ვიზიარებ. არასწორი ინფორმაცია, რაც ისმის, უნდა მოიხსნას და გადაწყვეტილება მაშინ უნდა მივიღოთ, როცა მოსახლეობისგან თანხმობა გვექნება,” - განაცხადა ბესელიამ. „კანაფის კონტროლის შესახებ” კანონპროექტთან დაკავშირებით პარლამენტის ადამიანის უფლებათა კომიტეტის თავმჯდომარე, სოფიო კილაძეც ეკა ბესელიას პოზიციას იზიარებს და ამბობს, რომ „მნიშვნელოვანია, საზოგადოების დიდი ნაწილის და დედა ეკლესიის აზრი“. კილაძე აანონსებს, რომ პარლამენტი საპატრიარქოსთან და დაინტერესებულ მხარეებთან კონსულტაციის შემდეგ, იმ გადაწყვეტილებას მიიღებს, რომელიც საზოგადოებისთვის იქნება მისაღები. როგორც საპარლამენტო, ისე არასაპარლამენტო ოპოზიციის ნაწილი კანონპროექტს არ ემხრობა. მაგალითად, პარლამენტის ვიცე სპიკერი, ირმა ინაშვილი, კანაფის წარმოება-კულტივაციის შესახებ კანონპროექტს ანტისახელმწიფოებრივს უწოდებს და აცხადებს, რომ ამას საზოგადოება დაუპირისპირდება. დეპუტატის თქმით, კანონპროექტის გატანა არ მოხდება, რადგან მას ქვეყანაში დიდი მღელვარება მოჰყვება. „ევროპული საქართველოს” წევრის, გიორგი კანდელაკის განცხადებით, პარლამენტში მარიხუანასთან დაკავშირებით საკონსტიტუციო სასამართლოს გადაწყვეტილების საკანონმდებლო სივრცეში გადმოთარგმნა უნდა იყოს განხილვის მთავარი საგანი და არა მითიური პლანტაციები. კანდელაკის თქმით, არსებობს ლეგიტიმური კითხვები, რომ ეს შეიძლება იყოს კორუფციის წყარო. პარლამენტის ვიცე სპიკერი, ზვიად ძიძიგური კი ამბობს, რომ „კონსერვატორები“ საქართველოში კანაფის წარმოება-კულტივაციას მხარს არცერთ შემთხვევაში არ დაუჭერენ. ძიძიგურის განცხადებით, მისი ფრაქცია წინააღმდეგია კანაფის ყველანაირი კულტივაციის, ბიზნესის წამოწყებისა და ლიცენზიების გაცემის. დეპუტატის თქმით, უმრავლესობაში აღნიშნულ საკითხზე კონსესუსი არ არსებობს.  

რას გულისხმობს კანაფის კონტროლის სააგენტო?!

კანაფის კონტროლის სააგენტო - ასე ეწოდება სახელმწიფო უწყებას, რომელიც გარემოს დაცვისა და სოფლის მეურნეობის სამინისტროს მმართველობის სფეროში შემავალი საჯარო სამართლის იურიდიული პირი იქნება. შინაგან საქმეთა სამინისტროს მიერ მომზადებული პროექტის მიხედვით, სააგენტოს მიზანია, მცენარე კანაფის ლეგალურ ბრუნვასთან დაკავშირებული საქმიანობის რეგულირება და კონტროლი. სააგენტოს ექნება ბეჭედი საქართველოს სახელმწიფო გერბის გამოსახულებით და თავისი სახელწოდებით, ასევე საკუთარი სიმბოლოები. კანაფის კონტროლის სააგენტოს უფროსს გარემოს დაცვისა და სოფლის მეურნეობის მინისტრი დანიშნავს.  კანაფის დათესვა, მოყვანა, კულტივაცია ან შენახვა მხოლოდ დახურულ-შემოსაზღვრულ შენობა-ნაგებობაში იქნება დასაშვები. აღნიშნული შენობა-ნაგებობების უსაფრთხოების სტანდარტებს მთავრობა საკუთარი დადგენილებით განსაზღვრავს. მათი ვიდეო-მეთვალყურეობის სისტემასთან დაკავშირებული საკითხები კი, შინაგან საქმეთა მინისტრის მიერ დადგენილ რეგულაციებთან იქნება შესაბამისობაში. შს სამინისტრო მიერ მომზადებული საკანონმდებლო პაკეტის თანახმად, კანაფის ლეგალურ ბრუნვასთან დაკავშირებული საქმიანობა განკუთვნილია მხოლოდ ექსპორტისთვის. პროექტის მიხედვით, დაუშვებელია მცენარე კანაფის შემცველი პარფიუმერულ-კოსმეტიკური პროდუქციის ან მცენარე კანაფის შემცველი ფარმაცევტული პროდუქციის საქართველოს ტერიტორიაზე საბითუმო ან საცალო რეალიზაცია, გარდა ექსპორტის მიზნით შესაბამისი ლიცენზიის მფლობელის მიერ მოყვანილი-გადამუშავებული მცენარე კანაფის ან მცენარე კანაფის შემცველი პროდუქციის საბითუმო რეალიზაციის შემთხვევისა. კანონპროექტი კრძალავს მცენარე კანაფის ინდუსტრიაში 21 წლამდე პირის ჩაბმას, ხოლო ლიცენზიაში უნდა მიეთითოს მეწარმე სუბიექტისათვის დათესვისთვის, მოყვანისთვის, კულტივირებისთვის, წარმოებისთვის მცენარე კანაფის ნებადართული ოდენობა, ქვეყნის შიდა კვოტის გათვალისწინებით. კანაფის კონტროლის სააგენტო პარლამენტის წინაშე ანგარიშვალდებული ორგანო იქნება. სააგენტოს კონტროლს პარლამენტი განახორციელებს და, თავის მხრივ, სააგენტო ყოველი წლის თებერვალში პარლამენტს წარუდგენს წლიურ ანგარიშს, მცენარე კანაფის ლეგალურ ბრუნვასთან დაკავშირებით. საქართველოში სამედიცინო/სამრეწველო მიზნებისთვის კანაფის მოყვანა-წარმოების დაწყების ინიციატივა და ამ საქმიანობის რეგულირების მიზნით სპეციალური სააგენტოს შექმნა სახელმწიფო ბიუჯეტიდან 500 000 ლარიან ხარჯს იწვევს.

თათია კაკიაშვილი

[post_title] => დღენაკლული კანონი თუ მოდაში შემოსული მარიხუანას დათესვა - რა ბედი ელის კანონპროექტს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => dghenakluli-kanoni-tu-modashi-shemosuli-marikhuanas-datesva-ra-bedi-elis-kanonproeqts [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-09-18 15:11:38 [post_modified_gmt] => 2018-09-18 11:11:38 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=284949 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 285879 [post_author] => 22 [post_date] => 2018-09-18 13:19:12 [post_date_gmt] => 2018-09-18 09:19:12 [post_content] => ყოფილი ჟურნალისტი ვასილ სილაგაძე პარლამენტთან შიმშილობს. ის მთავარ საკანონმდებლო ორგანოსთან გერმანიაში სარეაბილიტაციო კურსის დაფინანსებას და პარლამენტის თავმჯდომარესთან შეხვედრას ითხოვს. ვასილ სილაგაძეს 15 წელია ჯანმრთელობასთან დაკავშირებული პრობლემები აქვს. ყველაფერი 2003 წლიდან დაიწყო, როცა მას ავტომობილი დაეჯახა. მას შემდეგ რამდენიმე ოპერაცია და მკურნალობის კურსი ჩაუტარდა, 2009 წელს ფეხზე დადგომა შეძლო, თუმცა მკურნალობას კვლავ საჭიროებს. როგორც ჟურნალისტი „ფორტუნასთან“ ყვება, მანამდე არა ერთხელ მიმართა ჯანდაცვის სამინისტროს, თუმცა, დაფინანსება ვერ მიიღო. „ახლა ჯანდაცვის სამინისტრომ მომთხოვა ექიმი, რომელიც დამიწერს, რომ მესაჭიროება უცხოეთში რეაბილიტაცია. თუ ასეთ ცნობას მივიტან, დამაფინანსებენ,“ - ამბობს ვასილ სილაგაძე. სილაგაძე ამბობს, რომ ასეთი ცნობის მიღება ვერ შეძლო. მისივე ინფორმაციით, ყოფილი ჟურნალისტი მის მისაღებად რესპუბლიკური საავადმყოფოს სპორტული რეაბილიტაციის დეპარტამენტში იმყოფებოდა, სადაც მისივე თქმით, რეაბილიტაციასაც გადიოდა. „დეპარტამენტის უფროსმა, პალიკო კასრაძემ მითხრა, რომ თუ ასეთ ცნობას გასცემს, სამსახურს დაკარგავს. რატომ დაკარგავს მიზეზი არ უთქვამს, თუმცა მივხვდი, რომ ზოგადად არ გასცემენ ასეთ ცნობას, გაფრთხილებული არიან, რომ არ გასცენ. ამიტომ, რეაბილიტიის მოთხოვნას დავამატე პარლამენტის თავმჯდომარესთან მოთხოვნა, პარლამენტის დამტკიცებულია მინისტრი და ახლა ამაზე პასუხი გამცენ,“ - აღნიშნავს ვასილ სილაგაძე. „ფორტუნა“ საკითხის გასარკვევად რესბულიკურ საავადმყოფოს დაუკავშირდა, სადაც განგვიმარტეს, რომ რეაბილიტაციის ის პროცედურები, რომლის დაფინანსებასაც ვასილ სილაგაძე საზღვარგარეთ ითხოვდა, ხელმისაწვდომია საქართველოშიც. საავადმყოფოში განმარტეს, რომ ცნობას საზღვარგარეთ მკურნალობა-რეაბილიტაციის საჭიროებაზე მხოლოდ იმ შემთხვევაში გასცემენ, როცა პაციენტს ისეთი ჩარევა სჭირდება, რომლის უზრუნველყოფაც საქართველოში ვერ ხერხდება. „ფორტუნა“ ასევე დაინტერესდა, რამდენი ასეთი ცნობა აქვს წელს გაცემული რესპუბლიკურ საავადმყოფოს, სადაც პაციენტის საზღვარგარეთ მკურნალობის ან რეაბილიტაციის პროცედურების საჭიროებაა დაფიქსირებული, რაზეც კლინიკის საზოგადოებასთან ურთიერთობის სამსახურში განგვიმარტეს, რომ კლინიკა "ემერჯენსის" ტიპისაა და მსგავსი ცნობები აქედან გამომდინარე, ხშირად არ გაიცემა. ვასილ სილაგაძე სხვადასხვა პროცედურებს 2003 წლიდან იტარებს, 4 წელია მოძრაობა შეუძლია, თუმცა, მუდმივი ტკივილები აქვს მარჯვენა ქვედა კიდურში და ამავე ფეხს თითქმის ვერ ამოძრავებს, ვერ ამოძრავებს მარჯვენა ხელსაც. ვასილ სილაგაძე ახლა "ნიუჰოსპიტალში" მკურნალობს. ამბობს, რომ თითო პროცედურას, რომელსაც 3-4 თვეში ერთხელ იტარებს, მინიმუმ 600 ლარი სჭირდება, უკეთესობის იმედს კი, მაინც არ აძლევენ. როგორც აღნიშნავს, სხვა პასუხი აქვთ გერმანიის კლინიკებს. „აქ მეუბნებიან, რომ ძველი ტრავმაა და არაფერი მეშველება. გერმანიაში გავაგზავნე დოკუმენტები და 3 კლინიკიდან მოვიდა პასუხი, რომ მკურნალობას ექვემდებარება. ბოლო კომუნიკაცია „პაუელ მედში“ მქონდა, სადაც მითხრეს, რომ 75% აღდგება. აქ მეუბნებიან, რომ იქ რა თანხაც უნდა დავხარჯო, სჯობს აქ მოვიტანო და აქ გავიარო რეაბილიტაცია. პერიოდულად ხელი და ფეხი მისივდება და პროცედურებს, რომელიც უნდა ჩავიტარო, 600 ლარი სჭირდება, რომელიც ბლის ხეს არ აქვს მოსხმული,“ - ამბობს ვასილ სილაგაძე. [post_title] => აქ არც იმედს მაძლევენ და არც ცნობას საზღვარგარეთ მკურნალობისთვის - ყოფილი ჟურნალისტი პარლამენტთან შიმშილობს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => aq-arc-imeds-madzleven-da-arc-cnobas-sazghvargaret-mkurnalobistvis-yofili-djurnalisti-parlamenttan-shimshilobs [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-09-18 13:19:12 [post_modified_gmt] => 2018-09-18 09:19:12 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=285879 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 3 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 286366 [post_author] => 21 [post_date] => 2018-09-20 11:14:15 [post_date_gmt] => 2018-09-20 07:14:15 [post_content] => საქალაქთაშორისო ტრანსპორტის მძღოლებს მგზავრთა გადაყვანისთვის სპეციალური ნებართვა დასჭირდებათ. ამის შესახებ ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტროს მიერ მომზადებულ კანონპროექტშია აღნიშნული. კანონპროექტი ასევე ავტოსადგურების სერტიფიცირებასაც ითვალისწინებს. მიუხედავად იმისა, რომ კანონპროექტის პარლამენტში წარდგენას მთავრობა 2018 წლის საშემოდგომო სესიაზე გეგმავს, ის ჯერ დასრულებული არ არის და ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტროში დეტალების გახმაურებისგან ჯერჯერობით თავს იკავებენ. თუმცა, ცნობილია კანონპროექტის მიღების საჭიროების მიზეზები, რომელთა შორის ერთ-ერთ მთავარ საკითხად სამარშრუტო ქსელებსა და ავტოსადგურების მესაკუთრეთა შორის არსებული ქაოტური მდგომარეობა სახელდება. არსებული სრული ლიბერალიზაციის პირობებში, მოხდა საავტომობილო სამგზავრო გადაყვანების სფეროს მთავარი შემადგენელი ნაწილის - სამარშრუტო ქსელის მითვისება ავტოსადგურების მესაკუთრეებისა და სხვა პირების მიერ, რომელთა თანხმობის გარეშე პრაქტიკულად შეუძლებელია ქვეყნის შიგნით რეგულარულ მარშრუტებზე საქმიანობის განხორციელება. ასეთივე უწესრიგობას ვაწყდებით სადგურების გვერდის ავლით მგზავრთა კომერციული გადაყვანების განხორციელებისას. სისტემატური ხასიათი მიიღო მგზავრთა გადაყვანამ მასობრივი თავშეყრის ადგილებიდან, ნაცვლად ავტოსადგურებისა, რის გამოც მკვეთრად გაიზარდა ავტობუსების ქაოსური მოძრაობის ინტენსივობა, იქმნება საცობები, საგრძნობლად გაუარესდა ეკოლოგიური მდგომარეობა. ხშირ შემთხვევებში გადაზიდვების პროცესი ხორციელდება არალეგალიზებული (სამეწარმეო რეესტრში რეგისტრაციის გარეშე მომუშავე) გადამზიდველების მიერ მოძრაობის განრიგების გარეშე, მოძრაობის, გარემოს დაცვისა და მძღოლთა შრომისა და დასვენების ნორმების უგულებელყოფით. მნიშვნელოვნად გაიზარდა დაბალი კვალიფიკაციის მქონე არაპროფესიონალთა რიცხვი, რომლებიც იძენენ რესურსამოწურულ, იაფფასიან ავტოსატრანსპორტო საშუალებებს, რომელთა უმრავლესობა არც ტექნიკური პარამეტრებით და არც ეკონომიკური თვალსაზრისით არ შეესაბამება მგზავრთა რეგულარული გადაყვანის მოთხოვნებს და იწყებენ მგზავრთა გადაყვანას,“ - ვკითხულობთ კანონპროექტის ნაწილში. ეკონომისტები „ფორტუნასთან“ საუბრისას ამბობენ, რომ მსგავსი ტიპის რეგულაციები თითქმის ყველა წამყვან ქვეყანაში არსებობს. თუმცა, იმასაც აღნიშნავენ, რომ ეს სრულიად არაა საკმარისი არგუმენტი იმისთვის, რომ მძღოლების პროტესტი თავიდან იქნეს აცილებული. რამაზ გერლიანი არც იმას გამორიცხავს, რომ რეგულირების საწყის ეტაპზე მძღოლებმა სიახლე გააპროტესტონ და საქალაქთაშორისო ტრანსპორტი იყოს პარალიზებული, რაც, პირველ რიგში, მოსახლეობაზე აისახება ნეგატიურად, შემდეგ კი ეკონომიკას „დაარტყამს“. „ინდივიდუალური ტრანსპორტი თუ სამარშრუტო ხაზები თავისთავად უნდა აკმაყოფილებდეს იმ მინიმალურ ნორმებს, რომლებსაც წარუდგენენ. თუ პირველ ეტაპზე მძღოლები ამას ვერ შეასრულებენ, მათ შესაძლოა, გარკვეული ეკონომიკური ზარალიც ჰქონდეთ. ალბათ მათ მიეცემათ გარკვეული გონივრული ვადა, რა პერიოდშიც საკუთარი ტრანსპორტი შესაბამისობაში უნდა მოიყვანონ. თუკი იმაზე საუბარი იყო, რომ გარკვეული მოსაკრებელიც უნდა დაწესდეს, არც ეს იქნება უცხო. არა მარტო საზოგადოებრივი, არამედ საქალაქთაშორისო ტრანსპორტიც უნდა მოვიყვანოთ ევროსტანდარტთან მიმართებით გარკვეულ წესრიგში. თუმცა, ამ ყველაფერს აქვს შესაბამისი პერიოდი, ამიტომ, საიდანღაც უნდა დავიწყოთ. მგზავრებს აქვთ უფლება, მოითხოვონ ისეთი ტრანსპორტი, რომელიც უნდა იყოს მოწესრიგებულიც, მარტო უსაფრთხოება არაა საკმარისი. არის შემთხვევები, როცა მძღოლები ზოგჯერ გადიან, ზოგჯერ არ გადიან, ეს კი იწვევს ქაოსს. ამ საკითხის რეგულირება მგზავრთა ნაკადის მოწესრიგებას უფრო შეუწყობს ხელს,“ - განუცხადა „ფორტუნას“ რამაზ გერლიანმა. კიდევ ერთი ეკონომისტი, გიორგი პაპავა კი ფიქრობს, რომ რეგულაციები რაც უფრო გამკაცრდება, მით მეტად ნეგატიურ გავლენას მოახდენს კონკრეტული ინდუსტრიის განვითარებაზე. პაპავა ამბობს, რომ დღეს სერვისის მომხმარებლისთვის შეთავაზება შედარებით მარტივად ხდება, რითაც საზოგადოება კმაყოფილია, მაგრამ როცა მძღოლები ვალდებული იქნებიან, აიღონ ლიცენზია, შემდეგ შეაკეთონ მანქანა, გადაიხადონ გარკვეული რაოდენობის თანხა ან მოსაკრებელი, ეს ყველაფერი საბოლოოდ გადაწონის მგზავრობიდან მიღებულ ღირებულებას, რაც ეკონომისტის შეფასებით, უკვე ფინანსურ წაგებას ნიშნავს. „ზოგი მოქალაქე მეტს იხდის იმისთვის, რომ ყველაზე მაღალი ხარისხის სერვისი მიიღოს, ზოგი - შედარებით ნაკლებს, შესაბამისად, შედარებით ნაკლები სერვისით სარგებლობს და ზოგი დაბალ თანხას - რაც თავისთავად დაბალ მომსახურებას გულისხმობს. ანალოგიურად ხდება საქალაქთაშორისო მგზავრობის დროსაც. მათი ფასი მომსახურებასთან შესაბამისობაშია და სხვათა შორის, მოთხოვნისა და მიწოდების პრინციპს ეფუძნება. როდესაც ჩვენ რეგულაციებს ვიღებთ, რაც უფრო ვამკაცრებთ ამ რეგულაციებს, ნელ-ნელა კონკურენციას ვამცირებთ ამ სექტორში, ეს კი იმ ადამიანებზე, ვინც ამ მომსახურებით სარგებლობს, ნეგატიურად აისახება. ჯერჯერობით ამ რეგულირების ეფექტის შეფასება რთულია,“ - განმარტავს „ფორტუნასთან“ საუბრისას გიორგი პაპავა. ეკონომისტების მიერ დასახელებული ერთ-ერთი ვერსიით, ახალი კანონპროექტი შესაძლოა, საქალაქთაშორისო ტრანსპორტის მძღოლებისთვის მოსაკრებელის დაკისრებას ითვალისწინებდეს. აღნიშნულს კი, მძღოლები კანონპროექტის განხილვამდე აპროტესტებენ და ამბობენ, რომ დამატებითი ხარჯები მათ არათანაბარ პირობებში ჩააყენებს და კონკურენციაც დაიწევს, რაც თავისთავად შეაფერხებს საქალაქთაშორისო მოძრაობას. მძღოლთა ნაწილი „ფორტუნასთან“ საუბრისას თანხმდება, რომ ავტოტრანსპორტმა მხოლოდ და მხოლოდ გამართულ მდგომარეობაში უნდა იმოძრაოს. „რა თქმა უნდა, ყველა მანქანა აუცილებლად უნდა იყოს ტექნიკურად გამართული, მაგრამ რაც შეეხება მოსაკრებელს, ვიღაცას მეტი აქვს და გადაიხდის, რა დავაშავეთ იმათ, ვისაც არ გვაქვს და ლუკმა-პურის გულისთვის ვმუშაობთ? თვითონ მძღოლმა ნება უნდა იბოძოს და თავად მოაწესრიგოს მანქანა იმის გამო, რომ მერე ძალით არ შეგვამოწმებინონ, შეიძლება ვიღაცის მანქანა გაუმართავი აღმოჩნდეს და ყველას მოგვიწიოს მოსაკრებლის გადახდა. აქ ვინც გამოივლის, წელიწადის ნებისმიერ დროს ქაოტური მოძრაობაა.  ასე იყო და ასე იქნება სულ. არამგონია, რაიმე კანონმა ან რეგულაციამ უშველოს. ასეთი ცვლილებების შემთხვევაში აჯანყება მარტო მძღოლებისგან კი არ იქნება მოსალოდნელი, აჯანყება ნებისმიერ დროს ნებისმიერ ქვეყანაში ნებისმიერ წამშია მოსალოდნელი, ასე რომ, მაგას ვერ გაიგებთ, აჯანყებას მძღოლები დავიწყებთ თუ ჩვენი მგზავრები!“ - ამბობს „ფორტუნასთან“ ერთ-ერთი მძღოლი, რომელიც სახელს და გვარს არ ამხელს. „ნებისმიერი სახის რეგულაცია ჩვენს პროტესტს გამოიწვევს. ხან რას კრძალავენ და ხან რას. ამ საქმეში იმდენი არ იშოვება, რომ მანქანა ბოლო დონეზე გყავდეს მოწესრიგებული. მძღოლს რომ უნდა, თავისი მანქანა მოწესრიგებული იყოს, ისე ხო არავის უნდა, არა?! მთავრობამ ხალხს თვითონ უნდა შეუქმნას ისეთი პირობები, რომ ეს ზედმეტი რეგულაციები აღარ გახდეს საჭირო. პირველ რიგში, გზებს მიხედონ!“  - ამბობს მძღოლი, ლევან ნოზაძე. კანონპროექტი პარლამენტს განსახილველად 2018 წლის საშემოდგომო სესიაზე წარედგინება.  

თათია კაკიაშვილი

[post_title] => "ლუკმა-პურის გულისთვის მომუშავეები მოსაკრებელს ვერ გადავიხდით" - რა ბედი ელით საქალაქთაშორისო ტრანსპორტის მძღოლებს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => lukma-puris-gulistvis-momushaveebi-mosakrebels-ver-gadavikhdit-ra-bedi-elit-saqalaqtashoriso-transportis-mdzgholebs [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-09-20 11:15:13 [post_modified_gmt] => 2018-09-20 07:15:13 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=286366 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 618 [max_num_pages] => 206 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => 1 [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => 1 [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => 7aa9ac6375d883f3413dbe2e34e262cf [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )

მსგავსი სიახლეები