არჩევანი შიმშილსა და დაბინძურებულ ჰაერს შორის – რას და რატომ ვსუნთქავთ? | Radio Fortuna - ოფიციალური ვებგვერდი

არჩევანი შიმშილსა და დაბინძურებულ ჰაერს შორის – რას და რატომ ვსუნთქავთ?

პოპულარული

არჩევანი შიმშილსა და დაბინძურებულ ჰაერს შორის – რას და რატომ ვსუნთქავთ?

10-დან 9 ადამიანი მსოფლიოში დაბინძურებულ ჰაერს სუნთქავს – ეს ჯანდაცვის მსოფლიო ორგანიზაციის სტატისტიკაა, 2018 წლის მაისის მონაცემები, რომელიც დედამიწისთვის საგანგაშოა.

ჰაერის დაბინძურება ყველა ქვეყანაში თვალსაჩინო არაა, თუმცა ნებისმიერ შემთხვევაში დამღუპველია.

ჩვენს ქვეყანაში, ეს ორი სიკეთე ერთდროულად გვაქვს – დაბინძურებულ ჰაერს ვსუნთქავთ და ვხედავთ კიდეც. ასევე, ყოველდღიურად ვხედავთ დამაბინძურებელ ფაქტორებს, გვაქვს პროტესტი იმასთან დაკავშირებით, რომ ჩვენი ქალაქი გვკლავს.

უამრავი კვლევით, იმ ქვეყნების სიაში, სადაც ჰაერის დაბინძურებით გამოწვეული რისკების გამო ყველაზე მეტი ადამიანი იღუპება, საქართველო პირველ ადგილზეა.

“ჰარის დაბიძნურება, ჰესომანიასთან ერთად, არის საქართველოს გარემოს მთავარი პრობლემა. ყოველი მეხუთე ადამიანი ჰაერის დაბინძურებასთან დაკავშირებული დაავადებებით იტანჯება. კატასტროფულ მდგომარეობას ადასტურებს არა ერთი საერთაშორისო დონის დასკვნა,” – აცხადებს “ფორტუნასთან” ლაშა ჩხარტიშვილი.

ყველაზე რთული ვითარება კი დედაქალაქშია.

თბილისი

ჰაერის ხარისხის მონიტორინგის სადგურების მონაცემებით, თბილისში დაბინძურების ყველაზე მაღალი მაჩვენებლები წერეთლის გამზირზე ფიქსირდება. თუმცა, ეს მხოლოდ იმიტომ, რომ ჰაერის ხარისხის მონიტორინგის სადგურები 4 წერტილშია განთავსებული: წერეთლის გამზირი, ყაზბეგის გამზირი, ვარკეთილი და ვაშლიჯვარი. ჩამოთვლილთაგან ვაშლიჯვარში ყველაზე კარგი მდგომარეობაა.

სააგენტოს აქვს კიდევ ერთი, მობილური სადგური, რომელიც პერიოდულად სხვადასხვა ზონაში აფასებს ჰაერის მდგომარეობას. მიმდინარე თვეში, მობილური სადგურით ჰაერი შემოწმდა თამარ მეფის გამზირზე, სადაც აზოტის დიოქსიდი 1.3-ჯერ აღემატება ნორმას, რისი მიზეზიც ძირითადად ტრანსპორტია.

თუმცა, ძირითადი დამაბინძურებელი ფაქტორი, არა საზოგადოებრივი (სადაც ასევე კატასტროფული მდგომარეობაა), არამედ კერძო ავტომობილებია.

 

დედაქალაქის მთავრობის გეგმა

დედაქალაქში ყოველდღიურად 500 000 კერძო ავტომობილი გადაადგილდება. მათი უმეტესობა მოძველებული და გარემოს დამაზიანებელია.

პრობლემაზე საუბრობენ უკვე დიდი ხანია, თუმცა წელს დაიწყო პრობლემის მოგვარების ყველაზე მასშტაბური რეფორმა – პერიოდული ტექნიკური ინსპექტირება. ტექდათვალიერების სრულად ამოქმედებას 2 წელი სჭირდება და წინა პერიოდში უკვე ბევრი ხარვეზიც იკვეთება, თუმცა არის მოლოდინი, რომ მოსალოდნელ კატასტროფულ შედეგებს, აღნიშნული შეზღუდვები შეამცირებს.

გარემოს დამცველები ამბობენ, რომ დედაქალაქში ავტოპარკის განახლება რეალურად უნდა მოხდეს და ეს ხარჯი მთლიანად მოსახლეობას არ უნდა დააწვეს.

“შემოწმების ხარისხი ძალიან დაბალია. მართალია, რაღაც კუთხით შეიძლება ჩანდეს, რომ ჩვენ გვაქვს არჩევანი შიმშილით სიკვდილსა და ჰაერით დაბინძურებით სიკვდილს შორის, მაგრამ რეალურად ეს ასე არ არის, იმიტომ რომ ხელისუფლებამ კეთილი უნდა ინებოს, გადაჯდეს დაბალფასიან მანქანებზე, ნაკლებად მიიღონ დანამატები და სახსრები გამოიყოს დაბალი ფენის გადასარჩენად. ვგულისხმობ იმას, რომ ტექნიკური დათვალიერების სტანდარტების დაწევა კი არ უნდა მომხდარიყო, არამედ უნდა გამოიყოს სახსრები საიმისოდ, რომ ადამიანებს, რომლისთვისაც ტრანსპორტი არის გადარჩენის ერთადერთი საშუალება, ჰქონდეს მათი განახლების შესაძლებლობა.

საბიუჯეტო სახსრები უნდა დაიხარჯოს სხვადასხვა ტიპის ღონისძიებებში, რომელიც დაეხმარება მოქალაქეებს ავტოპარკის განახლებაში, მათ რეალურ სტანდარტებამდე მოყვანაში. ამაში იგულისხმება დაბალპროცენტიან განვადებაში ბიუჯეტის სახსრების გამოყენება, წახალისება ეკოტრანსპორტისთვის, რომელიც არსებობს, თუმცა არასაკმარისია. ბევრ ქვეყანაში სახელმწიფო ხარჯავს ფულს, იმისთვის, რომ ავტოპარკის განახლება მთლიანად მოქალაქეებს არ დააწვეს კისერზე,” – განაცხადა ჩხარტიშვილმა და ერთ-ერთი მაგალითიც მოიყვანა კატალიზატორების შიდაწარმოებასთან დაკავშირებით.

“კატალიზატორების შიდაწარმოება, როგორც დასაქმებაზე, ისე ფასზე ძალიან კარგად აისახება, რის გამოც ის უფრო ხელმისაწვდომი იქნება მოქალაქეებისთვის.

ამასთან, საჭიროა ჰიბრიდებზე და ელექტროტრანსპორტის შემოყვანაზე, გადასახადები სრულიად მოიხსნას, რამდენიმე წლით მაინც,” – განაცხადა ჩხარტიშვილმა.

დედაქალაქის მთავრობა აცხადებს, რომ მზადაა რადიკალური ნაბიჯები გადაიდგას.

თბილისის მერმა კახა კალაძემ ცოტა ხნის წინ განაცხადა, რომ ქვეყანაში ძველი ავტომობილების შემოყვანა უნდა აიკრაძალოს. გარდა ამისა, კალაძის თქმით, თბილისის მერია ქალაქში ჰაერის დაბინძურების პრობლემის მოსაგვარებლად კონკრეტულ ნაბიჯებს გადადგამს.

მისი თქმით, ქალაქში ჰაერის დაბინძურებას, ბევრი მნიშვნელოვანი პრობლემის ერთიანობა განაპირობებს. კალაძე ამ თემაზე საუბრისას ყოველთვის აღნიშნავს, რომ ერთი მნიშვნელოვანი ტერიტორია ეკოლოგიურ მდგომარეობას ვერ გააუმჯობესებს.

„გაუბედურებული, ძველი ავტომობილები, საზოგადოებრივი ტრანსპორტი, მშენებლობები, ყველაფერი ერთობლიობაში წარმოქმნის პრობლემას, რომელიც თითოეულ ჩვენგანს აწუხებს. ჩვენ ვგეგმავთ კონკრეტული ნაბიჯების გადადგმას ამასთან დაკავშირებით და უახლოეს დღეებში წარმოგიდგენთ ჩვენს ხედვას. ჩვენ ვიწყებთ სატრანსპორტო პოლიტიკით, რას ვაპირებთ, რა უნდა გავაკეთოთ და ეტაპები იქნება გაწერილი ყველა მიმართულებით. იგეგმება საზოგადოებრივი ტრანსპორტის ავტოპარკის განახლება, ყველა დაპირებას შევასრულებთ,“ – განაცხადა კახა კალაძემ.

განსხვავებული მიდგომების მიუხედავად, წინა წლებში და ახალი მთავრობის პირობებში შედეგი ერთი და იგივენაირია.

“მოქმედი ხელისუფლება ცდილობს თავი მზრუნველ პოზაში მოგვაჩვენოს. ისინი სიმბოლურ ღონისძიებებს ატარებენ ძალიან ნელი ტემპით, სიმბოლურად, ასე რომ ჩვენთვის შეღავათი არაა და ჩვენი შვილების სიცოცხლე კვლავ საფრთხეშია,” – განაცხადა ჩხარტიშვილმა.

5 ივნისი. თბილისი, ჯიქიას ქუჩა

ოლიგარქების ბიზნესის განვითარება ხალხის სიცოცხლის ხარჯზე

მართალია, რეგიონებში ავტოტრანსპორტის პრობლემა მწვავედ არ დგას, თუმცა ჰაერის დაბინძურება აქტუალური თემაა.

“უნდა ვიფიქროთ თანამოქალაქეებზეც, რომლებიც ცხოვრობენ ტყიბულში, ჭიათურაში და ა.შ. აქ მოსახლეობა ეწირება იმ ოლიგარქიული ბიზნესების საქმიანობას, რომლის უკანაც ძირითადად, ხელისუფლების წევრები დგანან. რეგიონებში განთავსებულ ასეთ ობიექტებში ძირითადად, მოძველებული ტექნიკა გამოიყენება, რომელიც წლიდან წლამდე იწირავს ადამიანებს ჰაერისა და წყლის მოწამვლის მეშვეობით,” – განაცხადა ჩხარტიშვილმა და განაცხადა, რომ ამ მხრივ განსაკუთრებით პრობლემურია კაზრეთი, რომელიც არაოფიციალურად, ბიძინა ივანიშვილის სახელს უკავშირდება.

ხალხი, ვისკენაც ეკოლოგი იშვერს ხელს, თავადაც იმ ქვეყანაში ცხოვრობენ, რომლის ჰაერიც ასეთ კატასტროფულ მდგომარეობაშია. რატომ არ ზრუნავენ ისინი თავად გარემოზე?

ჩხარტიშვილი ამბობს, რომ მათ ჩვენთან შედარებით, გარკვეული უპირატესობა აქვთ.

“ცხოვრობენ ქალაქგარეთ, იყენებენ სხვადასხვა ტექნიკურ საშუალებებს ჰაერისა და წყლის ფილტრაციისთვის. თუმცა, ასეთ პირობებშიც კი სრული გარანტია არ აქვთ, რომ ჰაერის დაბინძურების მკვლელ შედეგებს გადაურჩნენ. ამიტომ მათ ვურჩევდი, რომ თუნდაც საკუთარი ოჯახის და შვილების ჯანმრთელობა რისკის ქვეშ არ დააყენონ,” – განაცხადა ჩხარტიშვილმა.

ამ ეტაპზე ქვეყანაში საზოგადოების უფრო დიდმა ნაწილმა გააცნობიერა გარემოს დაბინძურების პრობლემის აქტუალობა და ეს პოლიტიკოსების საუბრისა და დაპირებებიდანაც კარგად ჩანს.

შემდეგი ნაბიჯი დაპირებების სწრაფი ტემპით რეალობად ქცევაა.

თამთა უთურგაშვილი

WP_Query Object
(
    [query] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => haeris-dabindzureba
                                    [1] => smogi
                                    [2] => fortunas-temebi
                                    [3] => who
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 261983
                )

        )

    [query_vars] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => haeris-dabindzureba
                                    [1] => smogi
                                    [2] => fortunas-temebi
                                    [3] => who
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 261983
                )

            [error] => 
            [m] => 
            [p] => 0
            [post_parent] => 
            [subpost] => 
            [subpost_id] => 
            [attachment] => 
            [attachment_id] => 0
            [name] => 
            [static] => 
            [pagename] => 
            [page_id] => 0
            [second] => 
            [minute] => 
            [hour] => 
            [day] => 0
            [monthnum] => 0
            [year] => 0
            [w] => 0
            [category_name] => 
            [tag] => 
            [cat] => 
            [tag_id] => 680
            [author] => 
            [author_name] => 
            [feed] => 
            [tb] => 
            [paged] => 0
            [meta_key] => 
            [meta_value] => 
            [preview] => 
            [s] => 
            [sentence] => 
            [title] => 
            [fields] => 
            [menu_order] => 
            [embed] => 
            [category__in] => Array
                (
                )

            [category__not_in] => Array
                (
                )

            [category__and] => Array
                (
                )

            [post__in] => Array
                (
                )

            [post_name__in] => Array
                (
                )

            [tag__in] => Array
                (
                )

            [tag__not_in] => Array
                (
                )

            [tag__and] => Array
                (
                )

            [tag_slug__in] => Array
                (
                )

            [tag_slug__and] => Array
                (
                )

            [post_parent__in] => Array
                (
                )

            [post_parent__not_in] => Array
                (
                )

            [author__in] => Array
                (
                )

            [author__not_in] => Array
                (
                )

            [ignore_sticky_posts] => 
            [suppress_filters] => 
            [cache_results] => 1
            [update_post_term_cache] => 1
            [lazy_load_term_meta] => 1
            [update_post_meta_cache] => 1
            [nopaging] => 
            [comments_per_page] => 50
            [no_found_rows] => 
            [order] => DESC
        )

    [tax_query] => WP_Tax_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => haeris-dabindzureba
                                    [1] => smogi
                                    [2] => fortunas-temebi
                                    [3] => who
                                )

                            [field] => slug
                            [operator] => IN
                            [include_children] => 1
                        )

                )

            [relation] => AND
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                    [0] => mob1n_term_relationships
                )

            [queried_terms] => Array
                (
                    [post_tag] => Array
                        (
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => haeris-dabindzureba
                                    [1] => smogi
                                    [2] => fortunas-temebi
                                    [3] => who
                                )

                            [field] => slug
                        )

                )

            [primary_table] => mob1n_posts
            [primary_id_column] => ID
        )

    [meta_query] => WP_Meta_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                )

            [relation] => 
            [meta_table] => 
            [meta_id_column] => 
            [primary_table] => 
            [primary_id_column] => 
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                )

            [clauses:protected] => Array
                (
                )

            [has_or_relation:protected] => 
        )

    [date_query] => 
    [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS  mob1n_posts.ID FROM mob1n_posts  LEFT JOIN mob1n_term_relationships ON (mob1n_posts.ID = mob1n_term_relationships.object_id) WHERE 1=1  AND mob1n_posts.ID NOT IN (261983) AND ( 
  mob1n_term_relationships.term_taxonomy_id IN (24839,680,11228,16375)
) AND mob1n_posts.post_type = 'post' AND ((mob1n_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY mob1n_posts.ID ORDER BY mob1n_posts.post_date DESC LIMIT 0, 3
    [posts] => Array
        (
            [0] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 275339
                    [post_author] => 26
                    [post_date] => 2018-08-15 13:53:10
                    [post_date_gmt] => 2018-08-15 09:53:10
                    [post_content] => აირბალონებზე მომუშავე ავტომობილებს სულ უფრო ცოტა დრო რჩებათ საკუთარ ავტოსატრანსპორტო საშუალებაში დამონტაჟებული გაზის ბალონების ვარგისიანობის შესამოწმებლად. აირბალონების შემოწმება გასულ წელს დაიწყო და ავტომობილის ასაკის მიხედვით, 2019 წლის 1 ივნისს დასრულდება.

17 და მეტი წლის მანქანებს ტექდათვალიერება 2018 წლის პირველ იანვრამდე უნდა გაევლოთ. 14 - 16 წლის ავტომობილები 2018 წლის 1 ივლისამდე უნდა შემოწმებულიყო. 11 - 13 წლის ავტომობილებზე 2019 წლის 1 იანვარია განსაზღვრული, ხოლო ყველაზე ახალი, 1 - 10 წლის ავტომანქანებისთვის ტექდათვალიერების საბოლოო ვადა 2019 წლის 1 ივლისია.

იმისთვის, რომ ავტომობილმა ტექდათვალიერება გაიაროს, რამდენიმე სტანდარტს უნდა აკმაყოფილებდეს: 1. ბალონის დამტენი უნდა იყოს საბარგულის გარეთ. 2. ბალონის მილები უნდა იყოს სპეციალურ მილში ჩასმული, რათა გაჟონვის შემთხვევაში, გაზი ავტომანქანაში არ დაგროვდეს. 3. სალტეების სიგრძე, რითაც ბალონია დამაგრებული, არანაკლებ მილიმეტრ ნახევარი უნდა იყოს, ხოლო სიგანე - 4 სმ. 4. აუცილებელია ცეცხლმაქრი საშუალების ქონა.

შპს „აირბალონი“ ქვეყნის მასშტაბით აკრედიტებული 12 ცენტრიდან ერთ-ერთია, რომელიც გაზზე მომუშავე მანქანების უსაფრთხოებას ამოწმებს და შესაბამის საბუთსაც იძლევა.

როგორც „ფორტუნას“ შპს „აირბალონის“ ტექნიკურმა მენეჯერმა გიორგი ხვედელიძემ განუცხადა, მის ცენტრში ყოველდღიურდ 5-6 მანქანა გადის შემოწმებას, თუმცა შემოწმებული ავტომობილებიდან თითქმის არცერთი არ იყო სრულად გამართული.

„დაზიანებულია თითქმის ყველა ავტომობილი. არცერთი არაა სტანდარტის მიხედვით აწყობილი. ხდება მისი გადაკეთება და სტანდარტებში მოყვანა. ჩვენთან რა მანქანებიც მოსულა, ჯერ არ ყოფილა შემთხვევა, რომელიმე რომ ყოფილიყო სტანდარტების მიხედვით აწყობილი და ვცდილობთ, რომ სტანდარტების დავუქვემდებაროთ. წელიწადზე მეტია, რაც დაწყებულია ეს პროცესი და 3500-მდე ინსპექტირებული ავტომობილი გვყავს. თითქმის 99% იყო გაუმართავი, ადგილზევე ესაჭიროებოდა გადაკეთება. ჩვენ რომ არ მოგვყევანა ადგილზე მწყობრში, ისე ვერცერთი მათგანი გაივლიდა ინსპქტირებას. უკანაც გაგვიბრუნებია ისეთი ავტომობილები, რომელთაც ძველი გაზის ბალონი ჰქონდათ დამონტაჟებული,“ - აღნიშნა გიორგი ხვედელიძემ.

როგორც მან განამარტა, იმ შემთხვევაში თუ ავტომობილს ყველაფერი წესრიგში აქვს საბუთის აღება 130 ლარი ღირს, უარეს შემთხვევაში კი ეს ფასი 255 ლარამდეც შეიძლება გაიზარდოს.

მერაბმა (სახელი შეცვლილია) საკუთარი გაზზე მომუშავე ავტომობილის შემოწმება ტექდათვალიერების დაწყებიდან მალევე გადაწყვიტა, თუმცა მოგვიანებით ავტომობილის გაყიდვა მოუწიდა. დღეს კი, ახლად შეძენილი ავტომობილის შემოწმებას არ გეგმავს, რადგან მიაჩნია, რომ ეს ტყუიალად გადახდილი ფულია.

„6 თვე მქონდა ის მანქანა, რაც შევამოწმებინე, ტყუილად გადავყარე 250 ლარი. არავის გავუჩერებივარ და უკითხავს შემოწმებული მქონდა თუ არა. არც დღეს გავუჩერებივარ შეუმოწმებელი ავტომობილით რომ გადავაადგილდები. ამიტომ, არ ვაპირებ ტყუილად გადავყარო ფული, სანამ ვინმე არ გამაჩარებეს, იქამდე არც ვაპირებ შევამოწმებინო ავტომობილი. ისედაც ვიცი, რომ „ბომბი“ მაქვს მანქანაში,“ - განუცხადა მერაბმა „ფორტუნას“.

მოქალაქეების მსგავსად, საგზაო საკითხებში ექსპერტები ამ რეფორმის ხარვეზებს მის აღსრულებაში ხედავენ. როგორც “ფორტუნას“ დავით მესხიშვილმა განუცხადა, მთელი ეს რეფორმა არის არასწორად და ცუდად დაგეგმილი. არ ჰყავს მენეჯერი, პროცესზე არ არის პასუხისმგებელი არავინ.

„ეს გარაჟები არასაკმარისია. საზოგადოება და მძღოლების ინფორმირებულობა, კანონის არადამაკმაყოფილებელი აღსრულება და რა რეფორმაა, გაუგებარია. არის მთავრობის დადგენილება, სადაც ჩაყრილია ეს ინფორმაცია, რომლის გააზრებაც შეუძლებელია. ახლა ეს რაც გვაქვს, სინამდვილეში არაფერი გვაქვს. კანონის აღსრულება არის ნული. ჩვენ გავიარეთ ეს შემოწმება თუ არა, ამაზე არავინ გვთხოვს პასუხს. თუ არის კანონის აღსრულება, სერვისის ხარისხიც იზრდება, მაგრამ თუ კანონის აღსრულება არ არის, მაშინ სერვისის ხარისხი სავარაუდოდ, არ არის. შემიძლია გითხრათ, რომ ეს ჩავარდნილია,“ - აღნიშნა დავით მესხიშვილმა.

კანონის აღსრულებაში ხედავს პრობლემას კიდევ ერთი საგზაო საკითხების ექსპერტი დემურ აფციაური. მისი თქმით, სამართალდამცავების მხრიდან ამ რეფორმის აღსრულება და კონტროლი არ ხდება და ყველაფერი მოქალაქეობრივ შეგნებაზეა დამოკიდებული.

აირბალონი თუ კომპოზიტური მასალისგან არის, მაშინ ის სამ წელიწადში ერთხელ უნდა შემოწმდეს, თუ ფოლადისგან დამზადებულია, მაშინ ხუთ წელიწადში ერთხელ.

დღეს ქვეყნის მასშტაბით სულ 12 ცენტრი მუშაობას. აირბალონების ვარგისიანობას ქუთაისში 2, რუსთავში 2, თბილისში 4, გორში, ქობულეთში, ბათუმსა და საგარეჯოში კი თითო-თითო ცენტრები ამოწმებენ.

სულ რამდენი ავტომობილი მუშაობს საქართველოში ავტოგაზზე, ზუსტი სტატისტიკა არ არსებობს. არაოფიციალური მონაცემებით, ასეთი დაახლოებით 200 000 მანქანაა.

ეკონომიკის სამინისტროდან მოწოდებული ინფორმაციის მიხედვით, სულ ტექინსპექტირება გაიარა გაზზე მომუშავე 1,634 ავტო სატრანსპორტო საშუალებამ , აქედან 1,178 (72%) არის ვარგისი და 456 (28%) არის ისეთი, რომელიც აღმოჩნდა გაუმართავი და შესაბამისად, ტექინსპექტირება ვერ გაიარა.

 

ქეთი გიგოლაშვილი
                    [post_title] => გაზზე მომუშავე ავტომობილების 99% გაუმართავია - სად უშვებს სახელმწიფო შეცდომას
                    [post_excerpt] => 
                    [post_status] => publish
                    [comment_status] => closed
                    [ping_status] => closed
                    [post_password] => 
                    [post_name] => gazze-momushave-avtomobilebis-99-gaumartavia-sad-ushvebs-sakhelmwifo-shecdomas
                    [to_ping] => 
                    [pinged] => 
                    [post_modified] => 2018-08-15 13:53:10
                    [post_modified_gmt] => 2018-08-15 09:53:10
                    [post_content_filtered] => 
                    [post_parent] => 0
                    [guid] => http://fortuna.ge/?p=275339
                    [menu_order] => 0
                    [post_type] => post
                    [post_mime_type] => 
                    [comment_count] => 0
                    [filter] => raw
                )

            [1] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 275231
                    [post_author] => 21
                    [post_date] => 2018-08-15 11:34:22
                    [post_date_gmt] => 2018-08-15 07:34:22
                    [post_content] => მორიგი მუქარა, რომელსაც ამჯერად სავარაუდოდ, დაჯგუფება „ისლამური სახელმწიფო“ საქართველოს მისამართით ავცრელებს. მუქარის შემცველ ვიდეოში ISIS-ის წევრები საქართველოს ახმედ ჩატაევის და მისი მეგობრების დახოცვის გამო, შურისძიებით ემუქრებიან. ტერორისტების მუქარის ვიდეო მასალა ინტერნეტში გავრცელდა. ვიდეოში გამოყენებულია ქართული ტიტრები, რომელიც სავარაუდოდ, "ისლამური სახელმწიფოს" თანამოაზრეებმა რამდენიმე კვირის წინ დაამზადეს.

„ორი ძმა დაგვიხოცეთ (დაგვიწვით) არაფრის გულისთვის! სულ მალე მიიღებთ ამისთვის სასჯელს, ურჯულოებო! გეშინოდეთ ჩვენი... გაუჩინარებული მაგამედოვი!!! დიახ, ჩვენ გვახსოვს ეს ყველაფერი... გაბრიელ სალოსის სპეცოპერაცია. აქაც დაგვიხოცეთ ძმები ღალატითა და მოტყუებით. ინშა ალლაჰ, ჩვენი მეომრები მზად არიან შურისძიებისთვის!“ - ნათქვამია ვიდეო მიმართვაში.

სწორედ ამ ვიდეოს გავრცელების შემდეგ სახელმწიფო უსაფრთხოების სამსახურმა შაბათს, სპეცოპერაციის შედეგად, საბრძოლო მასალის უკანონო შეძენა-შენახვისთვის პანკისელი ქისტი, მალხაზ ტოხოსაშვილი დააკავა. ტოხოსაშვილი წყნეთში აიყვანეს. აღნიშნული პირი წყნეთში, კერძო დაცვის უფროსად მუშაობდა. ტოხოსაშვილის ბრალეულობის ნივთმტკიცებულებების ერთი ნაწილი სწორედ წყნეთში, იმ სახლიდან იქნა ამოღებული, სადაც დაკავებული მუშაობდა.

სახელმწიფო უსაფრთხოების სამსახურის მტკიცებით, ტოხოსაშვილს ტერორისტულ ორგანიზაციებთან ჰქონდა კავშირი. სუს-ის ცნობით, დაკავებულის ბინის ჩხრეკისას ელექტრონული ინფორმაციის მატარებელი მოწყობილობები, ასევე, „ისლამური სახელმწიფოს“ სიმბოლიკიანი დროშები ამოიღეს. ტოხოსაშვილს ორთვიანი წინასწარი პატიმრობა შეეფარდა.

საგულისხმოა ისიც, რომ ამავე პერიოდში, რა დროსაც „ისლამური სახელმწიფოს“ მორიგი ვიდეო მუქარა გავრცელდა და მოგვიანებით ტოხოსაშვილიც დააკავეს, რუსეთის პრემიერმინისტრი, დიმიტრი მედვედევი და რუსეთის საგარეო საქმეთა სამინისტროს ოფიციალური წარმომადგენელი, მარია ზახაროვა საქართველოს ნატოში გაწევრიანების შემთხვევაში, პირდაპირ დაემუქრნენ. ანალიტიკოსები ამ ფაქტების „დამთხვევას“ ერთმანეთს უკავშირებენ და არც იმას გამორიცხავენ, რომ „ისლამური სახელმწიფოს“ უკან რუსეთის ფედერაცია იდგეს. ანალიტიკოსი და „საქართველოს ატლანტიკური საბჭოს“ ვიცე პრეზიდენტი, ბათუ ქუთელია ამბობს, რომ ხშირად „ისლამური სახელმწიფოს“ მუქარა რაიმე ისეთ მნიშვნელოვან ღონისძიებას უკავშირდება, როგორიცაა, სამხედრო წვრთნები, მნიშვნელოვანი დელეგაციის ვიზიტი ან საქართველო-ნატოს ღონისძიებები.

ქუთელია იმასაც განმარტავს, რომ საქართველო არასდროს ყოფილა ISIS-ის სამიზნე. მისი თქმით, დაჯგუფების წევრების ამოცანებიდან გამომდინარე, მათ დეკლარირებული აქვთ საქართველო და ქვეყანა არცერთი მოსაზრებით არ უნდა შედიოდეს მათი სამიზნე პრიორიტეტების სიაში.

„კარგად არის ცნობილი, რომ ისლამური სახელმწიფოს უკან დგანან რუსი სამხედრო მრჩევლები. ასევე, რუსეთის სპეცსამსახურის წარმომადგენლები აქტიურად მონაწილეობენ "ისლამური სახელმწიფოსათვის", რეალურადაც რუსეთი ამას იყენებს დამატებითი პროდუქტის შექმნის ბერკეტად და ამერიკელი და ევროპელი მოკავშირებისთვის. აქედან გამომდინარე, ამ ყველაფრის ერთობლიობა გაცილებით მეტ საფუძველს იძლევა ვივარაუდოთ, რომ ამის უკან რუსეთის სპეცსამსახურები დგანან. რუსი პოლიტიკოსების მხრიდან მუქარა ბუნებრივ კავშირშია, იმიტომ რომ რუსეთში არ არსებობს დამოუკიდებელი პოლიტიკური მოღვაწეები, არის პუტინის რეჟიმი და აქედან გამომდინარე, ეს არის კარგად სინქრონიზირებული მცდელობა, რომ საქართველოს უარი ათქმევინონ ნატოში გაწევრიანებაზე,“ - ამბობს „ფორტუნასთან“ ქუთელია.

თუმცა, უსაფრთხოების საკითხების ანალიტიკოსი, მამუკა არეშიძე ამბობს, რომ ასე მარტივად მსგავსი „ბრალდება“ გამართლებული არ არის.

„შეიძლება, (ვიდეომუქარა) რუსეთს გაეკეთებინა, შეიძლება, სხვას გაეკეთებინა, გამორიცხული არაფერიამთავარი ის არის, რომ ხიფათი არსებობს თუ არა. ჩვენ ასეთ დეტალებს ვაქცევთ ყურადღებას, მართალია, ყველაფერი დეტალებში იმალება, მაგრამ თვითონ ფონს არ ვუყურებთ, ხიფათი კი მუდმივად არსებობს. მშვიდობიან მოსახლეობაზე იქნება თავდასხმა თუ დიპლომატიურ წარმომადგენლობაზე, რომელიც საქართველოშია განლაგებული, სიტუაციიდან გამომდინარე, რომელიც მოსახერხებელი იქნება, იმაზე გააკეთებენ. მე ვფიქრობ, რომ თუ საქართველოში იქნება ტერაქტი, იქნება მნიშვნელოვანი ღონისძიების ან დიპლომატიური წარმომადგენლების წინააღმდეგ,“ - ამბობს „ფორტუნასთან“ მამუკა არეშიძე.

არეშიძე არ გამორიცხავს, რომ ბერი გაბრიელ სალოსის ქუჩაზე მომხდარი შემთხვევა განმეორდეს. მისი თქმით, ყველაფერი დამოკიდებულია პოლიტიკურ სიტუაციაზე. თუმცა მორიგ მუქარას ანალიტიკოსი ბლეფს უწოდებს.

„ISIS-ის იმდენი საველე მეთაური, ცნობილი პიროვნება და ლიდერი გაუწყვიტეს, რომ მაშინ მუდმივად ყოველდღიური ტერორისტული მოქმედების რეჟიმში უნდა იყვნენ. ტერორისტული აქტის მოწყობა ასეთი მარტივი არ არის, საჭიროა კონსპირაცია, ფული, უამრავი ტექნიკური აღჭურვილობა და სხვა რამ. ეს არ არის ერაყი, სადაც შეგიძლა, ფანატიკოსი დაიგულო, მას აკიდო ასაფეთქებელი ნივთიერება და მეზობელ ქუჩაზე თავი ააფეთქებინო. ტერაქტის მოწყობას საკუთარი ფიზიკა აქვს, მაგრამ მაქსიმალურად საჭიროა სიფხიზლე, როგორც ხელისუფლების და სპეცსამსახურების მხრიდან, ასევე საზოგადოებისგან,“ - განაცხადა მამუკა არეშიძემ.

რაც შეეხება სუს-ის მიერ მალხაზ ტოხოსაშვილის დაკავების ფაქტს, რომელსაც გამოძიება „ისლამური სახელმწიფოს“ წევრობას ედავება, ანალიტიკოსები განმარტავენ, რომ ტოხოსაშვილი არ არის ის ფიგურა, რომლის გამოც შესაძლოა, დაჯგუფების ხელმძღვანელობის მხრიდან ფაქტს განსაკუთრებული განგაში მოჰყვეს.

ვიდეო მუქარის გავრცელების კიდევ ერთ მიზეზზე საუბრობენ ჩეჩნური დიასპორის წარმომადგენლები. მექა ხანგოშვილი ამბობს, რომ ვიდეოს უკან შესაძლოა, მიზანმიმართული პროვოკაცია იმალებოდეს და არ გამორიცხავს, რომ ვიღაცას პანკისში სიტუაციის დაძაბვა სურდეს. ხანგოშვილის თქმით, გამორიცხული არ არის, რომ ამის უკან რუსეთის სპეცსამსახურები იდგნენ და ფიქრობს, რომ ამ კუთხით საქართველოს ხელისუფლებამ ყურადღება უნდა გამოიჩინოს.

„ეს არ არის ISIS-ის მიერ გადაღებული ვიდეო. ვიცით, რომ მათი პოზიციები ახლა საკმაოდ დასუსტებულია და საქართველოსთვის ნაკლებად სცალიათ. ეს ვიდეო იმით არის ყურადსაღები, რომ მგონია, სპეციალურად დაგეგმილი პროვოკაციაა. ამიტომაც მეტი ყურადღების გამოჩენაა საჭირო. არავინ იცის, მათ თავში რა შეიძლება მოუვიდეთ. მათთვის პანკისის ხეობა ყოველთვის კარგი სამიზნეა და ჩვენ ამის უფლება არ უნდა მივცეთ,“ - აცხადებს ხანგოშვილი.

ანალიტიკოსების ნაწილი ფიქრობს, რომ დასუსტებულ „ისლამურ სახელმწიფოს“ სამიზნეში საქართველო ჯერჯერობით არ ჰყავს ამოღებული, თუმცა ზუსტი პროგნოზების გაკეთება რთულდება. მეორე ნაწილის აზრით კი, ამ მიმართულებით
რეალური საფრთხე არის რუსეთის დაინტერესება რომელიმე სპეცსამსახურთან დაკავშირებულ პირებთან. ანალიტიკოსები განმარტავენ, რომ თუ იქნება რაიმე არაკანონიერი ქმედების ან პროვოკაციის მოწყობის საფრთხე, ამის თავიდან აცილების მიზნით, საჭიროა სახელმწიფო უწყებების გამართული მუშაობა.

თათია კაკიაშვილი

[post_title] => რამდენად რეალურია ISIS-ის მუქარა საქართველოს მისამართით - ანალიტიკოსები რუსეთის კვალს არ გამორიცხავენ [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => ramdenad-realuria-isis-is-muqara-saqartvelos-misamartit-analitikosebi-rusetis-kvals-ar-gamorickhaven [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-08-15 11:34:22 [post_modified_gmt] => 2018-08-15 07:34:22 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=275231 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 274953 [post_author] => 8 [post_date] => 2018-08-14 15:28:21 [post_date_gmt] => 2018-08-14 11:28:21 [post_content] => გმირობის ისტორია, რომელიც ქვეყნის ფარგლებს გასცდა და უკვე მე-10 წელია შინდისის გმირების ამბად ცნობილმა ბრძოლამ 17 სამხედროს სახელი უკვდავყო. 2008 წლის 11 აგვისტოს სოფელ შინდისში მეორე ქვეითი ბრიგადის საინჟინრო ოცეულსა და რუსეთის 58-ე არმიის მოტომსროლელთა ასეულს შორის უთანასწორო ბრძოლა გაიმართა, რომელსაც 17 ქართველი მებრძოლი შეეწირა. აგვისტოს ომის ამ ქვეთავის შესახებ, საზოგადოებისთვის გარკვეული ინფორმაცია ცნობილია - ის, რომ შინდისის გმირების ისტორია ჩვენამდე სხვადასხვა სახით მოვიდა, რამდენიმე ადამიანის დამსახურებაა. მათ შორის ერთ-ერთი ინიციატორი ედმონდ მინაშვილია, რომელმაც ამ ისტორიის დეტალები შეაგროვა, წიგნად, დოკუმენტურ და მხატვრულ ფილმად აქცია, ასევე მემორიალისა და მუზეუმის შექმნის ინიციატივით გამოვიდა. ედმონდ მინაშვილი ამ გმირებიდან ერთ-ერთის, მიხეილ დვალიშვილის ბავშვობის მეგობარია. სწორედ მის საპატივცემულოდ დაიწყო ედმონდმა ისტორიების შეგროვება. ამბობს, რომ ყველაფერს, რასაც შინდისთან დაკავშირებით აკეთებს, მას უძღვნის, თუმცა არანაკლებ ახლობელი გახდა მისთვის დანარჩენი 16 ჯარსკაცი. [gallery royalslider="1" link="file" size="large" ids="274993,274982,274988,274977,274984,274986,274981,274978,274980,274983,274985,274979,274987,274989,274990,274991,274992"] "თითქოს, მათ ომამდე საერთო წარსული ჰქონდათ“ ედმონდ მინაშვილი შინდისში პირველად, ამ ამბის გაგების შემდეგ, 2008 წლის 25 აგვისტოს ჩავიდა.
„იქ გავიგე, რომ მიშკასთან ერთად, სხვა ბიჭებიც იყვნენ დაღუპული. სწორედ ამ დროს გადავწყვიტე, რომ ამ ბიჭების სახელი მთელი საქართველოსთვის გამეცნო. შინდისში მოვიძიე ინფორმაცია მათ შესახებ, თუმცა ეს იყო ძალიან მწირი, თითქოსდა, 12 კაცი იყო დაღუპული... შემდეგ თავდაცვის სამინისტროში მოვიძიე ინფორმაცია... დავიწყე გამოძიება, თუ რა მოხდა შინდისში და აღმოჩნდა რომ 12-ის ნაცვლად 17 იყო დაღუპული. ამის შემდეგ შევკარი გადამღები ჯგუფი, ავიღე კრედიტი და ყველა გარდაცვლილის ოჯახში ვცხოვრობდი 5-6 დღით. ასევე ვაგროვებდი ინფორმაციას, არა მხოლოდ შინდისში, არამედ მთლიანად, აგვისტოს ომში გარდაცვლილი ჯარისკაცების შესახებ. ეს პროცესი 5-6 თვეს გაგრძელდა. შედეგად ორი სრულმეტრაჟანი დოკუმენტური ფილმი გამოვიდა. ფილმების დასრულების შემდეგ, კახა კალაძის მხარდაჭერით, შინდისში ეკლესია ავაშენეთ. გამოვუშვით წიგნი ამ თემასთან დაკავშირებით - „მე შინდისელი ბიჭი ვარ“, ასევე გადავიღეთ სრულმეტრაჟიანი მხატვრული ფილმი“ - გვიყვება ედმონდ მინაშვილი.
ედმონდ მინაშვილი „ფორტუნასთან“ ინტერვიუში, 10 წლის წინ 16 აგვისტოს - მისთვის საკმაოდ რთულ დღეს და მისი მეგობრის ლექსებს იხსენებს, რომლებიც გარდაცვალების შემდეგ აღმოაჩინეს.
„16 აგვისტოს ჩამოასვენეს მიშკა და როდესაც ჯარის ფორმა გავხადეთ, ჯიბეში ვუპოვეთ ძალიან ბევრი სისხლიანი ფურცელი, რომლებზეც მისი დაწერილი ლექსები ეწერა. ერთ-ერთი მისი დაწერილი ბოლო ლექსი ასეთია: 11 აგვისტო. (სავარაუდოდ გარდაცვალებამდე რამდენიმე საათით ადრე)   „მე მონატრების სადღეგრძელო მინდა დავლიო, დამეთანხმება მონატრების ვინც იცის ფასი ვინც მონატრებას ცრემლით საღამოს და ამ ცრემლებით ავსებული შეუსვამს თასი“.
როგორც მინაშვილი ამბობს, მიხეილ დვალიშვილი ბავშვობიდან პატრიოტული სულის ადამიანი იყო. მისი მამა აფხაზეთის ომის ვეტერანი გახლდათ (დავით დვალიშვილი) და მიხეილი ბავშვობიდან ჯარის ფორმით დადიოდა - სკოლაშიც კი. მეცხრე კლასიდან სკოლიდან გავიდა და სწავლა ქუთაისის სამხედრო კოლეჯში გააგრძელა - შემდეგ კი, იმ პერიოდში, როცა ოჯახები სავალდებულო სამხედრო სამსახურის თავიდან ასარიდებლად ქრთამს იხდიდნენ, დვალიშვილმა ექიმს ფული იმისთვის მისცა, რომ მისი ჯანმრთელობის მდგომარეობა დაემალა და ჯარისთვის „ვარგისად“ გამოეცხადებინა. ომშიც, გულის შეტევიდან ერთ თვეში, დიდი წინააღმდეგობის მიუხედავად, წავიდა.
„როცა 18 წლის გახდა და კოლეჯი დაასრულა, სავალდებულო ჯარში გადაწყვიტა წასვლა. კომისიამ ჯანმრთელობის კუთხით პრობლემები აღმოუჩინა. მიშიკომ 50 ლარი გადაუხადა ექიმს, რომ ამ პრობლემებზე თვალი დაეხუჭა და ასე წავიდა ჯარში. ომამდე 1 თვით ადრე, გულის შეტევით იწვა ჰოსპიტალში და არანაირი ლოგიკით არ უწევდა მას ომში წასვლა, მაგრამ იმდენი ქნა, რომ მეთაურებს არ დანებდა და წავიდა წინა ხაზზე. ასე, გმირულად შეეწირა სამშობლოს. როგორ შეიძლება ასეთი ადამიანის სახელი დავკარგოთ და დავივიწყოთ“ - ყვება ედმონდ მინაშვილი და განცდა აქვს, რომ ჩვიდმეტივე ჯარისკაცს, თითქოს ომამდე საერთო წარსული ჰქონდა. „რაც არ უნდა გასაკვირი იყოს, იმ პერიოდში, როცა ჯარისკაცების ოჯახებში დავდიოდი, მივხვდი, რომ ყველა 17 ბიჭი აბსოლუტური თანამოაზრე იყო, თითქოს, მათ ომამდე საერთო წარსული ჰქონდათ“.
  შინდისის გმირების მემორიალი - პროექტი 2019 წელს დასრულდება პროექტი „შინდისის გმირების მემორიალი“ 10 წელია კეთდება. როგორც ედმონდ მინაშვილი ამბობს, საბოლოო სახეს ის 2019 წელს მიიღებს. სწორედ ამ დროისთვის იგეგმება შინდისის გმირების ძეგლის დასრულება და მხატვრული ფილმის კინოეკრანებზე გამოსვლა. ფილმში მთავარ როლს გოგა პიპინაშვილი ასრულებს. ის შინდისში მცხოვრებ ახმეტას განასახიერებს, რომელმაც სიცოცხლის რისკის ფასად, ბრძოლის ველიდან სამი დაჭრილი ქართველი მებრძოლი გამოიყვანა და რომელიც გადარჩენილებს რამდენიმე დღის განმავლობაში საკუთარ სახლში მალავდა. ედმონდ მინაშვილი ყველას მადლობას უხდის, ვინც ამ პროექტში ჩაერთო, განსაკუთრებით კი კახა კალაძეს, რომელმაც შინდისში ეკლესიის მშენებლობა დააფინანსა.
„ძალიან ბევრი წინაღობა და პრობლემა გამოვიარეთ ამ ათი წლის განმავლობაში, პროექტის კეთების პროცესში, მაგრამ კეთილი საქმე ყოველთვის კარგად ბოლოვდება და გეგმა, რაც გვქონდა, თითქმის დასასრულს უახლოვდება. ეს ყველაფერი დიდი პროექტია, რომელსაც 10 წელია ვაკეთებთ. დაგეგმილი გვაქვს, რომ სრული პროექტი 2019 წელს დასრულება, როგორც მემორიალი, ასევე ამ წელს გამოვა კიდევ ერთი ფილმი შინდისის გმირების შესახებ, რომელიც მსოფლიოს გააცნობს ქართველი ვაჟკაცების გმირობის ამბებს. ყველაფერს ვიზამ, რომ მსოფლიოს ვაჩვენო ეს ფილმი. არცერთ საფესტივალო პლატფორმას არ გამოვტოვებ. ყველგან ვაპირებ მონაწილეობის მიღებას. ფილმი გამოვიდა ძალიან მძიმე და რაც ყველაზე მთავარია, ძალიან ეფექტური. ისტორია კი, რომელსაც ის გვიამბობს, აბსოლუტურად ავთენტურია,“ - აცხადებს ედმონდ მინაშვილი.
ედმონდ მინაშვილი ასევე, დამატებით გეგმავს, მემორიალის გვერდით, აგვისტოს ომის მუზეუმის გაკეთებას.
„ვმუშაობთ კიდევ ერთ პროექტზე - „აგვისტოს მუზეუმი“, რომელიც მემორიალის გვერდით დანგრეულ რკინიგზის სადგურში გვინდა განთავსდეს. ამ შენობის რესტავრაციას, თუმცა მისი ასეთი სახით შენარჩუნებას ვგეგმავთ. ამ თემაზე მოლაპარაკებები მიმდინარეობს. უკვე არსებობენ ინვესტორებიც, რომლებიც დაინტერესდნენ თემით. ეს იქნება ამ პროექტის ბოლო წერტილი. ვფიქრობთ, რომ ამ პროექტით, შინდისის ბიჭების სახელი ისტორიაში სამუდამოდ დარჩება“ - ამბობს ის.
მუშაობა ამ თემაზე მემორიალით და მუზეუმით არ სრულდება. ედმონდ მინაშვილის სურვილია, მომავალში განათლების სამინისტრომ, სახელმძღვანელოებში შეიტანოს შინდისის ბიჭების ისტორია.
„ამ თემის სასკოლო სახელმძღვანელოებში გამოჩენა ძალიან საინტერესო იქნება მომავალი თაობებისთვის. პატრიოტულ განწყობებს შექმნის მოსწავლეებში. სხვადასხვა ქვეყანას საერთოდ არ ჰყავს გმირები და იგონებენ ისტორიებს იმისთვის, რომ ლიტერატურული ნაშრომები შექმნან და ჩვენ აგერ გუშინ მომხდარი ფაქტიდან გვყავს 17 გმირი და მგონი, ყველაფერი უნდა გავაკეთოთ იმისთვის, რომ ეს სასიკეთოდ გამოვიყენოთ ჩვენი მომავალი თაობის აღზრდისთვის და მათი სახელები ასე ფუჭად არ იყოს შეწირული ჩვენს ქვეყანას და ნაყოფი ჰქონდეს,“ - ამბობს მინაშვილი.
"ფორტუნას" სიუჟეტი შინდისის გმირებზე და დაუჯერებელ ისტორიებზე: https://www.facebook.com/fortuna106.9/videos/2186848248006659/?hc_ref=ARRuRU7zTJ05Qjvis9iqasQ9_PgfYFiBWY-4NA3_5g4RsH_CrVfZcWz-u4Dg7iYevQM პ.ს. შინდისის ბრძოლას 5 ჯარისკაცი გადაურჩა. მათგან ერთი ოთარ კალმახელიძე, შინდისის ბრძოლის 10 წლისთავს ვერ მოესწრო. მასალის მომზადების პროცესში, მისი გარდაცვალების შესახებ შევიტყეთ. ოთარ კალმახელიძეს გულის პრობლემები ჰქონდა, მას ომის შემდეგ 16 ოპერაცია ჰქონდა გადატანილი და პირველი ჯგუფის ინვალიდი იყო. ოთარ კალმახელიძის სახე და ინტერვიუები, იმ ფილმმა შემოინახა, რომელიც სულ მალე, ფესტივალების დაპყრობის შემდეგ, გამოვა კინოეკრანებზე.

თამთა უთურგაშვილი

[post_title] => 17 გმირი საერთო წარსულით და პირი, რომელიც მათ ისტორიებს აგროვებს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => 17-gmiri-saerto-warsulit-da-piri-romelic-mat-istoriebs-agrovebs [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-08-14 16:12:10 [post_modified_gmt] => 2018-08-14 12:12:10 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=274953 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 3 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 275339 [post_author] => 26 [post_date] => 2018-08-15 13:53:10 [post_date_gmt] => 2018-08-15 09:53:10 [post_content] => აირბალონებზე მომუშავე ავტომობილებს სულ უფრო ცოტა დრო რჩებათ საკუთარ ავტოსატრანსპორტო საშუალებაში დამონტაჟებული გაზის ბალონების ვარგისიანობის შესამოწმებლად. აირბალონების შემოწმება გასულ წელს დაიწყო და ავტომობილის ასაკის მიხედვით, 2019 წლის 1 ივნისს დასრულდება. 17 და მეტი წლის მანქანებს ტექდათვალიერება 2018 წლის პირველ იანვრამდე უნდა გაევლოთ. 14 - 16 წლის ავტომობილები 2018 წლის 1 ივლისამდე უნდა შემოწმებულიყო. 11 - 13 წლის ავტომობილებზე 2019 წლის 1 იანვარია განსაზღვრული, ხოლო ყველაზე ახალი, 1 - 10 წლის ავტომანქანებისთვის ტექდათვალიერების საბოლოო ვადა 2019 წლის 1 ივლისია. იმისთვის, რომ ავტომობილმა ტექდათვალიერება გაიაროს, რამდენიმე სტანდარტს უნდა აკმაყოფილებდეს: 1. ბალონის დამტენი უნდა იყოს საბარგულის გარეთ. 2. ბალონის მილები უნდა იყოს სპეციალურ მილში ჩასმული, რათა გაჟონვის შემთხვევაში, გაზი ავტომანქანაში არ დაგროვდეს. 3. სალტეების სიგრძე, რითაც ბალონია დამაგრებული, არანაკლებ მილიმეტრ ნახევარი უნდა იყოს, ხოლო სიგანე - 4 სმ. 4. აუცილებელია ცეცხლმაქრი საშუალების ქონა. შპს „აირბალონი“ ქვეყნის მასშტაბით აკრედიტებული 12 ცენტრიდან ერთ-ერთია, რომელიც გაზზე მომუშავე მანქანების უსაფრთხოებას ამოწმებს და შესაბამის საბუთსაც იძლევა. როგორც „ფორტუნას“ შპს „აირბალონის“ ტექნიკურმა მენეჯერმა გიორგი ხვედელიძემ განუცხადა, მის ცენტრში ყოველდღიურდ 5-6 მანქანა გადის შემოწმებას, თუმცა შემოწმებული ავტომობილებიდან თითქმის არცერთი არ იყო სრულად გამართული. „დაზიანებულია თითქმის ყველა ავტომობილი. არცერთი არაა სტანდარტის მიხედვით აწყობილი. ხდება მისი გადაკეთება და სტანდარტებში მოყვანა. ჩვენთან რა მანქანებიც მოსულა, ჯერ არ ყოფილა შემთხვევა, რომელიმე რომ ყოფილიყო სტანდარტების მიხედვით აწყობილი და ვცდილობთ, რომ სტანდარტების დავუქვემდებაროთ. წელიწადზე მეტია, რაც დაწყებულია ეს პროცესი და 3500-მდე ინსპექტირებული ავტომობილი გვყავს. თითქმის 99% იყო გაუმართავი, ადგილზევე ესაჭიროებოდა გადაკეთება. ჩვენ რომ არ მოგვყევანა ადგილზე მწყობრში, ისე ვერცერთი მათგანი გაივლიდა ინსპქტირებას. უკანაც გაგვიბრუნებია ისეთი ავტომობილები, რომელთაც ძველი გაზის ბალონი ჰქონდათ დამონტაჟებული,“ - აღნიშნა გიორგი ხვედელიძემ. როგორც მან განამარტა, იმ შემთხვევაში თუ ავტომობილს ყველაფერი წესრიგში აქვს საბუთის აღება 130 ლარი ღირს, უარეს შემთხვევაში კი ეს ფასი 255 ლარამდეც შეიძლება გაიზარდოს. მერაბმა (სახელი შეცვლილია) საკუთარი გაზზე მომუშავე ავტომობილის შემოწმება ტექდათვალიერების დაწყებიდან მალევე გადაწყვიტა, თუმცა მოგვიანებით ავტომობილის გაყიდვა მოუწიდა. დღეს კი, ახლად შეძენილი ავტომობილის შემოწმებას არ გეგმავს, რადგან მიაჩნია, რომ ეს ტყუიალად გადახდილი ფულია. „6 თვე მქონდა ის მანქანა, რაც შევამოწმებინე, ტყუილად გადავყარე 250 ლარი. არავის გავუჩერებივარ და უკითხავს შემოწმებული მქონდა თუ არა. არც დღეს გავუჩერებივარ შეუმოწმებელი ავტომობილით რომ გადავაადგილდები. ამიტომ, არ ვაპირებ ტყუილად გადავყარო ფული, სანამ ვინმე არ გამაჩარებეს, იქამდე არც ვაპირებ შევამოწმებინო ავტომობილი. ისედაც ვიცი, რომ „ბომბი“ მაქვს მანქანაში,“ - განუცხადა მერაბმა „ფორტუნას“. მოქალაქეების მსგავსად, საგზაო საკითხებში ექსპერტები ამ რეფორმის ხარვეზებს მის აღსრულებაში ხედავენ. როგორც “ფორტუნას“ დავით მესხიშვილმა განუცხადა, მთელი ეს რეფორმა არის არასწორად და ცუდად დაგეგმილი. არ ჰყავს მენეჯერი, პროცესზე არ არის პასუხისმგებელი არავინ. „ეს გარაჟები არასაკმარისია. საზოგადოება და მძღოლების ინფორმირებულობა, კანონის არადამაკმაყოფილებელი აღსრულება და რა რეფორმაა, გაუგებარია. არის მთავრობის დადგენილება, სადაც ჩაყრილია ეს ინფორმაცია, რომლის გააზრებაც შეუძლებელია. ახლა ეს რაც გვაქვს, სინამდვილეში არაფერი გვაქვს. კანონის აღსრულება არის ნული. ჩვენ გავიარეთ ეს შემოწმება თუ არა, ამაზე არავინ გვთხოვს პასუხს. თუ არის კანონის აღსრულება, სერვისის ხარისხიც იზრდება, მაგრამ თუ კანონის აღსრულება არ არის, მაშინ სერვისის ხარისხი სავარაუდოდ, არ არის. შემიძლია გითხრათ, რომ ეს ჩავარდნილია,“ - აღნიშნა დავით მესხიშვილმა. კანონის აღსრულებაში ხედავს პრობლემას კიდევ ერთი საგზაო საკითხების ექსპერტი დემურ აფციაური. მისი თქმით, სამართალდამცავების მხრიდან ამ რეფორმის აღსრულება და კონტროლი არ ხდება და ყველაფერი მოქალაქეობრივ შეგნებაზეა დამოკიდებული. აირბალონი თუ კომპოზიტური მასალისგან არის, მაშინ ის სამ წელიწადში ერთხელ უნდა შემოწმდეს, თუ ფოლადისგან დამზადებულია, მაშინ ხუთ წელიწადში ერთხელ. დღეს ქვეყნის მასშტაბით სულ 12 ცენტრი მუშაობას. აირბალონების ვარგისიანობას ქუთაისში 2, რუსთავში 2, თბილისში 4, გორში, ქობულეთში, ბათუმსა და საგარეჯოში კი თითო-თითო ცენტრები ამოწმებენ. სულ რამდენი ავტომობილი მუშაობს საქართველოში ავტოგაზზე, ზუსტი სტატისტიკა არ არსებობს. არაოფიციალური მონაცემებით, ასეთი დაახლოებით 200 000 მანქანაა. ეკონომიკის სამინისტროდან მოწოდებული ინფორმაციის მიხედვით, სულ ტექინსპექტირება გაიარა გაზზე მომუშავე 1,634 ავტო სატრანსპორტო საშუალებამ , აქედან 1,178 (72%) არის ვარგისი და 456 (28%) არის ისეთი, რომელიც აღმოჩნდა გაუმართავი და შესაბამისად, ტექინსპექტირება ვერ გაიარა.   ქეთი გიგოლაშვილი [post_title] => გაზზე მომუშავე ავტომობილების 99% გაუმართავია - სად უშვებს სახელმწიფო შეცდომას [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => gazze-momushave-avtomobilebis-99-gaumartavia-sad-ushvebs-sakhelmwifo-shecdomas [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-08-15 13:53:10 [post_modified_gmt] => 2018-08-15 09:53:10 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=275339 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 565 [max_num_pages] => 189 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => 1 [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => 1 [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => b5d7285d66570f5df609c40b41376fb4 [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )

მსგავსი სიახლეები