“უკან მოგვაგდო თბილი ხელებით მირთმეული თაიგული და გამოგვაგდო!”  – შესაძლო დისკრიმინაცია სკოლაში

პოპულარული

“უკან მოგვაგდო თბილი ხელებით მირთმეული თაიგული და გამოგვაგდო!”  –  შესაძლო დისკრიმინაცია სკოლაში

„საქართველოში ბოლო ერთი წლის განმავლობაში აუტისტური სპექტრის მქონე პირთა უფლებების დაცვის კუთხით ხელშესახები ცვლილებები არ განხორციელებულა. განსაკუთრებით მწვავეა ბავშვთა პრობლემები. გამოწვევაა მათზე მორგებული ჯანმრთელობის დაცვისა და აბილიტაცია/რეაბილიტაციის სერვისების, ინკლუზიური განათლების მიღების შესაძლებლობა,“  –  ეს მცირე ამონარიდია სახალხო დამცველის განცხადებიდან, რომელიც 2017 წლის 2 აპრილს, აუტიზმის მსოფლიო დღეს, გავრცელდა.

საგულისხმოა, რომ განცხადებას, დაახლოებით, იგივე შინაარსი აქვს 2016 წელსაც. აუტისტური სპექტრის მქონე პირთა უფლებების დარღვევის ფაქტებს ვხვდებით ომბუდსმენის სპეციალურ ანგარიშებშიც.

კიდევ ერთი მოსწავლე, პირველკლასელი საბა, ამ პრობლემას სკოლის პირველ დღეს – 15 სექტემბერს, გადააწყდა. შესაძლო დისკრიმინაციის ფაქტზე მშობელი საუბრობს, რომელმაც შვილი სკოლაში პირველად მიიყვანა.

მაკა მაღრაძე ჰყვება, რომ მისი შვილის მიღებაზე მასწავლებელმა, რომელიც 3 თვით ადრე შეარჩიეს, უარი 15 სექტემბერს თქვა. 

„მთელი 3 თვის განმავლობაში საბას ვაჩვევდი და ვაგუებდი სიტუაციას, ვათამაშებდი თამაშებს, ვითომ მე მზია მასწავლებელი ვარ, ის მოსწავლე და ასე თამაშ-თამაშში ბავშვი მოემზადა სკოლისთვის . 
„15 სექტემბერი მივდივართ სკოლაში და ბავშვი სხვა კლასში არის ჩაწერილი. ჩავედი დირექტორთან გაოცებული, რადგან წინასწარ არ გამაფრთხილეს და არ შემატყობინეს ცვლილების შესახებ. დირექტორმა მიპასუხა, ჩვენამდე ინფორმაცია პედაგოგმა მოიტანა და ასე გვითხრა, არ უნდა ჩემს კლასში და სხვაგან გადაიყვანეთო. ხოდა, დირექტორმა არც მკითხა, დაუჯერა პედაგოგის ტყუილს და საბა სხვა პედაგოგთან ჩასვეს. დირექტორმა ბოდიში მომიხადა და შემიყვანა კლასში. კლასში შესულებს დაგვხვდა მზია მასწავლებელი. სანამ გაიგებდა, რომ საბა ის ბავშვი იყო, ვისზეც უარი თქვა, მხოლოდ იმიტომ, რომ ის აუტისტური სპექტრის მქონეა, მანამდე სახეზე ღიმილი ჰქონდა, ხოლო როგორც კი იკითხა და ვუთხარი, ჩვენ თქვენთან ვიყავით და რაღაც გაურკვევლობა მოხდა და სხვაგან ჩაგვსვეს-მეთქი,  ის ფარისევლური ღიმილი წაიშალა სახიდან და გაბოროტებული, გააფთრებული პედაგოგი შეგვრჩა. მე ისედაც ბევრი ბავშვი მყავს და სად მაქვს იმის დრო, ამას მივაქციო ყურადღებაო, ჩემს კლასში არ დავსვამო. უკან მოგვაგდო საბას თბილი ხელებით მირთმეული თაიგული და კლასიდან გამოგვაგდო! ფსიქოლოგიური ზეწოლა არამარტო საბაზე, არამედ ჩემზეც. თავს საშინლად ვგრძნობ და საბას ვაძლევ პირობას, არ მივცემ არავის უფლებას, გაგაძეოს საზოგადოებიდან და არ მიგიღონ ისეთი, როგორიც ხარ,“ – ამბობს მშობელი და დასძენს, რომ ამ უსიამოვნების შემდეგ საბა სხვა პედაგოგმა თბილად მიიღო.

„ფორტუნა“ მომხდართან დაკავშირებით სკოლის დირექტორს, ნანა ჯუღელსაც, დაუკავშირდა. დირექტორი ამბობს, რომ მომხდარი ფაქტი ცალსახად უსიამოვნოა და შესაძლოა, გარკვეული ეთიკური ნორმის დარღვევასაც აქვს ადგილი, ამიტომ სკოლამ კონკრეტული პედაგოგის მიმართ დისციპლინური წარმოება დაიწყო.

„უნდა დავადგინოთ, ჭეშმარიტად რა მოხდა, რომელი მხარეა მართალი, რა დააშავა ამდენი მასწავლებელმა აქ. მე ვიცი, რომ არასასურველია ის, რაც მოხდა, გნებავთ, მასწავლებელი იყოს დამნაშავე, გნებავთ, მშობელი იყოს მართალი, მე ვალდებული ვარ, დავიცვა პროცედურები, რაც შინაგანაწესში გვაქვს გაწერილი,“ – ამბობს სკოლის დირექტორი.

ნანა ჯუღელი განმარტავს, რომ სკოლაში სპეციალური საჭიროების მქონე ბავშვები სწავლობენ, ჰყავთ ორი სპეციალური მასწავლებელიც და რაიმე პრობლემა არასდროს შექმნილა. 

„ბავშვიც ძალიან კმაყოფილია, მშვიდადაა და აბსოლუტურად მობილიზებულია იმისთვის, რომ იყოს წარმატებული მოსწავლე. არის გაუგებრობა, არის რაღაც ეთიკური ნორმის დარღვევა, რომელსაც მიხედვა სჭირდება და ნამდვილად ვიწყებ დისციპლინურ დევნას. მე თვითონ თავზარდაცემული ვარ, რაც გაჟღერდა,“ – აცხადებს დირექტორი.

პედაგოგი, რომელმაც ბავშვის მიღებაზე უარი განაცხადა, დისკრიმინაციას გამორიცხავს და „ფორტუნასთან“ ამბობს, რომ გაუგებრობას აქვს ადგილი.

მზია ქრისტესიაშვილის განმარტებით, მას სიაში უკვე ჰყავდა 25 მოსწავლე, მეტის ჩარიცხვა კლასში კი დაშვებული არ იყო. მისივე თქმით, კონკრეტული ბავშვის კლასში ჩარიცხვასთან დაკავშირებით, მასთან წინასწარ რაიმე შეთანხმება არ ყოფილა

„ჩემი დანაშაული ისაა, რომ არ დავემორჩილე დირექტორს, ისიც იმიტომ, რომ ჩავთვალე, რაღაც გაუგებრობა იყო და ქალბატონმა ნანამ (დირექტორი) ვერ გათვალა. ვიფიქრე რომ გაკვეთილების შემდეგ ავუხსნიდი

„რა უფლება მაქვს, უარი ვთქვა. ვისაც დამისვამდნენ, მივიღებდი. ვინ გაანაწილა ბავშვები, ამაში არ ვერევი. ალბათ, კანცელარიამ გაანაწილა. სიამოვნებით, თუკი მობრძანდება ორშაბათს მივიღებ (ბავშვს), თუ რაიმე გაუგებრობა მოხდა, ბოდიშსაც მოვიხდი. ჩემიც გაიგეთ, ყოველი პირველი კლასი ჩემთვის არის ამაღელვებელი, დაძაბული. შუა პროცესში რომ მოხდა ეს, ვიფიქრე, რომ გაუგებრობა მოხდა. ქალბატონმა ნანამ, ალბათ, ჩათვალა უკეთესი იქნებოდა. არაჩვეულებრივი პედაგოგია, ვისთანაც მოხვდა. თუ მაინც და მაინც ნერვიულობს და ჩემთან უნდა, არ ვიცი, რა პრობლემები შეექმნა…. ჩემი დანაშაული ისაა, რომ არ დავემორჩილე დირექტორს, როცა საქმეთა მმართველი მოვიდა და მითხრა, რომ 26-ე დამესვა,“ – ამბობს პედაგოგი. 

რა გადაწყვეტილებას მიიღებს სკოლა დისციპლინური წარმოების შედეგად, ჯერჯერობით ამაზე სკოლის დირექტორი ვერ საუბრობს. ამჟამად 149-ე სკოლის დირექტორი და პედაგოგი მომხდართან დაკავშირებით განათლების სამინისტროში არიან დაბარებული.

ცოტა ხნის წინ საზოგადოებამ კიდევ ერთი დისკრიმინაციული ფაქტის შესახებ შეიტყო, 6 წლის ბავშვს რუსთავის #25-ე საჯარო ბაღში სწავლის გაგრძელების საშუალებას არ აძლევდნენ. ამას კი იმით ხსნიდნენ, რომ ბაღმა საკუთარი რესურსი „ამოწურა“ და ბავშვს „ვერაფერს მისცემს“. სპეციალისტების რეკომენდაცია კი აუტიზმის მქონე ბავშვებისთვის, სწორედ საზოგადოებაში მეტი ჩართულობა და სოციალური ინტეგრაციაა. პრობლემა კი ამ კუთხით არსებული სტიგმისა და სტერეოტიპების გამო იქმნება. დისკრიმინაციისგან დაცვა სწორედ საზოგადოების ცნობიერების ამაღლებით არის შესაძლებელი.

სპეციალისტების განმარტებით, აუტიზმი დაავადება არ არის და გარემოს აღქმის თავისებურებაა, რომელსაც განსაკუთრებული ყურადღება სჭირდება.

 

თაკო ივანიაძე

ახალი ამბები / საზოგადოება /

|

15 სექტემბერი, 2017

|
WP_Query Object
(
    [query] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => autizmi
                                    [1] => diskriminacia-skolashi
                                    [2] => 149-e-skola
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 164300
                )

        )

    [query_vars] => Array
        (
            [post_type] => post
            [post_status] => publish
            [posts_per_page] => 3
            [orderby] => ASC
            [tax_query] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [field] => slug
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => autizmi
                                    [1] => diskriminacia-skolashi
                                    [2] => 149-e-skola
                                )

                        )

                )

            [post__not_in] => Array
                (
                    [0] => 164300
                )

            [error] => 
            [m] => 
            [p] => 0
            [post_parent] => 
            [subpost] => 
            [subpost_id] => 
            [attachment] => 
            [attachment_id] => 0
            [name] => 
            [static] => 
            [pagename] => 
            [page_id] => 0
            [second] => 
            [minute] => 
            [hour] => 
            [day] => 0
            [monthnum] => 0
            [year] => 0
            [w] => 0
            [category_name] => 
            [tag] => 
            [cat] => 
            [tag_id] => 4270
            [author] => 
            [author_name] => 
            [feed] => 
            [tb] => 
            [paged] => 0
            [meta_key] => 
            [meta_value] => 
            [preview] => 
            [s] => 
            [sentence] => 
            [title] => 
            [fields] => 
            [menu_order] => 
            [embed] => 
            [category__in] => Array
                (
                )

            [category__not_in] => Array
                (
                )

            [category__and] => Array
                (
                )

            [post__in] => Array
                (
                )

            [post_name__in] => Array
                (
                )

            [tag__in] => Array
                (
                )

            [tag__not_in] => Array
                (
                )

            [tag__and] => Array
                (
                )

            [tag_slug__in] => Array
                (
                )

            [tag_slug__and] => Array
                (
                )

            [post_parent__in] => Array
                (
                )

            [post_parent__not_in] => Array
                (
                )

            [author__in] => Array
                (
                )

            [author__not_in] => Array
                (
                )

            [ignore_sticky_posts] => 
            [suppress_filters] => 
            [cache_results] => 1
            [update_post_term_cache] => 1
            [lazy_load_term_meta] => 1
            [update_post_meta_cache] => 1
            [nopaging] => 
            [comments_per_page] => 50
            [no_found_rows] => 
            [order] => DESC
        )

    [tax_query] => WP_Tax_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [taxonomy] => post_tag
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => autizmi
                                    [1] => diskriminacia-skolashi
                                    [2] => 149-e-skola
                                )

                            [field] => slug
                            [operator] => IN
                            [include_children] => 1
                        )

                )

            [relation] => AND
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                    [0] => mob1n_term_relationships
                )

            [queried_terms] => Array
                (
                    [post_tag] => Array
                        (
                            [terms] => Array
                                (
                                    [0] => autizmi
                                    [1] => diskriminacia-skolashi
                                    [2] => 149-e-skola
                                )

                            [field] => slug
                        )

                )

            [primary_table] => mob1n_posts
            [primary_id_column] => ID
        )

    [meta_query] => WP_Meta_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                )

            [relation] => 
            [meta_table] => 
            [meta_id_column] => 
            [primary_table] => 
            [primary_id_column] => 
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                )

            [clauses:protected] => Array
                (
                )

            [has_or_relation:protected] => 
        )

    [date_query] => 
    [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS  mob1n_posts.ID FROM mob1n_posts  LEFT JOIN mob1n_term_relationships ON (mob1n_posts.ID = mob1n_term_relationships.object_id) WHERE 1=1  AND mob1n_posts.ID NOT IN (164300) AND ( 
  mob1n_term_relationships.term_taxonomy_id IN (19264,19265,4270)
) AND mob1n_posts.post_type = 'post' AND ((mob1n_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY mob1n_posts.ID ORDER BY mob1n_posts.post_date DESC LIMIT 0, 3
    [posts] => Array
        (
            [0] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 187047
                    [post_author] => 13
                    [post_date] => 2017-11-14 16:20:49
                    [post_date_gmt] => 2017-11-14 12:20:49
                    [post_content] => ვაქცინისა და აუტიზმის კავშირზე საუბარი რამდენიმე წელია, დაუსრულებლად გრძელდება. თეორიას, რომ აცრა იწვევს აუტისტური სპექტრის აშლილობას,  ბევრი მომხრე და მოწინააღმდეგეც ჰყავს. ყველაფერი კი ენდრიუ უეკფილდის ნაშრომიდან იღებს სათავეს, რომელშიც ნათქვამია, რომ ვაქცინაცია ბავშვებში აუტიზმს იწვევს.

მეცნიერი ამტკიცებდა, რომ წითელას დასუსტებული ვირუსი, რომელიც ვაქცინის შემადგენლობაში შედიოდა, იწვევდა კუჭის ანთებით პროცესს და საბოლოოდ აუტიზმის სიმპტომებიც ჩნდებოდა. რაც შეეხება კვლევის შედეგებს, თუ 1997 წლის მონაცემებით, ბრიტანეთში 2 წლამდე ბავშვების 91.5 პროცენტი იცრებოდა, ცნობილი კვლევის შემდეგ ეს რიცხვი 79.9 პროცენტამდე შემცირდა, რადგან მშობლებმა მასობრივად უარი თქვეს ვაქცინაციაზე.

 ბრაიან დირნა ალტერნატიული გამოძიება დაიწყო და მისმა კვლევამ უკვე საწინააღმდეგო დაამტკიცა.

დირნის ახალმა გამოძიებამ მოთხოვნა ვაქცინაციაზე კვლავ გაზარდა და მხოლოდ 2012 წლისთვის დაუბრუნდა ძველ ნიშნულს.

ასეთივე სტატისტიკა იყო შოტლანდიაში, უელსსა და სამხრეთ ირლანდიაში.

ვაქცინაციის შემცირებამ გამოიწვია წითელას ეპიდემიის მკვეთრი ზრდა. 1998 წელს ინგლისსა და უელსში ლაბორატორიულად დადასტურდა წითელას 56 შემთხვევა, 2006 წელს კი - 740. უკვე 2008 წელს ეს რიცხვი 1370-მდე გაიზარდა.

ბრიტანეთის ჯანდაცვის ორგანიზაციამ ფაქტს "ეპიდემიის" კვალიფიკაცია მისცა. თამამად შეიძლება ითქვას, რომ ამაში დამნაშავე ენდრიუ უეკფილდია. მისი პუბლიკაციის შემდეგ 2000 წლიდან, წითელას აცრაზე უარის თქმის გამო, 3 მოზარდი გარდაიცვალა.

საბოლოოდ ბრიტანეთის სამედიცინო საბჭომ უეკფილდს უფლებამოსილება შეუწყვიტა.

დასკვნაში ნათქვამია, რომ შესაძლოა, უეკფილდის კვლევაში მონაწილე 12 ბავშვს რეალურად მართლა დაეწყო აუტისტური სპექტრის ნიშნების გამოვლენა აცრების შემდეგ, თუმცა ასეთი 12 ბავშვი,  რომლებსაც მსგავსი სპექტრის ნიშნები გამოუვლინდა, სხვა ნიშნებითაც შეიძლება, მოიძიოთ.

გამომდინარე იქიდან, რომ ამ თემაზე საუბრები დღეს მაინც აქტუალურია, ჩვენ კომენტარისთვის ცნობილ უკრაინელ პედიატრს, ევგენი კომაროვსკის, დავუკავშირდით, რომელმაც „ფორტუნასთან“ აცრებსა და თანმხლებ მოვლენებზე ვრცელი კომენტარი  გააკეთა:

„ის, რომ ვაქცინას აქვს უკუჩვენება, ეს სამედიცინო კვლევებით დასტურდება და კონკრეტული ვაქცინის კონკრეტული რეაქციაც გარკვეულ დროშია გაწერილი. მინდა, იცოდეთ, რომ აცრების შემდეგ ცხოვრება ჩვეულებრივად გრძელდება. დიახ, აცრის შემდეგ შესაძლოა, გაცივდეთ, მოიწამლოთ ან ფეხი მოიტეხოთ. თუ, მაგალითად, დიფტერიის კომბინირებული ვაქცინის შემდეგ სიცხემ აგიწიათ, ამის მიზეზი ვირუსული ინფექციაა, რომელიც შესაძლოა, პოლიკლინიკის დერეფანში „აიკიდეთ". სამედიცინო კვლევები ამბობს, რომ  პოლიკლინიკაში ვირუსის გადადების საფრთხე ერთიორად იზრდება, აცრის შემდეგ კი - არა.

"ხშირად ჰიპოთეზა აცრებისა და გართულებების თაობაზე, არანაირ სამედიცინო კვლევას არ ემყარება. ის ეფუძნება მშობლების, ბებიების, ბაბუების და ახლობელი ადამიანების მონაყოლს, რომლებიც საკუთარი „გამოცდილებით“ საუბრობენ. მეტსაც გეტყვით, ყველა დროსა და ეპოქაში ათი დაბადებული ბავშვიდან მექვსეს დაბადებიდან მეორეე დღეს სიყვითლე უვითარდებოდა. ექიმები ამას ბილირუბინს, ფერმენტებსა და სხვა მიზეზებს აბრალებდნენ. უბრალოდ ადრე ექიმების სჯეროდთ, დღეს ურჩევნიათ მითების სჯეროდეთ. დღეს ბვერი ამ სიყვითლეს B ჰეპატიტის საწინააღმდეგო ვაქცინას აბრალებს.

"1999 წელს ამერიკის აცრების კალენდარში შევიდა ვაქცინა როტავირუსის წინააღმდეგ. გარკვეული პერიოდის შემდეგ გამოითქვა მოსაზრება, რომ ეს ვაქცინა კუჭ–ნაწლავის პრობლემებს იწვევდა. მრავლობითმა კვლევებმა ეს ეჭვი დაადასტურა და ვაქცინა მოხმარებიდან ამოიღეს. როტავირუსის ინფექციის საწინააღმდეგო ვაქცინის ისტორია არის ნათელი მაგალითი, რომ კავშირი ვაქცინასა და შესაძლო დაავადებას შორის მუდმივი კვლევის საგანია. ყველა ვაქცინა და მისგან წამოსული შესაძლო გართულება არაერთგზის შესწავლილია მეცნიერების მიერ. არსებობს უამრავი მტკიცებულება იმისა, რომ არსებული ჭორები კვლევებით არ დასტურდება. მაგალითად, არ დადასტურდა, რომ ვაქინაცია ასუსტებს იმუნიტეტს, ზრდის ალერგიულ რეაქციებს, ქმნის აუტოიმუნური დაავადებების განვითარების რისკს და იწვევს შაქრიან დიაბეტს. მეგობრებო ეს არ დადასტურდა.
და ბოლოს, ყველაზე გავრცელებული მოსაზრება, რომ აცრა იწვევს აუტიზმს ბავშვებში. მეტიც, დასახელდა კონკრეტული ვაქცინა, წითელა-წითურა-ყბაყურას საწინააღდეგო ვაქცინა. რა მოხდა ამის შემდეგ? ათეულობით კვლევამ, რომელიც უახლესი მეთოდით  უმაღლეს დონეზე ჩატარდა, ამ ვაქცინისა და აუტიზმის კავშირი ვერ დაადგინა. ასევე, ამერიკაში 10 წელია, რაც არ გამოიყენება  ეგრეთწოდებული ტიომერსალი. ნივთიერება, რომელსაც აუტიზმის გამომწვევ  კომპონენტს უწოდებენ და ამ ნივთიერების ვაქცინის შემადგენლობიდან  ამოღების შემდეგ, აუტიზმის შემთხვევებმა არც ერთი პროცენტით არ იკლო. კვლევის ავტორმა, კი რომელიც აუტიზმის ვაქცინასთან კავშირს ამტკიცებვდა, აღიარა, რომ მისი კვლევა ფინანსდებოდა ორგანიზაციის მიერ, რომელიც აუტისტური სპექტრის აშლილობის მქონე ბავშვების ინტერესებს იცავდა, ანუ კვლევა იმთავითვე შესაძლოა, არაობიექტური იყო,“ - ამბობს ევგენი კომაროვსკი. 
    [post_title] => ექიმი კომაროვსკის კომენტარი ვაქცინისა და აუტიზმის კავშირზე [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => eqimi-komarovskis-komentari-vaqcinisa-da-autizmis-kavshirze [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-11-14 17:49:00 [post_modified_gmt] => 2017-11-14 13:49:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=187047 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 165279 [post_author] => 12 [post_date] => 2017-09-19 15:36:31 [post_date_gmt] => 2017-09-19 11:36:31 [post_content] => „SOS!!! კომპიუტერთან და ტელევიზორთან დიდხანს  ჯდომა ბავშვებში აუტიზმს იწვევს,“ - მსგავსი შინაარსის პოსტი სოციალურ ქსელში აქტიურად ვრცელდება. პოსტის ავტორი ფრანგი მედიკოსების კვლევაზე საუბრობს, თუმცა მასალაში  წყარო მითითებული არ არის. რა კავშირი აქვს აუტიზმს და ელექტრონულ გაჯეტებს ერთმანეთთან?  ბავშვთა ფსიქოლოგი, ნატა მეფარიშვილი, ქართველ მშობლებს ამშვიდებს და ამბობს, რომ აუტისტური ქცევა, რომელიც დიდხანს  კომპიუტერთან ჯდომამ შეძლება, გამოიწვიოს, აუტიზმი არ არის.
 „ის, რომ კომპიუტერთან და ინტერნეტთან დიდხანს ყოფნა აუტიზმის იწვევს, არასწორია.  აუტიზმი თავის ტვინის ნეიროგანვითარების დარღვევაა და ამ დიაგნოზის ასე ხელაღებით დასმა არ ხდება. როცა საუბარია მსგავსი შინაარსის კვლევაზე, მას თან სანდო წყაროც უნდა ახლდეს. ზოგადად, სერიოზული ხასიათის კვლევები ასე მარტივად ხელმისაწვდომი არ არის. შესაძლოა, ბავშვის ქცევა ჰგავდეს აუტისტურ ქცევას , სხვადასხვა ფაქტორებიდან გამომდინარე, თუმცა აუტიზმის კომპიუტერთან ან ტელევიზორთან ჯდომით გამოწვევა შეუძლებელია,“ - ამბობს „ფორტუნასთან“ ფსიქოლოგი ნატა მეფარიშვილი.  
ფსიქოლოგთა პრაქტიკაში არის შემთხვევები , როცა ბავშვი არ საუბრობს,  არ  გიყურებს, არ ურთიერთობს, ჰგავს აუტისტური სპექტრის მქონე ბავშვს.  მას შემდეგ, რაც მშობლები გადაწყვეტენ,  რომ ბავშვს აუტიზმი აქვს და იწყებენ პრობლემაზე მუშაობას, ეს სიმპტომებიც ქრება. პრობლემები, რომლებსაც ბავშვებში კომპიუტერთან ან ტელეფონთან გატარებული საათები იწვევს, ისედაც საკმარისია.
  • აგრესია;
  • განვითარების შეფერხება;
  • სიმსუქნე;
  • ძილის პრობლემები;
  • დეპრესია;
  • შფოთვა;
  • ყურადღების დეფიციტი;
  • სირთულეები სწავლისას;
  • ფსიქიკური აშლილობა.  
     „ბავშვები ჩვენი მომავალია, მაგრამ მათ არა აქვთ მომავალი ვირტუალურ სივრცეში“ მობილური ტელეფონები, ტაბლეტები, ელექტრონული თამაშები - ბავშვთა ფსიქოლოგები და პედიატრები ფიქრობენ, რომ  დრამატულად გაიზარდა ტექნოლოგიის ხელმისაწვდომობა, მათ შორის ძალიან პატარა ასაკის ბავშვებშიც,  რაც რიგ შემთხვევებში სიცოცხლისთვის საშიშიც კი ხდება.ბავშვები, რომლებიც დიდ დროს ატარებენ ვირტუალურ სივრცეში, რეალურ სამყაროში უჭირთ მოქმედება და ურთიერთობა, - ამბობენ სპეციალისტები. კანადელმა ბავშვთა ფსიქოლოგებმა ინტერნეტზე დამოკიდებული და სოციალური  ბავშვების  განვითარების პირამიდა შეადგინეს.       რა დროს უნდ ატარებდეს ბავშვი ეკრანთან ბავშვები, რომლებიც 7 საათზე მეტ დროს ატარებენ კომპიუტერის ან ტელევიზორის ეკრანთან,  იზოლირებული არიან გარშემომყოფებისგან, არ ურთიერთობენ მშობლებთან და თანატოლებთან. ამერიკისა და კანადის პედიატრთა ასოციაციის მიერ შემუშავებულ ერთობლივ გაიდლაინში ასაკობრივად არის განსაზღვრული და ლიმიტირებული ბავშვისა და ელექტრონული გაჯეტების ურთიერთობის დრო. მშობლებისთვის საახელმძღვანელო ცხრილი ასე გამოიყურება:
0-2 წელი დაუშვებელია
3-5 წელი 1სთ/დღეში
6-12 წელი 2სთ/დღეში
    თამუნა გოგუაძე   [post_title] => ელექტრონული გაჯეტები და აუტიზმი - რას ამბობენ ფსიქოლოგები [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => eleqtronuli-gajetebi-da-autizmi-ras-amboben-fsiqologebi [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-09-19 15:46:19 [post_modified_gmt] => 2017-09-19 11:46:19 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=165279 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 88257 [post_author] => 2 [post_date] => 2016-11-15 19:57:57 [post_date_gmt] => 2016-11-15 15:57:57 [post_content] => მულტფილმი „გოჭი პეპა“(Peppa Pig)  მსოფლიოში ერთ-ერთი ყველაზე პოპულარულია. მაღაზიებში იყიდება პეპას, მისი ძმის - ჯორჯის და მათი მშობლების ფორმის სათამაშოები, მაისურები, ჩანთები და სხვადასხვა ნივთი. მულტფილმის პერსონაჟები მხიარულები არიან, მშობლები - მოსიყვარულეები, ისინი მუდმივად ცდილობენ, შვილებს პრობლემების გადაჭრაში დაეხმარონ. პეპას და ჯორჯს ყველა ბავშვისთვის მოსაწონი მხიარული ცხოვრება აქვთ. თუმცა, როგორც აღმოჩნდა, სხვა ბევრი მულტფილმის მსგავსად, ფსიქოლოგების ნაწილს არც „გოჭი პეპა“ მოსწონთ. ჰარვარდის უნივერსიტეტში ჩატარებულმა ბოლო კვლევამ აჩვენა, რომ „გოჭი პეპა“ ბავშვებში აუტიზმის განვითარების ერთ-ერთი მიზეზი შეიძლება გახდეს და საყვარელი გმირები სულაც არ არიან „საყვარლები“, პეპა კი თქვენს შვილებს საფრთხეს უქმნის. კვლევის ავტორების თქმით, პეპა ძალიან უხეშია და მშობლები საჭიროზე მეტ დათმობაზე მიდიან მასთან ურთიერთობაში. ერთ-ერთ ეპიზოდში კი,  პეპა და ჯორჯი მშობლებთან ერთად ალაგებენ საკუთარ სათამაშოებს. როგორც კი მშობლები ოთახიდან გადიან, პეპა და ჯორჯი ოთახში კვლავ არეულობას აწყობენ და ამის გამო იცინიან. ფსიქოლოგების თქმით, პეპას საკუთარ თავზე დიდი წარმოდგენა აქვს, ძალიან უხეშია, არაადეკვატურად იქცევა, აკეთებს ყველაფერს, რაც უნდა, არ ითვალისწინებს სხვის აზრს და არ არის ტოლერანტული. ბევრი მშობელი ჩივის, რომ მათი შვილები მუდმივად ბაძავენ პეპას და ჯორჯს. ზოგ ბავშვს სახლში მულტფილმის ყურება აუკრძალეს. [post_title] => "გოჭი პეპა" ბავშვებში აუტიზმს იწვევს - ფსიქოლოგები [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => gochi-pepa-bavshvebshi-autizms-iwvevs-fsiqologebi [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2016-11-15 19:57:57 [post_modified_gmt] => 2016-11-15 15:57:57 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=88257 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 3 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 187047 [post_author] => 13 [post_date] => 2017-11-14 16:20:49 [post_date_gmt] => 2017-11-14 12:20:49 [post_content] => ვაქცინისა და აუტიზმის კავშირზე საუბარი რამდენიმე წელია, დაუსრულებლად გრძელდება. თეორიას, რომ აცრა იწვევს აუტისტური სპექტრის აშლილობას,  ბევრი მომხრე და მოწინააღმდეგეც ჰყავს. ყველაფერი კი ენდრიუ უეკფილდის ნაშრომიდან იღებს სათავეს, რომელშიც ნათქვამია, რომ ვაქცინაცია ბავშვებში აუტიზმს იწვევს. მეცნიერი ამტკიცებდა, რომ წითელას დასუსტებული ვირუსი, რომელიც ვაქცინის შემადგენლობაში შედიოდა, იწვევდა კუჭის ანთებით პროცესს და საბოლოოდ აუტიზმის სიმპტომებიც ჩნდებოდა. რაც შეეხება კვლევის შედეგებს, თუ 1997 წლის მონაცემებით, ბრიტანეთში 2 წლამდე ბავშვების 91.5 პროცენტი იცრებოდა, ცნობილი კვლევის შემდეგ ეს რიცხვი 79.9 პროცენტამდე შემცირდა, რადგან მშობლებმა მასობრივად უარი თქვეს ვაქცინაციაზე. ბრაიან დირნა ალტერნატიული გამოძიება დაიწყო და მისმა კვლევამ უკვე საწინააღმდეგო დაამტკიცა. დირნის ახალმა გამოძიებამ მოთხოვნა ვაქცინაციაზე კვლავ გაზარდა და მხოლოდ 2012 წლისთვის დაუბრუნდა ძველ ნიშნულს. ასეთივე სტატისტიკა იყო შოტლანდიაში, უელსსა და სამხრეთ ირლანდიაში. ვაქცინაციის შემცირებამ გამოიწვია წითელას ეპიდემიის მკვეთრი ზრდა. 1998 წელს ინგლისსა და უელსში ლაბორატორიულად დადასტურდა წითელას 56 შემთხვევა, 2006 წელს კი - 740. უკვე 2008 წელს ეს რიცხვი 1370-მდე გაიზარდა. ბრიტანეთის ჯანდაცვის ორგანიზაციამ ფაქტს "ეპიდემიის" კვალიფიკაცია მისცა. თამამად შეიძლება ითქვას, რომ ამაში დამნაშავე ენდრიუ უეკფილდია. მისი პუბლიკაციის შემდეგ 2000 წლიდან, წითელას აცრაზე უარის თქმის გამო, 3 მოზარდი გარდაიცვალა. საბოლოოდ ბრიტანეთის სამედიცინო საბჭომ უეკფილდს უფლებამოსილება შეუწყვიტა. დასკვნაში ნათქვამია, რომ შესაძლოა, უეკფილდის კვლევაში მონაწილე 12 ბავშვს რეალურად მართლა დაეწყო აუტისტური სპექტრის ნიშნების გამოვლენა აცრების შემდეგ, თუმცა ასეთი 12 ბავშვი,  რომლებსაც მსგავსი სპექტრის ნიშნები გამოუვლინდა, სხვა ნიშნებითაც შეიძლება, მოიძიოთ. გამომდინარე იქიდან, რომ ამ თემაზე საუბრები დღეს მაინც აქტუალურია, ჩვენ კომენტარისთვის ცნობილ უკრაინელ პედიატრს, ევგენი კომაროვსკის, დავუკავშირდით, რომელმაც „ფორტუნასთან“ აცრებსა და თანმხლებ მოვლენებზე ვრცელი კომენტარი  გააკეთა: „ის, რომ ვაქცინას აქვს უკუჩვენება, ეს სამედიცინო კვლევებით დასტურდება და კონკრეტული ვაქცინის კონკრეტული რეაქციაც გარკვეულ დროშია გაწერილი. მინდა, იცოდეთ, რომ აცრების შემდეგ ცხოვრება ჩვეულებრივად გრძელდება. დიახ, აცრის შემდეგ შესაძლოა, გაცივდეთ, მოიწამლოთ ან ფეხი მოიტეხოთ. თუ, მაგალითად, დიფტერიის კომბინირებული ვაქცინის შემდეგ სიცხემ აგიწიათ, ამის მიზეზი ვირუსული ინფექციაა, რომელიც შესაძლოა, პოლიკლინიკის დერეფანში „აიკიდეთ". სამედიცინო კვლევები ამბობს, რომ  პოლიკლინიკაში ვირუსის გადადების საფრთხე ერთიორად იზრდება, აცრის შემდეგ კი - არა. "ხშირად ჰიპოთეზა აცრებისა და გართულებების თაობაზე, არანაირ სამედიცინო კვლევას არ ემყარება. ის ეფუძნება მშობლების, ბებიების, ბაბუების და ახლობელი ადამიანების მონაყოლს, რომლებიც საკუთარი „გამოცდილებით“ საუბრობენ. მეტსაც გეტყვით, ყველა დროსა და ეპოქაში ათი დაბადებული ბავშვიდან მექვსეს დაბადებიდან მეორეე დღეს სიყვითლე უვითარდებოდა. ექიმები ამას ბილირუბინს, ფერმენტებსა და სხვა მიზეზებს აბრალებდნენ. უბრალოდ ადრე ექიმების სჯეროდთ, დღეს ურჩევნიათ მითების სჯეროდეთ. დღეს ბვერი ამ სიყვითლეს B ჰეპატიტის საწინააღმდეგო ვაქცინას აბრალებს. "1999 წელს ამერიკის აცრების კალენდარში შევიდა ვაქცინა როტავირუსის წინააღმდეგ. გარკვეული პერიოდის შემდეგ გამოითქვა მოსაზრება, რომ ეს ვაქცინა კუჭ–ნაწლავის პრობლემებს იწვევდა. მრავლობითმა კვლევებმა ეს ეჭვი დაადასტურა და ვაქცინა მოხმარებიდან ამოიღეს. როტავირუსის ინფექციის საწინააღმდეგო ვაქცინის ისტორია არის ნათელი მაგალითი, რომ კავშირი ვაქცინასა და შესაძლო დაავადებას შორის მუდმივი კვლევის საგანია. ყველა ვაქცინა და მისგან წამოსული შესაძლო გართულება არაერთგზის შესწავლილია მეცნიერების მიერ. არსებობს უამრავი მტკიცებულება იმისა, რომ არსებული ჭორები კვლევებით არ დასტურდება. მაგალითად, არ დადასტურდა, რომ ვაქინაცია ასუსტებს იმუნიტეტს, ზრდის ალერგიულ რეაქციებს, ქმნის აუტოიმუნური დაავადებების განვითარების რისკს და იწვევს შაქრიან დიაბეტს. მეგობრებო ეს არ დადასტურდა.
და ბოლოს, ყველაზე გავრცელებული მოსაზრება, რომ აცრა იწვევს აუტიზმს ბავშვებში. მეტიც, დასახელდა კონკრეტული ვაქცინა, წითელა-წითურა-ყბაყურას საწინააღდეგო ვაქცინა. რა მოხდა ამის შემდეგ? ათეულობით კვლევამ, რომელიც უახლესი მეთოდით  უმაღლეს დონეზე ჩატარდა, ამ ვაქცინისა და აუტიზმის კავშირი ვერ დაადგინა. ასევე, ამერიკაში 10 წელია, რაც არ გამოიყენება  ეგრეთწოდებული ტიომერსალი. ნივთიერება, რომელსაც აუტიზმის გამომწვევ  კომპონენტს უწოდებენ და ამ ნივთიერების ვაქცინის შემადგენლობიდან  ამოღების შემდეგ, აუტიზმის შემთხვევებმა არც ერთი პროცენტით არ იკლო. კვლევის ავტორმა, კი რომელიც აუტიზმის ვაქცინასთან კავშირს ამტკიცებვდა, აღიარა, რომ მისი კვლევა ფინანსდებოდა ორგანიზაციის მიერ, რომელიც აუტისტური სპექტრის აშლილობის მქონე ბავშვების ინტერესებს იცავდა, ანუ კვლევა იმთავითვე შესაძლოა, არაობიექტური იყო,“ - ამბობს ევგენი კომაროვსკი. 
    [post_title] => ექიმი კომაროვსკის კომენტარი ვაქცინისა და აუტიზმის კავშირზე [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => eqimi-komarovskis-komentari-vaqcinisa-da-autizmis-kavshirze [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2017-11-14 17:49:00 [post_modified_gmt] => 2017-11-14 13:49:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://fortuna.ge/?p=187047 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 11 [max_num_pages] => 4 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => 1 [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => 1 [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => 5d1e37f11412678771ab9d51166e7580 [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )

მსგავსი სიახლეები