მიზანი – საქართველო გახდეს მდგრადი ტურისტული განვითარების ცხელი წერტილი, მიღწევადია – ინტერვიუ  AIEST-ის პრეზიდენტთან

პოპულარული

მიზანი – საქართველო გახდეს მდგრადი ტურისტული განვითარების ცხელი წერტილი, მიღწევადია – ინტერვიუ  AIEST-ის პრეზიდენტთან

თბილისი ტურიზმის სამეცნიერო და პრაქტიკოსი ექსპერტების ასოციაცია  AIEST-ის რიგით 67-ე, 2-დღიან კონფერენციას პირველად მასპინძლობს. ღონისძიებაზე ტურიზმის მდგრადი განვითარების ბიზნესმოდელებს განიხილავენ.

ასოციაციის პრეზიდენტი, პროფესორი ჰარალდ ფეჰლანერი, „ფორტუნასთან“  ამბობს, რომ AIEST -ის კონფერენციით აკადემიურ და ბიზნესსექტორს შორის საინტერესო დისკუსია იწყება.

ჰარალდ ფეჰლანერი: ეს კარგია თქვენი ქვეყნისთვის, რადგან საქართველო აქტიურად იწყებს ტურიზმის განვითარებას და ევროპიდან კონტაქტების შემოყვანა საქართველოსთვის ძალიან მნიშვნელოვანია, ეს ქვეყანას მომავალში ძალიან წაადგება.

AIEST  მსოფლიო ორგანიზაციაა, რომელიც აკავშირებს მსოფლიოს სხვადასხვა კუთხეს. მეორე მხრივ, საქართველო დაინტერესებულია ევროპით, მაგრამ დაინტერესებულია ასევე სხვა რეგიონებითაც. ჩვენ გყვავს უამრავი წევრი, ექსპერტი მსოფლიოს სხვადსხვა ქვეყნიდან, რომლებსაც შემოაქვთ ნიუ-ჰაუ და ცოდნა მდგრადი ტურიზმის განვითარების კუთხით. 

 

საქართველო უფრო კარგ სამუშაოს ახორციელებს, ვიდრე ევროპის ბევრი ქვეყანა, რადგან თქვენთვის უფრო მარტივია ინოვაციური სიახლეების დანერგვა.

 

  • რა შეგიძლიათ, გვითხრათ მდგრადი ტურიზმის ინოვაციური მიდგომების შესახებ, რომელიც ევროპულ ქვეყნებშია დანერგილი?    

 

ჰარალდ ფეჰლანერი: მდგრადი ტურიზმის განვითარების  დიდი გამოცდილება არსებობს. ყველაზე დიდი ნაბიჯი, რომელიც გადავდგით ბოლო წლებში, არის ის, რომ სხვადასხვა დონეზე ხდება  მდგრადი ტურიზმის დონეების ინტეგრაცია ბიზნესის, ადგილმდებარეობის, პოლიტიკურ და ასოციაციების დონეზე. ტურისტულ მდებარეობასა და ინდუსტრიას შორის კავშირის დამყარება დღესდღეობით მსოფლიოს მთავარ გამოწვევას წარმოადგენს.

 

ტურიზმის სფეროში სახელმწიფოსა და კერძო სექტორს შორის თანამშრომლობა საქართველოშიც იწყება. ეს ევროპული მაგალითია და ამას მოაქვს შედეგი. 

 

 

  • რა სახის თანამშრომლობა უნდა ჩამოყალიბდეს სახელმწიფოსა და ბიზნესსექტორს შორის, ხომ არ იცნობთ საქართველოს გამოცდილებას ამ კუთხით?

 

ჰარალდ ფეჰლანერი: კონფერენციამდე ჩვენ ძალიან საინტერესო ვორკშოპი გვქონდა, რომელსაც ტურიზმის ინდუსტრიის და პოლიტიკის სფეროს წარმომადგენლები ესწრებოდნენ. სახელმწიფოსა და კერძო სექტორს შორის თანამშრომლობა საქართველოშიც იწყება. ეს ევროპული მაგალითია და ამას მოაქვს შედეგი. ეს კოოპერაცია საქართველოში სახელმწიფო სტრუქტურებს უჭირავთ ხელში, მეორე მხრივ ჩვენ ასევე ვხედავთ, რომ ტურიზმის სფეროში ასოციაციები, არასამთავრობო ორგანიზაციები წარმოადგენენ საინტერესო, ინოვაციურ კონცეფციებს, ამიტომ კერძო და საჯარო სფეროს შორის თანამშრომლობა მნიშვნელოვანია, რადგან ეს ხელს უწყობს საზოგადოების ჩამოყალიბებას, ხოლო  საზოგადოების ჩამოყალიბება ძალიან მნიშვნელოვანია ტურისტული პროდუქტის ავთენტურობისა და სანდოობისთვის.

საქართველოში ტურიზმის პროდუქტს  ახასიათებს ავთენტურობა.  შესაბამისად, ახლა მნიშვნელოვანია, რომ განისაზღვროს  ის წინაპირობა, რაც უზრუნველყოფს მის ავთენტურობის შენარჩუნებას მომავალი ათწლეულების განმავლობაში.

 

საქართველო კარგ სამუშაოს აკეთებს, იყენებს რა დიჯიტალიზაციას, როგორც ბაზისს ტურისტული პროდუქტის დისტრიბუციისთვის. 

 

  • თქვენ ახსენეთ, რომ ვორკშოპზე მოხდა საქართველოს მდგრადი ტურიზმის ბიზნესმოდელების განხილვა. რას ფიქრობთ, რომელი ბიზნეს მოდელია საქართველოსთვის ყველაზე მისაღები?

 

ჰარალდ ფეჰლანერი: ვორკშოპზე განხილვების შემდეგ შევჯერდით, რომ საქართველოსთვის მდგრადი განვითარება გულისხმობს ორი ბიზნესმოდელის ბალანსს. ერთის მხრივ, საზოგადოებაზე დაფუძნებული ბიზნეს მოდელი, რომელიც ფოკუსირებულია მცირე და საშუალო ზომის ბიზნესებზე და მეორე მხრივ, კოოპერაციაზე დაფუძნებული ბიზნესმოდელი, რომელიც ფოკუსირებულია  კურორტების განვითარებაზე, მაგალითად: სათხილამურო კურორტები და დასასვენებელი კომპლექსები. საქართველოში მდგრადი ტურიზმის განვითარებისთვის ჩვენ გვჭირდება ამ ორივე ბიზნესმოდელის ბალანსირება.

ტურიზმი, როგორც ფენომენი ბევრ ასპექტს მოიცავს, ის ეხება მოგზაურობას, დასვენებას, ასევე ჩვენი ყოველდღიური ცხოვრების ბევრ ასპექტს. თუმცა, საბოლოო ჯამში, ბიზნესს წარმოადგენს, მან შემოსავალი უნდა მოიტანოს.

 

კავკასიის მთები ყაზბეგში, გასაოცარი ეკლესიები, ძველი თბილისი, ეს სურათები გონებაში რჩება. 

 

  • უახლესი კვლევების მიხედვით, რა არის ის რამდენიმე ძირითადი კრიტერიუმი რომლის მიხედვით ტურისტი ირჩევს კონკრეტულ ქვეყანაში მოგზაურობას?  მაგალითად, საქართველოს კულტურული მემკვიდრეობის ძეგლთაგან სამი შესულია UNESCO-ს მსოფლიო მემკვიდრეობის სიაში, ხოლო ორი – „არამატერიალური კულტურული მემკვიდრეობის“ სიაში. საქართველო არის ვაზის და ღვინის კულტურის უძველესი კერა, გვაქვს 87 დაცული ტერიტორია, მათ შორის,  11 ეროვნული პარკი, რომლებიც ქვეყნის ფართობის 8.62% წარმოადგენს, რამდენად მნიშვნელოვანია ეს ფაქტორები ტურიზმის განვითარებისთვის?

 

ჰარალდ ფეჰლანერი: ტურიზმი საზრდოობს საზოგადოებების მოტივაციით. მოგზაურობა დაკავშირებულია განწყობასა და ძირითად მოტივატორებთან, როგორიცაა: ბუნება, კულტურა, ჯანმრთელობა, ბიზნესი, დასვენება, რელიგიაც კი დამატებით მოტივაციაა. ადამიანები ძირითადად მოტივატორების კომბინირებას ახდენენ მოგზაურობის ან დასვენების დაგეგმვისას.

ბევრი მოტივაცია შეიძლება იყოს დაკავშირებული იმ პროდუქტთან, რომელსაც საქართველო სთავაზობს. საქართველოს ამ მხრივ კარგი პოზიცია აქვს, რომ ტურისტი დააინტერესოს, თქვენ გაქვთ ბუნება, კულტურა, ქალაქის, ზღვის, მთის, ღვინის პროდუქტი და ა.შ. ასე ვთქვათ, მოგზაურები იწყებენ ამ მოტივატორებით და შემდეგ გადაწყვეტილებას იღებენ პროფესიონალი სერვისის ხარისხის, ავთენტურობის და ინფრასტრუქტურის გათვალისწინებით. შესაბამისად, ინფრასტრუქტურა და სერვისი წინაპირობას წარმოადგენს, მაგრამ მოტივაცია არ არის დაკავშირებული მათთან.  ჩვენ გვჭირდება პროფესიული ტურისტული პროდუქტი, რომელიც აკმაყოფილებს თანამედროვე ტურისტის მოტივატორებს, ნებისმიერი ქვეყნიდან.

 

საქართველოში ტურიზმის პროდუქტს  ახასიათებს ავთენტურობა და  ახლა მნიშვნელოვანია იმის განსაზღვრა, რაც უზრუნველყოფს მის ავთენტურობის შენარჩუნებას მომავალი ათწლეულების განმავლობაში.

 

 

  • თქვენ ახსენეთ სერვისები, რასაც საქართველო სთავაზობს ტურისტს, გაქვთ თუ არა ინფორმაცია ამ ჭრილში, თუ რა სერვისებს სთავაზობს საქართველო ტურისტებს?

 

ჰარალდ ფეჰლანერი: საქართველო მომსახურებას სთავაზობს იგივე გზით, როგორც სხვა ქვეყნები. ვორკშოპზეც და მას მერეც  ჩვენ ვიმსჯელეთ პროფესიული სერვისების დონის გაზრდის საჭიროებაზე, რაც უმნიშვნელოვანესია საქართველოსთვის. ეს დაკავშირებულია აკადემიურ სამყაროსთან და საქართველოს განათლების სისტემასთან. თქვენ უამრავი უნივერსიტეტი გაქვთ, მაგრამ თქვენ გჭირდებათ პროფესიული განათლების განვითარება, მათ შორის ტურიზმის სფეროში. ამ ფაქტს ხაზი გაესვა საქართველოს ტურიზმის ბიზნესის არაერთი წარმომადგენელის მხრიდან.

 

  • საქართველოს ხელისუფლება ბოლო პერიოდში გარკვეულწილად გააქტიურდა ქვეყნის გარეთ ტურიზმის მიმართულებით სარეკლამო კამპანიების განხორციელების კუთხით, რამდენად ეფექტურია მსგავსი კამპანიების წარმოება და თქვენ პირადად თუ გახსოვთ რომელიმე ასეთი რეკლამა საქართველოს შესახებ, რომელმაც გარკვეული შთაბეჭდილება მოახდინა? 

 

საქართველოსთვის მდგრადი განვითარება გულისხმობს ორი ბიზნესმოდელის ბალანსს.

 

ჰარალდ ფეჰლანერი: საქართველო კარგ სამუშაოს აკეთებს, იყენებს რა დიჯიტალიზაციას, როგორც ბაზისს ტურისტული პროდუქტის დისტრიბუციისთვის.  უფრო მეტიც, მე კონფერენციაზე ვთქვი, რომ საქართველო უფრო კარგ სამუშაოს ახორციელებს, ვიდრე ევროპის ბევრი ქვეყანა, რადგან თქვენ 1990-იანი წლებიდან დაიწყეთ ტურისტული პროდუქტის წინაპირობების განვითარება. ასე რომ, თქვენთვის უფრო მარტივია ინოვაციური სიახლეების დანერგვა. ჩვენ სულ ვმსჯელობთ, როგორ შევცვალოთ დამოკიდებულება, რომ რაღაც საუკეთესოა. თქვენ ფოკუსირებული ხართ ინოვაციურ ასპექტებზე, როგორიცაა მაგ. დიჯიტალიზაცია.

შეკითხვის მეორე ნაწილს რაც შეეხება, ის, რაც დამამახსოვრდა, არის სურათები, სპეციფიკური იმიჯები, და  ძირითადად ამას უფრო დიდი მნიშვნელობა ენიჭება, ვიდრე მესიჯებს. იმიჯი გონებაში სამუდამოდ რჩება. ჩვენ უნდა დავაკავშიროთ საქართველო კონკრეტულ იმიჯებთან და სპეციფიკურ სურათებთან. საქართველოს აქვს სპეციფიკური და უნიკალური კულტურული და ბუნებრივი რესურსები. ერთი მხრივ,  მაგალითად: კავკასიის მთები ყაზბეგში, მშვენიერი ეკლესიები, ხოლო მეორეს მხრივ, სხვა კულტურული მემკვიდრეობის ძეგლები, შავი ზღვა და ძველი თბილისის არქიტექტურა. ასევე, ისეთ მოშორებულ ადგილებში, როგორიც არის სვანეთის მთიანი რეგიონი და ასევე გურიის რეგიონი,  არის მნიშვნელოვანი პოტენციალი მდგრადი ტურიზმის პროდუქტის განვითარებისთვის. აი, ზუსტად ამაზე ვფიქრობ, როდესაც ვუყურებ საქართველოს საიმიჯო მასალას.

 

ტურიზმი საზრდოობს საზოგადოებების მოტივაციით…  ბევრი მოტივაცია შეიძლება, იყოს დაკავშირებული იმ პროდუქტთან, რომელსაც საქართველო სთავაზობს.

 

  • როგორც ვიცი, გარკვეული გეგმები გაქვთ გურიასთან დაკავშირებით. რატომ დაინტერესდით კონკრეტულად ამ რეგიონით და, თუ შეიძლება, უფრო ვრცლად რომ მოგვიყვეთ თქვენი გეგმების შესახებ? 

 

ჰარალდ ფეჰლანერი: გურია წარმოადგენს საინტერესო რეგიონს, ის საქართველოს სხვა რეგიონებთან შედარებით ეკონომიკურად ნაკლებად განვითარებულია და ასევე, ტურისტული თვალსაზრისით,  ნაკლებად ცნობილი ადგილია. სწორედ ამიტომ, ამ რეგიონს დიდი ტურისტული პოტენციალი აქვს, რომ  საინტერესო განვითარების პროცესი დაიწყოს. ამ გადმოსახედიდან გურია შეიძლება მდგრადი ტურისტული პროდუქტის განვითარების ძალიან საინტერესო მაგალითი გახდეს საქართველოში.

ეს არის ზუსტად ის მიზეზი, რამაც დაგვაინტერესა, დაგვეწყო გურიის განვითარების პროექტი, რომელიც  განხორციელდება აკადემიურ წრეებთან მჭიდრო კავშირში, გერმანელი და ქართველი სტუდენტების და ყველა დაინტერესებული მხარეების ჩართულობით.

აღსანიშნავია, რომ გურია მდებარეობს შავ ზღვასთან, ამას უახლოეს მომავალში სტრატეგიული დატვირთვა მიენიჭება. დაწყებულია მრავალი ინფრასტრუქტურული პროექტი, მაგ. „ახალი აბრეშუმის გზის პროექტი“, ეს ყველა პროექტი არაპირდაპირ ზეგავლენას მოახდენს ისეთი რეგიონის განვითარებაზე, როგორიცაა გურია.

 

 საქართველოს კარგი პოზიცია აქვს, რომ ტურისტი დააინტერესოს, თქვენ გაქვთ ბუნება, კულტურა, ქალაქის, ზღვის, მთის, ღვინის პროდუქტი და ა.შ.

 

  • რამდენად მნიშვნელოვანია ტურიზმის განვითარებისთვის ზოგადად საკანონმდებლო რეგულაციები?

 

ჰარალდ ფეჰლანერი: ტურიზმის პოლიტიკა ძალიან მნიშვნელოვანია, ეს დაკავშირებულია უამრავ ბიზნეს და სოციალურ აქტივობასთან ქვეყანაში ან რეგიონში.  ტურიზმზე გავლენას ახდენს კულტურული პოლიტიკა, ბუნების კონსერვაციის და დაცვის პოლიტიკა. ტურიზმი დაკავშირებულია ურბანული მდებარეობების განვითარებასთან. ასევე, ტურიზმი მჭიდროდაა დაკავშირებული ბიზნესთან, ამიტომ ამ ყველაფერზე დაყრდნობით შემიძლია, ვთქვა, რომ  კანონმდებლობა და  ტურისტული აქტივობების რეგულაცია მნიშვნელოვანია.

 

  • თუ გაქვთ რაიმე ხედვა, რა საკანონმდებლო რეგულაციები უნდა გატარდეს საქართველოში?

 

ჰარალდ ფეჰლანერი: მე ვიტყოდი, რომ მნიშვნელოვანია  კანონმდებლობა, რომელიც არეგულირებს დესტინაციის მართვის ორგანიზაციებს. ასევე კანონმდებლობა, რომელიც დაარეგულირებს კულტურული მემკვიდრეობის და ბუნების დაცვას, ასევე კონსერვაციას, კანონმდებლობა, რომელიც დაარეგულირებს ტურიზმის გადასახადებს, ინფრასტრუქტურისთვის.

ტურისტის გადასახადის კონცეფცია არის საინტერესო ინსტრუმენტი იმ შემთხვევაში, თუ ის არის ადაპტირებული პროფესიულ დონეზე, რადგან, რაც უფრო მეტი ტურისტია ქვეყანაში, მით უფრო მეტი ინფრასტრუქტურაა გამოყენებული. ამგვარად, მრავალ  განვითარებულ ტურისტულ ქვეყანაში ტურისტული  გადასახადი დაკავშირებულია იმასთან, თუ როგორ განვითარდეს ქვეყნის კონკრეტული ინფრასტრუქტურა. თუმცა, ყველა ეს გადასახადი პრობლემატურია იმ შემთხვევაში, თუ გადასახადიდან შემოსული თანხა არ არის სწორედ მიმართული ამ კონკრეტული სექტორის განვითარებისთვის.

 

პროფესიული სერვისების დონის გაზრდა უმნიშვნელოვანესია… თქვენ გჭირდებათ პროფესიული განათლების განვითარება, მათ შორის ტურიზმის სფეროში.

 

  • ექსპერტები ხშირად მიუთითებენ, რომ ამ კუთხით გარკვეული საგადასახადო რეფორმის გატარებაა აუცილებელი და საჭიროა სეზონური დაბეგვრის შემოღება. რას ფიქრობთ ამ საკითხთან დაკავშირებით? 

 

ჰარალდ ფეჰლანერი: სეზონური გადასახადი ყოველთვის პოზიტიურად არ აისახება ქვეყანაზე. ტურიზმის პოლიტიკა ცდილობს, რომ აარიდოს თავი სეზონურობას, რადგან ტურიზმი უნდა იყოს მომგებიანი მთელი წლის განმავლობაში და ზუსტად ეს წარმოადგენს ტურიზმის სექტორის მთავარ დანიშნულებას. ამიტომ არ ვფიქრობ, რომ  სეზონური გადასახადი კარგი ინსტრუმენტია, თქვენ უნდა გქონდეთ გადასახადი მთელი წლის განმავლობაში, რომ ამან განაპირობოს ბიზნესის და სასტუმროების მოტივაცია, რათა ისინი ფოკუსირებულნი იყვნენ არა მხოლოდ ერთ სეზონზე და იმუშაონ მთელი წლის განმავლობაში. სხვა საკითხია გადასახადის ოდენობა, მან შეიძლება, დაიკლოს, ეს სხვა თემაა, მაგრამ გადასახადი უნდა იყოს წლის განმავლობაში.

 

იმიჯს უფრო დიდი მნიშვნელობა ენიჭება, ვიდრე მესიჯებს. იმიჯი გონებაში სამუდამოდ რჩება.  ჩვენ უნდა დავაკავშიროთ საქართველო კონკრეტულ იმიჯებთან და სპეციფიკურ სურათებთან.

 

  • ტურიზმის განვითარების ეროვნული სტრატეგიის მიხედვით, დარგის მიერ მთლიან შიდა პროდუქტში შეტანილი პირდაპირი წილი 2025 წლისთვის უნდა შეადგენდეს 7.9%-ს, (6.6 მილიარდ აშშ დოლარამდე) ყოველმა ვიზიტორმა კი საშუალოდ 600 აშშ დოლარამდე უნდა დახარჯოს; (დღეს დაახლოებით 328 დოლარს ხარჯავს) ტურიზმში დასაქმებული პირების რაოდენობა უნდა გაიზრდოს დაახლოებით 90%-ით, არსებული 158,515-დან 301,284-მდე; ვიზიტის საშუალო ხანგრძლივობა არსებული 5 დღიდან 7 დღემდე; როგორ შეაფასებთ ამ გეგმას და რამდენად რეალისტურია ის დღეს არსებული პირობების გათვალისწინებით?

 

ჰარალდ ფეჰლანერი: გეგმა გეგმაა, რაც საჭიროა მიზნების მისაღწევად. თუმცა, მნიშვნელოვანია რა არის მიზანი. მაგ. არის მიზანი, რომ საქართველო გახდეს მდგრადი ტურისტული განვითარების ცხელი წერტილი? მაშინ მე ვიტყოდი, რომ ეს მიზანი მიღწევადია, თუმცა ტურიზმის სფეროთი დაინტერესებული ადამიანების მენეჯმენტის და ლიდერობის შესაძლებლობების გაზრდა განხორციელებადია, რომ მათ ჰქონდეთ ბიზნესის, და ასევე ამ მშვენიერი ადგილის ავთენტურობის შენარჩუნების საჭიროების შეგრძნება. მნიშვნელოვანია ტურიზმში დასაქმებული ადამიანების რაოდენობის გაზრდა, მაგრამ ასევე ძალიან მნიშვნელოვანია მათი პროფესიონალიზმის დონის განვითარება.

 

 

თაკო ივანიაძე 

ახალი ამბები / საზოგადოება /

|

6 სექტემბერი, 2017

|
WP_Query Object
(
    [query] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => turizmi
                                    [1] => fortunas-temebi
                                    [2] => saqartvelos-potenciali
                                    [3] => interviu-harald-fehlanertan
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 160726
                )

        )

    [query_vars] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => turizmi
                                    [1] => fortunas-temebi
                                    [2] => saqartvelos-potenciali
                                    [3] => interviu-harald-fehlanertan
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 160726
                )

            [error] => 
            [m] => 
            [p] => 0
            [post_parent] => 
            [subpost] => 
            [subpost_id] => 
            [attachment] => 
            [attachment_id] => 0
            [name] => 
            [static] => 
            [pagename] => 
            [page_id] => 0
            [second] => 
            [minute] => 
            [hour] => 
            [day] => 0
            [monthnum] => 0
            [year] => 0
            [w] => 0
            [category_name] => 
            [tag] => 
            [cat] => 
            [tag_id] => 289
            [author] => 
            [author_name] => 
            [feed] => 
            [tb] => 
            [paged] => 0
            [meta_key] => 
            [meta_value] => 
            [preview] => 
            [s] => 
            [sentence] => 
            [title] => 
            [fields] => 
            [menu_order] => 
            [embed] => 
            [category__in] => Array
                (
                )

            [category__not_in] => Array
                (
                )

            [category__and] => Array
                (
                )

            [post__in] => Array
                (
                )

            [post_name__in] => Array
                (
                )

            [tag__in] => Array
                (
                )

            [tag__not_in] => Array
                (
                )

            [tag__and] => Array
                (
                )

            [tag_slug__in] => Array
                (
                )

            [tag_slug__and] => Array
                (
                )

            [post_parent__in] => Array
                (
                )

            [post_parent__not_in] => Array
                (
                )

            [author__in] => Array
                (
                )

            [author__not_in] => Array
                (
                )

            [ignore_sticky_posts] => 
            [suppress_filters] => 
            [cache_results] => 1
            [update_post_term_cache] => 1
            [lazy_load_term_meta] => 1
            [update_post_meta_cache] => 1
            [nopaging] => 
            [comments_per_page] => 50
            [no_found_rows] => 
            [order] => DESC
        )

    [tax_query] => WP_Tax_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => turizmi
                                    [1] => fortunas-temebi
                                    [2] => saqartvelos-potenciali
                                    [3] => interviu-harald-fehlanertan
                                )

                            [field] => slug
                            [operator] => IN
                            [include_children] => 1
                        )

                )

            [relation] => AND
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                    [0] => mob1n_term_relationships
                )

            [queried_terms] => Array
                (
                    [post_tag] => Array
                        (
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => turizmi
                                    [1] => fortunas-temebi
                                    [2] => saqartvelos-potenciali
                                    [3] => interviu-harald-fehlanertan
                                )

                            [field] => slug
                        )

                )

            [primary_table] => mob1n_posts
            [primary_id_column] => ID
        )

    [meta_query] => WP_Meta_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                )

            [relation] => 
            [meta_table] => 
            [meta_id_column] => 
            [primary_table] => 
            [primary_id_column] => 
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                )

            [clauses:protected] => Array
                (
                )

            [has_or_relation:protected] => 
        )

    [date_query] => 
    [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS  mob1n_posts.ID FROM mob1n_posts  LEFT JOIN mob1n_term_relationships ON (mob1n_posts.ID = mob1n_term_relationships.object_id) WHERE 1=1  AND mob1n_posts.ID NOT IN (160726) AND ( 
  mob1n_term_relationships.term_taxonomy_id IN (289,18917,18918,16375)
) AND mob1n_posts.post_type = 'post' AND ((mob1n_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY mob1n_posts.ID ORDER BY mob1n_posts.post_date DESC LIMIT 0, 3
    [posts] => Array
        (
            [0] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 207222
                    [post_author] => 12
                    [post_date] => 2018-01-23 16:42:54
                    [post_date_gmt] => 2018-01-23 12:42:54
                    [post_content] => 10-საათიანი სამუშაო დღე და 220 ლარი თვიური ხელფასი, უფრო დეტალური დაანგარიშებით კი მხოლოდ 1 ლარი საათში  - ზარ-ზეიმით გახსნილ „აჭარა ტექსტილის“  თანამშრომლები, სადაც ცნობილი საერთაშორისო ბრენდების სამოსი იკერება, მონურ შრომაზე საუბრობენ.

„აჭარა ტექსტილის“ ფოთის ფილიალში დასაქმებულთა ნაწილმა „ფორტუნასთან“ საუბარში ვინაობის გამხელა არ ისურვა. მათი ინფორმაციით, დღის  განმავლობაში შეზღუდული აქვთ ხელშეკრულებით გათვალისწინებული შესვენებით სარგებლობა, აკრძალულია მობილურის გამოყენება შესვენებაზე და საპირფარეშოთი სარგებლობას მხოლოდ ნებართვის შემთხვევაში ახერხებენ.

მათვე ცნობით, აქტიურად მუშაობს დაჯარიმების სისტემაც და ხშირად არსებულ 220 ლარსაც ვერ იღებენ.

საწარმოში არსებულ პრობლემაზე ღიად საუბრობს „აჭარა ტექსტილის“ უკვე ყოფილი თანამშრომელი, სოფო გოგოლაძე, რომელიც კომპანიაში არსებულ მძიმე სამუშაო პირობების შესწავლის თხოვნით პროფკავშირების გაერთიანებასაც მიმართა. 
„სამუშაო დრო და ხელფასის ოდენობა ხელშეკრულებაშია გაწერილი და წინასწარვე ცნობილია,  თუმცა, ოფიციალური ხელშეკრულების გარდა, კომპანიაში იმდენად მკაცრი შინაგანაწესია, საკონცენტრაციო ბანაკს უფრო ჰგავს, ვიდრე საწარმოს. შესვენებაზე მობილურით სარგებლობისას  დაცვა მობილურის წართმევით  და 45-ლარიანი ჯარიმით დამემუქრა.  ქლორის სუნით მოვიწამლე და ნებართვის გარეშე არ მიშვებდნენ გარეთ. სამუშაოს სპეციფიკას გაუფრთხილებლად ცვლიან.  საბოლოოდ კომპანიიდან წამოსვლის მიზეზი შეურაცხყოფა გახდა. საპირფარეშოდან დაბრუნებულს ხელმძღვანელმა მიყვირა,  რომ ნებართვის გარეშე არ უნდა გავსულიყავი და დავლოდებოდი,“ -  ამბობს სოფო გოგოლაძე „ფორტუნასთან“.
თანამშრომლების ბრალდებებს უსაფუძვლოს და სუბიექტურს უწოდებენ  „აჭარა ტექსტილის“ ფოთის ფილიალში. კომპანიის კადრების განყოფილების სპეციალისტის, არჩილ მართალიშვილის, განმარტებით,  კომპანიაში მართლაც მოქმედებს შინაგანაწესი, თუმცა, არც მობილურით და არც საპირფარეშოთი სარგებლობა შეზღუდული არ არის.
„ვიცნობ კონკრეტულ საქმეს,  აღნიშნულმა თანამშრომელმა ისე დატოვა საწარმოო ხაზი და გავიდა, ბრიგადის ხელმძღვანელს არ ჰქონდა ინფორმაცია, სად იმყოფებოდა. რაც შეეხება სხვა ბრალდებებს, საკუთარი ხელფასით  კმაყოფილი ბუნებაში არავინ არ არის. ჩვენთან  არსებულ 220 ლარს ბონუსებიც ემატება, რაც  თანამშრომლების წახალისებაზეა ორიენტირებული. დღის  განმავლობაში 3 შესვენებაა დაწესებული, ჯარიმებიც  მხოლოდ უსაფუძვლო გაცდენებზე იწერება. ყველა შემთხვევა აღირიცხება - დაშავების, ჯარიმის, თანამშრომელთა პრეტენზიების და  შეგვიძლია, პროფკავშირებს  დოკუმენტურად  გავაცნოთ.  არ გამოვრიცხავ, კონკრეტულ შემთხვევებში ადგილი ჰქონდეს ბრიგადის ხელმძღვანელთან პიროვნულ დაპირისპირებას.   მენეჯმენტის კარი  ღიაა და მზად ვართ, ნებისმიერ თანამშრომლის პრეტენზიები გამოვიძიოთ,“ - აცხადებს არჩილ მართალიშვილი  „ფორტუნასთან“.
შეუსაბამობა ოფიციალურ ხელშეკრულებასა და რეალურ სამუშაო პირობებს შორის, არანორმირებული სამუშაო დრო და შეურაცხმყოფელი დამოკიდებულება - პროფკავშირების გაერთიანება საწარმოში არსებულ პირობებზე საერთაშორისო ბრენდების ინფორმირებას გეგმავს.
„საწარმოში არსებულ მინიმალურ ხელფასს მუდმივად აკლდება უმცირეს მიზეზზე დაწერილი ჯარიმები;  მენეჯმენტი საპირფარეშოში გასვლის დროს და რაოდენობასაც კი განსაზღვრავს; ბრენდებისთვის საჩვენებლად,  ხელშეკრულება  შრომის კოდექსიდან არის გადაწერილი, რეალურად კი სამუშაო პირობები გაცილებით მძიმეა, ვინაიდან ადგილობრივ დონეზე რეაგირების ბერკეტები მინიმალურია. აუცილებლად დავუკავშირდებით ბრენდებს, რადგან ისინი  შრომის პირობებს ძალიან დიდი ყურადღებას აქცევენ.  არსებულ ვითარებაზე მათი ინფორმირება  დასაქმებულთა პირობებზეც იქონიებს გავლენას,“  - ამბობს პოროფკავშირების იურისტი, რაისა ლიპარტელიანი .
პროფკავშირები საწარმოდან წამოსულ თანამშრომლებს ინდივიდუალურ სასამართლო დავებშიც გაუწევენ დახმარებას. „აჭარა ტექსტილის“ ფილიალებში საერთაშორისო ბრენდების - NIKE , LOTTO,PUMA და ERIMA-ს სამოსი იკერება.     თამუნა გოგუაძე    [post_title] => “თავი საკონცენტრაციო ბანაკში გვგონია” - რა პირობებში კერავენ  საქართევლოში PUMA-ს და  NIKE-ს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => tavi-sakoncentracio-banakshi-gvgonia-ra-pirobebshi-keraven-saqartevloshi-puma-s-da-nike-s [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-01-23 16:42:54 [post_modified_gmt] => 2018-01-23 12:42:54 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=207222 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 207210 [post_author] => 16 [post_date] => 2018-01-23 16:27:02 [post_date_gmt] => 2018-01-23 12:27:02 [post_content] => მიმდინარე წლის ოქტომბერში საქართველოში მასპინძლობისა და მოგზაურობის ინდუსტრიის ინოვაციების საერთაშორისო ფორუმი გაიმართება. შესაბამისი მემორნადუმი დღეს ტექნოპარკში ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტროს, კომპანია "სიბისსა" და დანიური ორგანიზაცია CB Foundation - ს შორის გაფორმდა. როგორც ღონისძიებაზე აღინიშნა, მასპინძლობის ინდუსტრიის საერთაშორისო ფორუმის ფარგლებში გაიმართება მასტერკლასები, პროექტთა კონკურსი და საინვესტიციო ჩვენება. ფორუმზე მოწვეულ ადგილობრივ და საერთაშორისო ბიზნესს საშუალება მიეცემა, დააფინანსოს საინტერესო პროექტები. როგორც ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების მინისტრმა დიმიტრი ქუმსიშვილმა განაცხადა, 2012 წელს დაფუძნდა ორგანიზაცია, რომელსაც ჰქვია "კრეატივ ბიზნეს ქაფ", რომლის ძირითადი ამოცანაა მსოფლიო მასშტაბით შეაგროვოს ინოვაციური იდეები, გადაარჩიოს, გამოავლინოს გამარჯვებულები.
"დღეს ჩვენ შევთანხმდით, რომ ასეთი ინოვაციური იდეების გადარჩევა მსოფლიო მასშტაბით და შემდეგ უკვე ფინალის ჩატარება მოხდება საქართველოში, რაც რა თქმა უნდა, ძალიან მნიშვნელოვანია სტუმარ-მასპინძლობის ინდუსტრიის მიმართულებით ჩვენთვის - ქვეყნისთვის, რომლისთვისაც ზოგადად, ტურიზმი ძალიან მნიშვნელოვანია. ეს ჩვენს ქვეყანას პირველ რიგში, მისცემს იმას, რომ საქართველოში მოხდება იმ ყველაზე საინტერესო ინოვაციური იდეების განხილვა, რომელიც სტუმარ-მასპინძლობის ბიზნესში დაგენერირდება მთელი წლის განმავლობაში მსოფლიოს მასშტაბით, რაც იქნება უფრო მეტი ეფექტურობის მატარებელი ამ მიმართულებით და უფრო მეტი მიმზიდველობის მატარებელი, ვიდრე ჩვეულებრივი მომსახურება. მეორე მხრივ, ეს მოგვცემა შესაძლებლობას, რომ ქვეყნის შიგნით გავმართოთ კონკურსები და ხელი შევუწყოთ ახალი იდეების გენერაციას. ჯამურად, ეს ყველაფერი ჩვენს ქვეყანას მისცემს უფრო დახვეწილ, უფრო უკეთეს მომსახურებას, რომელიც ჩვენ შეგვიძლია უკვე ჩვენს ტურისტებს შევთავაზოთ", - განაცხადა ქუმსიშვილმა.
[post_title] => საქართველოში მასპინძლობისა და მოგზაურობის ინდუსტრიის ინოვაციების ფორუმი გაიმართება [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => saqartveloshi-maspindzlobisa-da-mogzaurobis-industriis-inovaciebis-forumi-gaimarteba [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-01-23 16:27:45 [post_modified_gmt] => 2018-01-23 12:27:45 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=207210 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 207107 [post_author] => 21 [post_date] => 2018-01-23 15:57:46 [post_date_gmt] => 2018-01-23 11:57:46 [post_content] => საქართველოში სამუშაო ძალაში მყოფი 2 მილიონი პირიდან 235 ათასი დაუსაქმებელია - "სტატისტიკის ეროვნული სამსახურის" ამ მონაცემების მიხედვით, ჩვენს ქვეყანაში დასაქმების პრობლემა კვლავაც აქტუალურია. სტატისტიკურად, სამსახურს ყველაზე მეტად 15-დან 19 წლამდე ასაკის მოქალაქეები ეძებენ. ილიაუნის ლექტორი, ექსპერტი ეკონომიკურ საკითხებში, გიორგი პაპავა, „ფორტუნას“ იმ მოთხოვნებზე ესაუბრა, რომლებიც  პოტენციურ დამსაქმებლებს პოტენციურ დასაქმებულებთან აქვთ და ამ მოთხოვნა-მიწოდების საკითხზეც გაამახვილა ყურადღება.  
  • როგორია საქართველოში დასაქმების დონე?
გიორგი პაპავა: კერძო სექტორში სამუშაო ადგილები საკმაოდ მწირია, ანუ იმ ადამიანების მეოთხედი, რომლებიც სამსახურს ეძებენ ან მუშაობენ, კერძო სექტორში არიან დასაქმებულები ან დასაქმდებიან. სხვა ქვეყნებში, სადაც დასაქმების ბაზარზე შედარებით კარგი სიტუაციაა, ეს მაჩვენებელი გაცილებით მაღალია. საქართველოში ძალიან ბევრი ე.წ. „თვითდასაქმებული“ ადამიანია. მათი დიდი ნაწილი სოფლადაა და საკუთარი მეურნეობა აქვს და ასე ირჩენს თავს. სტატისტიკის მიხედვით, გამოდის ისე, რომ უმუშევრობის სტატისტიკა მოსახლეობის 12%-ზე მოდის. სინამდვილეში თვითდასაქმებული ადამიანები არ არიან მატერიალურად უზრუნველყოფილები, ანუ არ არიან ისეთი ადამიანები, რომლებიც თავისი სამუშაოთი ახერხებდნენ საკუთარი თავის რჩენას. მეორე მნიშვნელოვანი ფაქტორი არის ის, რომ დასაქმებული ადამიანების ანაზღაურება საკმაოდ დაბალია.  NDI-ის კვლევის მიხედვით, გამოკითხული ოჯახების ნახევარზე მეტმა აღნიშნა, რომ მათი ყოველთვიური შემოსავალი 500 ლარი ან ამაზე ცოტა უფრო ნაკლებია. ეს ნიშნავს, რომ შემოსავლების მიხედვით, ქვეყანაში უთანასწორება ძალიან მაღალია. ბოლო მონაცემებით, საქართველოში საშუალო ხელფასი დაახლოებით 1070 ლარია, მაგრამ თუ განაწილებას გავითვალისწინებთ, ხელფასის სახით მოსახლეობის ნახევარზე მეტს აქვს 600 ლარი ან ნაკლები, რაც ნიშნავს, რომ ეს საშუალო მაჩვენებელი მომატყუებელია. არიან ადამიანები, რომლებსაც საკმაოდ მაღალი ხელფასები აქვთ და, ამავდროულად, არიან ადამიანები, რომლებსაც დაბალი ხელფასები აქვთ. ეს არ ნიშნავს, რომ საშუალო სტატისტიკურად დასაქმებულ ადამიანს აქვს კარგი ხელფასი.  
  • რა არის ჩვენს ქვეყანაში უმუშევრობის გამომწვევი ძირითადი მიზეზები?
გიორგი პაპავა: ზოგადად, უმუშევრობის გამომწვევი მიზეზები, ჩემი აზრით, ის არის, რომ თვითონ სამუშაო ძალის პროდუქტიულობა არის ძალიან დაბალი, ანუ ბაზარზე არ ხდება პროდუქტიული სამუშაო ძალის მიწოდება და, შესაბამისად, კომპანიებიც თავს იკავებენ ადამიანების დასაქმებისგან. ბიზნესსექტორის მოთხოვნა აცდენილია იმ უნარებს, რომლებიც დასაქმების მსურველებს აქვთ. ეს კი, საბოლოოდ, უმუშევრობის მაღალ დონეს იწვევს.
  • როგორია დაუსაქმებელი ადამიანების ასაკობრივი წილი?
გიორგი პაპავა: 2016 წლის მონაცემებით, უმუშევრობის დონე, ასაკობრივი სეგმენტის მიხედვით, ასე ნაწილდება: ჩვენს ქვეყანაში 15-დან 19 წლამდე ასაკში უმუშევარი ადამიანები 34%-ს შეადგენენ, 20-24 წლის ასაკობრივ კატეგორიაში ეს მაჩვენებელი 30%-ია, შემდეგ ასაკობრივ კატეგორიებში პროცენტული გადანაწილება მცირდება 16%-დან 12%-მდე. 55 წლის ასაკის ზემოთ უმუშევრობის დონე საკმაოდ დაბალია. გასათვალისწინებელია ის ფაქტორიც, რომ ამ მონაცემებში თვითდასაქმებულობაც შედის. ახალგაზრდების გარკვეული რაოდენობა უთითებს, რომ თვითდასაქმებულები არიან. მიუხედავად ამისა, მათი დიდი ნაწილი აქტიურად ეძებს სამსახურს, შესაბამისად, პოტენციური დასაქმების თვალსაზრისით, მათი აქტიურობა გაცილებით მაღალია. არიან ადამიანები, რომლებიც თვითდასაქმებულები არიან და ცდილობენ, დაქირავებითი სამსახური იპოვონ. ამ ფაქტორების მიუხედავად, უმუშევრობა 15-დან 19 წლამდე ასაკში მაინც ყველაზე მაღალია.
  • განათლების მიმართულებით მინდა, გკითხოთ, სტუდენტები ხშირად განათლებას პრესტიჟული მიმართულებებით იღებენ, თუმცა, მათი ნაწილი უნივერსიტეტის დასრულების შემდეგ საკუთარი პროფესიით ვერ საქმდება და სამსახურის ძიება სხვა მიმართულებით უწევთ. რამდენად ხშირია მსგავსი პრეცენდენტები ჩვენს ქვეყანაში?
გიორგი პაპავა: ეს არის პრობლემა იმიტომ, რომ, ზოგადად, ბევრი სტუდენტი სწავლობს, მაგალითად, ბიზნესისა და ეკონომიკის მიმართულებაზე, სინამდვილეში დასაქმების ბაზარზე ხშირად მოთხოვნები არის ძალიან კონკრეტული. დამსაქმებლებს სჭირდებათ გარკვეული რაოდენობის პოტენციური დასაქმებულები და მოთხოვნადი უნარ-ჩვევებიც ძალიან კონკრეტულია: კომპიუტერული პროგრამების, ინგლისური ენის ცოდნა და ა.შ. სტუდენტისთვის იმის ილუზიის შექმნა, რომ პირობითად, როცა ის ბიზნესის ფაკულტეტს დაამთავრებს, ავტომატურად მენეჯერი გახდება, ეს რეალობისგან მოწყვეტილი ამბიციაა. ამ მხრივ, ნაწილობრივ უნივერსიტეტებმაც მეტი უნდა იმუშაონ იმისთვის, რომ სტუდენტებს ადეკვატური მოლოდინები ჰქონდეთ. ასევე, მნიშვნელოვანია თანამშრომლობა კერძო სექტორსა და უნივერსიტეტებს შორის. უნივერსიტეტები ახერხებენ, სტუდენტებს ის უნარ-ჩვევები მისცენ, რომლებიც რეალურად ბიზნესსექტორისთვისაა გამოსაყენებელი.
  • რა მდგომარეობაა პროფესიული განათლების მქონე ადამიანების დასაქმების კუთხით?
გიორგი პაპავა: აღსანიშნავია, რომ ბევრი სამუშაო ადგილი მოითხოვს რაღაც ძალიან კონკრეტული პროფესიის ცოდნას. სამწუხაროდ, ძველი პერიოდიდან გადმოყოლებულია შეხედულება, რომ საქართველოში ყველას უნივერსიტეტი უნდა ჰქონდეს დამთავრებული, ბაკალავრის დიპლომი ჰქონდეს და ა.შ. ჩვენს ქვეყანაში პროფესიული განათლება ნაკლებად პრესტიჟულია. ამ დროს კერძო სექტორი პოტენციური დასაქმებულისგან ძალიან კონკრეტულ უნარ-ჩვევებს ითხოვს. საკმაოდ ლიმიტირებულია სამუშაო მოთხოვნაც, ეს ყველაფერი კი უფრო მეტად უშლის ხელს სტუდენტების დასაქმებას სპეციალობით და იმ პოზიციებზე, რომლებზეც თავად აქვთ ამბიცია, რომ დასაქმებული იყვნენ.
  • როგორ ფიქრობთ, დამსაქმებელი რამდენად ანიჭებს უპირატესობას პოტენციური დასაქმებულის განათლების დონეს? ვგულისხმობ ბაკალავრის, მაგისტრის ან დოქტორანტის ხარისხს. დასაქმების შემთხვევაში, აქვს თუ არა დიპლომს გადამწყვეტი მნიშვნელობა?
გიორგი პაპავა: გადამწყვეტი მნიშვნელობა, ალბათ, არა აქვს. გადამწყვეტი მნიშვნელობა აქვს იმ უნარებს, რომელთა განვითარებაც სტუდენტმა მოახერხა. რეკომენდაციას ძალიან დიდი მნიშვნელობა ენიჭება არა მარტო საქართველოში, არამედ საზღვარგარეთაც. თვითონ უნივერსიტეტების ფუნქცია არის ის, რომ როცა სტუდენტი სწავლას დაასრულებს, ეს პოტენციურ დამსაქმებელს რაღაც სიგნალს უნდა აძლევდეს, როგორი შეიძლება, სტუდენტი იყოს. ისეთი უნივერსიტეტები, რომლებზეც შეიძლება უკვე იმის თქმა, რომ, თუ ადამიანმა ეს უნივერსიტეტი დაამთავრა, მას რაღაც კონკრეტული უნარები აქვს, საქართველოში ძალიან ცოტაა. მხოლოდ ის, რომ რომელიღაცა უნივერსიტეტი დაამთავრე, საკმარისი არ არის, თუმცა, დარწმუნებული ვარ, რომ წარჩინებული სტუდენტები, რომლებიც თავიანთი უნივერსიტეტების რეიტინგში საკმაოდ მაღლა დგანან, ამ ინფორმაციის დამსაქმებლებამდე მიტანას უფრო ახერხებენ. ამას უფრო დიდი მნიშვნელობა აქვს, ვიდრე ბაკალავრის ან მაგისტრის დიპლომს. მაგისტრატურის შემთხვევაში არის კონკრეტული სამაგისტრო პროგრამები, მაგალითად, ISET-ის ეკონომიკის საერთაშორისო სკოლა, რომლის კურსდამთავრებულების უმეტესობა დღეს რეალურად დასაქმებულია, ძირითადად, საჯარო სექტორში. ამ სკოლის დამთავრებულების შესახებ სამუშაო ბაზარზე იციან, კურსდამთღავრებულები გარკვეულ უნარებს ფლობენ, შესაბამისად, იმ დამსაქმებლისთვის, რომელიც ამ კონკრეტულ უნარებს ითხოვს, ასეთი დიპლომი უკვე რაღაცის მთქმელია.    

თათია კაკიაშვილი

[post_title] => რატომ ვერ გვარდება საქართველოში უმუშევრობის პრობლემა - ინტერვიუ გიორგი პაპავასთან [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => ratom-ver-gvardeba-saqartveloshi-umushevrobis-problema-interviu-giorgi-papavastan [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-01-23 15:57:46 [post_modified_gmt] => 2018-01-23 11:57:46 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=207107 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 3 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 207222 [post_author] => 12 [post_date] => 2018-01-23 16:42:54 [post_date_gmt] => 2018-01-23 12:42:54 [post_content] => 10-საათიანი სამუშაო დღე და 220 ლარი თვიური ხელფასი, უფრო დეტალური დაანგარიშებით კი მხოლოდ 1 ლარი საათში  - ზარ-ზეიმით გახსნილ „აჭარა ტექსტილის“  თანამშრომლები, სადაც ცნობილი საერთაშორისო ბრენდების სამოსი იკერება, მონურ შრომაზე საუბრობენ. „აჭარა ტექსტილის“ ფოთის ფილიალში დასაქმებულთა ნაწილმა „ფორტუნასთან“ საუბარში ვინაობის გამხელა არ ისურვა. მათი ინფორმაციით, დღის  განმავლობაში შეზღუდული აქვთ ხელშეკრულებით გათვალისწინებული შესვენებით სარგებლობა, აკრძალულია მობილურის გამოყენება შესვენებაზე და საპირფარეშოთი სარგებლობას მხოლოდ ნებართვის შემთხვევაში ახერხებენ. მათვე ცნობით, აქტიურად მუშაობს დაჯარიმების სისტემაც და ხშირად არსებულ 220 ლარსაც ვერ იღებენ. საწარმოში არსებულ პრობლემაზე ღიად საუბრობს „აჭარა ტექსტილის“ უკვე ყოფილი თანამშრომელი, სოფო გოგოლაძე, რომელიც კომპანიაში არსებულ მძიმე სამუშაო პირობების შესწავლის თხოვნით პროფკავშირების გაერთიანებასაც მიმართა. 
„სამუშაო დრო და ხელფასის ოდენობა ხელშეკრულებაშია გაწერილი და წინასწარვე ცნობილია,  თუმცა, ოფიციალური ხელშეკრულების გარდა, კომპანიაში იმდენად მკაცრი შინაგანაწესია, საკონცენტრაციო ბანაკს უფრო ჰგავს, ვიდრე საწარმოს. შესვენებაზე მობილურით სარგებლობისას  დაცვა მობილურის წართმევით  და 45-ლარიანი ჯარიმით დამემუქრა.  ქლორის სუნით მოვიწამლე და ნებართვის გარეშე არ მიშვებდნენ გარეთ. სამუშაოს სპეციფიკას გაუფრთხილებლად ცვლიან.  საბოლოოდ კომპანიიდან წამოსვლის მიზეზი შეურაცხყოფა გახდა. საპირფარეშოდან დაბრუნებულს ხელმძღვანელმა მიყვირა,  რომ ნებართვის გარეშე არ უნდა გავსულიყავი და დავლოდებოდი,“ -  ამბობს სოფო გოგოლაძე „ფორტუნასთან“.
თანამშრომლების ბრალდებებს უსაფუძვლოს და სუბიექტურს უწოდებენ  „აჭარა ტექსტილის“ ფოთის ფილიალში. კომპანიის კადრების განყოფილების სპეციალისტის, არჩილ მართალიშვილის, განმარტებით,  კომპანიაში მართლაც მოქმედებს შინაგანაწესი, თუმცა, არც მობილურით და არც საპირფარეშოთი სარგებლობა შეზღუდული არ არის.
„ვიცნობ კონკრეტულ საქმეს,  აღნიშნულმა თანამშრომელმა ისე დატოვა საწარმოო ხაზი და გავიდა, ბრიგადის ხელმძღვანელს არ ჰქონდა ინფორმაცია, სად იმყოფებოდა. რაც შეეხება სხვა ბრალდებებს, საკუთარი ხელფასით  კმაყოფილი ბუნებაში არავინ არ არის. ჩვენთან  არსებულ 220 ლარს ბონუსებიც ემატება, რაც  თანამშრომლების წახალისებაზეა ორიენტირებული. დღის  განმავლობაში 3 შესვენებაა დაწესებული, ჯარიმებიც  მხოლოდ უსაფუძვლო გაცდენებზე იწერება. ყველა შემთხვევა აღირიცხება - დაშავების, ჯარიმის, თანამშრომელთა პრეტენზიების და  შეგვიძლია, პროფკავშირებს  დოკუმენტურად  გავაცნოთ.  არ გამოვრიცხავ, კონკრეტულ შემთხვევებში ადგილი ჰქონდეს ბრიგადის ხელმძღვანელთან პიროვნულ დაპირისპირებას.   მენეჯმენტის კარი  ღიაა და მზად ვართ, ნებისმიერ თანამშრომლის პრეტენზიები გამოვიძიოთ,“ - აცხადებს არჩილ მართალიშვილი  „ფორტუნასთან“.
შეუსაბამობა ოფიციალურ ხელშეკრულებასა და რეალურ სამუშაო პირობებს შორის, არანორმირებული სამუშაო დრო და შეურაცხმყოფელი დამოკიდებულება - პროფკავშირების გაერთიანება საწარმოში არსებულ პირობებზე საერთაშორისო ბრენდების ინფორმირებას გეგმავს.
„საწარმოში არსებულ მინიმალურ ხელფასს მუდმივად აკლდება უმცირეს მიზეზზე დაწერილი ჯარიმები;  მენეჯმენტი საპირფარეშოში გასვლის დროს და რაოდენობასაც კი განსაზღვრავს; ბრენდებისთვის საჩვენებლად,  ხელშეკრულება  შრომის კოდექსიდან არის გადაწერილი, რეალურად კი სამუშაო პირობები გაცილებით მძიმეა, ვინაიდან ადგილობრივ დონეზე რეაგირების ბერკეტები მინიმალურია. აუცილებლად დავუკავშირდებით ბრენდებს, რადგან ისინი  შრომის პირობებს ძალიან დიდი ყურადღებას აქცევენ.  არსებულ ვითარებაზე მათი ინფორმირება  დასაქმებულთა პირობებზეც იქონიებს გავლენას,“  - ამბობს პოროფკავშირების იურისტი, რაისა ლიპარტელიანი .
პროფკავშირები საწარმოდან წამოსულ თანამშრომლებს ინდივიდუალურ სასამართლო დავებშიც გაუწევენ დახმარებას. „აჭარა ტექსტილის“ ფილიალებში საერთაშორისო ბრენდების - NIKE , LOTTO,PUMA და ERIMA-ს სამოსი იკერება.     თამუნა გოგუაძე    [post_title] => “თავი საკონცენტრაციო ბანაკში გვგონია” - რა პირობებში კერავენ  საქართევლოში PUMA-ს და  NIKE-ს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => tavi-sakoncentracio-banakshi-gvgonia-ra-pirobebshi-keraven-saqartevloshi-puma-s-da-nike-s [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-01-23 16:42:54 [post_modified_gmt] => 2018-01-23 12:42:54 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=207222 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 625 [max_num_pages] => 209 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => 1 [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => 1 [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => f55612b707adfb8ef6d3d9aca29c991d [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )

მსგავსი სიახლეები