წინასაახალწლოდ პროდუქტებზე ფასების ზრდა გარდაუვალია – რეპორტაჟი ბაზრიდან

პოპულარული

წინასაახალწლოდ პროდუქტებზე ფასების ზრდა გარდაუვალია – რეპორტაჟი ბაზრიდან

თბილისი ახალი წლისთვის ემზადება. დედაქალაქში უკვე იყიდება ნაძვის ხეები, მოსართავი სათამაშოები და პიროტექნიკა. წინასაახალწლო სამზადისი პროდუქტის ფასებზეც აისახა. მოსახლეობა „ფორტუნასთან“ ამბობს, რომ თუკი წინა წლებში საახალწლოდ მზადებას დეკემბრის პირველი დღეებიდან იწყებდნენ, წელს ამას ვეღარ ახერხებენ.

„ძალიან მიჭირს, არ ვიცი, როგორ მოვიქცე: ახლა რომ ვიყიდო პროდუქტი, ახალ წლამდე გამიფუჭდება, თვის ბოლოს რომ ვიყიდო, ისეთი ფასები იქნება, სულ არ მინდა ახალი წელი…“ – ამბობს „ფორტუნასთან“ ერთ-ერთი მოქალაქე.

 

წინასაახალწლოდ პროდუქტებზე ფასების ზრდა წლებია, ჩვეულებრივ მოვლენად რჩება. ბაზარში მოვაჭრეები ამბობენ, რომ წელს სხვადასხვა დასახელების პროდუქციაზე ფასი განსხვავებულად მოიმატებს.

საახალწლო ნუგბარი ჩურჩხელა დღეს 1 ლარად და 50 თეთრად შეგიძლიათ შეიძინოთ, თუმცა გამყიდველები ამბობენ, რომ ახალი წლის დღესასწაულამდე ჩურჩხელის ფასი გაორმაგდება და 3 ლარი ეღირება.

 

რჩევა: თუ ჩურჩხელას ახლა შეიძენთ, ახალ წლამდე მის შენახვას მარტივად შეძლებთ. ჩურჩხელა ოთახის ტემპერატურაზე კარგად ინახება, სირბილის შესანარჩუნებლად კი გვირჩევენ, გემრიელი ნუგბარი მაცივარს არ გავაკაროთ.

 

ახალი წლის სუფრა ხილის გარეშე წარმოუდგენელია. 1 კგ ვაშლი დღეს 2 ლარი ღირს. გამყიდველი კი ამბობს, რომ წინასაახალწლოდ მისი ფასი 5 ლარამდე გაიზრდება. ყურძენი 4 ლარი ღირს, მანდარინის ფასი კი 1.50-დან 3 ლარამდე მერყეობს და ციტრუსის ზომასა და სიმწიფეზეა დამოკიდებული. გამყიდველები ამბობენ, რომ თვის ბოლოსკენ ყურძნის და მანდარინის ფასი 2 ლარით მაინც მოიმატებს. 1 კგ ფორთოხალს დღეს 2 ლარად, კარალიოკს 2.50-ად, ბროწეულს კი – 3 ლარად შეიძენთ.

„ხილის ფასი საშუალოდ 2-2,50 ლარით მოიმატებს,“ – ასე პროგნოზირებს ბაზრის ერთ-ერთი მოვაჭრე.

 

დღევანდელი მონაცემებით, კიტრს ბაზარში 2 ლარად, პომიდორს კი 2.50-ად შეიძენთ. ეს ის ბოსტნეულია, რომელსაც მომხმარებელი ახალ წლამდე რამდენიმე კვირით ადრე ვერ იყიდის, პროდუქტი მალფუჭებადია. ბაზარში ამბობენ, რომ წინასაახალწლოდ ბოსტნეულის ამ სახეობების ფასიც 1-1.50 ლარით მოიმატებს.

რაც შეეხება ხორცს, მისი ღირებულება წინასაახალწლო დღეებში 13-დან-17 ლარამდე მერყეობს.

რჩევა: გამყიდველები მომხმარებელს ურჩევენ, ხორცი ახლა შეიძინონ, რადგან 25 დეკემბრის შემდეგ ფასი 1 კილოგრამ ხორცზე 3-დან 5 ლარამდე მოიმატებს.

 

ნიგვზის ყიდვა 25-დან 27 ლარამდე, ხოლო 1 კილოგრამი ყველის – 10-დან 13 ლარამდე დაგიჯდებათ.

რაც შეეხება ტკბილეულს, კანფეტებისა და შოკოლადების ფასი საბითუმო ბაზრებში სტაბილურია და, როგორც გამყიდველები ამბობენ, ახალი წლის დღესასწაულზე მისი ფასი არ მოიმატებს. დღეს 1 კგ კანფეტის ფასი 5 ლარიდან იწყება და მისი მაქსიმალური ღირებულება კილოგრამზე 30 ლარია.

რა შეიძლება მომხმარებელმა წინასწარ შეიძინოს?

 

ფასების მოსალოდნელ ზრდასთან მოსახლეობის ნაწილი პროდუქტს წინასწარ იმარაგებს, თუმცა ხილსა და ბოსტნეულს ახალ წლამდე რამდენიმე დღით ადრე ვერ შევიძენთ.

მალფუჭებად პროდუქტებს შორის არ არის ხორცი, ნიგოზი, ბოსტნეულისა და ხილის ნაწილი, თაფლი, ყველი, მაიონეზი და შესქელებული რძე.

 

ხორცი

იმისთვის, რომ წინასწარ შეძენილი ხორცი ახალ წლამდე არ გაფუჭდეს, გვირჩევენ, პროდუქტი მაცივარში, საყინულეში ან აივანზე შევინახოთ. გამყიდველის რჩევით, საქონლის ან ღორის ხორცს თუ ქაღალდში მოვათავსებთ, იგი სასარგებლო თვისებების შენარჩუნებასთან ერთად სირბილესაც არ დაკარგავს.

 

ნიგოზი

ნიგოზი, ამ მხრივ, უპრობლემო პროდუქტია. მოქალაქეებს თამამად შეუძლიათ, ნიგოზი დღესვე იყიდონ და მშრალ ადგილას შეინახონ.

ხილი

ვაშლის შეძენის შემთხვევაში, გამყიდველები გვირჩევენ, ხილი გრილ ადგილას მოვათავსოთ, მაგრამ არა მაცივარში. ასევე, ვაშლი არ უნდა გავრეცხოთ უშუალოდ მაგიდასთან მიტანამდე.

კივს თუ შევიძენთ, აჯობებს, ხილი ნაკლებად მწიფე იყოს. კივი მშრალ ადგილას, ოთახის ტემპერატურაზე უნდა მოვათავსოთ და ის თავისით დამწიფდება.

ციტრუსები მაცივარს უნდა მოვარიდოთ, მოვათავსოთ ყუთში, რომელსაც თავი ღია ექნება და უნდა მოვარიდოთ გამათბობელს, რათა ციტრუსი არ გამოშრეს.

რაც შეეხება ყველს, მისი შენახვა, გამყიდველების თქმით, მარილწყალში მაცივარში ან სხვა გრილ ადგილზეა რეკომენდებული.

 

“ფორტუნა” ბარაქიან სუფრას გისურვებთ!

 

 

თათია კაკიაშვილი

ახალი ამბები / საზოგადოება /

|

7 დეკემბერი, 2017

|

საკვანძო სიტყვები

WP_Query Object
(
    [query] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => fortunas-temebi
                                    [1] => akhali-weli-2018
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 194330
                )

        )

    [query_vars] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => fortunas-temebi
                                    [1] => akhali-weli-2018
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 194330
                )

            [error] => 
            [m] => 
            [p] => 0
            [post_parent] => 
            [subpost] => 
            [subpost_id] => 
            [attachment] => 
            [attachment_id] => 0
            [name] => 
            [static] => 
            [pagename] => 
            [page_id] => 0
            [second] => 
            [minute] => 
            [hour] => 
            [day] => 0
            [monthnum] => 0
            [year] => 0
            [w] => 0
            [category_name] => 
            [tag] => 
            [cat] => 
            [tag_id] => 16375
            [author] => 
            [author_name] => 
            [feed] => 
            [tb] => 
            [paged] => 0
            [meta_key] => 
            [meta_value] => 
            [preview] => 
            [s] => 
            [sentence] => 
            [title] => 
            [fields] => 
            [menu_order] => 
            [embed] => 
            [category__in] => Array
                (
                )

            [category__not_in] => Array
                (
                )

            [category__and] => Array
                (
                )

            [post__in] => Array
                (
                )

            [post_name__in] => Array
                (
                )

            [tag__in] => Array
                (
                )

            [tag__not_in] => Array
                (
                )

            [tag__and] => Array
                (
                )

            [tag_slug__in] => Array
                (
                )

            [tag_slug__and] => Array
                (
                )

            [post_parent__in] => Array
                (
                )

            [post_parent__not_in] => Array
                (
                )

            [author__in] => Array
                (
                )

            [author__not_in] => Array
                (
                )

            [ignore_sticky_posts] => 
            [suppress_filters] => 
            [cache_results] => 1
            [update_post_term_cache] => 1
            [lazy_load_term_meta] => 1
            [update_post_meta_cache] => 1
            [nopaging] => 
            [comments_per_page] => 50
            [no_found_rows] => 
            [order] => DESC
        )

    [tax_query] => WP_Tax_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => fortunas-temebi
                                    [1] => akhali-weli-2018
                                )

                            [field] => slug
                            [operator] => IN
                            [include_children] => 1
                        )

                )

            [relation] => AND
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                    [0] => mob1n_term_relationships
                )

            [queried_terms] => Array
                (
                    [post_tag] => Array
                        (
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => fortunas-temebi
                                    [1] => akhali-weli-2018
                                )

                            [field] => slug
                        )

                )

            [primary_table] => mob1n_posts
            [primary_id_column] => ID
        )

    [meta_query] => WP_Meta_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                )

            [relation] => 
            [meta_table] => 
            [meta_id_column] => 
            [primary_table] => 
            [primary_id_column] => 
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                )

            [clauses:protected] => Array
                (
                )

            [has_or_relation:protected] => 
        )

    [date_query] => 
    [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS  mob1n_posts.ID FROM mob1n_posts  LEFT JOIN mob1n_term_relationships ON (mob1n_posts.ID = mob1n_term_relationships.object_id) WHERE 1=1  AND mob1n_posts.ID NOT IN (194330) AND ( 
  mob1n_term_relationships.term_taxonomy_id IN (21518,16375)
) AND mob1n_posts.post_type = 'post' AND ((mob1n_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY mob1n_posts.ID ORDER BY mob1n_posts.post_date DESC LIMIT 0, 3
    [posts] => Array
        (
            [0] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 216695
                    [post_author] => 12
                    [post_date] => 2018-02-22 16:13:52
                    [post_date_gmt] => 2018-02-22 12:13:52
                    [post_content] => „ბრიტანული ბრენდები“, „ამერიკული ტანსაცმლის მეორე სიცოცხლე“, „Second Hand”, „ძონძო არმანი“, უბრალოდ „მეორადი ტანსაცმელი“ თუ „ევროპული ბრენდები“ - ეს არასრული ჩამონათვალია მაღაზიათა იმ სახელწოდებებიდან, სადაც ამერიკის თუ ევროპის სხვადასხვა ქვეყნიდან ჩამოტანილი ათობით ტონა მეორადი სამოსი იყიდება.

თითქმის ორი ათეული წლის წინ საქართველოში ჰუმანიტარული სახით შემოსული ევროპული, მეორადი ტანსაცმელი ადგილობრივ ბაზარზე შემოსავლის ერთ-ერთ სარფიან წყაროდ იქცა. იმის გათვალისწინებით, რომ იმ დროისთვის ტანსაცმლის ქართული ბაზარი ევროპული ბრენდებით არ იყო განებივრებული, ამ ტიპის მაღაზიებმა მოსახლეობაში დიდი პოპულარობა მოიპოვა.

გარდა იმ მიმზიდველი ფაქტორისა, რომ სამოსი არის ბრენდული, მას აქვს სპეციფიკური, მძაფრი, დამახასიათებელი სუნი, რომელიც  აუცილებელი ქიმიური დამუშავების ნიშანია. თუმცა, სპეციალისტების აზრით, სწორედ ისეთი სამოსია სახიფათო, რომელსაც მსგავსი სუნი არ აქვს. კიდევ ერთი, ასეთი ქიმიურად დამუშავებული სამოსი დერმატოლოგიური დაავადებებისა და ალერგიის შესაძლო საფრთხეცაა

სოფო 2 მცირეწლოვანი შვილის დედაა. როგორც ის „ფორტუნას“ უყვება, მისი და მისი შვილების გარდერობის 90% მეორადი ტანსაცმლისა და ფეხსაცმლისგან შედგება, თუმცა,  ამით  არც მის და არც მისი შვილებს ჯანმრთელობას საფრთხე არ შექმნია.
„ვყიდულობ ყველაფერს, რაც გვჭირდება - შარვალი, მაისური, ქურთუკი, ფეხსაცმელი. მსგავსი ხარისხის სამოსს ქართულ ბაზარზე ვერ ვნახულობ, შესაბამისად ვირჩევ ევროპულს, ამერიკულს, მეორადს, თუმცა, კარგს. ხანდახან მხვდება ისეთი რაღაცებიც, რომლებსაც იარლიყიც კი აქვს, ანუ ის საერთოდ არაა ჩაცმული. ბუნებრივია, ვრეცხავ და ისე მოვიხმართ,“ - ამბობს სოფო.
მეორად სამოსს არა, თუმცა, სათამაშოებს მცირეწლოვანი შვილებისთვის ხშირად ყიდულობს ელენე დოლიძე. როგორც ის „ფორტუნასთან“ ამბობს, მეორადი სათამაშოების მაღაზიებში ბევრად უკეთესი ხარისხის პროდუქციის შეძენაა შესაძლებელი ხელმისაწვდომ ფასად, ვიდრე სხვა მაღაზიებში. არჩევანის გაკეთების მიზეზიც სწორედ ესაა. თუმცა, ერთადერთი, რასაც არ ყიდულობს, არის მეორადი ე.წ. რბილი სათამაშოები. დერმატოლოგი ნინო ოთარაშვილი „ფორტუნასთან“ საუბრისას მეორადი სამოსის მომხმარებლებს აფრთხილებს, რომ მათი ჩაცმა ყიდვისთანავე ან მოსინჯვა გარეცხვამდე დაუშვებელია. მისი თქმით, ამ მეთოდით მოხმარებული ტანსაცმელი პარაზიტული,  დერმატოლოგიური და ალერგიული დაავადებების საფრთხეა. მას მეორადი ტანსაცმლის მოხმარებისას გართულებებით  ხშირად არა, თუმცა მაინც მიმართავენ.
„დიდი შანსია, ალერგია გამოიწვიოს იმ სადეზინფექციო საშუალებებმა, რომლითაც ეს პროდუქცია მუშავდება. ამიტომ აუცილებელია, ეს ნივთიერებები ჩამოშორდეს სამოსს. ასევე, შემდეგ ეტაპზეა უკვე ის ბაქტერიოლოგიური ინფექციები იქიდან გამომდინარე, როგორი ჰიგიენური პირობებია სათავსებში, სადაც ეს პროდუქცია ინახება. გარეცხვამდე არაა რეკომენდირებული მისი ჩაცმა. ყიდვის შემდეგ ის აუცილებლად უნდა გაირეცხოს და სათანადოდ გაივლოს, რათა ჩამოირეცხოს ის ქიმიური და სადეზინფექციო საშუალებები,“ -  აღნიშნა ნინო ოთარაშვილმა.
ექიმი დერმატოლოგი იმ ადამიანებს, რომლებსაც აქვთ ალერგია ან ასთმა, მსგავსი ტიპის პროდუქციის ყიდვისგან თავის შეკავებას ურჩევს. მისივე რეკომენდაციით, მიუღებელია მეორადი ფეხსაცმლისა და სათამაშოს ყიდვა.
„კატეგორიულად წინააღმდეგი ვარ მეორადი სათამაშოების ბავშვებისთვის ყიდვის. ამ შემთხვევაში საუბარი არამხოლოდ ბაქტერიაზე და სოკოზეა, არამედ ტუბერკულოზზეც. ბავშვები ხშირად იდებენ სათამაშოებს და ნივთებს პირში. სჯობს შევუძინოთ პატარას ახალი და არა მეორადი სათამაშო,“ - ამბობს  „ფორტუნასთან“ ნინო ოთარაშვილი.
„ფორტუნამ“ ინტერნეტით მოიძია რამდენიმე მეთოდი, თუ როგორ შეიძლება, მოვაცილოთ უსიამოვნო სუნი მეორად პროდუქციას.
  • ამისთვის დაგჭირდებათ რამდენიმე ლიტრი წყალი და 10%-იანი ნიშადურის სპირტი. მსუბუქი ტანსაცმელი (პერანგი, ბლუზი, ქვედაბოლო) რამდენიმე წუთით უნდა ჩაალბობთ წყლისა და ნიშადურის სპირტის ნაზავში (5 ლ. წყალი + 20 მლ. ნიშადურის სპირტი). უფრო დიდი გაბარიტის მქონე ტანსაცმელს კი მეტად კონცენტრირებული (10 ლ. წყალი + 100 მლ. ნიშადურის სპირტი) ნაზავი დასჭირდება და ჩალბობის ხანგრძლივობაც რამდენიმე საათით უნდა გაიზარდოს.
  • ბამბის ქსოვილისგან შეკერილი ტანსაცმლისთვის საკმარისია 30-40 წუთით ჩალბობა, ხოლო ბეწვეულსა და სინთეტურ სამოსს 5-6- საათი სჭირდება. ამის შემდეგ აუცილებელია ტანსაცმლის გაწურვა და სუფთა ჰაერზე გაკიდება რამდენიმე დღის  განმავლობაში.
გაერო-ს მონაცემებით, მეორადი ტანსაცმლის ყველაზე მსხვილი ექსპორტიორი აშშ-ია, ის წელიწადში საშუალოდ 687 მილიონი დოლარის ღირებულების ტანსაცმელს გზავნის სხვადასხვა ქვეყანაში. მეორე ადგილს ამ მხრივ დიდი ბრიტანეთი იკავებს, რომელსაც წლიურად, დაახლოებით, 602 მილიონი დოლარის ღირებულების მეორადი ტანსაცმელი გააქვს ექსპორტზე. რაც შეეხება სხვა ქვეყნებს, ხუთეულში შედიან გერმანია, სამხრეთ კორეა და ნიდერლანდები. ათეულში კი ბელგია, კანადა, პოლონეთი, იტალია და იაპონია.    

ქეთი გიგოლაშვილი  

[post_title] => Second hand - ბრენდული სამოსი იაფად თუ საფრთხე ჩვენი ჯანმრთელობისთვის [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => second-hand-brenduli-samosi-iafad-tu-safrtkhe-chveni-janmrtelobistvis [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-02-22 16:13:52 [post_modified_gmt] => 2018-02-22 12:13:52 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=216695 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 216240 [post_author] => 12 [post_date] => 2018-02-21 15:09:16 [post_date_gmt] => 2018-02-21 11:09:16 [post_content] => თქვენს მობილურში არსებული სატელეფონო ბაზა,  კონტაქტების ზუსტი დასახელებით, ნებისმიერი ადამიანისთვის ხელმისაწვდომია.  მობილური აპლიკაცია,  რომელიც ტელეფონის ნომრის მეშვეობით პირის ვინაობას ადგენს, შესაბამის პლათფორმაზეა განთავსებული. აპლიკაციის აღწერილობაში ნათქვამია, რომ „ამპლიკაციის მეშვეობით თქვენ შეძლებთ, მოძებნოთ, ვის ეკუთვნის მობილურის ნომერი.   აპლიკაციას  გააჩნია უდიდესი ქართული სატელეფონო ბაზა,  რაც გაძლევთ საშუალებას, მოძებნოთ, თითქმის, ყველა მობილურის ნომრის მფლობელი, ხშირ შემთხვევაში, იძებნება სურათიც“. აპლიკაციის კონფიდენციალურიობის განაცხადში (Privacy   Policy)  მითითებულია, რომ აპლიკაცია ჩვენს ბაზას ჩვენივე ნებართვის შემდეგ იყენებს, თუმცა, აღსანიშნავია,  რომ ასეთ დროს საჯაროვდება არამარტო თქვენი, არამედ თქვენს სატელეფონო ბაზაში არსებული  პირების ინფორმაცია. სატესტო ცდებისას მარტივად ხელმისაწვდომი გახდა ცნობები პირის  სამსახურის,  ავტომობილის მარკის, პირადი და საქმიანი ურთიერთობების შესახებ. (აპლიკაციის სახელწოდებას და ცდის სქრინებს შეგნებულად არ ვასაჯაროვებთ).  მობილური აპლიკაციის მეშვეობოთ პერსონალურ ინფორმაციაზე წვდომის შესახებ ცნობილია პერსონალურ მონაცემთა დაცვის ინსპექტორისთვისაც. საკითხის   შესწავლისას   აპარატმა   დაადგინა,  რომ აპლიკაციის მეშვეობით ტელეფონის ნომრის ჩაწერისას  მომხმარებლებისთვის ხელმისაწვდომი ხდებოდა ისეთი მონაცემები, როგორიცაა პირის სოციალური ქსელის მისამართი, სახელი, გვარი, საცხოვრებელი მისამართი  და სხვა მონაცემები.
 აპლიკაციის მეშვეობით მონაცემთა დამუშავებისას შესაძლოა, ადგილი ჰქონოდა დანაშაულის ნიშნებს. კერძოდ, პერსონალურ   მონაცემთა  შემცველი  მონაცემთა  ბაზების  დანაშაულებრივი  გზით მოპოვებას,  - ნათქვამია აპარატიდან  „ფორტუნასთვის „  გადმოგზავნილ ოფიცილურ განცხადებაში.  
გამოძიება სისხლის სამართლის ორი მუხლითაა დაწყებული პერსონალურ მონაცემთა დაცვის  აპარატმა შემთხვევა სამართალდამცავი ორგანოების კომპეტენციის საკითხად მიიჩნია. როგორც „ფორტუნამ“ გაარკვია,  მობილურ აპლიკაციაზე შსს-მ გამოძიება უკვე დაიწყო .
„ ვინაიდან საქმე სისხლის სამართლებრივი დანაშაულის ნიშნებს შეიცავდა, სამინისტროს შესაბამისმა დეპარტამენტმა გამოძიება ორი მუხლით დაიწყო,  სისხლის სამართლის 284 მუხლი, რაც კომპიუტერულ სისტემაში უნებართვოდ შეღწევს გულისხმობს და 158 მუხლის პირველი და მეორე ნაწილები - კერძო კომუნიკაციების საიდუმლოების დარღვევა. გამოძიება მიმდინარეობს,  ხდება ფაქტების მოკვლევა,“ - განმარტეს შსს-ს პრესსამსახურში.
რა მეთოდებით მოიპოვებენ სატელეფონო ბაზას,  ამ კითხვით „ფორტუნამ“ აპლიკაციის ელექტრონულ მისამართზე მითითებულ პიროვნებასაც მიმართა. პასუხის შემთხვევაში სტატიაში მათი პოზიციაც აისახება.   როგორ დავიცვათ პერსონალური მონაცემები პერსონალურ მონაცემთა დაცვის აპარატის რეკომენდაციით, თითოეულმა   პირმა   სიფრთხილე   უნდა   გამოიჩინოს   არა   მხოლოდ   საკუთარი, არამედ   სხვისი   პერსონალური   მონაცემების   გამჟღავნებისას   და   მესამე   პირებისთვის ინფორმაციის გადაცემამდე მიზანშეწონილია იზრუნოს მასთან დაკავშირებული პირების პერსონალური   მონაცემების   დაცვაზე.  სხვადასხვა  სერვისის მიღებისას თანხმობის გამოხატვამდე საჭიროა, გაეცნოს ინფორმაციას მონაცემთა  დამუშავების  წესების  შესახებ, რომელიც, როგორც წესი, მოცემულია კონფიდენციალურობის  შესახებ  განაცხადში (Privacy   Policy). იმ შემთხვევაში, თუ გაჩნდება ეჭვი, რომ პირადი ინფორმაცია უკანონო გზითაა მოპოვებული, პირს აქვს შესაძლებლობა, მიმართოს როგორც მონაცემთა დაცვის აპარატს, ასევე სამართალდამცველ უწყებას.

 

თამუნა გოგუაძე

[post_title] => თქვენი სატელეფონო ბაზა საფრთხეშია - მობილური აპლიკაცია მონაცემებს ასაჯაროვებს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => tqveni-satelefono-baza-safrtkheshia-mobiluri-aplikacia-monacemebs-asajarovebs [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-02-21 15:09:16 [post_modified_gmt] => 2018-02-21 11:09:16 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=216240 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 216048 [post_author] => 21 [post_date] => 2018-02-21 13:43:20 [post_date_gmt] => 2018-02-21 09:43:20 [post_content] => განათლება, ბავშვთან ურთიერთობის გამოცდილება და კარგი დახასიათება - საქართველოში მშობლები საკუთარი შვილის აღმზრდელის ძიებისას ამ სამ მნიშვნელოვან ფაქტორს განსაკუთრებულ ყურადღებას აქცევენ. როგორც ძიძების სააგენტო "ნენი ჯორჯიაში" განმარტავენ, ოჯახები ძიძის შერჩევისას ყურადღებას არაერთ დეტალზე ამახვილებენ, მათ შორის ძიძის ასაკზე და განსაკუთრებით იმაზე, მომავალი აღმზრდელი მწეველია, თუ - არა. თავის მხრივ, მშობლების ნაწილი ძიძებს ბავშვების მიმართ არასათანადო მოპყრობაში ადანაშაულებს. როგორც "ფორტუნას" ერთ-ერთმა დედამ უთხრა, ყოფილი ძიძა ოჯახიდან ფულს იპარავდა, სასეირნოდ გაყვანილ ბავშვს ზამთარში ჯიხურის გამყიდველს უტოვებდა, თავად კი რამდენიმე საათით სადღაც მიდიოდა. ძიძების სააგენტოში "ფორტუნას" განუცხადეს, რომ აღმზრდელობის მსურველი დღეს ძალიან ბევრია, შესაბამისად, სააგენტოში განაცხადიც ყოველდღიურად იზრდება. შესარჩევად ძიძობის კანდიდატებს გასაუბრება რამდენიმე ეტაპად უტარდებათ. ისინი სააგენტოში საკუთარ მონაცემებს ტოვებენ - ასაკს, ჯანმრთელობის ცნობას, ცნობას ნასამართლეობის შესახებ, ინფორმაციას გამოცდილების შესახებ, წინა დამსაქმებლის რეკომენდაციას და ამის შემდეგ სააგენტო კონკრეტული მოთხოვნების გათვალისწინებით ძიძას ოჯახთან ამისამართებს. "ნენი ჯორჯიას" დირექტორის, ეკა გოქაძის, თქმით, იმ შემთხვევაში, თუ ოჯახს ძიძასთან რაიმე პრობლემა აქვს, ან ძიძა ბავშვთან მიმართებით არასათანადო მოპყრობაში იქნა შემჩნეული, სააგენტოს, როგორც ძიძასა და ოჯახს შორის შუამავალს, გარკვეულწილად პასუხისმგებლობა ეკისრება.
"ეს იმიტომ, რომ ჩვენი შეთავაზებით ხდება ძიძის და ოჯახის ურთიერთობა, მაგრამ, მინდა გითხრათ, რომ, საბედნიეროდ, მსგავსი შემთხვევა ჩვენს ისტორიას არ ახსოვს. ოჯახებს და ძიძებს გამოსაცდელი ვადა ყოველთვის აქვთ. ეს ვადა სამ დღეს გრძელდება, რა დროსაც ძიძები და ოჯახები ერთმანეთს იცნობენ. ორივე მხარეს აქვს დრო იმისთვის, რომ გადაწყვეტილება მიიღონ," - უთხრა "ფორტუნას" ეკა გოქაძემ.
ფსიქოლოგები მშობლებს ურჩევენ, ძიძის შერჩევისას მთავარი აქცენტი დასვან იმაზე, აღმზრდელი აღსაზრდელის მიმართ რამდენად გამოხატავს სიყვარულს, რადგან, ფსიქოლოგ მაია ცირამუას თქმით, მოზარდის კოგნიტური, ემოციური თუ სოციალური განვითარებისთვის 3 წლამდე ასაკის ბავშვებში სიახლოვის განცდა იმ ადამიანთან, რომელიც აღმზრდელის როლშია, ბავშვისთვის გადამწყვეტია.  

თათია კაკიაშვილი

[post_title] => რამდენად სარისკოა საქართველოში ძიძის აყვანა [ვიდეორეპორტაჟი] [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => ramdenad-sariskoa-saqartveloshi-dzidzis-ayvana-videoreportadji [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-02-21 13:47:30 [post_modified_gmt] => 2018-02-21 09:47:30 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=216048 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 3 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 216695 [post_author] => 12 [post_date] => 2018-02-22 16:13:52 [post_date_gmt] => 2018-02-22 12:13:52 [post_content] => „ბრიტანული ბრენდები“, „ამერიკული ტანსაცმლის მეორე სიცოცხლე“, „Second Hand”, „ძონძო არმანი“, უბრალოდ „მეორადი ტანსაცმელი“ თუ „ევროპული ბრენდები“ - ეს არასრული ჩამონათვალია მაღაზიათა იმ სახელწოდებებიდან, სადაც ამერიკის თუ ევროპის სხვადასხვა ქვეყნიდან ჩამოტანილი ათობით ტონა მეორადი სამოსი იყიდება. თითქმის ორი ათეული წლის წინ საქართველოში ჰუმანიტარული სახით შემოსული ევროპული, მეორადი ტანსაცმელი ადგილობრივ ბაზარზე შემოსავლის ერთ-ერთ სარფიან წყაროდ იქცა. იმის გათვალისწინებით, რომ იმ დროისთვის ტანსაცმლის ქართული ბაზარი ევროპული ბრენდებით არ იყო განებივრებული, ამ ტიპის მაღაზიებმა მოსახლეობაში დიდი პოპულარობა მოიპოვა. გარდა იმ მიმზიდველი ფაქტორისა, რომ სამოსი არის ბრენდული, მას აქვს სპეციფიკური, მძაფრი, დამახასიათებელი სუნი, რომელიც  აუცილებელი ქიმიური დამუშავების ნიშანია. თუმცა, სპეციალისტების აზრით, სწორედ ისეთი სამოსია სახიფათო, რომელსაც მსგავსი სუნი არ აქვს. კიდევ ერთი, ასეთი ქიმიურად დამუშავებული სამოსი დერმატოლოგიური დაავადებებისა და ალერგიის შესაძლო საფრთხეცაა სოფო 2 მცირეწლოვანი შვილის დედაა. როგორც ის „ფორტუნას“ უყვება, მისი და მისი შვილების გარდერობის 90% მეორადი ტანსაცმლისა და ფეხსაცმლისგან შედგება, თუმცა,  ამით  არც მის და არც მისი შვილებს ჯანმრთელობას საფრთხე არ შექმნია.
„ვყიდულობ ყველაფერს, რაც გვჭირდება - შარვალი, მაისური, ქურთუკი, ფეხსაცმელი. მსგავსი ხარისხის სამოსს ქართულ ბაზარზე ვერ ვნახულობ, შესაბამისად ვირჩევ ევროპულს, ამერიკულს, მეორადს, თუმცა, კარგს. ხანდახან მხვდება ისეთი რაღაცებიც, რომლებსაც იარლიყიც კი აქვს, ანუ ის საერთოდ არაა ჩაცმული. ბუნებრივია, ვრეცხავ და ისე მოვიხმართ,“ - ამბობს სოფო.
მეორად სამოსს არა, თუმცა, სათამაშოებს მცირეწლოვანი შვილებისთვის ხშირად ყიდულობს ელენე დოლიძე. როგორც ის „ფორტუნასთან“ ამბობს, მეორადი სათამაშოების მაღაზიებში ბევრად უკეთესი ხარისხის პროდუქციის შეძენაა შესაძლებელი ხელმისაწვდომ ფასად, ვიდრე სხვა მაღაზიებში. არჩევანის გაკეთების მიზეზიც სწორედ ესაა. თუმცა, ერთადერთი, რასაც არ ყიდულობს, არის მეორადი ე.წ. რბილი სათამაშოები. დერმატოლოგი ნინო ოთარაშვილი „ფორტუნასთან“ საუბრისას მეორადი სამოსის მომხმარებლებს აფრთხილებს, რომ მათი ჩაცმა ყიდვისთანავე ან მოსინჯვა გარეცხვამდე დაუშვებელია. მისი თქმით, ამ მეთოდით მოხმარებული ტანსაცმელი პარაზიტული,  დერმატოლოგიური და ალერგიული დაავადებების საფრთხეა. მას მეორადი ტანსაცმლის მოხმარებისას გართულებებით  ხშირად არა, თუმცა მაინც მიმართავენ.
„დიდი შანსია, ალერგია გამოიწვიოს იმ სადეზინფექციო საშუალებებმა, რომლითაც ეს პროდუქცია მუშავდება. ამიტომ აუცილებელია, ეს ნივთიერებები ჩამოშორდეს სამოსს. ასევე, შემდეგ ეტაპზეა უკვე ის ბაქტერიოლოგიური ინფექციები იქიდან გამომდინარე, როგორი ჰიგიენური პირობებია სათავსებში, სადაც ეს პროდუქცია ინახება. გარეცხვამდე არაა რეკომენდირებული მისი ჩაცმა. ყიდვის შემდეგ ის აუცილებლად უნდა გაირეცხოს და სათანადოდ გაივლოს, რათა ჩამოირეცხოს ის ქიმიური და სადეზინფექციო საშუალებები,“ -  აღნიშნა ნინო ოთარაშვილმა.
ექიმი დერმატოლოგი იმ ადამიანებს, რომლებსაც აქვთ ალერგია ან ასთმა, მსგავსი ტიპის პროდუქციის ყიდვისგან თავის შეკავებას ურჩევს. მისივე რეკომენდაციით, მიუღებელია მეორადი ფეხსაცმლისა და სათამაშოს ყიდვა.
„კატეგორიულად წინააღმდეგი ვარ მეორადი სათამაშოების ბავშვებისთვის ყიდვის. ამ შემთხვევაში საუბარი არამხოლოდ ბაქტერიაზე და სოკოზეა, არამედ ტუბერკულოზზეც. ბავშვები ხშირად იდებენ სათამაშოებს და ნივთებს პირში. სჯობს შევუძინოთ პატარას ახალი და არა მეორადი სათამაშო,“ - ამბობს  „ფორტუნასთან“ ნინო ოთარაშვილი.
„ფორტუნამ“ ინტერნეტით მოიძია რამდენიმე მეთოდი, თუ როგორ შეიძლება, მოვაცილოთ უსიამოვნო სუნი მეორად პროდუქციას.
  • ამისთვის დაგჭირდებათ რამდენიმე ლიტრი წყალი და 10%-იანი ნიშადურის სპირტი. მსუბუქი ტანსაცმელი (პერანგი, ბლუზი, ქვედაბოლო) რამდენიმე წუთით უნდა ჩაალბობთ წყლისა და ნიშადურის სპირტის ნაზავში (5 ლ. წყალი + 20 მლ. ნიშადურის სპირტი). უფრო დიდი გაბარიტის მქონე ტანსაცმელს კი მეტად კონცენტრირებული (10 ლ. წყალი + 100 მლ. ნიშადურის სპირტი) ნაზავი დასჭირდება და ჩალბობის ხანგრძლივობაც რამდენიმე საათით უნდა გაიზარდოს.
  • ბამბის ქსოვილისგან შეკერილი ტანსაცმლისთვის საკმარისია 30-40 წუთით ჩალბობა, ხოლო ბეწვეულსა და სინთეტურ სამოსს 5-6- საათი სჭირდება. ამის შემდეგ აუცილებელია ტანსაცმლის გაწურვა და სუფთა ჰაერზე გაკიდება რამდენიმე დღის  განმავლობაში.
გაერო-ს მონაცემებით, მეორადი ტანსაცმლის ყველაზე მსხვილი ექსპორტიორი აშშ-ია, ის წელიწადში საშუალოდ 687 მილიონი დოლარის ღირებულების ტანსაცმელს გზავნის სხვადასხვა ქვეყანაში. მეორე ადგილს ამ მხრივ დიდი ბრიტანეთი იკავებს, რომელსაც წლიურად, დაახლოებით, 602 მილიონი დოლარის ღირებულების მეორადი ტანსაცმელი გააქვს ექსპორტზე. რაც შეეხება სხვა ქვეყნებს, ხუთეულში შედიან გერმანია, სამხრეთ კორეა და ნიდერლანდები. ათეულში კი ბელგია, კანადა, პოლონეთი, იტალია და იაპონია.    

ქეთი გიგოლაშვილი  

[post_title] => Second hand - ბრენდული სამოსი იაფად თუ საფრთხე ჩვენი ჯანმრთელობისთვის [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => second-hand-brenduli-samosi-iafad-tu-safrtkhe-chveni-janmrtelobistvis [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-02-22 16:13:52 [post_modified_gmt] => 2018-02-22 12:13:52 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=216695 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 332 [max_num_pages] => 111 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => 1 [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => 1 [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => 3472467fb1d9e20f07756414f8dc725c [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )

მსგავსი სიახლეები