მამუკა ხაზარაძე: ლარი ისევ ჩამოვა თავის ნორმალურ ნიშნულზე

პოპულარული

წარმატების ფორმულა

მამუკა ხაზარაძე: ლარი ისევ ჩამოვა თავის ნორმალურ ნიშნულზე

ვფიქრობ, ლარი ისევ ჩამოვა თავის ნორმალურ ნიშნულზე, რაც ყოველთვის ხდება, – ამის შესახებ “თიბისი ჯგუფის” პრეზიდენტმა მამუკა ხაზარაძემ ლარის კურსთან დაკავშირებით დასმული კითხვის საპასუხოდ განაცხადა.

“თუ თვალს გადავავლებთ ჩვენი მეზობლის, ერთ-ერთი ყველაზე მსხვილი სავაჭრო პარტნიორის ვალუტის – თურქული ლირის გაუფასურებას, საკმაოდ დრამატულად მიდის, რა თქმა უნდა, ეს აისახება ჩვენს ვალუტაზეც და წლის ბოლოს თუ დააკვირდებით, შარშანაც და წელსაც იგივე ტენდენცია იყო. ვფიქრობ, ისევ ჩამოვა ლარი თავის ნორმალურ ნიშნულზე, რაც ყოველთვის ხდება”, – განაცხადა მამუკა ხაზარაძემ.

რაც შეეხება იმას, რომ ეროვნული ბანკი ეროვნული ვალუტის გაუფასურებას მოლოდინებს უკავშირებს, მამუკა ხაზარაძის განცხადებით, მოლოდინი და პანიკა ერთ-ერთი კრიტერიუმი და განმსაზღვრელი ფაქტორია არა მარტო ლარის, არამედ ნებისმიერი ვალუტის, “ამიტომ პანიკას არ უნდა ავყვეთ ხოლმე”.

ახალი ამბები / ბიზნესი /

|

28 ნოემბერი, 2017

|
WP_Query Object
(
    [query] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => lari
                                    [1] => erovnuli-banki
                                    [2] => mamuka-khazaradze
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 191363
                )

        )

    [query_vars] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => lari
                                    [1] => erovnuli-banki
                                    [2] => mamuka-khazaradze
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 191363
                )

            [error] => 
            [m] => 
            [p] => 0
            [post_parent] => 
            [subpost] => 
            [subpost_id] => 
            [attachment] => 
            [attachment_id] => 0
            [name] => 
            [static] => 
            [pagename] => 
            [page_id] => 0
            [second] => 
            [minute] => 
            [hour] => 
            [day] => 0
            [monthnum] => 0
            [year] => 0
            [w] => 0
            [category_name] => 
            [tag] => 
            [cat] => 
            [tag_id] => 133
            [author] => 
            [author_name] => 
            [feed] => 
            [tb] => 
            [paged] => 0
            [meta_key] => 
            [meta_value] => 
            [preview] => 
            [s] => 
            [sentence] => 
            [title] => 
            [fields] => 
            [menu_order] => 
            [embed] => 
            [category__in] => Array
                (
                )

            [category__not_in] => Array
                (
                )

            [category__and] => Array
                (
                )

            [post__in] => Array
                (
                )

            [post_name__in] => Array
                (
                )

            [tag__in] => Array
                (
                )

            [tag__not_in] => Array
                (
                )

            [tag__and] => Array
                (
                )

            [tag_slug__in] => Array
                (
                )

            [tag_slug__and] => Array
                (
                )

            [post_parent__in] => Array
                (
                )

            [post_parent__not_in] => Array
                (
                )

            [author__in] => Array
                (
                )

            [author__not_in] => Array
                (
                )

            [ignore_sticky_posts] => 
            [suppress_filters] => 
            [cache_results] => 1
            [update_post_term_cache] => 1
            [lazy_load_term_meta] => 1
            [update_post_meta_cache] => 1
            [nopaging] => 
            [comments_per_page] => 50
            [no_found_rows] => 
            [order] => DESC
        )

    [tax_query] => WP_Tax_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => lari
                                    [1] => erovnuli-banki
                                    [2] => mamuka-khazaradze
                                )

                            [field] => slug
                            [operator] => IN
                            [include_children] => 1
                        )

                )

            [relation] => AND
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                    [0] => mob1n_term_relationships
                )

            [queried_terms] => Array
                (
                    [post_tag] => Array
                        (
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => lari
                                    [1] => erovnuli-banki
                                    [2] => mamuka-khazaradze
                                )

                            [field] => slug
                        )

                )

            [primary_table] => mob1n_posts
            [primary_id_column] => ID
        )

    [meta_query] => WP_Meta_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                )

            [relation] => 
            [meta_table] => 
            [meta_id_column] => 
            [primary_table] => 
            [primary_id_column] => 
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                )

            [clauses:protected] => Array
                (
                )

            [has_or_relation:protected] => 
        )

    [date_query] => 
    [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS  mob1n_posts.ID FROM mob1n_posts  LEFT JOIN mob1n_term_relationships ON (mob1n_posts.ID = mob1n_term_relationships.object_id) WHERE 1=1  AND mob1n_posts.ID NOT IN (191363) AND ( 
  mob1n_term_relationships.term_taxonomy_id IN (133,2951,2040)
) AND mob1n_posts.post_type = 'post' AND ((mob1n_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY mob1n_posts.ID ORDER BY mob1n_posts.post_date DESC LIMIT 0, 3
    [posts] => Array
        (
            [0] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 297242
                    [post_author] => 16
                    [post_date] => 2018-10-19 15:59:07
                    [post_date_gmt] => 2018-10-19 11:59:07
                    [post_content] => ეროვნული ბანკი ანგარიშვალდებული საწარმოების სტატუსის გადახედვის საკითხზე განცხადებას ავრცელებს.

„კაპიტალის ბაზრის განვითარება საქართველოს მთავრობისა და ეროვნული ბანკის მიერ დასახული ერთ-ერთი პრიორიტეტია, რისთვისაც, ეკონომიკის ზრდასთან ერთად, მნიშვნელოვანია საერთაშორისო პრაქტიკის შესაბამისი და განვითარებაზე ორიენტირებული მარეგულირებელი გარემოს შექმნა, რომელიც ბაზარს ეფექტიანად ფუნქციონირების საშუალებას მისცემს და მაღალი დონის სანდოობასა და ინვესტორთა დაცულობას უზრუნველყოფს.

ევროკავშირთან ღრმა და ყოვლისმომცველი თავისუფალი სავაჭრო სივრცის შესახებ შეთანხმების (DCFTA) თანახმად, საქართველომ აიღო საკანონმდებლო და საზედამხედველო ჩარჩოს ევროკავშირის კანონმდებლობასთან თანხვედრაში მოყვანის ვალდებულება. აღნიშნული ხელშეკრულების ფარგლებში, კაპიტალის ბაზრის განვითარების მიმართულებით, ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ასპექტია საჯარო ფასიანი ქაღალდების ემიტენტებისთვის ერთიანი საკანონმდებლო და საზედამხედველო ჩარჩოს შემუშავება, რომელიც, ერთი მხრივ ემსახურება ემიტენტებისთვის გამჭვირვალობისა და კორპორაციული მართვის სტანდარტების დამკვირდებას, ხოლო მეორე მხრივ, უზრუნველყოფს საბაზრო მანიპულაციის თავიდან აცილების მექანიზმებს.

ამგვარი სტანდარტების დამკვიდრება უმნიშვნელოვანესია ადგილობრივ და უცხოელ ინვესტორთა ნდობის ასამაღლებლად, რაც თავის მხრივ დადებითად აისახება ბაზრის ლიკვიდურობაზე და მთლიანად კაპიტალის ბაზრის განვითარებაზე.

საქართველოში კომპანიების უმრავლესობამ საჯარო კომპანიის (ანგარიშვალდებული საწარმოს) სტატუსი 90-იან წლებში განხორციელებული მასობრივი პრივატიზაციის გეგმის შედეგად მოიპოვა. დროთა განმავლობაში გამოიკვეთა, რომ აღნიშნულ კომპანიებში არ არსებობდა არც საჯაროობის შიდა მზაობა და არც იმის ცოდნა, თუ რა ვალდებულებებს იღებდა საჯაროდ ტრანსფორმირებული კომპანია როგორც რეგულატორის, ისე მისი აქციონერების წინაშე. მიმდინარე მდგომარეობით, ამ კომპანიების უმრავლესობა მათი ზომიდან, მმართველობის სტრუქტურიდან და შემოსავლიანობიდან გამომდინარე, ვერ აკმაყოფილებს ვერც ადგილობრივი და ვერც საერთაშორისო სტანდარტებით განსაზღვრულ მოთხოვნებს; აღნიშნულიდან გამომდინარე, გარკვეულწილად, საფრთხე ექმნება ბაზრის გამჭვირვალობასა და სტაბილურობას და, შესაბამისად, მისი განვითარების პერსპექტივებს.

ეროვნულმა ბანკმა შეისწავლა ყოფილი საბჭოთა კავშირის სხვა ქვეყნების მაგალითები, რომლებმაც ანალოგიურად გაიარეს პრივატიზაციის პროცესი და სადაც კაპიტალის ბაზრის განვითარების გარკვეულ ეტაპზე შეხვდნენ მსგავს პრობლემებს. მაგალითების შესწავლის შემდეგ შემუშავდა არააქტიური, საზოგადოებრივი ინტერესის არმქონე საწარმოებისთვის ანგარიშვალდებულის სტატუსის მოხსნის გეგმა, რომლითაც შესაძლებელი იქნება კაპიტალის ბაზარზე აქტიური კომპანიების შენარჩუნება, მათზე სათანადო რეგულაციის გავრცელება და ბაზრის მეტი გამჭვირვალობის უზრუნველყოფა.

გეგმის მიხედვით, კომპანიები, რომლებიც ანგარიშვალდებული საწარმოები პრივატიზაციის შედეგად გახდნენ და რომლებიც დღეის მდგომარეობით საფონდო ბირჟაზე დაშვებულნი არ არიან, აღარ ჩაითვლებიან საჯარო კომპანიებად, გარდა იმ კომპანიებისა: რომლებიც საჯარო კომპანიები გახდნენ შესაბამისი ემისიის პროსპექტის დამტკიცების და ფასიანი ქაღალდების ბაზრის მარეგულირებელი ნორმების დაცვის შედეგად (მათ შორის ისინი, რომლებსაც პროსპექტის დამტკიცებამდე გავლილი ჰქონდათ პრივატიზაციის პროცესი); რომლებიც ხვდებიან „ბუღალტრული აღრიცხვის, ანგარიშგებისა და აუდიტის შესახებ" საქართველოს კანონით განსაზღვრულ პირველ და მეორე კატეგორიის საწარმოთა ნუსხაში; რომლებიც კანონმდებლობით განსაზღვრულ ვადაში (სავარაუდოდ 6 თვე) მიმართავენ ეროვნულ ბანკს სტატუსის შენარჩუნების მოთხოვნით.

ასეთი მიდგომა ეროვნულ ბანკს მისცემს შესაძლებლობას, ერთი მხრივ გაათავისუფლოს ზედმეტი საზედამხედველო მოთხოვნებისგან ის სუბიექტები, რომლებისთვისაც საჯარო სტატუსის შეძენა არ იყო საკუთარი არჩევანი და მეორე მხრივ, დარჩენილ და რეგულირების ქვეშ მყოფ კომპანიებზე განავრცოს ყველა ის საზედამხედველო მოთხოვნა, რაც გათვალისწინებულია საერთაშორისო სტანდარტებით;

ეროვნული ბანკი მზად არის ამ საკითხთან დაკავშირებით განიხილოს დაინტერესებული მხარეების მოსაზრებები. განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია აღნიშნულ რეფორმაში ანგარიშვალდებული საწარმოებისა და მათი აქციონერების ჩართულობა. გთხოვთ, პროექტთან დაკავშირებული მოსაზრებები და კომენტარები, ასეთის არსებობის შემთხვევაში, მოგვაწოდოთ მიმდინარე წლის 1 დეკემბრამდე”,- ნათქვამია ეროვნული ბანკის მიერ გავრცელებულ განცხადებაში.
                    [post_title] => საქართველოში ანგარიშვალდებული საწარმოების სტატუსი გადაიხედება
                    [post_excerpt] => 
                    [post_status] => publish
                    [comment_status] => closed
                    [ping_status] => closed
                    [post_password] => 
                    [post_name] => saqartveloshi-angarishvaldebuli-sawarmoebis-statusi-gadaikhedeba
                    [to_ping] => 
                    [pinged] => 
                    [post_modified] => 2018-10-19 15:59:07
                    [post_modified_gmt] => 2018-10-19 11:59:07
                    [post_content_filtered] => 
                    [post_parent] => 0
                    [guid] => http://fortuna.ge/?p=297242
                    [menu_order] => 0
                    [post_type] => post
                    [post_mime_type] => 
                    [comment_count] => 0
                    [filter] => raw
                )

            [1] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 296414
                    [post_author] => 16
                    [post_date] => 2018-10-17 15:27:30
                    [post_date_gmt] => 2018-10-17 11:27:30
                    [post_content] => ბიზნესგაერთიანებები ეროვნული ბანკის მიერ დაანონსებულ რეგულაციებს საერთო განცხადებით ეხმაურებიან და ამბობენ, რომ ეს რეგულაციები ართულებს ფართო მასებისთვის ხელმისაწვდომი სერვისების განვითარებას.

„საქართველოს ეროვნული ბანკის მიერ ბოლო პერიოდში ინიცირებული სხვადასხვა ფუნდამენტალური საკანონმდებლო ცვლილებების შედეგები მნიშვნელოვნად აისახება ქვეყნის ეკონომიკურ განვითარებაზე და სოციალურ ფონზე.

მეწარმეობის ხელშეწყობა, სტაბილური გარემოს შენარჩუნება და საკანონმდებლო ნორმების ჰარმონიზაცია არის ეკონომიკური ზრდის აუცილებელი შემადგენელი ნაწილი, რომლის გარეშეც შეუძლებელია ვიფიქროთ მომავალზე და ქვეყნის განვითარებაზე.

საქართველოს წინაშე მდგარი სოციალურ-ეკონომიკური პრობლემების და გამოწვევების ფონზე, ნებისმიერი საკანონმდებლო ცვლილება, რომელსაც შესაძლებელია მოყვეს გარკვეული სირთულეები, მოითხოვს ფრთხილ დამოკიდებულებას და დეტალური ანალიზის გარეშე მათი რეალიზება ხიფათის შემცველია.

დაანონსებული რეგულაციები, რომელებიც ართულებენ ფართო მასებისთვის ხელმისაწვდომი სერვისების განვითარებას, საფრთხეს უქმნის ქვეყანაში სტაბილური ბიზნესგარემოს ფორმირების პროცესს და შეამცირებს ეკონომიკურ ზრდას, რაც თანაბრად აისახება ქვეყნის თითოეულ მოქალაქეზე. ადგილობრივი ბიზნესი, რომლის დიდი წილი მცირე და საშუალო ბიზნესზე მოდის, მუდმივად ხელმისაწვდომი და იაფი დაფინანსების წყაროს ძიებაშია, ზედმეტი რეგულაცია კი, ამ პროცესს კიდევ უფრო გაართულებს და შეზღუდავს ფინანსებზე ხელმისაწვდომობას.

ჩვენ კარგად გვესმის მარეგულირებლის მიერ დასახული მიზნის მნიშვნელობა, როგორც დედოლარიზაციის, ასევე სოციალური ფაქტორების მიმართულებით და ამ პროცესის მიმართ ჩენი მხარდაჭერა არაერთხელ დაგვიფიქსირებია, თუმცა ამასთანავე აუცილებლად მიგვაჩნია, რომ მიზნის მისაღწევად მიღებული ზომები იყოს პროპორციული და არ გამოიწვიოს ნეგატიური შედეგები, რაც ქვეყნის ეკონომიკურ მაჩვენებლებზე მნიშვნელოვანწილად აისახება და კიდევ უფრო დაამძიმებს სოციალურ ფონს.

საქართველოს საბანკო ასოციაცია და პარტნიორი ბიზნეს გაერთიანებები, რომლებიც აქტიურად იყვნენ ჩართულნი საქართველოს ეროვნულ ბანკთან კონსულტაციების პროცესში, აუცილებლად მიგვაჩნია, კიდევ ერთხელ, საჯაროდ დავაფიქსიროთ ის რეკომენდაციები, რომლებიც კონსულტაციების პროცესში იქნა შემუშავებული, კერძოდ:

ფიზიკურ პირებზე სესხის გაცემის შესახებ დებულების ახალი რედაქცია კომპლექსურად ცვლის საკრედიტო მიდგომებს ბაზარზე და აუცილებლად გამოიწვევს საბანკო სექტორში საკრედიტო პორტფელის შეუქცევად შემცირებას. ჩვენი პროგნოზით, ძალაში შესვლიდან მომავალი 12 თვის განმავლობაში დებულების ეფექტი მთლიან საკრედიტო პორტფელზე აისახება ნეგატიურად და გამოიწვევს მის შემცირებას 3,5-4%-ით. აღნიშნული უმეტესწილად უზრუნველყოფილი იქნება ფიზიკურ პირებზე, მათ შორის ინდ. მეწარმეებზე გაცემული სესხების მთლიანი პორტფელის შემცირებით და მცირე და საშუალო, კორპორატიული ბიზნეს სესხების ზრდის ტემპის მნიშვნელოვანი კლებით. ცვლილება ასევე აისახება საერთო ეკონომიკურ ზრდის ტემპზე და მთლიანი შიდა პროდუქტის ზრდას დაახლოებით 3%-ით შეამცირებს.

2017-2018 წლებში უკვე დაწესებული შეზღუდვები ამ ეტაპზე სრულად არ ასახულა საკრედიტო პორტფელზე და დამატებითი წნეხი დაკრედიტების წესზე მნიშვნელოვნად გაართულებს და რიგ შემთხვევაში შეუძლებელს გახდის საბანკო სექტორის ადექვატურ რეაგირებას მასზე. ამასთან ერთად, მოთხოვნა მიწოდების ჯანსაღი ბალანსის დარღვევა და მომხმარებლების მიერ საბანკო სექტორიდან სესხების მიღებაზე ხელმისაწვდომობის საშუალების მკვეთრად შემცირება გამოიწვევს სოციალური მდგომარეობის გაუარესებას.

ხაზგასმით გვინდა აღვნიშნოთ, რომ მიუხედავად რეგულაციების დეკლარირებულად სასარგებლო მიზნებისა, ზედმეტად რთული და მკაცრი შეზღუდვები ქვეყნის ეკონომიკური რეალობის და საჭიროების გაუთვალისწინებლად, სერიოზულ პრობლემას შეუქმნის განსაკუთრებით მცირე და საშუალო ბიზნესს, ასეულ ათასობით მოვაჭრეს, მცირე მეწარმეს და ფიზიკურ პირებს, მსხვილ ბიზნესს კი, მნიშვნელოვნად გაურთულებს ოპერირებას, მომხმარებლისთვის გააძვირებს პროდუქციის და მომსახურების ღირებულებას, შეამცირებს მათზე ხელმისაწვდომობას და უარყოფითად აისახება ბიზნესგარემოზე. იმედს ვიტოვებთ, რომ ჩვენს მიერ გამოთქმული შენიშვნები და არგუმენტები კიდევ ერთხელ იქნება განხილული, რათა შევძლოთ და ერთობლივად ავიცილოთ თავიდან დაანონსებული რეგულაციების ნეგატიური ეფექტი ქვეყნის ეკონომიკაზე“, - ნათქვამია ბიზნესგაერთიანებების განცხადებაში.
                    [post_title] => საფრთხე ბიზნესგარემოსთვის - ბიზნესგაერთიანებები სებ-ის დაანონსებულ რეგულაციებს აფასებენ
                    [post_excerpt] => 
                    [post_status] => publish
                    [comment_status] => closed
                    [ping_status] => closed
                    [post_password] => 
                    [post_name] => safrtkhe-biznesgaremostvis-biznesgaertianebebi-seb-is-daanonsebul-regulaciebs-afaseben
                    [to_ping] => 
                    [pinged] => 
                    [post_modified] => 2018-10-17 15:40:05
                    [post_modified_gmt] => 2018-10-17 11:40:05
                    [post_content_filtered] => 
                    [post_parent] => 0
                    [guid] => http://fortuna.ge/?p=296414
                    [menu_order] => 0
                    [post_type] => post
                    [post_mime_type] => 
                    [comment_count] => 0
                    [filter] => raw
                )

            [2] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 296227
                    [post_author] => 16
                    [post_date] => 2018-10-17 13:13:08
                    [post_date_gmt] => 2018-10-17 09:13:08
                    [post_content] => ეროვნული ვალუტა 2018 წლის გაუფასურების პიკზეა. გუშინდელი, ანუ ბოლო ვაჭრობის შედეგად, ერთი ამერიკული დოლარი დღეისათვის 2.6855 ლარი ღირს, ხოლო ერთი ევროს ღირებულება -  3.1095 ლარია.

ეროვნული ბანკის ოფიციალური მონაცემებით, გუშინდელი ვაჭრობის შედეგად ლარი დოლართან მიმართებაში, წინა დღესთან შედარებით, 1.91 თეთრით, ხოლო ევროსთან - 1.70 თეთრით გაუფასურდა.

აღსანიშნავია ისიც, რომ ევრო და დოლარი კომერციულ ჯიხურებსა და ბანკებში უფრო ძვირი ღირს, ვიდრე ოფიციალური კურსითაა დადგენილი.  სხვადასხვა ლოკაციაზე 1 დოლარის შეძენა საშუალოდ 2.69-2.72 ლარად შეგიძლიათ, ხოლო 1 ევროსი - 3.13-3.17 ლარად.

ვნობისთვის, ბოლოს დოლარი 2.69 ლარი 2017 წლის დეკემბერში ღირდა.

გასათვალისწინებელია ისიც, რომ 2019 წლის ბიუჯეტის პროექტის მიხედვით, ლარი/დოლარის გაცვლითი კურსი მომავალ წელს 2.63-ის ნიშნულთან იქნება. 2018 წლის ბიუჯეტში კი ლარი-დოლარის გაცვლითი კურსი 2,5-ის ნიშნულზეა.

ლარის კურსის ვარდნის მიზეზები განმარტა ეროვნული ბანკის ვიცე-პრეზიდენტმა, მურთაზ კიკორიამ. მისი შეფასებით, კურსის ვარდნა მოლოდინებს უკავშირდება. “ჩვენ არ ვთვლით, რომ მოცემულ შემთხვევაში არის რაიმე ისეთი სერიოზული ფაქტორი, რომ ასეთ რყევას იწვევდეს. სამწუხაროდ, ლარს ასეთი რყევები ახასიათებს. ამაზე ჩვენი საპასუხო სტრატეგია არის დოლარიზაციის შემცირება. ჩვენი მთავარი მანდატი არის ინფლაცია. შესაბამისად, დაბალი ინფლაციისა და უცხოურ ვალუტაში სესხების არარსებობის პირობებში, ლარის რყევა მოსახლეობაზე ნაკლებად აისახება“, – განაცხადა მურთაზ კიკორიამ.

ლარის გაუფასურებას გამოეხმაურა ეკონომიკის მინისტრიც. გიორგი ქობულიას თქმით, ქართულ ვალუტას ფუნდამენტურად არანაირი პრობლემა არ აქვს იმისთვის, რომ გაუფასურდეს. „პროგნოზების გაკეთება არამადლიერი საქმეა, მაგრამ ვიტყოდი შემდეგს: რა თქმა უნდა, ჩემს კოლეგებთან ერთად ფუნდამენტალურად ლარის მდგომარეობის ანალიზს ვაკეთებთ. საქართველოს ვალუტა ამ რეგიონში და ზოგადად, ერთ-ერთი მყარი და ერთ–ერთი საფუძვლიანი ვალუტაა. ჩვენ ვალუტას დღესდღეობით ფუნდამენტალურად არანაირი პრობლემა არ აქვს იმისთვის, რომ გაუფასურდეს. დღეს რომ მოძრაობს 2,66–2,69, ასეთ მოძრაობას არანაირი მნიშვნელობა არ აქვს. ასეთი გადახრები არის მინიმალური გადახრები და ეს გადახრები არაფერზე მეტყველებს", - აღნიშნა ქობულიამ.

ლარის კურსის ბოლოდროინდელ ვარდნასთან დაკავშირებით ”ფორტუნა” ექსპერტების აზრითაც დაინტერესდა.  როგორც ეკონომიკის ექსპერტი სოსო არჩვაძე აცხადებს, ლარის გაუფასურებაზე რამდენიმე მნიშვნელოვანმა ფაქტორმა იმოქმედა.

”მოგეხსენებათ, რომ ჩვენ ვართ პატარა ეკონომიკის ქვეყანა, შესაბამისად, ჩვენზე უფრო დიდ გავლენას გარე ფაქტორები ახდენს, ვიდრე- შიდა. ამიტომ, რამდენიმე მიზეზს გამოვყოფდი, რამაც ლარის ვარდნა გამოიწვია.


  1. ეს არის დოლარის გაძვირება მთელს მსოფლიოში. მოთხოვნა ამერიკული ფასიანი ქაღალდების შეძენაზე ძალიან გაიზარდა და ბოლო პერიოდში აქტუალური გახდა. ამიტომ, სხვა ქვეყნებში დაგროვილი დოლარები მიემართება ამერიკისკენ, რათა სხვა ქვეყნების წარმოამდგენლებმა ამერიკული ფასიანი ქაღალდები შეიძინონ. აქედან, გამომდინარე მთელს მსოფლიოში დოლარის დეფიციტი შეინიშნება და ცხადია, ეს საქართველოზეც აისახა.
  2. ძალიან მნიშვნელოვანია ჩვენი მეზობელი ქვეყნების ეკონომიკური მდგომარეობა. ბოლო დროს, თურქეთსა და რუსეთში მათი ეროვნული ვალუტების სერიოზული დევალვაცია მიმდინარეობს. შესაბამისად, ამ ქვეყნებიდან საქართველოში ფულადი ტრანზაქციები შემცირდა, რამაც ასევე იმოქმედა ლარის კურსზე.
  3. მესამე ფაქტორი კი მოლოდინებია - ქვეყანაში არსებული პოლიტიკური ვითარება ასევე აისახება ლარის კურსზე, ვინაიდან, ინვესტორები არიან მოლოდინის რეჟიმში და ინვესტიციების განხორციელებისგან თავს იკავებენ. თუ შევძლებთ, რომ მათ შევუქმნათ სტაბილური გარემო - ბუნებრივია ისინი უფრო თავისუფლად ჩადებენ ფულს ჩვენს ქვეყანაში”, - განმარტა სოსო არჩვაძემ.
რაც შეეხება პროგნოზებს, როგორც ეკონომიკის ექსპერტი ამბობს, ამ ეტაპზე რთულია ივარაუდო, რა ბედი ელის ლარს და 2018 წლის ბოლომდე გაგრძელდება, თუ არა კვლავ მისი გაუფასურება.  ”ეს ყოველივე დამოკიდებულია ისევ და ისევ იმ ფაქტორებზე, რომლებიც ჩამოვთვალე. ამიტომ, ამ ეტაპზე პროგნოზის გაკეთება გამიჭირდება”, – აღნიშნა სოსო არჩვაძემ. თუ როგორ იცვლებოდა დოლარისა და ევროს ღირებულება 2018 წლის პირველი იანვრიდან დღემდე შეგიძლიათ დეტალურად ინფოგრაფიკაზე იხილოთ:
[post_title] => ლარი გაუფასურების პიკზეა – როგორ იცვლებოდა ლარის კურსი 1 იანვრიდან დღემდე [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => lari-gaufasurebis-pikzea-rogor-icvleboda-laris-kursi-1-ianvridan-dghemde [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-10-17 15:36:59 [post_modified_gmt] => 2018-10-17 11:36:59 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=296227 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 3 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 297242 [post_author] => 16 [post_date] => 2018-10-19 15:59:07 [post_date_gmt] => 2018-10-19 11:59:07 [post_content] => ეროვნული ბანკი ანგარიშვალდებული საწარმოების სტატუსის გადახედვის საკითხზე განცხადებას ავრცელებს. „კაპიტალის ბაზრის განვითარება საქართველოს მთავრობისა და ეროვნული ბანკის მიერ დასახული ერთ-ერთი პრიორიტეტია, რისთვისაც, ეკონომიკის ზრდასთან ერთად, მნიშვნელოვანია საერთაშორისო პრაქტიკის შესაბამისი და განვითარებაზე ორიენტირებული მარეგულირებელი გარემოს შექმნა, რომელიც ბაზარს ეფექტიანად ფუნქციონირების საშუალებას მისცემს და მაღალი დონის სანდოობასა და ინვესტორთა დაცულობას უზრუნველყოფს. ევროკავშირთან ღრმა და ყოვლისმომცველი თავისუფალი სავაჭრო სივრცის შესახებ შეთანხმების (DCFTA) თანახმად, საქართველომ აიღო საკანონმდებლო და საზედამხედველო ჩარჩოს ევროკავშირის კანონმდებლობასთან თანხვედრაში მოყვანის ვალდებულება. აღნიშნული ხელშეკრულების ფარგლებში, კაპიტალის ბაზრის განვითარების მიმართულებით, ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ასპექტია საჯარო ფასიანი ქაღალდების ემიტენტებისთვის ერთიანი საკანონმდებლო და საზედამხედველო ჩარჩოს შემუშავება, რომელიც, ერთი მხრივ ემსახურება ემიტენტებისთვის გამჭვირვალობისა და კორპორაციული მართვის სტანდარტების დამკვირდებას, ხოლო მეორე მხრივ, უზრუნველყოფს საბაზრო მანიპულაციის თავიდან აცილების მექანიზმებს. ამგვარი სტანდარტების დამკვიდრება უმნიშვნელოვანესია ადგილობრივ და უცხოელ ინვესტორთა ნდობის ასამაღლებლად, რაც თავის მხრივ დადებითად აისახება ბაზრის ლიკვიდურობაზე და მთლიანად კაპიტალის ბაზრის განვითარებაზე. საქართველოში კომპანიების უმრავლესობამ საჯარო კომპანიის (ანგარიშვალდებული საწარმოს) სტატუსი 90-იან წლებში განხორციელებული მასობრივი პრივატიზაციის გეგმის შედეგად მოიპოვა. დროთა განმავლობაში გამოიკვეთა, რომ აღნიშნულ კომპანიებში არ არსებობდა არც საჯაროობის შიდა მზაობა და არც იმის ცოდნა, თუ რა ვალდებულებებს იღებდა საჯაროდ ტრანსფორმირებული კომპანია როგორც რეგულატორის, ისე მისი აქციონერების წინაშე. მიმდინარე მდგომარეობით, ამ კომპანიების უმრავლესობა მათი ზომიდან, მმართველობის სტრუქტურიდან და შემოსავლიანობიდან გამომდინარე, ვერ აკმაყოფილებს ვერც ადგილობრივი და ვერც საერთაშორისო სტანდარტებით განსაზღვრულ მოთხოვნებს; აღნიშნულიდან გამომდინარე, გარკვეულწილად, საფრთხე ექმნება ბაზრის გამჭვირვალობასა და სტაბილურობას და, შესაბამისად, მისი განვითარების პერსპექტივებს. ეროვნულმა ბანკმა შეისწავლა ყოფილი საბჭოთა კავშირის სხვა ქვეყნების მაგალითები, რომლებმაც ანალოგიურად გაიარეს პრივატიზაციის პროცესი და სადაც კაპიტალის ბაზრის განვითარების გარკვეულ ეტაპზე შეხვდნენ მსგავს პრობლემებს. მაგალითების შესწავლის შემდეგ შემუშავდა არააქტიური, საზოგადოებრივი ინტერესის არმქონე საწარმოებისთვის ანგარიშვალდებულის სტატუსის მოხსნის გეგმა, რომლითაც შესაძლებელი იქნება კაპიტალის ბაზარზე აქტიური კომპანიების შენარჩუნება, მათზე სათანადო რეგულაციის გავრცელება და ბაზრის მეტი გამჭვირვალობის უზრუნველყოფა. გეგმის მიხედვით, კომპანიები, რომლებიც ანგარიშვალდებული საწარმოები პრივატიზაციის შედეგად გახდნენ და რომლებიც დღეის მდგომარეობით საფონდო ბირჟაზე დაშვებულნი არ არიან, აღარ ჩაითვლებიან საჯარო კომპანიებად, გარდა იმ კომპანიებისა: რომლებიც საჯარო კომპანიები გახდნენ შესაბამისი ემისიის პროსპექტის დამტკიცების და ფასიანი ქაღალდების ბაზრის მარეგულირებელი ნორმების დაცვის შედეგად (მათ შორის ისინი, რომლებსაც პროსპექტის დამტკიცებამდე გავლილი ჰქონდათ პრივატიზაციის პროცესი); რომლებიც ხვდებიან „ბუღალტრული აღრიცხვის, ანგარიშგებისა და აუდიტის შესახებ" საქართველოს კანონით განსაზღვრულ პირველ და მეორე კატეგორიის საწარმოთა ნუსხაში; რომლებიც კანონმდებლობით განსაზღვრულ ვადაში (სავარაუდოდ 6 თვე) მიმართავენ ეროვნულ ბანკს სტატუსის შენარჩუნების მოთხოვნით. ასეთი მიდგომა ეროვნულ ბანკს მისცემს შესაძლებლობას, ერთი მხრივ გაათავისუფლოს ზედმეტი საზედამხედველო მოთხოვნებისგან ის სუბიექტები, რომლებისთვისაც საჯარო სტატუსის შეძენა არ იყო საკუთარი არჩევანი და მეორე მხრივ, დარჩენილ და რეგულირების ქვეშ მყოფ კომპანიებზე განავრცოს ყველა ის საზედამხედველო მოთხოვნა, რაც გათვალისწინებულია საერთაშორისო სტანდარტებით; ეროვნული ბანკი მზად არის ამ საკითხთან დაკავშირებით განიხილოს დაინტერესებული მხარეების მოსაზრებები. განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია აღნიშნულ რეფორმაში ანგარიშვალდებული საწარმოებისა და მათი აქციონერების ჩართულობა. გთხოვთ, პროექტთან დაკავშირებული მოსაზრებები და კომენტარები, ასეთის არსებობის შემთხვევაში, მოგვაწოდოთ მიმდინარე წლის 1 დეკემბრამდე”,- ნათქვამია ეროვნული ბანკის მიერ გავრცელებულ განცხადებაში. [post_title] => საქართველოში ანგარიშვალდებული საწარმოების სტატუსი გადაიხედება [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => saqartveloshi-angarishvaldebuli-sawarmoebis-statusi-gadaikhedeba [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-10-19 15:59:07 [post_modified_gmt] => 2018-10-19 11:59:07 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=297242 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 318 [max_num_pages] => 106 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => 1 [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => 1 [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => e0e79a6469c487e5dcd5408b571278d3 [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )

მსგავსი სიახლეები