ევროპა დგას გზაჯვარედინზე – სწორედ ასე შეიძლება დავახასიათოთ ევროკომისიის თავმჯდომარის, ურსულა ფონ დერ ლაიენის, ახალი განცხადება, რომელმაც წევრ ქვეყნებს და ინდუსტრიას მოუწოდა გააძლიერონ ინვესტიციები ხელოვნური ინტელექტით (AI) მართულ ავტომობილებში, რათა კონტინენტი აშშ-სა და ჩინეთს ტექნოლოგიურ რბოლაში არ ჩამორჩეს.
„ევროპამ უნდა შექმნას საკუთარი AI-დრაივერ ეკოსისტემა და მხოლოდ უცხოური ტექნოლოგიების შეძენით არ უნდა იყოს დაკავებული..“ – განაცხადა ურსულამ ბრიუსელში გამართულ ტრანსპორტისა და ინოვაციების ფორუმზე.
ამჟამად მსოფლიო ლიდერებად ითვლებიან ამერიკული და ჩინური კომპანიები – Tesla, Waymo, Baidu და Huawei Auto – რომლებიც აკონტროლებენ კიდეც ბაზარს.
ევროპული მწარმოებლები კი – Mercedes-Benz, BMW, Stellantis და Volvo – ჯერ კიდევ ადრეულ სტადიაზე არიან სრულად თვითმართვადი ტექნოლოგიების დანერგვაში, რაც ევროკავშირის ლიდერებს აშფოთებთ.
ფონ დერ ლაიენის თქმით, თუ ევროპა სწრაფად არ იმოქმედებს,
„ჩვენი გზები იქნება სავსე უცხოური AI სისტემებით, რომელთა წესებსაც სხვები ადგენენ.“
ევროკომისია გეგმავს შექმნას სპეციალური “AI Mobility Fund” – ინვესტიციური პლატფორმა, რომელიც მიზნად ისახავს:
AI-დრაივერ ტექნოლოგიების კვლევისა და განვითარებისთვის დაფინანსების გაზრდას,
სტარტაპების მხარდაჭერას, რომლებიც ქმნიან უსაფრთხოების ალგორითმებსა და სენსორულ სისტემებს,
ინფრასტრუქტურის განახლებას (ე.წ. „ჭკვიანი“ გზები, ავტონომიური სატრანსპორტო ქსელები).
გეგმაშია ასევე ევროკავშირის ქვეყნებს შორის თანამშრომლობის გაძლიერება, რათა თავიდან იქნას აცილებული ტექნოლოგიური ფრაგმენტაცია და შეიქმნას საერთო სტანდარტები ავტონომიური მოძრაობის უსაფრთხოებისთვის.
თუმცა ექსპერტები აღნიშნავენ, რომ ევროპას წინ დიდი გზა აქვს გასავლელი:
რეგულაციები და უსაფრთხოების ნორმები ზოგიერთ ქვეყანაში ჯერ კიდევ ზედმეტად მკაცრია,
სტარტაპების დაფინანსება ჩამორჩება აშშ-სა და ჩინეთის დონის ინვესტიციებს,
ხოლო სამომხმარებლო ბაზარი – უფრო ფრთხილი და ნაკლებად ღიაა ახალი ტექნოლოგიების მიმართ.