საზიანოა თუ არა გრიპზე აცრა –  რა უნდა ვიცოდეთ ვაქცინაციაზე

პოპულარული

საზიანოა თუ არა გრიპზე აცრა –  რა უნდა ვიცოდეთ ვაქცინაციაზე

ნოემბრის დადგომასთან  ერთად, გრიპის საშიშროებაც მოახლოვდა. ვირუსული დაავადებები ნოემბრიდან აქტიურდება და, თითქმის, მარტის შუა რიცხვებამდე გრძელდება. სეზონური გრიპის ერთადერთ პრევენციულ ღონისძიებად ყოველწლიური ვაქცინაცია მიიჩნევა. მიუხედავად იმისა, რომ ქართველი და უცხოელი ექიმები ვაქცინაციის საჭიროებაზე ერთხმად საუბრობენ, კითხვა – საჭიროა თუ არა გრიპზე აცრა და რამდენად უსაფრთხოა ვაქცინა, წელსაც აქტუალურია.

ქართველი მედიკოსები ვაქცინისადმი ფრთხილ დამოკიდებულებას საზოგადოებაში ინფორმაციის ნაკლებობას უკავშირებენ. გამოკითხულთა უმრავლესობას  გართულებების შესახებ ინფორმაცია არ სმენია, მაგრამ  ვაქცინაციისგან თავს იკავებს.

გრიპზე ყოველწლიურად ცრის 7 და 2 წლის ბავშვებს ეკა ნანობაშვილი.მშობელი ამბობს,  რომ სეზონური გრიპი ბავშვს მაინც შეხვდა, თუმცა დაავადება მსუბუქად, სურდოს სახით, გამოვლინდა. 

„ექიმებმა ყოველწლიურად,  წინასწარ იციან, რა ტიპის გრიპი გავრცელდება სეზონზე და შესაბამისი ვაქცინა იქმნება. ამიტომ ვარ დარწმუნებული ვაქცინის ეფექტურობაში. რაც შეეხება რისკებს, 2 წლიდან ვცრი ბავშვს და არც ერთხელ არანაირი გართულება არ მოჰყოლია,“ – ამბობს „ფორტუნასთან“ ეკა ნანობაშვილი.

 

ინფორმაცია ვაქცინაზე

მსოფლიოში გრიპის წინააღმდეგ ორი ტიპის ვაქცინა გამოიყენება  – დახოცილი ვაქცინები  და ცოცხალი, შესუსტებული ვაქცინები. დახოცილი ვაქცინები ინექციის სახით შეჰყავთ ორგანიზმში, ხოლო შესუსტებული ვაქცინები ნაზალურად – ცხვირში შესხურებით.

„დაავადებათა კონტროლის ეროვნული ცენტრის“ გადამდებ დაავადებათა დეპარტამენტის უფროსის,  ხათუნა ზახაშვილის, ინფორმაციით, საქართველოში მხოლოდ საინექციო ვაქცინა შემოდის. სახელმწიფოს მიერ შესყიდული ვაქცინა  VAXIGRIP-ს ფრანგული კომპანია SANOFI  აწარმოებს. 

სახელმწიფოს მიერ კომპანია  SANOFI- ის წარმოების 27 000 ცალი ვაქცინაა შესყიდული. მიმდინარეობს მუშაობა დამატებით 5000 ცალი ვაქცინის შემოტანაზე.

 

 

სახელმწიფოს მიერ შესყიდული ვაქცინით უფასოდ ისარგებლებენ:

  • დიაბეტით დაავადებული 18 წლამდე მოზარდები;
  • დიალეზზე მყოფი პირები;
  • ჯანდაცვის სფეროს მომსახურე პერსონალი;
  • ბავშვთა და მოხუცთა სახლების ბინადრები და პერსონალი;
  • ორსულები;
  • აივ ინფექციით დაავადებული პირები.

იმ ადამიანებს, ვინც ზემოთჩამოთვლილ კატეგორიებს არ მიეკუთვნებიან, გრიპის ვაქცინის გაკეთება ნებისმიერ სამედიცინო დაწესებულებაში შეუძლიათ, თუმცა ამ შემთხვევაში აცრა ფასიანია. ვაქცინაცია ხდება, როგორც ფრანგული “სანოფის”  წარმოებული „ლაქსიგრიპით“, ასევე ჰოლანდიური წარმოების  „ინფლუვაკით“. ვაქცინაციის ღირებულება 20-30 ლარამდე მერყეობს. 

საქართველოში შემოტანილი ფასიანი და უფასო ვაქცინები „ჯანდაცვის მსოფლიო ორგანიზაციის“ მიერ არის რეკომენდებული და ნებადართული.

 

რისკჯგუფები და გვერდითი მოვლენები

გრიპი მარტივად გადამდებ დაავადებათა რიცხვს მიეკუთვნება და ნებისმიერ ადამიანს შეიძლება, დაემართოს. თუმცა, გართულების შემთხვევაში, განსაკუთრებული  საფრთხის ქვეშ იმყოფებიან:

  • ბავშვები;
  • 65 წელს გადაცილებული ადამიანები;
  • ორსულები –  გრიპმა, შესაძლოა, ნაყოფის განვითარებაზე საზიანოდ იმოქმედოს.

ჯანდაცვის სამინისტროს მონაცემებით, აცრა ადამიანს გრიპით ავადობისგან 100% არ იცავს, თუმცა, 60%-მდე ამცირებს ინფექციის გადადების რისკს და, თითქმის, მინიმუმამდე დაჰყავს შესაძლო გართულებები.

რაც შეეხება ვაქცინაციის გვერდით მოვლენებს,  „დაავადებათა კონტროლის ცენტრში“ ამბობენ,  რომ გრიპზე ვაქცინაცია უსაფრთხოა.

„ვაქცინა „ლაქსიგრიპი“  აბსოლუტურად უსაფრთხოა,  არ ახლავს მძიმე გვერდითი მოვლენები. ვაქცინაცია მხოლოდ მწვავე დაავადებების დროს  არ არის რეკომენდებული. გრიპზე ვაქცინაციას  ისევე, როგორც სხვა ნებისმიერი ტიპის ვაქცინას, შეიძლება, მოჰყვეს სუსტი გვერდითი მოვლენები – ნაჩხვლეტი ადგილის შეწითლება, შესიება,“ – ამბობს  „ფორტუნასთან“ ხათუნა ზახაშვილი

ვაქცინაციის გვერდითი მოვლენები აცრიდან 24 საათში შიძლება, გამოვლინდეს და გრიპისმაგვარი სიმპტომები ახასიათებდეს. გრიპისგან განსხვავებით,  სიმპტომები მსუბუქია და  სწრაფად ქრება.

იქედან გამომდინარე, რომ ვირუსის შტამები ყოველწლიურად ცვალებადია,  გრიპის საწინააღმდეგო აცრა მხოლოდ ერთ სეზონზე მოქმედებს.

მედიკოსების რეკომენდაციით, აცრისთვის საუკეთესო პერიოდი სწორედ ახლა –  ნოემბრის შუა რიცხვებამდეა. ვირუსული დაავადებები ნოემბრიდან აქტიურდება და, თითქმის, მარტის შუა რიცხვებამდე გრძელდება, ამიტომ სასურველია, თუ ორგანიზმის იმუნიტეტი დაავადებას მომზადებული შეხვდება.

 

თამუნა გოგუაძე

WP_Query Object
(
    [query] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => vaqcinacia
                                    [1] => rekomendaciebi
                                    [2] => fortunas-temebi
                                    [3] => gripze-acra
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 184269
                )

        )

    [query_vars] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => vaqcinacia
                                    [1] => rekomendaciebi
                                    [2] => fortunas-temebi
                                    [3] => gripze-acra
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 184269
                )

            [error] => 
            [m] => 
            [p] => 0
            [post_parent] => 
            [subpost] => 
            [subpost_id] => 
            [attachment] => 
            [attachment_id] => 0
            [name] => 
            [static] => 
            [pagename] => 
            [page_id] => 0
            [second] => 
            [minute] => 
            [hour] => 
            [day] => 0
            [monthnum] => 0
            [year] => 0
            [w] => 0
            [category_name] => 
            [tag] => 
            [cat] => 
            [tag_id] => 2058
            [author] => 
            [author_name] => 
            [feed] => 
            [tb] => 
            [paged] => 0
            [meta_key] => 
            [meta_value] => 
            [preview] => 
            [s] => 
            [sentence] => 
            [title] => 
            [fields] => 
            [menu_order] => 
            [embed] => 
            [category__in] => Array
                (
                )

            [category__not_in] => Array
                (
                )

            [category__and] => Array
                (
                )

            [post__in] => Array
                (
                )

            [post_name__in] => Array
                (
                )

            [tag__in] => Array
                (
                )

            [tag__not_in] => Array
                (
                )

            [tag__and] => Array
                (
                )

            [tag_slug__in] => Array
                (
                )

            [tag_slug__and] => Array
                (
                )

            [post_parent__in] => Array
                (
                )

            [post_parent__not_in] => Array
                (
                )

            [author__in] => Array
                (
                )

            [author__not_in] => Array
                (
                )

            [ignore_sticky_posts] => 
            [suppress_filters] => 
            [cache_results] => 1
            [update_post_term_cache] => 1
            [lazy_load_term_meta] => 1
            [update_post_meta_cache] => 1
            [nopaging] => 
            [comments_per_page] => 50
            [no_found_rows] => 
            [order] => DESC
        )

    [tax_query] => WP_Tax_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => vaqcinacia
                                    [1] => rekomendaciebi
                                    [2] => fortunas-temebi
                                    [3] => gripze-acra
                                )

                            [field] => slug
                            [operator] => IN
                            [include_children] => 1
                        )

                )

            [relation] => AND
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                    [0] => mob1n_term_relationships
                )

            [queried_terms] => Array
                (
                    [post_tag] => Array
                        (
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => vaqcinacia
                                    [1] => rekomendaciebi
                                    [2] => fortunas-temebi
                                    [3] => gripze-acra
                                )

                            [field] => slug
                        )

                )

            [primary_table] => mob1n_posts
            [primary_id_column] => ID
        )

    [meta_query] => WP_Meta_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                )

            [relation] => 
            [meta_table] => 
            [meta_id_column] => 
            [primary_table] => 
            [primary_id_column] => 
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                )

            [clauses:protected] => Array
                (
                )

            [has_or_relation:protected] => 
        )

    [date_query] => 
    [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS  mob1n_posts.ID FROM mob1n_posts  LEFT JOIN mob1n_term_relationships ON (mob1n_posts.ID = mob1n_term_relationships.object_id) WHERE 1=1  AND mob1n_posts.ID NOT IN (184269) AND ( 
  mob1n_term_relationships.term_taxonomy_id IN (20997,2058,10701,16375)
) AND mob1n_posts.post_type = 'post' AND ((mob1n_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY mob1n_posts.ID ORDER BY mob1n_posts.post_date DESC LIMIT 0, 3
    [posts] => Array
        (
            [0] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 215601
                    [post_author] => 8
                    [post_date] => 2018-02-20 12:50:00
                    [post_date_gmt] => 2018-02-20 08:50:00
                    [post_content] => ქალაქ თბილისის მუნიციპალიტეტის მერიის ახალი პროექტი „შენი იდეა თბილისის მერს“ უკვე გაეშვა.

მოქალაქეები დედაქალაქის მთავრობას ელექტრონულად, სხვადასხვა იდეას და ქალაქში არსებული პრობლემის მოგვარების გზებს სთავაზობენ.

როგორც მოსალოდნელი იყო, ყველაზე აქტუალური საკითხი საგზაო და სატრანსპორტო პრობლემები და იდეებია.

სწორედ ამ კატეგორიაში ფიქსირდება, განცხადებების უმეტესობა. „ფორტუნა“ რამდენიმე მათგანს გთავაზობთ:

 

მეტრო დიდ დიღომში

მარიტა ბიბილაშვილი დიდ დიღომში მეტროსადგურს ითხოვს და მოთხოვნას ასაბუთებს კიდეც. მისი თქმით, ამ უბანში ტრანსპორტის პრობლემა მუდმივად დგას და საღამოს 8 საათის შემდეგ მგზავრობა ძალიან გართულებულია. საღამოს საათებში მგზავრობის პრობლემაზე წერენ სხვა უბნებიდანაც.  

ღია მეტროს ხაზი

დიდი დიღომის გარდა, მოსახლეობა სამგორის მეტროდან აეროპორტის მიმართულებითაც ითხოვს ღია მეტროს ან ტრამვაის ხაზს. მაია შენგელიას იდეის მიხედვით, ამ იდეით ქალაქის ცენტრი, ორხევის, ლილოს და ეროპორტის დასახლებებს მარტივად დაუკავშირდება.
"გთხოვთ, სამგორის მეტროდან აეროპორტის მიმართულებით გაიყვანოთ ღია მეტროს, ან სწრაფი ტრამვაის ხაზი, რათა ქალაქის ცენტრს დაუკავშირდეს აეროპორტი, ორხევის, ლილოს დასახლებები"

ურნები მეტროში

გიორგი არსენაძე თბილისის მეტროსადგურებში ურნების დადგმას ითხოვს. მისი თქმით, ამ ეტაპზე სანაგვეების არარსებობის გამო, მოქალაქეები ნაგავს ლიანდაგებში ყრიან.  

ახალი მარშრუტი

ანა თოფურიძე მერიას გლდანი – ვაზისუბნის მიმართულებით ტრანსპორტის დანიშვნის იდეას აწოდებს.
"ძალიან რთულია ქალაქის ცენტრალური ქუჩებით გადაადგილება ვაზისუბნიდან გლდანამდე. აუცილებელია მგზავრმა გამოიყენოს მეტრო ან თუ მეტროსთან ახლოს არ ცხოვრობს დამატებით სხვა ტრანსპორტი. უკიდურეს შემთხვევაში ადამიანს უწევს ტაქსისი გამოძახება და თბილისი ზღვით გადასვლა საჭირო ადგილას. ქალაქს ესაჭიროება მარშუტკა რომელიც გლდანის მეტროდან გადმოვა ვაზისუბნამდე და პირიქით. უამარავ ადამიანს გაუდავილდება ცხოვრება", – წერსი ის.
 

საცობების განტვირთვა

კახი ფურცელაძე მერიას საცობების განტვირთვის (მისი თქმით) უმარტივეს სქემას სთავაზობს. იდეა კი იმაში მდგომარეობს, რომ სხვადასხვა სტრუქტურებში, სამუშაო დროის დაწყება და დასრულების საათები უნდა შეიცვალოს.
"თბილისში საცობების განტვირთვის მიზნით გადანაწილება უნდა მოხდეს სამუშაო საათების გრაფიკების. მაგალითად: მეტრო 6.00-24.00 სთ. რკინიგზა 7.00-15.00 სთ. წარმოებები 8.00-16.00 სთ. მედ. დაწესებულებები 9.00-18.00 სთ. იუსტიციის სახლები, მერია, ფოსტა, გამგეობები, ბანკები და სხვა 10.00-19.00 სთ. ამას ახსნაც აქვს, ვინაიდან ყველანი ქალაქში ერთდროულად იწყებს და ამთავრებს სამუშაოს, შეუძლებელია ელემენტარულად, სამსახურის გაცდენის გარეშე ან ექიმთან მიხვიდე, ან ბანკის თუნდაც, იუსტიციის სახლის მომსახურეობით ისარგებლო. აღარ ვამბობ უკვე გზებზე არსებულ მდგომარეობას, როდესაც მთელი ქალაქის მოსახლეობა ერთდაიმავე დროს მიემართება სამსახურში, სკოლებში, ინსტიტუტში და ა.შ. და ასევე ერთდაიმავე დროს ბრუნდება სახლში, აქედანაა სწორედაც ეს პრობლემა, რომლის გადაჭრაც შესაძლებელია ასეთი მეთოდით. სხვათაშორის ასეთი მეთოდი აპრობირებულია ევროპის ქვეყნებში და ნაწილობრივ საცობების პრობლემასაც აგვარებს და მომსახურეობის ხარისხსაც ზრდის", – წერს ის.
საცობების მოგვარებისთვის კიდევ ერთი იდეა შატლების სამარშრუტო ხაზების შექმნაა. "ჩემი აზრით საცობების მოგვარებაში შეიძლება დაეხმაროს ქალაქს ა.წ. შატლის სამარშრუტო ხაზის შექმნა. ძალიან ხშირი შემთხვევა, როდესაც ადამიანი ჯდება სამარშრუტო ტაქსში და მიდის ერთი გაჩერებიდან მეორემდე. ასეთი ადამიანი ადგილს იკავებს, იხდის იგივეს და ა.შ. უნდა შექმნას ისეთი სამარშრუტო ხაზები, რომლებიც გაჩერდებიან მხოლოდ 2-3 ცენტრალურ ადგილას. მაგალითად ასეთი შატლი ივლის ვარკეთილის მეტროდან ახმეტელის მეტრომდე. 1-ს გაჩერებას გააკეთებს ავლაბარში 2-ს დინამოსთან 3-ს კი დიდუბის მეტროსთან", – წერს ალექსანდრე სუკიასოვი.  

სატრანსპორტო ნაკადის შემცირება

მერიას დედაქალაქში ყოველდღიურად მოძრავი სატრანსპორტო ნაკადის შემცირების გეგმას აცნობს გოჩა ჯაიანი. მისი თქმით, თუ ამ გეგმას მიჰყვებიან, სამი თვის ვადაში თბილისში სატრანსპორტო ნაკადი შემცირდება.

გოჩა ჯაიანი ამბობს, რომ ქალაქში დაურეგისტრირებელი მანქანების გადაადგილება კვირის დღეების მიხედვით უნდა დარეგულირდეს.
"როგორც მოგეხსენებათ ჩვენს დედაქალაქშო, ამ ბოლო წლებში ძალიან არის გაზრდილი მექანიკური სატრანსპორტო საშუალებების რაოდენობა , რაც შესაბამისად აისახა სატრანსპორტო ნაკადების ზრდაში. გთავაზობთ ამ პრობლემის მოგვარების ჩემეულ იდეას, რომელიც მოგვცემს საშუალებას გავანახევროთ ქალაქში ყოველდღიურად მოძრავი მოძრავი ავტომანქანების რაოდენობა და თან მინიმალური დანახარჯებით ქალაქის ბიუჯეტიდან. იდეა მდგომარეობს შემდგომში: ქალაქის მმართველობამ, ან სახელმწიფოს შესაბამისმა ორგანოებმა უნდა გამოსცენ დოკუმენტი, რომლის მეშვეობით დარეგულირდება როგორც ქალაქში დარეგისტრირებული, ასევე სხვა რეგიონებიდან შემოსული ავტომანქანების დედაქალაქში გადაადგილების წესი კვირის დღეების და ავტომაქანის სახელმწიფო სარეგისტრაციო ნომრის მიხედვით, ანუ ავტომანქანები რომელთა სარეგისტრაციო ნომერი მთავრდება კენტ რიცხვზე, ქალაქში გადაადგილებას შეძლებენ მხოლოდ სამშაბათს, ხუთშაბათს და შაბათს, ხოლო ავტომანქანები რომელთა სარეგისტრაციო ნომერი მთავრდება 0-ზე და ლუწ რიცხვზე, ქალაქში გადაადგილებას შეძლებენ მხოლოდ ორშაბათს, ოთხშაბათს და პარასკევს, რჩება ერთი დღე, კვირა და ამ დღეს მოძრაობა დასაშვები იქნება ნებისმიერი ავტომანქანისთვის. რა თქმა უნდა ეს რეგულაციები არ უნდა შეეხოს მხოლოდ საზოგადოებრივ ტრანსპორტს, სასრაფოს, სახანძროს, დასუფთავებას და სხვადასხვა სპეცდანიშნულების ტრანსპორტს, კერძო ტაქსებისა და დისტრიბუციის მანქანების გარდა. ის მძღოლი, ვინც არ დაემორჩილება ამ წესს და მაინც გამოვა ქალაქში, უნდა დაჯარიმდეს და ჯარიმის სიდიდე უნდა იყოს დიდი, მაგალითად: პირველი დარღვევის შემთხვევაში - 50ლარი, მე-2-ე დარღვევის შემთხვევაში - 250ლარი და მე-3-ე შემთხვევაში - 500ლარი, ამის შემდეგ კი ექვსი თვით ჩამოერთმევა კონკრეტული მანქანით გადაადგილების უფლება", – წერს ის.
პირველი, რაც უკვე ამ პროექტმა გააკეთა, საზოგადოებისთვის, აქტუალური და მნიშვნელოვანი საკითხების წამოჭრაა. მტკიცდება, რომ თბილისელებისთვის გადაადგილება სერიოზულ დისკომფორტთან არის დაკავშირებული და მერიას ამ პრობლემის მოგვარებისთვის ბევრი მუშაობა მოუწევს. ელექტრონული პორტალი ახალი იდეების სისტემატიზაციას, საჯაროობასა და მიზნობრივ ადრესაციას ისახავს მიზნად, რომელიც განხილვისა და შესაბამისი ხმების მიღების შემდეგ, განსახილველად, მუნიციპალიტეტის მერიას გადაეცემა. ვებპორტალ idea.tbilisi.gov.ge-ზე 13 კატეგორიაა განთავსებული, რომლის არჩევის შემდეგაც, მოქალაქეს არგუმენტირებული და დასაბუთებული იდეის დაფიქსირებისა და კონკრეტულ პროექტზე ხმის მიცემის საშუალება აქვს. თბილისის მერის განცხადებით, ელექტრონული პორტალის ამოქმედების მიზანი ქალაქის განვითარებაში მეტი მოქალაქის ჩართულობა და ერთობლივი პროექტების განხორციელებაა. იდეის განხილვა ოთხ ეტაპს მოიცავს. პირველ ეტაპზე, რეგისტრირებული იდეა განიხილება საიტის ადმინისტრატორის მიერ, მეორე ეტაპი კი, მოიცავს იდეაზე ხმის მიცემას. მესამე ეტაპზე მერი იღებს გადაწყვეტილებას იდეის განხილვის გაგრძელების, ან იდეის დაკმაყოფილებაზე უარის თქმის შესახებ, ხოლო მეოთხე ეტაპზე მერიის სტრუქტურული ერთეულები იდეის განხორციელების შესაძლებლობას განიხილავენ.

თამთა უთურგაშვილი

[post_title] => ახალი მეტრო და მარშრუტები, საცობების განტვირთვა - რას სთავაზობენ მოქალაქეები კალაძეს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => akhali-metro-da-marshrutebi-sacobebis-gantvirtva-ras-stavazoben-moqalaqeebi-kaladzes [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-02-20 12:50:49 [post_modified_gmt] => 2018-02-20 08:50:49 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=215601 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 215255 [post_author] => 12 [post_date] => 2018-02-20 12:16:12 [post_date_gmt] => 2018-02-20 08:16:12 [post_content] => თუ დიდხანს ნაფიქრი რემონტის დასრულების შემდეგ იატაკი უფრო მუქი მოგივიდათ, ვიდრე გინდოდათ, ან საწოლთან ჩამრთველი დაგაკლდათ, იცოდეთ, რომ მარტო არ ხართ. ერთდროულად რუტინული და სასიამოვნო რემონტის პროცესი  წვრილმან დეტალემაბდე იდეალურ გათვალს საჭიროებს. ინტერიერის დიზაინერი, ლელი შევჩენკო, საოცნებო ბინის მოსაწყობად რამდენიმე პრაქტიკულ რჩევას  გვაძლევს. „ბინის რემონტისას ყველაზე ხშირია კითხვა - შეღებვა სჯობს თუ შპალერი. შეღებილი კედელი ფერის ცვალებადობის გასაქანს გვაძლევს . თუ კონკრეტული ფერი მოგვბეზრდება, მარტივად გადავღებავთ, თუმცა, გამძლეობის თვალსაზრისით, შპალერი სჯობს. თანამედროვე შპალერი კედელზე წარმოქმნილ ბზარებს მეტად იტანს. არსებული დილემის მარტივად გადაჭრა შეიძლება ბაზარზე არსებული სხვადასხვა ფაქტურის შესაღები შპალერით. პროდუქტი რამდენიმე გადაღებვას იტანს და საუკეთესო გამოსავალია მსგავს სიტუაციაში,“ - ამბობს ლელი შევჩენკო.  საცხოვრებელი სივრცის დაგეგმვისას აუცილებელია ოჯახის ცხოვრების წესის გათვალისწინება. არასასურველია თინეიჯერი ოჯახის წევრებისა და მშობლების საძინებლების გვერდიგვერდ განთავსება, წინააღმდეგ შემთხვევაში, ხმამაღალი მუსიკა მშობლების ძილის გარანტირებული ფონი იქნება. სტუდიო თუ სამზარეულო, შეღებვა თუ შპალერი - თუ საოცნებო ბინის დაგეგმვა თავსატეხად გექცათ, ყველა ამ დილემის  გადაჭრაში სპეციალისტის რჩევის გათვალისწინება დაგეხმარებათ.   https://www.youtube.com/watch?v=4iynooThLZE&feature=youtu.be  

თამუნა გოგუაძე

[post_title] => შპალერი თუ შეღებვა, ყოფნა თუ არყოფნა - როგორ დავგეგმოთ რემონტი (ვიდეორეპორტაჟი) [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => shpaleri-tu-sheghebva-yofna-tu-aryofna-rogor-davgegmot-remonti [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-02-20 15:04:43 [post_modified_gmt] => 2018-02-20 11:04:43 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=215255 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 215549 [post_author] => 12 [post_date] => 2018-02-20 11:54:15 [post_date_gmt] => 2018-02-20 07:54:15 [post_content] => უფრო მეტი გარდაცვლილი, ვიდრე დაბადებული, 10 000 ქორწინება და 5 000 განქორწინება - 2017 წლის პირველი ნახევრის სტატისტიკური მაჩვენებელი დამაიმედებელი  ნამდვილად არ არის. დემოგრაფების ინფორმაციით, 2017 წელს ბოლო ორი საუკუნის განმავლობაში პირველად გადააჭარბა სიკვდილიანობამ შობადობას და ქვეყანაში ბუნებრივი მატება საერთოდ არ დაფიქსირდა. დემოგრაფიული ფონდის ხელმძღვანელის, თამარ ჩიბურდანიძის, განმარტებით, დემოგრაფიული ორმო ძირითადად ორმა მიზეზმა გამოიწვია - დემოგრაფიული თაობის ცვლამ და ემიგრაციამ.
"პრობლემა მომდევნო წლებში კიდევ გამძაფრდება და ამას 2 ძირითადი მიზეზი აქვს. დემოგრაფიული თაობის ცვლა და ემიგრაცია. 1990-იანი წლებიდან 2000 წლამდე გოგონების განახევრებული რაოდენობა დაიბადა,  ეს გოგონები სწორედ ახლა შედიან  რეპროდუქციულ ასაკში და მაშინდელი განახევრებული თაობა ახლა განახევრებულ შთამომავლობას გვაძლევს. "მეორე მთავარი მიზეზი მძიმე ეკონომიკური მდგომარეობა და ამის თანმდევი ემიგრაციაა. 12-წლიან პერიოდში  საქართველო რეპროდუქციულ ასაკში მყოფმა 800 ათასამდე ახალგაზრდა ქალმა და მამაკაცმა დატოვა.  უცხოეთსი სამუშაოდ წასულმა  თაობამ მძიმედ დაარტყა ქვეყნის შობადობას და დემოგრაფიას, - განმარტავს „ფორტუნასთან“ თამარ ჩიბურდანიძე.
სტატისტიკის მიხედვით, ქვეყანაში განსაკუთრებით შემცირდა პირველი შვილები, რასაც სპეციალისტები ქორწინების რიცხვის შემცირებას უკავშირებენ.   როდის თხოვდები? „ნახევარი მილიონი გასათხოვარი ქალი - ეს საქართველოს მთავარი პრობლემაა,“ - ლევან ბერძენიშვილის ეს  მოსაზრება საზოგადოებაში ერთდროულად მხიარულების და კრიტიკის საფუძველი გახდა.  დაუოჯახებელ  ახლობლებზე ნათესავების წუხილისა და ცნობისმოყვარე მეზობლების ხუმრობის უკან საკმაოდ სერიოზული პრობლემა დგას. დემოგრაფიული ფონდის მიერ  ჩატარებული კვლევის მიხედვით, განქორწინებულ ახალგაზრდები განქორწინების მთავარ მიზეზებად ძალადობას,  ურთიერთუპატივცემულობას და  ღალატს ასახელებენ. განქორწინების მიზეზებს შორის ბოლო ადგილს იკავებს სოციალური პრობლემები. განქორწინების ინოციატორები უმეტესწილად გოგონები არიან. თამარ ჩიბურდანიძის განმარტებით, განათლებით გამოწვეული საჭიროებებისა და განვითარების გამო გოგონები ნაკლებად პატიობენ ქმრებს, მაგალითად ღალატს,  რაც ადრე საქართველოში პრობლემად არ აღიქმებოდა. ქორწინების შემცირება და განქორწინების მატება ბოლო 10 წლის  ტრადიციაა. ბოლო  ათწლეულის განმავლობაში განქორწინებულთა რაოდენობა, თითქმის, 5-ჯერ გაიზარდა. განქორწინებულთა რაოდენობამ რეკორდულ მაჩვენებელს 2016 წელს მიაღწია - 25 101 წყვილმა გააწერა ოფიციალურად ხელი.    

თამუნა გოგუაძე

[post_title] => უფრო მეტი გარდაცვლილი, ვიდრე დაბადებული - საგანგაშო დემოგრაფიული სტატისტიკა [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => ufro-meti-gardacvlili-vidre-dabadebuli-sagangasho-demografiuli-statistika [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-02-20 14:28:07 [post_modified_gmt] => 2018-02-20 10:28:07 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=215549 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 3 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 215601 [post_author] => 8 [post_date] => 2018-02-20 12:50:00 [post_date_gmt] => 2018-02-20 08:50:00 [post_content] => ქალაქ თბილისის მუნიციპალიტეტის მერიის ახალი პროექტი „შენი იდეა თბილისის მერს“ უკვე გაეშვა. მოქალაქეები დედაქალაქის მთავრობას ელექტრონულად, სხვადასხვა იდეას და ქალაქში არსებული პრობლემის მოგვარების გზებს სთავაზობენ. როგორც მოსალოდნელი იყო, ყველაზე აქტუალური საკითხი საგზაო და სატრანსპორტო პრობლემები და იდეებია. სწორედ ამ კატეგორიაში ფიქსირდება, განცხადებების უმეტესობა. „ფორტუნა“ რამდენიმე მათგანს გთავაზობთ:  

მეტრო დიდ დიღომში

მარიტა ბიბილაშვილი დიდ დიღომში მეტროსადგურს ითხოვს და მოთხოვნას ასაბუთებს კიდეც. მისი თქმით, ამ უბანში ტრანსპორტის პრობლემა მუდმივად დგას და საღამოს 8 საათის შემდეგ მგზავრობა ძალიან გართულებულია. საღამოს საათებში მგზავრობის პრობლემაზე წერენ სხვა უბნებიდანაც.  

ღია მეტროს ხაზი

დიდი დიღომის გარდა, მოსახლეობა სამგორის მეტროდან აეროპორტის მიმართულებითაც ითხოვს ღია მეტროს ან ტრამვაის ხაზს. მაია შენგელიას იდეის მიხედვით, ამ იდეით ქალაქის ცენტრი, ორხევის, ლილოს და ეროპორტის დასახლებებს მარტივად დაუკავშირდება.
"გთხოვთ, სამგორის მეტროდან აეროპორტის მიმართულებით გაიყვანოთ ღია მეტროს, ან სწრაფი ტრამვაის ხაზი, რათა ქალაქის ცენტრს დაუკავშირდეს აეროპორტი, ორხევის, ლილოს დასახლებები"

ურნები მეტროში

გიორგი არსენაძე თბილისის მეტროსადგურებში ურნების დადგმას ითხოვს. მისი თქმით, ამ ეტაპზე სანაგვეების არარსებობის გამო, მოქალაქეები ნაგავს ლიანდაგებში ყრიან.  

ახალი მარშრუტი

ანა თოფურიძე მერიას გლდანი – ვაზისუბნის მიმართულებით ტრანსპორტის დანიშვნის იდეას აწოდებს.
"ძალიან რთულია ქალაქის ცენტრალური ქუჩებით გადაადგილება ვაზისუბნიდან გლდანამდე. აუცილებელია მგზავრმა გამოიყენოს მეტრო ან თუ მეტროსთან ახლოს არ ცხოვრობს დამატებით სხვა ტრანსპორტი. უკიდურეს შემთხვევაში ადამიანს უწევს ტაქსისი გამოძახება და თბილისი ზღვით გადასვლა საჭირო ადგილას. ქალაქს ესაჭიროება მარშუტკა რომელიც გლდანის მეტროდან გადმოვა ვაზისუბნამდე და პირიქით. უამარავ ადამიანს გაუდავილდება ცხოვრება", – წერსი ის.
 

საცობების განტვირთვა

კახი ფურცელაძე მერიას საცობების განტვირთვის (მისი თქმით) უმარტივეს სქემას სთავაზობს. იდეა კი იმაში მდგომარეობს, რომ სხვადასხვა სტრუქტურებში, სამუშაო დროის დაწყება და დასრულების საათები უნდა შეიცვალოს.
"თბილისში საცობების განტვირთვის მიზნით გადანაწილება უნდა მოხდეს სამუშაო საათების გრაფიკების. მაგალითად: მეტრო 6.00-24.00 სთ. რკინიგზა 7.00-15.00 სთ. წარმოებები 8.00-16.00 სთ. მედ. დაწესებულებები 9.00-18.00 სთ. იუსტიციის სახლები, მერია, ფოსტა, გამგეობები, ბანკები და სხვა 10.00-19.00 სთ. ამას ახსნაც აქვს, ვინაიდან ყველანი ქალაქში ერთდროულად იწყებს და ამთავრებს სამუშაოს, შეუძლებელია ელემენტარულად, სამსახურის გაცდენის გარეშე ან ექიმთან მიხვიდე, ან ბანკის თუნდაც, იუსტიციის სახლის მომსახურეობით ისარგებლო. აღარ ვამბობ უკვე გზებზე არსებულ მდგომარეობას, როდესაც მთელი ქალაქის მოსახლეობა ერთდაიმავე დროს მიემართება სამსახურში, სკოლებში, ინსტიტუტში და ა.შ. და ასევე ერთდაიმავე დროს ბრუნდება სახლში, აქედანაა სწორედაც ეს პრობლემა, რომლის გადაჭრაც შესაძლებელია ასეთი მეთოდით. სხვათაშორის ასეთი მეთოდი აპრობირებულია ევროპის ქვეყნებში და ნაწილობრივ საცობების პრობლემასაც აგვარებს და მომსახურეობის ხარისხსაც ზრდის", – წერს ის.
საცობების მოგვარებისთვის კიდევ ერთი იდეა შატლების სამარშრუტო ხაზების შექმნაა. "ჩემი აზრით საცობების მოგვარებაში შეიძლება დაეხმაროს ქალაქს ა.წ. შატლის სამარშრუტო ხაზის შექმნა. ძალიან ხშირი შემთხვევა, როდესაც ადამიანი ჯდება სამარშრუტო ტაქსში და მიდის ერთი გაჩერებიდან მეორემდე. ასეთი ადამიანი ადგილს იკავებს, იხდის იგივეს და ა.შ. უნდა შექმნას ისეთი სამარშრუტო ხაზები, რომლებიც გაჩერდებიან მხოლოდ 2-3 ცენტრალურ ადგილას. მაგალითად ასეთი შატლი ივლის ვარკეთილის მეტროდან ახმეტელის მეტრომდე. 1-ს გაჩერებას გააკეთებს ავლაბარში 2-ს დინამოსთან 3-ს კი დიდუბის მეტროსთან", – წერს ალექსანდრე სუკიასოვი.  

სატრანსპორტო ნაკადის შემცირება

მერიას დედაქალაქში ყოველდღიურად მოძრავი სატრანსპორტო ნაკადის შემცირების გეგმას აცნობს გოჩა ჯაიანი. მისი თქმით, თუ ამ გეგმას მიჰყვებიან, სამი თვის ვადაში თბილისში სატრანსპორტო ნაკადი შემცირდება.

გოჩა ჯაიანი ამბობს, რომ ქალაქში დაურეგისტრირებელი მანქანების გადაადგილება კვირის დღეების მიხედვით უნდა დარეგულირდეს.
"როგორც მოგეხსენებათ ჩვენს დედაქალაქშო, ამ ბოლო წლებში ძალიან არის გაზრდილი მექანიკური სატრანსპორტო საშუალებების რაოდენობა , რაც შესაბამისად აისახა სატრანსპორტო ნაკადების ზრდაში. გთავაზობთ ამ პრობლემის მოგვარების ჩემეულ იდეას, რომელიც მოგვცემს საშუალებას გავანახევროთ ქალაქში ყოველდღიურად მოძრავი მოძრავი ავტომანქანების რაოდენობა და თან მინიმალური დანახარჯებით ქალაქის ბიუჯეტიდან. იდეა მდგომარეობს შემდგომში: ქალაქის მმართველობამ, ან სახელმწიფოს შესაბამისმა ორგანოებმა უნდა გამოსცენ დოკუმენტი, რომლის მეშვეობით დარეგულირდება როგორც ქალაქში დარეგისტრირებული, ასევე სხვა რეგიონებიდან შემოსული ავტომანქანების დედაქალაქში გადაადგილების წესი კვირის დღეების და ავტომაქანის სახელმწიფო სარეგისტრაციო ნომრის მიხედვით, ანუ ავტომანქანები რომელთა სარეგისტრაციო ნომერი მთავრდება კენტ რიცხვზე, ქალაქში გადაადგილებას შეძლებენ მხოლოდ სამშაბათს, ხუთშაბათს და შაბათს, ხოლო ავტომანქანები რომელთა სარეგისტრაციო ნომერი მთავრდება 0-ზე და ლუწ რიცხვზე, ქალაქში გადაადგილებას შეძლებენ მხოლოდ ორშაბათს, ოთხშაბათს და პარასკევს, რჩება ერთი დღე, კვირა და ამ დღეს მოძრაობა დასაშვები იქნება ნებისმიერი ავტომანქანისთვის. რა თქმა უნდა ეს რეგულაციები არ უნდა შეეხოს მხოლოდ საზოგადოებრივ ტრანსპორტს, სასრაფოს, სახანძროს, დასუფთავებას და სხვადასხვა სპეცდანიშნულების ტრანსპორტს, კერძო ტაქსებისა და დისტრიბუციის მანქანების გარდა. ის მძღოლი, ვინც არ დაემორჩილება ამ წესს და მაინც გამოვა ქალაქში, უნდა დაჯარიმდეს და ჯარიმის სიდიდე უნდა იყოს დიდი, მაგალითად: პირველი დარღვევის შემთხვევაში - 50ლარი, მე-2-ე დარღვევის შემთხვევაში - 250ლარი და მე-3-ე შემთხვევაში - 500ლარი, ამის შემდეგ კი ექვსი თვით ჩამოერთმევა კონკრეტული მანქანით გადაადგილების უფლება", – წერს ის.
პირველი, რაც უკვე ამ პროექტმა გააკეთა, საზოგადოებისთვის, აქტუალური და მნიშვნელოვანი საკითხების წამოჭრაა. მტკიცდება, რომ თბილისელებისთვის გადაადგილება სერიოზულ დისკომფორტთან არის დაკავშირებული და მერიას ამ პრობლემის მოგვარებისთვის ბევრი მუშაობა მოუწევს. ელექტრონული პორტალი ახალი იდეების სისტემატიზაციას, საჯაროობასა და მიზნობრივ ადრესაციას ისახავს მიზნად, რომელიც განხილვისა და შესაბამისი ხმების მიღების შემდეგ, განსახილველად, მუნიციპალიტეტის მერიას გადაეცემა. ვებპორტალ idea.tbilisi.gov.ge-ზე 13 კატეგორიაა განთავსებული, რომლის არჩევის შემდეგაც, მოქალაქეს არგუმენტირებული და დასაბუთებული იდეის დაფიქსირებისა და კონკრეტულ პროექტზე ხმის მიცემის საშუალება აქვს. თბილისის მერის განცხადებით, ელექტრონული პორტალის ამოქმედების მიზანი ქალაქის განვითარებაში მეტი მოქალაქის ჩართულობა და ერთობლივი პროექტების განხორციელებაა. იდეის განხილვა ოთხ ეტაპს მოიცავს. პირველ ეტაპზე, რეგისტრირებული იდეა განიხილება საიტის ადმინისტრატორის მიერ, მეორე ეტაპი კი, მოიცავს იდეაზე ხმის მიცემას. მესამე ეტაპზე მერი იღებს გადაწყვეტილებას იდეის განხილვის გაგრძელების, ან იდეის დაკმაყოფილებაზე უარის თქმის შესახებ, ხოლო მეოთხე ეტაპზე მერიის სტრუქტურული ერთეულები იდეის განხორციელების შესაძლებლობას განიხილავენ.

თამთა უთურგაშვილი

[post_title] => ახალი მეტრო და მარშრუტები, საცობების განტვირთვა - რას სთავაზობენ მოქალაქეები კალაძეს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => akhali-metro-da-marshrutebi-sacobebis-gantvirtva-ras-stavazoben-moqalaqeebi-kaladzes [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-02-20 12:50:49 [post_modified_gmt] => 2018-02-20 08:50:49 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=215601 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 334 [max_num_pages] => 112 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => 1 [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => 1 [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => ad46d8ffadff9f08737f2df42af00202 [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )

მსგავსი სიახლეები