“ნუ მომკლავ” – სოციალური ქსელით დაგეგმილი აქცია და გამოხმაურებები ტრაგედიაზე

პოპულარული

“ნუ მომკლავ” – სოციალური ქსელით დაგეგმილი აქცია და გამოხმაურებები ტრაგედიაზე

სოციალურ ქსელში, ხორაზე მომხდარი სისხლიანი დაპირისპირების შესახებ პოსტები და კომენტარები არ წყდება.

ყველა თანხმდება იმაზე, რომ ორი ახალგაზრდის გარდაცვალების გამო, დღეს გლოვის დღეა. დაიგეგმა ორი აქცია 51-ე სკოლასთან: დღეს და ხვალ საღამოს, სახელწოდებით “ნუ მომკლავ”.

ტრაგედიას, საზოგადოებისთვის ცნობილი ადამიანები ეხმიანებიან. უმეტეს მათგანს 90-იანი წლები და “ქუჩური გარჩევები ახსენდება”.

ოლგა ბაბლუანი წერს, რომ ვალდებულები ვართ სიკვდილზე გავიმარჯვოთ.

“დღეს, ნათლად ეროვნული გლოვის დღეა. ვერც ერთი სიტყვა და ვერანაირი მოქმედება ვერ შესძლებს ნუგეშის მოტანას, ვერავისთვის.

სიკვდილი ლეგალიზებულია საქართველოში: ცოცხლად სიკვიდილიც ყოველ ნაბიჯზეა – მორალურად,სულიერად და შემდეგ, ფიზიკურად მოდის. გამოცხადებული სიკვდილის ქრონიკას ჰგავს პატარა ბიჭების მკვლელობა. არადა , ყველამ “ვიცოდით” რომ სიკვდილს ჯერ კანონი ვერ მოერევია,რადგან ჯერ ჩვენ ვერ მოვრევივართ.

ძალა წაგვართვა ტრაგედიამ დღეს.

სიკვდილზე ვალდებულები ვართ გავიმარჯვოთ…”, – წერს ოლგა ბაბლუანი სოციალურ ქსელში.

ფოტოგრაფი მარი ნაკანი მამასახლისი წერს, რომ სწორედ მისი თაობის დროს იყო სკოლაში სიარული “აპასნი”, დღეს წინ წავედით, თუმცა მაინც ასეთი ტრაგედია დატრიალდა.

ნაკანი წერს, რომ საზოგადოება აუცილებლად უნდა გამოვიდეს ამ ფაქტისა და ტენდენციის გასაპროტესტებლად.

იყო დრო , როცა ჩვენც ვიყავით ბავშვები.

სკოლაში რო დავდიოდი ეზოში ნახმარი ნემსები ეყარა , ქუჩაში ჩაკუზული ძველი ბიჭები ბირჟას ამაგრებდნენ, იგინენოდნენ და იფურთხებოდნენ.

მაგათგან გავიგე გამოთქმა ” ჩემი დედა შევეცი”

”ბოზიშვილივიყო” ” დედამოტყნული”

ჩვენი მშობლების თაობა ითმენდა, ვერ უმკლავდებოდა ამათ , ეშინოდა ან არც სჯეროდა რომ ჩვენს ქვეყანას რაიმე ეშველებოდა. საზოგადოების დიდი ნაწილი კი პატივს ცემდა ქურდულ გაგებას.

გაგება – ” ბეზპრედელი” ამ დროიდან მოდის.

სკოლაში სიარული ” აპასნი”

იყო.

არ ვამეტებ.

ჩაგვრა, ცემა, დაჭრა, გაუპატიურება, ქურდობა.

უამრავი ტრაგედია ტრიალებდა.აგრესორი გაბლატავებული ბიჭები ვერსუს

დამფრთხალი შეშინებული ბავშვები და უტრაკო მასწავლებლები, სრული განუკითხაობა. თუ კლასელი ტკივილს მოგაყენებდა და ამას მასწავლებელთან მოყვებოდი ” ნასეტკას ” დაგიძახებდნენ ან ” ბოზი” იქნებოდი სამუდამოდ.

საზიზღარი დრო იყო.

ვინც სწავლობდა იმას დაცინოდნენ, ვინც ”ბლატაობდა ”იმას ადიდებდნენ.

სწორედ ის ბავშვები ვინც ”ბლატაობდა” დღეს ან ჩაძირული ნარკომანია ან ცოცხალიც აღარ არის.

არადა ეხლანდელი საქართველო ბევრად საინტერესო და წინწასულია, ამ ბლატნოი აგრესიულ ბიჭებსაც რომ ესწავლათ და მოქცეულიყვნენ ადამიანურად,შეძლება დღეს ძალიან კარგადაც ეცხოვრათ და დამტკბარიყვნენ შვილების ყურებით…

ახლა ჩვენ ვართ მშობლები.

და ჩვენ შემოგვყურებენ ბავშვები.

თუ ვიჯდებით სახლებში და ქუჩაში გასვლით არ გავაპროტესტებთ მომხდარ ტრაგედიას, ხვალ ჩვენ შვილებს მოკლავენ და იქნება გვიანი.

პოლიციამ თავისი საქმე

გააკეთოს.

საზოგადოებას კი აქვს ვალდებულება რომ

აღშფოთდეს, გაბრაზდეს, არ მოითმინოს, ხმა ამოიღოს და დაანახოს გარშემო ყველას, დიდსაც და პატარასაც რომ არავის ეპატიება არც მკვლელობა, არც გაჩუმება და ხელის დაფარება!

გამოვიდეთ მაყურებლის როლიდან და გავიდეთ გარეთ!

ხმა ამოვიღოთ და გვერდში დავუდგეთ მოკლული ბავშვების მშობლებს.

საქართველოში ბავშვები სკოლაში წავიდნენ და უკან ვეღარ დაბრუნდნ.

ჩვენ დღეს ყველა ჭირისუფლები ვართ”, – წერს მარი ნაკანი.

ბლოგ პოსტს აქვეყნებს ბაია პატარაია, სახელად: ნუ ზრდით ბავშვებს “კაცებად”, ადამიანებად გაზარდეთ.

ბლოგში, ის ცდილობს გასცეს პასუხი კითხვას: ვისი ბრალია?

“ვისი ბრალია და ჩვენი, მთელი საზოგადოების. ჩვენ ძალიან ბევრს ვცოდავთ ბავშვებთან. გვგონია, რომ ბავშვისთვის სახლის, საჭმლის და ტანსაცმლის მიცემა საკმარისია – დანარჩენი ბავშვმა თვითონ უნდა ისწავლოს და გაარკვიოს, დატოვებულმა სკოლის, ქუჩის, ტელევიზორისა და კომპიუტერული თამაშების ამარა”, – წერს ბაია პატარაია.

მომხდარს მწერალი ლაშა ბუღაძეც ეხმაურება და ამბობს, რომ ახლა მთავარია,  უბნური რასიზმის “საუკეთესო” ქართულ ტრადიციებში არ გაგრძელდეს და ვენდეტები არ მოჰყეს.

ახალი ამბები / სოც. ქსელები /

|

3 დეკემბერი, 2017

|
WP_Query Object
(
    [query] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => skola
                                    [1] => olga-babluani
                                    [2] => baia-pataraia
                                    [3] => mari-nakani
                                    [4] => lasha-bughadze
                                    [5] => khoravas-quchaze-dachrilebi
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 193050
                )

        )

    [query_vars] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => skola
                                    [1] => olga-babluani
                                    [2] => baia-pataraia
                                    [3] => mari-nakani
                                    [4] => lasha-bughadze
                                    [5] => khoravas-quchaze-dachrilebi
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 193050
                )

            [error] => 
            [m] => 
            [p] => 0
            [post_parent] => 
            [subpost] => 
            [subpost_id] => 
            [attachment] => 
            [attachment_id] => 0
            [name] => 
            [static] => 
            [pagename] => 
            [page_id] => 0
            [second] => 
            [minute] => 
            [hour] => 
            [day] => 0
            [monthnum] => 0
            [year] => 0
            [w] => 0
            [category_name] => 
            [tag] => 
            [cat] => 
            [tag_id] => 1960
            [author] => 
            [author_name] => 
            [feed] => 
            [tb] => 
            [paged] => 0
            [meta_key] => 
            [meta_value] => 
            [preview] => 
            [s] => 
            [sentence] => 
            [title] => 
            [fields] => 
            [menu_order] => 
            [embed] => 
            [category__in] => Array
                (
                )

            [category__not_in] => Array
                (
                )

            [category__and] => Array
                (
                )

            [post__in] => Array
                (
                )

            [post_name__in] => Array
                (
                )

            [tag__in] => Array
                (
                )

            [tag__not_in] => Array
                (
                )

            [tag__and] => Array
                (
                )

            [tag_slug__in] => Array
                (
                )

            [tag_slug__and] => Array
                (
                )

            [post_parent__in] => Array
                (
                )

            [post_parent__not_in] => Array
                (
                )

            [author__in] => Array
                (
                )

            [author__not_in] => Array
                (
                )

            [ignore_sticky_posts] => 
            [suppress_filters] => 
            [cache_results] => 1
            [update_post_term_cache] => 1
            [lazy_load_term_meta] => 1
            [update_post_meta_cache] => 1
            [nopaging] => 
            [comments_per_page] => 50
            [no_found_rows] => 
            [order] => DESC
        )

    [tax_query] => WP_Tax_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => skola
                                    [1] => olga-babluani
                                    [2] => baia-pataraia
                                    [3] => mari-nakani
                                    [4] => lasha-bughadze
                                    [5] => khoravas-quchaze-dachrilebi
                                )

                            [field] => slug
                            [operator] => IN
                            [include_children] => 1
                        )

                )

            [relation] => AND
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                    [0] => mob1n_term_relationships
                )

            [queried_terms] => Array
                (
                    [post_tag] => Array
                        (
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => skola
                                    [1] => olga-babluani
                                    [2] => baia-pataraia
                                    [3] => mari-nakani
                                    [4] => lasha-bughadze
                                    [5] => khoravas-quchaze-dachrilebi
                                )

                            [field] => slug
                        )

                )

            [primary_table] => mob1n_posts
            [primary_id_column] => ID
        )

    [meta_query] => WP_Meta_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                )

            [relation] => 
            [meta_table] => 
            [meta_id_column] => 
            [primary_table] => 
            [primary_id_column] => 
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                )

            [clauses:protected] => Array
                (
                )

            [has_or_relation:protected] => 
        )

    [date_query] => 
    [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS  mob1n_posts.ID FROM mob1n_posts  LEFT JOIN mob1n_term_relationships ON (mob1n_posts.ID = mob1n_term_relationships.object_id) WHERE 1=1  AND mob1n_posts.ID NOT IN (193050) AND ( 
  mob1n_term_relationships.term_taxonomy_id IN (21547,12141,3744,1960,4048,13269)
) AND mob1n_posts.post_type = 'post' AND ((mob1n_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY mob1n_posts.ID ORDER BY mob1n_posts.post_date DESC LIMIT 0, 3
    [posts] => Array
        (
            [0] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 194469
                    [post_author] => 12
                    [post_date] => 2017-12-08 15:50:16
                    [post_date_gmt] => 2017-12-08 11:50:16
                    [post_content] => "სახელმწიფოს დანაშაულის პრევენციის პოლიტიკა არ გააჩნია," - ასეთია არასამთავრობო სექტორის შეფასება არასრულწლოვანთა მიერ ჩადენილ დანაშაულებსა და ძალადობის წინააღმდეგ სახელმწიფოს პოლიტიკასთან მიმართებით.

დანაშაულის პრევენცია საერთაშორისო სტანდარტების მიხედვით სამ დონეზე ხორციელდება. პირველადი დონის სამიზნე ჯგუფი ყველა ბავშვია და აქ პრევენციის განხორციელების პასუხისმგებლობა საგანმანათლებლო და სოციალურმა სისტემებმა უნდა იტვირთონ; მეორე დონეზე მუშაობა უშუალოდ რისკ-ჯგუფებთან მიმდინარეობს -  ბავშვებთან, რომელბიც ანტი სოციალურ ქცევას ავლენენ; მესამე დონის პრევენცია კი დანაშაულის ჩადენის შემდეგ მისი გამორების საფრთხის თავიდან აცილებას გულისხმობს.

სფეროს სპეციალისტები განმარტავენ, რომ დანაშაულის პრევენციისთვის მნიშვნელოვანია, რა კეთდება მაშინ, როცა ბავშვი ანტისოციალურ ქცევას ავლენს. 

 

ბავშვების ხმა 

მე-12 კლასელი ბექა ჩვენს სკოლაში ბულინგი არ ხდება. იმის გამო, რომ ბავშვები ცოტანი ვართ, ყველა ერთმანეთის ნაცნობია. მეორე მიზეზი შეიძლება, ის იყოს, რომ ჩვენს სკოლაში მანდატურები თავის საქმეს აკეთებენ, ყველა თავის საქმეს აკეთებს. პატარ-პატარა გაუგებრობები კი, ჩემი აზრით, ყველა სკოლაში და დაწესებულებაში შეიძლება, მოხდეს, რომელიც შეიძლება, კლასში მოგვარდეს, შეიძლება კლასგარეთ, მაგრამ გარჩევა, სკოლიდან რომ სადმე წავიდეთ, ასეთი რამ არ ყოფილა. პატარა უსიამოვნება შეიძლება, იყოს. ასეთ დროს თემას გააჩნია, უკვე მე-12 კლასში ვარ და ჩემს პრაქტიკაში ყოფილა ისეთი შემთხვევები, როცა მასწავლებელი ჩაგვირევია, რჩევა გვიკითხავს, მანდატურიც ასევე და მათგანაც მიგვიღია რჩევები. მასწავლებლის და მანდატურის ჩართულობით ხდება ხოლმე სიტუაციის დარეგულირება. ფსიქოლოგი, სამწუხაროდ, არ გვყავს. მაგრამ არის საკითხები, სადაც მასწავლებლის ჩარევა არ არის საჭირო და შეიძლება, ისევ ბავშვების დონეზევე მოხდეს მისი განმუხტვა. ასეთი შეიძლება იყოს რაიმე პირადული.    მე-12 კლასელი მარი  პედაგოგების მხრიდან დაჩაგვრა არ ყოფილა. მოსწავლეებს რაც შეეხება, მძაფრი არაფერი, მაგრამ მსუბუქი დაცინვა და ვერბალური შეურაცხყოფა ყოფილა. ამ დროს ძირითადად ისევ ბავშვები თუ გაარკვევენ, არ ხდება უფრო ზემოთ მყოფების, იგივე მასწავლებლის ჩარევა. მასწავლებლამდე იშვიათად მიდის ხოლმე ასეთი რამ იმიტომ, რომ ძალიან მძაფრად არ ყოფილა ეს. უბრალოდ, ვიღაცას შეიძლება, არ მოსწონდეს, როგორ გამოიყურება ადამიანი და ამის გამო დასცინოს. სიმართლე გითხრათ, ასეთ დროს გარკვევა არ ხდება. უბრალოდ, თვითონ ის ბავშვი, ვინც ახორციელებს ბულინგს, თუ გაიზრდება, ჩამოყალიბდება და მიხვდება, რომ არასწორია. აი, ეს არის და, თუ სხვა ბავშვები არიან ბულინგის მსხვერპლთან ერთად და დაეხმარებიან და შეეცდებიან, რომ გაარკვიონ ვითარება, მაშინ ხდება აღმოფხვრა და უკვე აღარ მეორდება. ბავშვებს შორის უთანხმოების დროს მასწავლებლები ვერ ერთვებიან, იქიდან გამომდინარე, რომ მოსწავლეები არ აყენებენ საქმის კურსში და ვერ ხდება რაღაცების აღმოფხვრა. ძალადობას რომ ჰქონოდა ადგილი და ა.შ. კიდევ ჰო, მაგრამ სიტყვიერი შეურაცხყოფის გამო, არავის რეაქცია არა აქვს იმიტომ, რომ არც იციან. არ ესწრებიან ასეთ მომენტებს მასწავლებლები. ბავშვები ვამჩნევთ, თუ ვინმეს დაძაბული ურთიერთობა აქვთ, იმიტომ რომ ჩვენ ახლო ურთიერთობა გვაქვს და იგივე დასვენებებზე, სკოლის გარეთ ვხვდებით და ვხედავთ, როგორი დამოკიდებულებაა მათ შორის, მაგრამ მასწავლებლების ჩართულობა არ არის, იმიტომ რომ არ იციან.   

არასამთავრობო ორგანიზაციების მოსაზრებები 

"პარტნიორობა ადამიანის უფლებებისთვის" წარმომადგენელი, ანა არგანაშვილი, ამბობს, რომ მასწავლებლებს არანაირი ინსტრუმენტი არ აქვთ ბულინგის ამოცნობისა და მართვისთვის. მისი თქმით, განათლების სამინისტროს დღემდე არანაირი ინსტრუქცია ან გაიდლაინი არ მოუმზადებია და განსახორციელებლად არ დაუვალებია სკოლებისთვის იმის შეასახებ, თუ ზუსტად ვინ, რის შემდეგ, რა უნდა გააკეთოს ბულინგის დროს.  "მასწავლებლებს ხელში არანაირი ოფიციალურად დამტკიცებული ტესტი ან ინსტრუმენტი არ უჭირთ ბულინგის ზუსტი ამოცნობის და შემთხვევის მართვისთვის. პირდაპირი წესით, არც ის კანონქვემდებარე ნორმატიული აქტი ე.წ. რეფერირების დოკუმენტი არ აწესრიგებს, ერთ-ერთ გადაცემაში რომ ახსენეს. ბულინგზე დირექტიული საუბრები, დირექტორის ოთახში გასაუბრება და მშობლის დაბარების შედეგი არის  ნული და არ მოქმედებს," ამბობს ანა არგანაშვილი.  "ბულინგთან დაკავშირებით განათლების სამინისტრო პრობლემას არ აღიარებდა. პრობლემების არ დანახვამ საერთო ჯამში ეს პრობლემები გამოიწვია, რაც მივიღეთ.  რეფერირების პროცედურის თანახმად, მასწავლებელი რომ ძალადობას ამჩნევს, ვალდებულია, რომ ეს შეატყობინოს სოც მომსახურების სააგენტოს და შსს-საც. თუმცა, აღმოჩნდა, რომ ამის შესახებ მხოლოდ 3-დან 5%-მდე მასწავლებელმა თუ იცის. მასწავლებლების ინფორმირებისა და გადამზადების საკითხი დგას. ხშირად არასწორი დამოკიდებულება აქვთ, რომ ბავშვებთან მიდგომა უნდა გაამკაცრონ, დასაჯონ. ეს პრობლემებს არ გადაჭრის. სამოქალაქო განათლებას უნდა იღებდეს ბავშვი, რომელსაც ახლა ხან ბიოლოგიის, ხან ქიმიის მასწავლებელი ასწავლის, ეს კიდევ ცალკე პრობლემაა," - ამბობს არასამთავრობო ორგანიზაცია "ინიციატივა მოწყვლადი ჯგუფების რეაბილიტაციისთვის" წარმომადგენელი, ტატო ქელბაქიანი. თუმცა, სკოლის გარდა, მნიშვნელოვანია რისკების იდენტიფიცირება ოჯახურ გარემოშიც. ამ მიმართულებით, როგორც ტატო ქელბაქიანი ამბობს, სოციალური მომსახურების სააგენტომ უნდა იმუშავოს. "ხშირ შემთხვევაში, ოჯახური ძალადობა ერთ-ერთი გამომწვევია ბავშვისთვის ძალადობის ნორმად ქცევის, ის  ძალადობის სხვა სივრცეში გადატანას ახდენს. ბავშვებს, რომლებიც რისკ-ჯგუფებში არიან, სხვადასხვა ტიპის სერვისებს უნდა სთავაზობდნენ, მათ შორის ოჯახის მხარდამჭერ სერვისებს. ამაში გადამწყვეტ როლს უნდა ასრულებდეს სოციალური მომსახურების სააგენტო, სოცმუშაკები, მაგრამ ჩვენ პრობლემებს ვხვდებით სააგენტოში, სოცმუშაკების რაოდენობა საკმარისი არაა, საშინლად გადატვირთულები არიან, ფსიქოლოგების რესურსი არ ჰყავთ საკმარისი. იყო შემთხვევები, 200-მდე ქეისი ჰქონდათ ერთდროულად, როგორ შეიძლება, ამ დროს მუშაობის ხარისხი ნორმალური იყოს," - ამბობს ტატო ქელბაქიანი. სკოლისა და ოჯახის გარდა, მნიშვნელოვანია ის სოციალური გარემო, უბანი, სადაც ბავშვი იზრდება და ამ პროცესში მნიშვნელოვანია შსს-ს როლი, ტატო ქელბაქიანი ამბობს, რომ მნიშვნელოვანია არა მხოლოდ კონტროლის, ასევე ოჯახებთან მუშაობის თვალსაზრისით. "შსს-ს როლზე როცა ვსაუბრობთ, მნიშვნელოვანია, რომ პოლიციამ რისკ-ჯგუფების იდენტიფიცირება მოახდინოს, ოჯახთან მუშაობდეს და ა.შ.  კოდექსიდან გამომდინარე პოლიციელების გადამზადება რაღაც კუთხით მოხდა, მაგრამ მეორეა, რომ სპეციალური რეგულაციები და პროტოკოლები უნდა არსებობდეს მათთვის, როგორ უნდა იმოქმედოს ასეთ შემთხვევებში. ჯერჯერობით მათ არ გააჩნიათ ვალდებულება, რომ პრევენციასთან დაკავშირებით რაიმე აკეთოს," - აცხადებს ტატო ქელბაქიანი. მისივე თქმით, მესიჯები, რომ კანონმდებლობა უნდა გაამკაცრონ და ეს ლიბერალური კანონმდებლობის ბრალია, სწორი მიდგომა არ არის, რადგან გაეროს სტანდარტების მიხედვით, ბავშვებთა მიმართებით საპატიმრო ღონისძიებები უკიდურეს შემთხვევაში, მძიმე დანაშაულისთვის უნდა იყოს გამოყენებული. ქელბაქიანი განმარტავს, რომ ჩამოყალიბების სტადიაზე, ბავშვი ვერ აცნობიერებს დანაშაულს და ამიტომ მისი რეაბილიტაციის შანსიც უფრო დიდია, ვიდრე სრულწლოვნის შემთხვევაში, თუ მის ქცევის იდენტიფიცირება და შემდეგ ჩარევა დროული იქნება. "კანონმდებლობის ლიბერალიზაციამ კი არა, პრევენციული პოლიტიკის არარსებობამ შექმნა ეს პრობლემები. აი, მაგალითს გეტყვით, 14 წლამდე ბავშვები, როცა ანტისოციალურ ქცევას ავლენს, ვთქვათ, ფანჯრებს ამტვრევენ, ან დანაშაულს სჩადიან, მათ პასუხისმგებლობა არ ეკისრებათ. ფაქტობრივად, ამ შემთხვევაში სახელმწიფო არაფერს აკეთებს, მთავარი ის კი არ არის, რომ ციხეში მოვათავსოთ, უბრალოდ, ეფექტურ რეაგირებაზეა საუბარი, რომ ოჯახებთან უნდა მოხდეს მუშაობა, პრევენციული ღონისძიებები უნდა გატარდეს. კვლევები გვაქვს ჩატარებული და ჩანს, რომ პოლიცია ელოდება, როდის გახდება ეს არასრულწლოვანი 14 წლის. არაფერს აკეთებენ, არ ერევიან მის ქცევაში, ვგულისხმობ საგანმანათლებლო, სოციალური დაცვის სისტემიდან ჩარევას. ფაქტობრივად, ვერ სთავაზობენ სერვისებს. ერთი მექანიზმია მხოლოდ მოფიქრებული, სამტრედიის სკოლა-პანსიონია, რომელიც ვერანაირ სტანდარტს ვერ აკმაყოფილებს, შეიძლება იქ გადაიყვანონ. თუმცა, ინსტიტუციური მოპყრობა უნდა იყოს უკიდურესი ზომა," - ამბობს ტატო ქელბაქიანი.  

პირველი ნაბიჯები, რაც სახელმიწფომ უნდა გადადგას

იმ პირობებში, როცა ძალადობის და ბულინგის შესახებ სკოლაში, საზოგადოებაში და ამ სფეროს სპეციალისტებშიც კი ნაკლები ინფორმაციაა, ტატო ქელბაქიანი მიიჩნევს, რომ მასწავლებლებისა და სოციალური მუშაკების გადამზადება, მოსწავლეებისთვის სამოქალაქო განათლების ხელმისაწვდომობა პრიორიტეტული საკითხია. ქელბაქიანი ასევე მიუთითებს, რომ მონიტორინგის სისტემის ჩამოყალიბებაა საჭირო. „კვლევები აჩვენებს, რომ პრობლემის გადაჭრისთვის ძალადობა ქვეყანაში მისაღები ფორმაა. სახელმწიფო გეგმა უნდა ჩამოყალიბდეს,  რა ნაბიჯებს გადადგამენ უწყებები შემდგომ წლებში, თავისი რესურსების, ბიუჯეტის მითითებით.  გასარკვევია, კანონმდებლობაში რა ცვლილებებია გასატარებელი. სოცმუშაკების, ფსიქოლოგების რაოდენობის გაზრდაა საჭირო, ეს თუ არ გააკეთეს, არაფერი ეშველება ამ სისტემას, მაგრამ მხოლოდ რაოდენობის ზრდა არ არის საკმარისი. დღეს სოციალური მუშაკი ყველაფერზე მუშაობს, საჭიროა გარკვეულ საკითხებზე ერთმა ჯგუფმა იმუშაოს, სხვა საკითხებზე მეორემ. ელემენტარულად გადაადგილების საშუალებაც არა აქვთ, ტრანსპორტს თავიანთი ხარჯებით აფინანსებენ. ფაქტობრივად, თუ კარგად მუშაობს, გამოდის, რომ ხელფასს ნაკლებს იღებს. ეს რა მესიჯია, რა მოტივაცია უნდა ჰქონდეს? "ყველაზე უცნაური ისაა, რომ ამ პრობლემებს ყველა აღიარებს, მათ შორის, სოც სააგენტოს ხელმძღვანელობა, სამთავრობო უწყებები, მაგრამ რესურსების გამოყოფა არ ხდება. მე მგონია, ეს სხვა პრობლემაზე მიუთითებს, რომ სოციალური მუშაკების როლი ბოლომდე გააზრებული არა აქვთ. თუ სოციალური სააგენტოს ინსტიტუციონალურ განვითარებას ხელს არ შეუწყობენ, ეს იმას ნიშნავს, რომ სახელმწიფოს არც ბავშვთა მიმართ, არც ქალთა მიმართ ძალადობა აინტერესებს და მათ შორის, არც მართლმსაჯულების სისტემა იმიტომ, რომ ესენი არიან ისინი, ვინც უნდა გამოავლინონ, მოახდინონ რეაგირება და ოჯახებთან იმუშაონ. კი არის დეკლარირებული, რომ ოჯახში ძალადობას ვებრძვით, მაგრამ ერთია განცხადებები და მეორეა, რა ნაბიჯებს დგამენ. ვერ ვხედავ, რომ რაიმე არსებითი კეთდებოდა აქამდე,“ -ამბობს ტატო ქელბაქიანი. სოციალური მომსახურების სააგენტოს გამოწვევებზე საუბრობენ "ადამიანის უფლებების სწავლებისა და მონიტორინგის ცენტრის" კვლევაშიც. კვლევამ რამდენიმე მნიშვნელოვანი პრობლემა გამოავლინა, კერძოდ, სოციალურ მუშაკთა სიმცირე და სამუშაოს დიდი მოცულობა, კვალიფიკაციის ნაკლებობა, სოციალურ მუშაკთა დაბალი შრომითი ანაზღაურება და ფიზიკური უსაფრთხოების პრობლემები.
"ფორტუნა" აღნიშნულ საკითხზე სოციალური მომსახურების სააგენტოს პოზიციით და სამომავლო გეგმებითაც დაინტერესდა, თუმცა, უწყებაში ამ ეტაპზე კომენტარს არ აკეთებენ.
 

განათლების სამინისტროს პოზიცია და გეგმები ძალადობასთან ბრძოლის მიმართულებით

რა ცვლილებებს გეგმავენ და როგორ აპირებს სამინისტრო სკოლებში ძალადობასთან ბრძოლას, ამ ეტაპზე სამინისტროში კონკრეტულ ნაბიჯებზე ვერ საუბრობენ, თუმცა, ესმით, რომ დღეს, ამ კუთხით არსებული ვითარება მძიმეა და ცვლილებებია საჭირო.  როგორც "ფორტუნასთან" ნატა ასათიანმა განაცხადა, ამ მიმართულებით 2018 წლისთვის ხელშესახებ ცვლილებებს უნდა ველოდოთ. "ბოლო დროის ამ უდიდესმა ტრაგედიამ, ცხადია, დაგვანახა, რომ ამ მიმართულებით მუშაობის გაძლიერებაა საჭირო. მიუხედავად იმისა, რომ ბოლო წლებია, ანტიბულინგის და ძალადობის საწინააღმდეგო მრავალი პროგრამა ხორციელდება ცნობიერების ასამაღლებლად, თუმცა, ეს ცხადია, არ იყო საკმარისი  და სწორედ ამიტომ, ერთი მხრივ, შეიქმნა უწყებათაშორისო კომისია, რომელიც სკოლაში ძალადობის დასაძლევად, როგორც მოკლევადიან, ასევე გრძელვადიან გეგმაზე მუშაობს. გარდა ამისა, მინისტრს ინტენსიური შეხვედრები აქვს ფსიქოლოგებთან, განათლების სპეციალისტებთან. ცნობიერების ამაღლება სჭირდება როგორც მასწავლებელს, ასევე მშობელს და მოსწავლეს, რომ მიხვდეს, რა შემთხვევასთან აქვს საქმე, როგორ დაიცვას თავი, როგორ მოაგვაროს კონფლიქტი და რა რეაგირება მოახდინოს ნებისმიერი ფორმის ძალადობაზე. "მშობლების ჩართულობისთვის, განათლების სამინისტრომ ბოლო წლების განმავლობაში დაიწყო სპეციალური პროგრამა, თუმცა, მას გადახედვა სჭირდება და კიდევ გაძლიერება. ცხადია, სკოლა დამოუკიდებლად ვერ მიაღწევს იმ შედეგს ამ მიმართულებით, რაც გვსურს, რომ დაიდოს, თუ მშობელი არ იქნება მასქსიმალურად ჩართული ბავშვის სასკოლო ცხოვრებაში. ძალიან მალე შეხვედრები, რომელიც ახლა მიმდინარეობს, ქმედით ნაბიჯებში გარდაისახება," - განაცხადა ნატა ასათიანმა.  

შსს-ის გეგმები ძალადობასთან ბრძოლის მიმართულებით

ძალადობის წინააღმდეგ ბრძოლის მიმართულებით შსს-ს გეგმებიდან ჯერ მხოლოდ ის არის ცნობილი, რომ საპატრულო პოლიცია სკოლების მიმდებარე ტერიტორიას გააკონტროლებს და მანდატურებსა და საპატრულო პოლიციას შორის კავშირი გაძლიერდება. რა როლი ექნება და ექნება თუ არა ამ მიმართულებით შსს-ს სხვა სოციალურ სივრცეში, ამაზე არაფერი თქმულა. "ფორტუნა" მეტი დეტალის გასაგებად უწყების პრესსამსახურს დაუკავშირდა, სადაც განმარტეს, რომ კომენტარი უწყებათაშორისი კომისიის ჯგუფის მომდევნო შეხვედრის შემდეგ გაკეთდება.   ამავე თემაზე: რატომ ვერ ხდება არასრულწლოვანთა დანაშაულების პრევენცია – ინტერვიუ ანა არგანაშვილთან      თაკო ივანიაძე  [post_title] => ძალადობა სკოლებში, ქუჩებსა და ოჯახებში - ბავშვების, სფეროს ექსპერტებისა და სახელწმიფოს პოზიცია [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => dzaladoba-skolebshi-quchebsa-da-ojakhebshi-bavshvebis-sferos-eqspertebisa-da-sakhelwmifos-pozicia [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-12-08 17:35:33 [post_modified_gmt] => 2017-12-08 13:35:33 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=194469 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 193364 [post_author] => 12 [post_date] => 2017-12-04 16:32:07 [post_date_gmt] => 2017-12-04 12:32:07 [post_content] =>  „დღეს ის 15 ბავშვი თანატოლების თვალში ავტორიტეტებად მივლენ სკოლაში,  თან სიტყვა ეთქმით - პოლიციაში არ ჩაუშვეს სხვები. იქნებ, ვინმემ 51-ე და 53-ე სკოლის დამეგობრებაზე იზრუნოს. წლებია, ამ ორ სკოლას შორის გარჩევებია,“ -  53-ე და 51-ე სკოლის მოსწავლეებს შორის დაპირისპირებაზე სოციალურ ქსელში მომხდარი ტრაგედიის შემდეგ აქტიურად წერენ.   ყოფილი პრეზიდენტი, მიხეილ სააკაშვილი, რომელიც 51-ე სკოლელია, ბავშვობის ინციდენტს იხსენებს.
 „მე ვსწავლობდი 51-ე საშუალო სკოლაში და ორჯერ ვარ ნამყოფი 53-ე სკოლის მოსწავლეებთან  გარჩევაზე  და  ჩხუბზე. ერთ-ერთი ჩხუბის დროს ფეხი გამიჩხაპნეს ე.წ “შპიცით,“ - წერს სააკაშვილი.
ხორავას ქუჩაზე დატრიალებული ტრაგედიის შემდეგ ირკვევა,  რომ პრობლემა, რომელიც საზოგადოებამ ტრაგიკული ფაქტის შემდეგ შეიტყო, სკოლებს შორის თაობებია, გრძელდება. მენტალობა და სოციუმი, როგორც დანაშაულის ხელშემწყობი ფაქტორი, არამარტო ხსენებულ ორ სკოლას შორის,  არამედ თბილისის მასშტაბითაც არაერთხელ გამხდარა დაპირისპირების საბაბი. 51-ე სკოლის ყოფილი დირექტორი, დავით ლაგვილავა, იხსენებს,  რომ ქუჩურ დაპირისპირებებში არამარტო 51-ე და 53-ე  სკოლების, არამედ მთაწმინდის, სოლოლაკის და თბილისის, თითქმის, ყველა უბნის მოსწავლეები იყვნენ ჩართული.  
„სკოლებს და სხვადასხვაუბნელ მოზარდებს შორის ქუჩურ- კრიმინალური გარჩევები ხშირი იყო და მანდატურის სამსახურის შემოღებაც სწორედ ამ პრობლემის მოგვარებას ისახავდა მიზნად. სკოლებში მანდატურის სამსახურის დანერგვიდან  ერთ წელში მსგავსი გარჩევები აღმოფხვრილი იყო. დღეს სისტემა მოშლილი , ქუჩური მენტალიტეტი კი კვლავ წახალისებულია,“  - ამბობს 51-ე სკოლის ყოფილი დირექტორი.
თბილისის სხვადასხვა უბნის ახალგაზრდებს შორის დაპირისპირების ფესვებზე საუბრობს „ფორტუნასთან“ მწერალი ლაშა ბუღაძე. მისი თქმით, უბნური რასიზმის“ მახინჯი ტრადიცია ახალ თაობას მამებიდან,  ოჯახიდან გადმოეცა და  მსგავსი ტრაგედიების საფუძველი ხდება.
„უბნებსა და სკოლებს შორის ე.წ. საქმის გარჩევებმა არაერთი 15-16 წლის ახალგაზრდა შეიწირა თბილისში.  ერთ მკვლელობას შურისძიების და ვენდეტების მთელი სერია მოჰყვებოდა,  შურს იძიებდნენ უბნელები, მეგობრები,  მერე იმათი მეგობრები და ა.შ. შემდეგ ტრადიციულად მკვლელს გადამალავდნენ მამები და ამით ხელს უწყობდნენ დამნაშავის კიდევ  უფრო საშიშ დამნაშავედ ჩამოყალიბებას. „უწყვეტი ჯაჭვი დღესაც გრძელდება და ამაში საზოგადოებასთან ერთად სკოლაცაა დამნაშავე. მე ვიცი მასწავლებლები,  რომლებიც ბიჭების საქმის გარჩევას გაგებით ეკიდებოდნენ,  „გავიდნენ ბიჭები,  მოგვარდებიან“ ან „ მთელი წელი არ ივლის , მოვა ბოლოს და ჩამაბარებს მაინც“ -  არდასწრების და მაინც „კაიბიჭობის“ წახალისება.  „ჩვენ ვართ ქვეყანა, სადაც არსებობს ტერმინი „ქუჩის აკადემია“ , რომელიც არის სიმახინჯის, უსაქმურობის ადგილი . „ბირჟავიკები“, რომლებიც  ჩემს ბავშვობაში ბირჟაზე იდგნენ, დღესაც იქ არიან სოკოებივით  და ზოგადად შეძლება, იურისტებმა დამცინონ,  მაგრამ ბირჟის კრიმინალიზება უნდა მოხდეს. ბირჟაზე  არაფერი, კრიმინალურის გარდა,  არ იბადება,“  - ამბობს ლაშა ბუღაძე.  
ხორავას ქუჩაზე მომხდარი ტრაგედიის შემდეგ სამართალდამცველი უწყებებისთვის პრობლემად იქცა დანაშაულის შემსწრე პირებთან ურთიერთობაც, რაც დამნაშავის გამოვლენას მნიშვნელოვნად აფერხებს. ძალოვანი უწყებების ინფორმაციით, დაახლოებით, 150 ადამიანიდან გამოძიებასთან თანამშრომლობა უმრავლესობას არ სურს.  საზოგადოება გამოძიებასთან მსგავს დამოკიდებულებას სწორედ არასწორ მენტალიტეტს უკავშირებს.
 „გარდა იმისა, რომ მოზარდებსა და მათ მშობლებს შურისძიების შეიძლება, ეშინოდეთ, მენტალურად იგივე მახინჯი ქუჩის ტრადიციების მიხედვით, გამოძიებასთან თანამშრომლობა „ჩაშვებად“ ითვლება.  პოლიციისთვის რამის თქმის შემდეგ ეშინიათ მოზარდებს, „ჩამშვების“ იარლიყი არ მიაკერონ.  ამას ერთი-ორი ბლოგი,  ერთი- ორი სიუჟეტი და სტატუსი ვერ მოაგვარებს. ჯერ კიდევ არიან ბიჭები, რომლებიც ქურდობაზე ოცნებობენ; თინეიჯერი გოგონები, რატომღაც, გრიგორი ლეპსს უსმენენ. ეს პრობლემა ოჯახიდან,  მშობლებიდან მოდის. პრობლემა კომპლექსურია  და ახალი თაობის განათლებაზე,  პროგრამაზე,  სისტემის ძირეულ რეფორმირებაზე სახელმწიფომ  რესურსის დიდი ნაწილი უნდა დახარჯოს,“ - აღნიშნავს „ფორტუნასთან“  მწერალი ლაშა ბუღაძე.
ფსიქოლოგი გაგა ნიჟარაძე  სკოლებსა და უბნებს შორის დაპირისპირებას უკავშირებს ადამიანის თვისებას,  დაყოს გარემოცვა „ჩვენიანებად და სხვა დანარჩენად“. თავადაც 51-ე  სკოლელი იხსენებს,  რომ მის თაობაში 51-ე და 53-ე სკოლა დამეგობრებული და საერთო „მტრის“ – 58-ე სკოლის წინააღმდეგ მებრძოლები იყვნენ.  
„დაპირისპირება არამარტო სკოლებს შორის, უბნებს შორისაც ხშირი იყო. მაგალითად, ატენელები და ყიფშიძელები, ვერელები და ვაკელები,  რომლებიც მხედრიონის დროს გაერთიანდნენ და საკმაოდ საშიშ ძალად იქცნენ. დაყოფა ჩვენიანებად და სხვა დანარჩენად ყველა ჯგუფში ხდება  - ერთ სკოლაში,  ერთ კლასში. დაპირისპირება კემბრიჯსა და ოქსფორდს შორისაც არის, მაგრამ  იქ შეჯიბრი სპორტულ და სხვა მიღწევებში აქვთ.  ჩვენთან ბირჟებზე უბნურ დაყოფას ხშირად მოჰყვებოდა მუშტი-კრივი.  ე.წ. ქუჩური  წესების შემოღებამ კი  სიტუაცია კიდევ უფრო გაამწვავა,“ - უყვება „ფორტუნას“ გაგა ნიჟარაძე.
ფსიქოლოგი პრობლემის მოგვარების გზად დაპირისპირებული სკოლების და ახალგაზრდების საერთო ინტერესების ირგვლივ   გაერთიანებას მიიჩნევს.  სკოლების დამეგობრების და სხვადასხვა სპორტული თუ სოციალური აქტივობით ახალგაზრდების დატვირთვის აუცილებლობაზე საუბრობენ საზოგადოებაშიც. მომხდარი ტრაგედიის შემდეგ ძალადობის  წინააღმდეგ მიმართულ არაერთი აქცია და კამპანია დაიგეგმა.     თამუნა გოგუაძე  [post_title] => უბნური „რასიზმი“,  „კაი ბიჭობა“ და  „ქუჩის აკადემია“  -  რას ყვებიან თბილისურ დაპირისპირებებზე [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => ubnuri-rasizmi-kai-bichoba-da-quchis-akademia-ras-yvebian-tbilisur-dapirispirebebze [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-12-04 16:32:07 [post_modified_gmt] => 2017-12-04 12:32:07 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=193364 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 193097 [post_author] => 8 [post_date] => 2017-12-03 21:30:13 [post_date_gmt] => 2017-12-03 17:30:13 [post_content] => თბილისში, ხორავას ქუჩაზე მომხდარი ტრაგედიის შესახებ "რუსთავი 2" ახალ ინფორმაციას აქვეყნებს. ერთ-ერთი ვერსიით, შესაძლოა, ბრალდებულთა წრე გაიზარდოს, თუმცა არა მკვლელობის, არამედ თანამონაწილეობის მოტივით. P.S.-ის ინფორმაციით, სისხლიანი გარჩევის დროს მოზარდების ნაწილი ჩხუბში უშუალოდ იყო ჩართული, მათ დანის დარტყმის დროს მსხვერპლები ადგილზე გააკავეს. გამოძიება ამ საკითხს სწავლობს. შს მინისტრი გავრცელებულ ინფორმაციას ოფიციალურად არ ადასტურებს, თუმცა, არ გამორიცხავს, რომ ამ საქმესთან შემხებლობაში მყოფ ნებისმიერ პირს შეიძლება, რომ სტატუსი შეეცვალოს. სამართალდამცავებს ჯერ არ ამოუღიათ სათვალთვალო კამერების ჩანაწერები. ოფიციალური ვერსიით, დაპირისპირება, რომელიც მკვლელობით დასრულდა, 51-ე სკოლის საპირფარეშოში დაიწყო. საქმის მასალების მიხედვით, ექვსი მეთერთმეტეკლასელი ამავე სკოლის მეცხრე კლასის ორ მოსწავლეს სკოლის საპირფარეშოში პნევმატური იარაღით დაემუქრა. ამ ინციდენტს გაგრძელება მეორე დღეს - 1 დეკემბერს მოჰყვა და სისხლიანი გარჩევით და ორი მოსწავლის მკვლელობით დასრულდა. დაკავებულია ერთი პირი, მეორე ბრალდებულს სამართალდამცველები ამ დრომდე ეძებენ. ცოტა ხანის წინ, კომენტარი გააკეთა შს მინისტრმა. გიორგი გახარიას თქმით, დაიკითხა 150 პირი, თუმცა გამოძიებასთან თანამშრომლობის სურვილი, ძალიან ცოტამ გამოთქვა. [post_title] => ახალი ვერსია: გარდაცვლილები დანის დარტყმის დროს ჩხუბის სხვა მონაწილეებმა გააკავეს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => akhali-versia-gardacvlilebi-danis-dartymis-dros-chkhubis-skhva-monawileebma-gaakaves [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-12-03 21:30:13 [post_modified_gmt] => 2017-12-03 17:30:13 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=193097 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 3 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 194469 [post_author] => 12 [post_date] => 2017-12-08 15:50:16 [post_date_gmt] => 2017-12-08 11:50:16 [post_content] => "სახელმწიფოს დანაშაულის პრევენციის პოლიტიკა არ გააჩნია," - ასეთია არასამთავრობო სექტორის შეფასება არასრულწლოვანთა მიერ ჩადენილ დანაშაულებსა და ძალადობის წინააღმდეგ სახელმწიფოს პოლიტიკასთან მიმართებით. დანაშაულის პრევენცია საერთაშორისო სტანდარტების მიხედვით სამ დონეზე ხორციელდება. პირველადი დონის სამიზნე ჯგუფი ყველა ბავშვია და აქ პრევენციის განხორციელების პასუხისმგებლობა საგანმანათლებლო და სოციალურმა სისტემებმა უნდა იტვირთონ; მეორე დონეზე მუშაობა უშუალოდ რისკ-ჯგუფებთან მიმდინარეობს -  ბავშვებთან, რომელბიც ანტი სოციალურ ქცევას ავლენენ; მესამე დონის პრევენცია კი დანაშაულის ჩადენის შემდეგ მისი გამორების საფრთხის თავიდან აცილებას გულისხმობს. სფეროს სპეციალისტები განმარტავენ, რომ დანაშაულის პრევენციისთვის მნიშვნელოვანია, რა კეთდება მაშინ, როცა ბავშვი ანტისოციალურ ქცევას ავლენს.   

ბავშვების ხმა 

მე-12 კლასელი ბექა ჩვენს სკოლაში ბულინგი არ ხდება. იმის გამო, რომ ბავშვები ცოტანი ვართ, ყველა ერთმანეთის ნაცნობია. მეორე მიზეზი შეიძლება, ის იყოს, რომ ჩვენს სკოლაში მანდატურები თავის საქმეს აკეთებენ, ყველა თავის საქმეს აკეთებს. პატარ-პატარა გაუგებრობები კი, ჩემი აზრით, ყველა სკოლაში და დაწესებულებაში შეიძლება, მოხდეს, რომელიც შეიძლება, კლასში მოგვარდეს, შეიძლება კლასგარეთ, მაგრამ გარჩევა, სკოლიდან რომ სადმე წავიდეთ, ასეთი რამ არ ყოფილა. პატარა უსიამოვნება შეიძლება, იყოს. ასეთ დროს თემას გააჩნია, უკვე მე-12 კლასში ვარ და ჩემს პრაქტიკაში ყოფილა ისეთი შემთხვევები, როცა მასწავლებელი ჩაგვირევია, რჩევა გვიკითხავს, მანდატურიც ასევე და მათგანაც მიგვიღია რჩევები. მასწავლებლის და მანდატურის ჩართულობით ხდება ხოლმე სიტუაციის დარეგულირება. ფსიქოლოგი, სამწუხაროდ, არ გვყავს. მაგრამ არის საკითხები, სადაც მასწავლებლის ჩარევა არ არის საჭირო და შეიძლება, ისევ ბავშვების დონეზევე მოხდეს მისი განმუხტვა. ასეთი შეიძლება იყოს რაიმე პირადული.    მე-12 კლასელი მარი  პედაგოგების მხრიდან დაჩაგვრა არ ყოფილა. მოსწავლეებს რაც შეეხება, მძაფრი არაფერი, მაგრამ მსუბუქი დაცინვა და ვერბალური შეურაცხყოფა ყოფილა. ამ დროს ძირითადად ისევ ბავშვები თუ გაარკვევენ, არ ხდება უფრო ზემოთ მყოფების, იგივე მასწავლებლის ჩარევა. მასწავლებლამდე იშვიათად მიდის ხოლმე ასეთი რამ იმიტომ, რომ ძალიან მძაფრად არ ყოფილა ეს. უბრალოდ, ვიღაცას შეიძლება, არ მოსწონდეს, როგორ გამოიყურება ადამიანი და ამის გამო დასცინოს. სიმართლე გითხრათ, ასეთ დროს გარკვევა არ ხდება. უბრალოდ, თვითონ ის ბავშვი, ვინც ახორციელებს ბულინგს, თუ გაიზრდება, ჩამოყალიბდება და მიხვდება, რომ არასწორია. აი, ეს არის და, თუ სხვა ბავშვები არიან ბულინგის მსხვერპლთან ერთად და დაეხმარებიან და შეეცდებიან, რომ გაარკვიონ ვითარება, მაშინ ხდება აღმოფხვრა და უკვე აღარ მეორდება. ბავშვებს შორის უთანხმოების დროს მასწავლებლები ვერ ერთვებიან, იქიდან გამომდინარე, რომ მოსწავლეები არ აყენებენ საქმის კურსში და ვერ ხდება რაღაცების აღმოფხვრა. ძალადობას რომ ჰქონოდა ადგილი და ა.შ. კიდევ ჰო, მაგრამ სიტყვიერი შეურაცხყოფის გამო, არავის რეაქცია არა აქვს იმიტომ, რომ არც იციან. არ ესწრებიან ასეთ მომენტებს მასწავლებლები. ბავშვები ვამჩნევთ, თუ ვინმეს დაძაბული ურთიერთობა აქვთ, იმიტომ რომ ჩვენ ახლო ურთიერთობა გვაქვს და იგივე დასვენებებზე, სკოლის გარეთ ვხვდებით და ვხედავთ, როგორი დამოკიდებულებაა მათ შორის, მაგრამ მასწავლებლების ჩართულობა არ არის, იმიტომ რომ არ იციან.   

არასამთავრობო ორგანიზაციების მოსაზრებები 

"პარტნიორობა ადამიანის უფლებებისთვის" წარმომადგენელი, ანა არგანაშვილი, ამბობს, რომ მასწავლებლებს არანაირი ინსტრუმენტი არ აქვთ ბულინგის ამოცნობისა და მართვისთვის. მისი თქმით, განათლების სამინისტროს დღემდე არანაირი ინსტრუქცია ან გაიდლაინი არ მოუმზადებია და განსახორციელებლად არ დაუვალებია სკოლებისთვის იმის შეასახებ, თუ ზუსტად ვინ, რის შემდეგ, რა უნდა გააკეთოს ბულინგის დროს.  "მასწავლებლებს ხელში არანაირი ოფიციალურად დამტკიცებული ტესტი ან ინსტრუმენტი არ უჭირთ ბულინგის ზუსტი ამოცნობის და შემთხვევის მართვისთვის. პირდაპირი წესით, არც ის კანონქვემდებარე ნორმატიული აქტი ე.წ. რეფერირების დოკუმენტი არ აწესრიგებს, ერთ-ერთ გადაცემაში რომ ახსენეს. ბულინგზე დირექტიული საუბრები, დირექტორის ოთახში გასაუბრება და მშობლის დაბარების შედეგი არის  ნული და არ მოქმედებს," ამბობს ანა არგანაშვილი.  "ბულინგთან დაკავშირებით განათლების სამინისტრო პრობლემას არ აღიარებდა. პრობლემების არ დანახვამ საერთო ჯამში ეს პრობლემები გამოიწვია, რაც მივიღეთ.  რეფერირების პროცედურის თანახმად, მასწავლებელი რომ ძალადობას ამჩნევს, ვალდებულია, რომ ეს შეატყობინოს სოც მომსახურების სააგენტოს და შსს-საც. თუმცა, აღმოჩნდა, რომ ამის შესახებ მხოლოდ 3-დან 5%-მდე მასწავლებელმა თუ იცის. მასწავლებლების ინფორმირებისა და გადამზადების საკითხი დგას. ხშირად არასწორი დამოკიდებულება აქვთ, რომ ბავშვებთან მიდგომა უნდა გაამკაცრონ, დასაჯონ. ეს პრობლემებს არ გადაჭრის. სამოქალაქო განათლებას უნდა იღებდეს ბავშვი, რომელსაც ახლა ხან ბიოლოგიის, ხან ქიმიის მასწავლებელი ასწავლის, ეს კიდევ ცალკე პრობლემაა," - ამბობს არასამთავრობო ორგანიზაცია "ინიციატივა მოწყვლადი ჯგუფების რეაბილიტაციისთვის" წარმომადგენელი, ტატო ქელბაქიანი. თუმცა, სკოლის გარდა, მნიშვნელოვანია რისკების იდენტიფიცირება ოჯახურ გარემოშიც. ამ მიმართულებით, როგორც ტატო ქელბაქიანი ამბობს, სოციალური მომსახურების სააგენტომ უნდა იმუშავოს. "ხშირ შემთხვევაში, ოჯახური ძალადობა ერთ-ერთი გამომწვევია ბავშვისთვის ძალადობის ნორმად ქცევის, ის  ძალადობის სხვა სივრცეში გადატანას ახდენს. ბავშვებს, რომლებიც რისკ-ჯგუფებში არიან, სხვადასხვა ტიპის სერვისებს უნდა სთავაზობდნენ, მათ შორის ოჯახის მხარდამჭერ სერვისებს. ამაში გადამწყვეტ როლს უნდა ასრულებდეს სოციალური მომსახურების სააგენტო, სოცმუშაკები, მაგრამ ჩვენ პრობლემებს ვხვდებით სააგენტოში, სოცმუშაკების რაოდენობა საკმარისი არაა, საშინლად გადატვირთულები არიან, ფსიქოლოგების რესურსი არ ჰყავთ საკმარისი. იყო შემთხვევები, 200-მდე ქეისი ჰქონდათ ერთდროულად, როგორ შეიძლება, ამ დროს მუშაობის ხარისხი ნორმალური იყოს," - ამბობს ტატო ქელბაქიანი. სკოლისა და ოჯახის გარდა, მნიშვნელოვანია ის სოციალური გარემო, უბანი, სადაც ბავშვი იზრდება და ამ პროცესში მნიშვნელოვანია შსს-ს როლი, ტატო ქელბაქიანი ამბობს, რომ მნიშვნელოვანია არა მხოლოდ კონტროლის, ასევე ოჯახებთან მუშაობის თვალსაზრისით. "შსს-ს როლზე როცა ვსაუბრობთ, მნიშვნელოვანია, რომ პოლიციამ რისკ-ჯგუფების იდენტიფიცირება მოახდინოს, ოჯახთან მუშაობდეს და ა.შ.  კოდექსიდან გამომდინარე პოლიციელების გადამზადება რაღაც კუთხით მოხდა, მაგრამ მეორეა, რომ სპეციალური რეგულაციები და პროტოკოლები უნდა არსებობდეს მათთვის, როგორ უნდა იმოქმედოს ასეთ შემთხვევებში. ჯერჯერობით მათ არ გააჩნიათ ვალდებულება, რომ პრევენციასთან დაკავშირებით რაიმე აკეთოს," - აცხადებს ტატო ქელბაქიანი. მისივე თქმით, მესიჯები, რომ კანონმდებლობა უნდა გაამკაცრონ და ეს ლიბერალური კანონმდებლობის ბრალია, სწორი მიდგომა არ არის, რადგან გაეროს სტანდარტების მიხედვით, ბავშვებთა მიმართებით საპატიმრო ღონისძიებები უკიდურეს შემთხვევაში, მძიმე დანაშაულისთვის უნდა იყოს გამოყენებული. ქელბაქიანი განმარტავს, რომ ჩამოყალიბების სტადიაზე, ბავშვი ვერ აცნობიერებს დანაშაულს და ამიტომ მისი რეაბილიტაციის შანსიც უფრო დიდია, ვიდრე სრულწლოვნის შემთხვევაში, თუ მის ქცევის იდენტიფიცირება და შემდეგ ჩარევა დროული იქნება. "კანონმდებლობის ლიბერალიზაციამ კი არა, პრევენციული პოლიტიკის არარსებობამ შექმნა ეს პრობლემები. აი, მაგალითს გეტყვით, 14 წლამდე ბავშვები, როცა ანტისოციალურ ქცევას ავლენს, ვთქვათ, ფანჯრებს ამტვრევენ, ან დანაშაულს სჩადიან, მათ პასუხისმგებლობა არ ეკისრებათ. ფაქტობრივად, ამ შემთხვევაში სახელმწიფო არაფერს აკეთებს, მთავარი ის კი არ არის, რომ ციხეში მოვათავსოთ, უბრალოდ, ეფექტურ რეაგირებაზეა საუბარი, რომ ოჯახებთან უნდა მოხდეს მუშაობა, პრევენციული ღონისძიებები უნდა გატარდეს. კვლევები გვაქვს ჩატარებული და ჩანს, რომ პოლიცია ელოდება, როდის გახდება ეს არასრულწლოვანი 14 წლის. არაფერს აკეთებენ, არ ერევიან მის ქცევაში, ვგულისხმობ საგანმანათლებლო, სოციალური დაცვის სისტემიდან ჩარევას. ფაქტობრივად, ვერ სთავაზობენ სერვისებს. ერთი მექანიზმია მხოლოდ მოფიქრებული, სამტრედიის სკოლა-პანსიონია, რომელიც ვერანაირ სტანდარტს ვერ აკმაყოფილებს, შეიძლება იქ გადაიყვანონ. თუმცა, ინსტიტუციური მოპყრობა უნდა იყოს უკიდურესი ზომა," - ამბობს ტატო ქელბაქიანი.  

პირველი ნაბიჯები, რაც სახელმიწფომ უნდა გადადგას

იმ პირობებში, როცა ძალადობის და ბულინგის შესახებ სკოლაში, საზოგადოებაში და ამ სფეროს სპეციალისტებშიც კი ნაკლები ინფორმაციაა, ტატო ქელბაქიანი მიიჩნევს, რომ მასწავლებლებისა და სოციალური მუშაკების გადამზადება, მოსწავლეებისთვის სამოქალაქო განათლების ხელმისაწვდომობა პრიორიტეტული საკითხია. ქელბაქიანი ასევე მიუთითებს, რომ მონიტორინგის სისტემის ჩამოყალიბებაა საჭირო. „კვლევები აჩვენებს, რომ პრობლემის გადაჭრისთვის ძალადობა ქვეყანაში მისაღები ფორმაა. სახელმწიფო გეგმა უნდა ჩამოყალიბდეს,  რა ნაბიჯებს გადადგამენ უწყებები შემდგომ წლებში, თავისი რესურსების, ბიუჯეტის მითითებით.  გასარკვევია, კანონმდებლობაში რა ცვლილებებია გასატარებელი. სოცმუშაკების, ფსიქოლოგების რაოდენობის გაზრდაა საჭირო, ეს თუ არ გააკეთეს, არაფერი ეშველება ამ სისტემას, მაგრამ მხოლოდ რაოდენობის ზრდა არ არის საკმარისი. დღეს სოციალური მუშაკი ყველაფერზე მუშაობს, საჭიროა გარკვეულ საკითხებზე ერთმა ჯგუფმა იმუშაოს, სხვა საკითხებზე მეორემ. ელემენტარულად გადაადგილების საშუალებაც არა აქვთ, ტრანსპორტს თავიანთი ხარჯებით აფინანსებენ. ფაქტობრივად, თუ კარგად მუშაობს, გამოდის, რომ ხელფასს ნაკლებს იღებს. ეს რა მესიჯია, რა მოტივაცია უნდა ჰქონდეს? "ყველაზე უცნაური ისაა, რომ ამ პრობლემებს ყველა აღიარებს, მათ შორის, სოც სააგენტოს ხელმძღვანელობა, სამთავრობო უწყებები, მაგრამ რესურსების გამოყოფა არ ხდება. მე მგონია, ეს სხვა პრობლემაზე მიუთითებს, რომ სოციალური მუშაკების როლი ბოლომდე გააზრებული არა აქვთ. თუ სოციალური სააგენტოს ინსტიტუციონალურ განვითარებას ხელს არ შეუწყობენ, ეს იმას ნიშნავს, რომ სახელმწიფოს არც ბავშვთა მიმართ, არც ქალთა მიმართ ძალადობა აინტერესებს და მათ შორის, არც მართლმსაჯულების სისტემა იმიტომ, რომ ესენი არიან ისინი, ვინც უნდა გამოავლინონ, მოახდინონ რეაგირება და ოჯახებთან იმუშაონ. კი არის დეკლარირებული, რომ ოჯახში ძალადობას ვებრძვით, მაგრამ ერთია განცხადებები და მეორეა, რა ნაბიჯებს დგამენ. ვერ ვხედავ, რომ რაიმე არსებითი კეთდებოდა აქამდე,“ -ამბობს ტატო ქელბაქიანი. სოციალური მომსახურების სააგენტოს გამოწვევებზე საუბრობენ "ადამიანის უფლებების სწავლებისა და მონიტორინგის ცენტრის" კვლევაშიც. კვლევამ რამდენიმე მნიშვნელოვანი პრობლემა გამოავლინა, კერძოდ, სოციალურ მუშაკთა სიმცირე და სამუშაოს დიდი მოცულობა, კვალიფიკაციის ნაკლებობა, სოციალურ მუშაკთა დაბალი შრომითი ანაზღაურება და ფიზიკური უსაფრთხოების პრობლემები.
"ფორტუნა" აღნიშნულ საკითხზე სოციალური მომსახურების სააგენტოს პოზიციით და სამომავლო გეგმებითაც დაინტერესდა, თუმცა, უწყებაში ამ ეტაპზე კომენტარს არ აკეთებენ.
 

განათლების სამინისტროს პოზიცია და გეგმები ძალადობასთან ბრძოლის მიმართულებით

რა ცვლილებებს გეგმავენ და როგორ აპირებს სამინისტრო სკოლებში ძალადობასთან ბრძოლას, ამ ეტაპზე სამინისტროში კონკრეტულ ნაბიჯებზე ვერ საუბრობენ, თუმცა, ესმით, რომ დღეს, ამ კუთხით არსებული ვითარება მძიმეა და ცვლილებებია საჭირო.  როგორც "ფორტუნასთან" ნატა ასათიანმა განაცხადა, ამ მიმართულებით 2018 წლისთვის ხელშესახებ ცვლილებებს უნდა ველოდოთ. "ბოლო დროის ამ უდიდესმა ტრაგედიამ, ცხადია, დაგვანახა, რომ ამ მიმართულებით მუშაობის გაძლიერებაა საჭირო. მიუხედავად იმისა, რომ ბოლო წლებია, ანტიბულინგის და ძალადობის საწინააღმდეგო მრავალი პროგრამა ხორციელდება ცნობიერების ასამაღლებლად, თუმცა, ეს ცხადია, არ იყო საკმარისი  და სწორედ ამიტომ, ერთი მხრივ, შეიქმნა უწყებათაშორისო კომისია, რომელიც სკოლაში ძალადობის დასაძლევად, როგორც მოკლევადიან, ასევე გრძელვადიან გეგმაზე მუშაობს. გარდა ამისა, მინისტრს ინტენსიური შეხვედრები აქვს ფსიქოლოგებთან, განათლების სპეციალისტებთან. ცნობიერების ამაღლება სჭირდება როგორც მასწავლებელს, ასევე მშობელს და მოსწავლეს, რომ მიხვდეს, რა შემთხვევასთან აქვს საქმე, როგორ დაიცვას თავი, როგორ მოაგვაროს კონფლიქტი და რა რეაგირება მოახდინოს ნებისმიერი ფორმის ძალადობაზე. "მშობლების ჩართულობისთვის, განათლების სამინისტრომ ბოლო წლების განმავლობაში დაიწყო სპეციალური პროგრამა, თუმცა, მას გადახედვა სჭირდება და კიდევ გაძლიერება. ცხადია, სკოლა დამოუკიდებლად ვერ მიაღწევს იმ შედეგს ამ მიმართულებით, რაც გვსურს, რომ დაიდოს, თუ მშობელი არ იქნება მასქსიმალურად ჩართული ბავშვის სასკოლო ცხოვრებაში. ძალიან მალე შეხვედრები, რომელიც ახლა მიმდინარეობს, ქმედით ნაბიჯებში გარდაისახება," - განაცხადა ნატა ასათიანმა.  

შსს-ის გეგმები ძალადობასთან ბრძოლის მიმართულებით

ძალადობის წინააღმდეგ ბრძოლის მიმართულებით შსს-ს გეგმებიდან ჯერ მხოლოდ ის არის ცნობილი, რომ საპატრულო პოლიცია სკოლების მიმდებარე ტერიტორიას გააკონტროლებს და მანდატურებსა და საპატრულო პოლიციას შორის კავშირი გაძლიერდება. რა როლი ექნება და ექნება თუ არა ამ მიმართულებით შსს-ს სხვა სოციალურ სივრცეში, ამაზე არაფერი თქმულა. "ფორტუნა" მეტი დეტალის გასაგებად უწყების პრესსამსახურს დაუკავშირდა, სადაც განმარტეს, რომ კომენტარი უწყებათაშორისი კომისიის ჯგუფის მომდევნო შეხვედრის შემდეგ გაკეთდება.   ამავე თემაზე: რატომ ვერ ხდება არასრულწლოვანთა დანაშაულების პრევენცია – ინტერვიუ ანა არგანაშვილთან      თაკო ივანიაძე  [post_title] => ძალადობა სკოლებში, ქუჩებსა და ოჯახებში - ბავშვების, სფეროს ექსპერტებისა და სახელწმიფოს პოზიცია [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => dzaladoba-skolebshi-quchebsa-da-ojakhebshi-bavshvebis-sferos-eqspertebisa-da-sakhelwmifos-pozicia [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-12-08 17:35:33 [post_modified_gmt] => 2017-12-08 13:35:33 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=194469 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 76 [max_num_pages] => 26 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => 1 [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => 1 [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => ec4d150214ec9a6765f7a8afed4745b1 [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )

მსგავსი სიახლეები